Xwindows på VPS?

Allmäna tips om virtualisering, OpenVZ, Xen, Vmware, KVM och andra lösningar för virtualisering i fri UNIX miljö
Post Reply
fredric

Xwindows på VPS?

Post by fredric » 7 December 2008, 01:04

hallå där allt folk

jag har just införskaffat en VPS men Linux och är ganska så ny på det här området och efter
då undrar jag om det är möjligt att man kan ha det grafiskt iställe för i terminalen?

är det någon version av dom här på bilden under som är bättre för en ny börjare som jag än andra?
Image

Lason

Re: Xwindows på VPS?

Post by Lason » 7 December 2008, 12:13

Mig veteligen är Ubuntu ett av de som är mest grafiskt. Man behöver i princip aldrig använda teminalen med lite tur.
"Everything that can be invented has been invented"
Charles H. Duell, Chef Am. Patentverket. År 1899

klein

Post by klein » 8 December 2008, 02:59

Bero på vad du skall använda VPS:en .. VPS:er har man mest för drifta t.ex en webtjänst, då är bar X11 en onödigt resusrs som hänter mycket minne, då är CLI ett smidigare sätt och använda datorn.
fredric wrote:hallå där allt folk

jag har just införskaffat en VPS men Linux och är ganska så ny på det här området och efter
då undrar jag om det är möjligt att man kan ha det grafiskt iställe för i terminalen?

är det någon version av dom här på bilden under som är bättre för en ny börjare som jag än andra?
Image

fredric

Post by fredric » 12 December 2008, 08:02

klein wrote:Bero på vad du skall använda VPS:en .. VPS:er har man mest för drifta t.ex en webtjänst, då är bar X11 en onödigt resusrs som hänter mycket minne, då är CLI ett smidigare sätt och använda datorn.
fredric wrote:hallå där allt folk

[img]image[/img]
jodå, nog vet jag vad dom brukar ha VPSer till men, du vet inte om man kan ha det grafisk istället för i Terminalen?

erik_persson

Post by erik_persson » 12 December 2008, 17:03

Jag kör virtualbox, som är fritt och open source, och som fungerar hur bra som helst. Det är grafiskt och i det kör jag xp, så att jag har tillgång till xp för de få tillfällen när jag vill testa ett windowsprogram.

/ep

klein

Post by klein » 12 December 2008, 21:29

Såg en kund som hade virtualbox på sin laptop ... Såg riktigt angenämt ut, hade ubuntu som grund os sedan olika installationer av Vista för olika ändamål.. Det är så antaligen framtiden OS kommer se ut, att du en VM för surf , en VM för privat saker. Blir surf VM smittad, så kör man bara ett kommando, så installeras den om.
erik_persson wrote:Jag kör virtualbox, som är fritt och open source, och som fungerar hur bra som helst. Det är grafiskt och i det kör jag xp, så att jag har tillgång till xp för de få tillfällen när jag vill testa ett windowsprogram.

/ep

Post Reply