Input/Output error [Kubuntu 13.10] ifrån disk

Hårdvara och Linux.
Post Reply
stingray

Input/Output error [Kubuntu 13.10] ifrån disk

Post by stingray » 20 November 2013, 14:01

Hej alla glada... har fått ett lite udda fel..

som dykt upp på senare tid, allt fungerade perfekt tills jag uppgraderade ifrån Kubuntu 13.04 till 13.10 för ca en vecka sedan.

SABnzbd tar ner tex en nerpackad iso av valfri opensource programvara i storleksklass 8gb... ;)

den är rarad och kommer med par2 verifiering, den klarar av par2 verifieringen och packas upp, när jag sedan ska använda denna iso fil så får jag input output error, och kommer helt enkelt inte åt filen, enligt ls -l så är filen av ungefär rätt storlek verkar inte vara något skumt där.

enligt gnome-disks så jag kommer åt S.M.A.R.T infon, så finns det inte ett ända skriv fel på disken etc inget som ser konstigt ut..

jag har kört memtest86+ 5.01 (4.20 som kommer med kubuntu/ubuntu ger ju falska positiva träffar..) i 10,5h under natten, det blev 19 pass med alla tester utan några fel, då borde ramminnena vara skyssta.

så jag har kollat ramminnen, diskstatus i smart och den är flaggad som OK.

det enda jag kan se är att jag efter senaste uppdateringen har börjat råka ut för filer på rootdisken som jag inte kan komma åt, vilket kan bli jobbigt om tex mysql db filer etc får liknande symptom...

just nu överväger jag att formatera om och dra in någon dist från början igen.. blir nog inte kubuntu 13.10 iaf..

stingray

Re: Input/Output error [Kubuntu 13.10] ifrån disk

Post by stingray » 20 November 2013, 14:39

provade bara för att få veta vad de kan vara,

ladda ner på rootdisk, packa upp på extra disk, därifrån kan jag läsa och skriva isofilen i fråga utan problem!

altså har jag någon form av hårdvarufel på rootdisken?

men hd S.M.A.R.T visar att disken är okey?

Post Reply