Boot från USB på eeepc 901??

I den här kategorin diskutera vi dom ultraportabla datorer som finns på marknaden som oftast kör Linux ( ASUS EEE PC 701, 901, 1000 ) , Acer Aspire One och med flera.
Post Reply
jimjim333

Boot från USB på eeepc 901??

Post by jimjim333 » 31 May 2010, 22:16

Hej alla!!

Jag tänkte installera ubuntu netbookversionen på en eeepc 901.
Men nu kan jag bara inte hitta hur den ska boota upp från USB i BIOS-inställningarna...

Är det nån som har tid o lust att ge mej en hjälpande hand vore det fantastikt :D

sjukperro

Re: Boot från USB på eeepc 901??

Post by sjukperro » 31 May 2010, 22:33

tryck f8 el nåt sånt under bootup så kommer du till "change bootorder" inställningarna, bara att välja usb minne där och sen fortsätta boota :) vill du ändra så den permanent bootar från usb minnet först så ska du ändra boot order i linux. så var det på min acer one och på dom eee versioner jag har sett, men eftersom det verkar finnas hur många eee versioner som helst så kan det ju va så att de ska göras på nåt annat sätt :wink:
//Johan

jimjim333

Post by jimjim333 » 1 June 2010, 00:32

sjukperro wrote:tryck f8 el nåt sånt under bootup så kommer du till "change bootorder" inställningarna, bara att välja usb minne där och sen fortsätta boota :) vill du ändra så den permanent bootar från usb minnet först så ska du ändra boot order i linux. så var det på min acer one och på dom eee versioner jag har sett, men eftersom det verkar finnas hur många eee versioner som helst så kan det ju va så att de ska göras på nåt annat sätt :wink:
Tack Perro men det vill sej inte riktigt i alla fall :(

Det enda jag kan komma fram till är att när jag trycker F2 vid bootup så kommer jag in i "settings" men där kan jag inte välja att boota från USB.
Kan bara välja mellan:
HDD: sm asus-phison
Atapi cd-rom
Removable device

Har provat att byta plats på dem också men ingen skillnad.

jimjim333

Post by jimjim333 » 1 June 2010, 00:58

De var bara att trycka backspace vidd bootup för att få det att funka :D

klein

Post by klein » 3 June 2010, 05:03

På asus maskiner trycker man esc , annars bruka f12 var vanligt.
jimjim333 wrote:
sjukperro wrote:tryck f8 el nåt sånt under bootup så kommer du till "change bootorder" inställningarna, bara att välja usb minne där och sen fortsätta boota :) vill du ändra så den permanent bootar från usb minnet först så ska du ändra boot order i linux. så var det på min acer one och på dom eee versioner jag har sett, men eftersom det verkar finnas hur många eee versioner som helst så kan det ju va så att de ska göras på nåt annat sätt :wink:

Det enda jag kan komma fram till är att när jag trycker F2 vid bootup så kommer jag in i "settings" men där kan jag inte välja att boota från USB.
Kan bara välja mellan:
Atapi cd-rom
Removable device

fagerjan

Post by fagerjan » 3 June 2010, 20:26

jimjim333 wrote:

Kan bara välja mellan:
Atapi cd-rom
Removable device

USB är Removable device så försök med det.
Fagerjan

Post Reply