överföringsproblem med proftp

Diskussion kring säkerhet och nätverk.
Post Reply
The_Viper

överföringsproblem med proftp

Post by The_Viper » 8 April 2004, 19:07

tja
när jag ska ladda hem en fil som ligger på min ftpserver så hänger den sig efter ett tag och en ruta kommer upp där det står:
Ett RPC (Remote Prpcedure Call) nådde inte fram.
Vad ska jag göra åt saken? (detta händer bara när det är stora filer jag laddar hem)

zeal

Post by zeal » 8 April 2004, 22:20

Jag har inget direkt bra svar på din fråga, men har du provat olika ftp-klienter mm för att ringa in att det verkligen är proftpd som strular? Får du samma problem om du tankar lokalt på datorn?

The_Viper

Post by The_Viper » 8 April 2004, 23:53

jag har bara kört me internet explorer och har inte lyckats fixa nätverket.. ska testa lite ftpclienter

blackrax

Post by blackrax » 9 April 2004, 10:35

RPC-felen förekommer väl i opatchade winXP under många konfigurationer - installera de senaste fixarna: kolla för sälerhets skull dock i proftpd loggen (eller den kanske skriver till /var/log/messages?).

zam

Post by zam » 9 April 2004, 13:58

Det felet fick vi här hemma på våran xp dator och då var det ett virus ... kommer inte ihåg vad det hette nu iaf men det var "populärt" för ett tag sedan, kolla så du har antivirusprogram installerade

The_Viper

Post by The_Viper » 13 April 2004, 19:11

jaa du.. tror inte jag har nå virus, har ju antivirusprogg å allt. sen så kör ja 2k..
ja e lite noob på linux så ja hitta ingen logg-fil.. vart hamnar dom? eller är det olika för varge progg, isf hur hittar man dom?

The_Viper

Post by The_Viper » 13 April 2004, 20:04

ajuste.. står ju i conf-filen..
tror allt är som det ska vara där...

reven

Post by reven » 14 April 2004, 12:11

sök logfiler i /var/log

Bar-Code

Post by Bar-Code » 14 April 2004, 13:36

The_Viper wrote:jaa du.. tror inte jag har nå virus, har ju antivirusprogg å allt. sen så kör ja 2k..
Antivirusprogram är aldrig perfekta. Din dator kan mycket väl vara smittad fast du har ett antivirusprogram installerat.
Börja därför med att uppdatera ditt operativsystem till exempel genom att gå in på Windows update. På så sätt kan du vara säker på att utesluta alla buggar och virus som beror på att ditt operativsystem inte är uppdaterat.

Sylphize

Re: överföringsproblem med proftp

Post by Sylphize » 14 April 2004, 20:32

The_Viper wrote:tja
när jag ska ladda hem en fil som ligger på min ftpserver så hänger den sig efter ett tag och en ruta kommer upp där det står:
Ett RPC (Remote Prpcedure Call) nådde inte fram.
Vad ska jag göra åt saken? (detta händer bara när det är stora filer jag laddar hem)
Baserat på det lilla jag vet om FTP och protokoll i allmänhet är väl inte RPC inblandat i ftp-överföringar? Eftersom man med lugnet i behåll kan stänga av RPC-tjänsterna i *nix och gott klara sig utan dem, låter detta mer som om IE försöker köra sitt eget race. Som sagt, prova med en "riktig" FTP-klient och se om felet består. Gör det inte det så.. ja då är det en viss annan mjukvara som är skyldig.

Angående viruset som diskuteras stänger det av datorn inom en minut efter att det meddelandet som handlar om just RPC kommit upp. Så verkade inte fallet vara här.

Bar-Code

Re: överföringsproblem med proftp

Post by Bar-Code » 15 April 2004, 09:38

Sylphize wrote:Angående viruset som diskuteras stänger det av datorn inom en minut efter att det meddelandet som handlar om just RPC kommit upp. Så verkade inte fallet vara här.
Blaster viruset orsakar ibland bara att datorn stängs av en eller ett par gånger. Därefter är det inte säkert att man får upp meddelandet igen. Man kan alltså ha en dator som är infekterad med Blaster men som inte längre stänger av sig hela tiden. Det finns även fler virus som utnyttjar samma säkerhetsbrister men som inte stänger av datorn på samma vis.
Men jag håller med om att det är troligt att det skulle kunna vara något annat som är problemet. Exempelvis som många har skrivit att det kan röra sig om något problem som rör FTP-klienter. Att uppdatera operativsystemet är ändå ett hett tips.

Post Reply