Page 1 of 1

Dumpade priser på Win/xp

Posted: 20 April 2009, 13:50
by li
Priset på win/xp har satts ner till 130kr för att slå ut Linux. Konkurrensmyndigheterna i USA, EU och Sverige har stilla somnat in. Det finns ju ingen stark lobby bakom Linux. Och heller inga pengar att hämta... :(

http://www.idg.se/2.1085/1.224924/micro ... xp-netbook

Re: Dumpade priser på Win/xp

Posted: 20 April 2009, 16:45
by kratz
Varför skulle det vara förbjudet att konkurrera med pris?
Det är ju den absolut ärligaste formen av konkurrens.
Vill du att de ska tvinga M$ att höja sina priser, bara för att du ska kunna gnälla på att M$ är dyrt, och se det som ett argument för att övertyga andra om att GNU/Linux är ett bättre alternativ?

Re: Dumpade priser på Win/xp

Posted: 20 April 2009, 17:03
by li
Vet du inte vad prisdumpning är!

Om linux hade lyckats på dessa maskiner (vilket de nog hade gjort om win/xp kostat 900 kr) -- så hade USB-enheter mm fått drivrutiner för linux -- och linux hade mer och mer blivit ett alternativ.

Därför tar Micsoft ut ett på tok för lågt pris. Samma sak med företag som överväger att satsa på Linux -- plötsligt får de 50% rabatt på windows-programmen!

Micsofts fula affärsmetoder har givit dem monopol. Konkurenter har slagits ut när deras idéer stulits och förpackats ihop med operativsystemet och blivit "gratis".

Re: Dumpade priser på Win/xp

Posted: 21 April 2009, 09:47
by kratz
Jag har aldrig påstått att M$ någonsin har gjort ärliga och moraliska affärer.
Självklart så gynnar det linuxrörelsen att M$ är dyrt som fan, men jag kan inte förstå varför konkurrensmyndigheterna skulle lägga sig i att de dumpar priserna då det normala är att de lägger sig i när företag samarbetar för att tillsammans HÖJA priserna.

Re: Dumpade priser på Win/xp

Posted: 21 April 2009, 23:29
by erik_persson
Ett rikt företag kan genom att dumpa priset på sin produkt, dvs sälja det under vad som är ett rimligt försäljningsvärde, konkurrera ut andra i något syfte mer prisvärda produkter som tillverkas av företag som inte har samma ekonomiska möjligheter. Detta är i sig inte så farligt.
Problemet är att syftet INTE är att fortsätta sälja produkten billigt utan just att få bort en konkurrent och vinna marknadsandelar. När den andra produkten på detta sätt försvunnit från marknaden, så slutar det rika företaget att sälja produkten billigt.

Resultat: marknaden har fått en sämre eller dyrare produkt som den inte villa ha pga en temporär prisnedsättning.

Antag tex att jag säljer en cykel som håller i 5 år för 50 kr och du säljer en cykel som håller i 10 år för 100 kr. I övrigt finns det inga andra som konkurrerar mot samma målgrupp och i samma produktsegment.
I någon mening så är cyklarna i övrigt likvärdiga och årkostnaden för att ha en cykel blir lika.
Antag att jag kan dumpa priset till, låt säga 10 kr. Nu blir min cykel naturligtvis mer prisvärd. Ingen kommer att köpa din cykel. När du är utkonkurrerad, vilket förmodligen inte tar så lång tid, och inte längre finns på marknaden så höjer jag priset på min cykel till 400 kr. Är nu produkten någorlunda komplex så att det tar tid för nya företag att utveckla en ny likartad produkt jag har genom prisdumpingen fått en monopolliknade marknad.
Snyggt!