wlan bbb publika ipadresser

Diskussion kring säkerhet och nätverk.
Post Reply
zuhat

wlan bbb publika ipadresser

Post by zuhat » 9 February 2005, 00:35

Tjena
Har BBB och därmed 5 publika dynamiska ip adresser
köpte en netgear router
just nu får jag privata ip adresser från routern..
vet ngn hur man ska gå tillväga för att få de 5 ip adresserna och samtidigt kunna ha trådlös nätverk
~ zuhat ~ zlackware ~
~ linux user #285160
~ LFS user #13183

Bar-Code

Re: wlan bbb publika ipadresser

Post by Bar-Code » 9 February 2005, 01:44

zuhat wrote:Tjena
Har BBB och därmed 5 publika dynamiska ip adresser
köpte en netgear router
just nu får jag privata ip adresser från routern..
vet ngn hur man ska gå tillväga för att få de 5 ip adresserna och samtidigt kunna ha trådlös nätverk
Du berättade inte vilken Netgear router du använder, men som du förstår så är det den som är problemet här.
Antagligen går det inte att åstadkomma med den router du har, eftersom jag gissar att du har någon billigare variant.
Du får i såna fall använda en brandvägg som är väldigt mycket mer konfigurerbar, alternativt så får du plugga in dina datorer rätt in i modemet/switchen som du fick från BBB.

Om du känner dig redo för att leka med iptables i linux så går det att åstadkomma på så sätt.
There are 10 kinds of people; those who understand binary, and those who don't.

mikma

Post by mikma » 9 February 2005, 10:40

Det kan gå att koppla lan-sidan på routern direkt på nätverksuttaget, men det kan vara en säkerhetsrisk eftersom den eventuella inbyggda brandväggen inte används då.

Det går att använda en dator med Linux som brandvägg, men för att få tillgång till flera dynamiska adresser via DHCP så ska det vara en brygga istället för router. Det går även att blocker proxy-arp som BBB-switchen/routern skickar ut för att all trafik ska gå via denna.

zuhat

Post by zuhat » 9 February 2005, 22:09

det är model WGT624 v2

ska försöka nå netgears kund support de vet säkert om det går eller ej så hör jag av mig hit igen
~ zuhat ~ zlackware ~
~ linux user #285160
~ LFS user #13183

Post Reply