Debian + wlan = hjälp sökes.

Diskussion kring säkerhet och nätverk.
Post Reply
Ekensten

Debian + wlan = hjälp sökes.

Post by Ekensten » 3 September 2007, 19:26

Det är så att jag har smällt in Debian 4.0 r0 på laptopen. Försöker köra så mycket lunix i skolan och en stor hjälp vore att få igång wlan då. Sökt lite på webben och hittat iwconfig och lite annat smått och gått, men frågan är hur?
Har installerat network-admins till alla dess slag och även wpa_supplicant. Kusinen säger bestämt att det bore komma upp en fin liten ruta när dessa saker installerade som begär möjligt krävande lösenord, dock händer inte nåt och jag sitter där. Olika network-admins hittar inte nåt wlan kort, dock så hittar lspci mitt lilla wlankort.
Jag använder en IBM thinkpad R52 om det vore till nån hjälp, och om nån nu har suttit på just en sån vet svaret.
Nån som kan skicka mig en guide till att få igång wlan i debian eller om det rent utsagt vill hjälpa mig till punkt och pricka vore super.

/MVH Ekenstein
LFS 6.4, 2.6.28.7 samt Debian Lenny amd64, 2.6.28.7

ErikW

Post by ErikW » 4 September 2007, 07:29

Det beror på vad du har för kryptering på APn och ev chipset på wlan-kortet.

Det enklaste är nog att hitta ett gui, typ networkmanager

Vill du göra det för and eller leka så gäller generellt

WPA kryptering
wpa_supplicant med configfil

Atheros chipset
wlanconfig

WEP på AP
iwconfig, iwlist (paketet kallas Wireless tools)

Ekensten

Post by Ekensten » 4 September 2007, 11:36

Installerat massa såna grejor, men jag har märkt en sak; att jag möjligtvis inte har installerat moduler för mitt wlankort. Den visar inte ens något ethernet för kortet så jag testar att installera när jag kommer hem.

kratz

Post by kratz » 4 September 2007, 13:01

Om du inte ser något kort när du kör iwconfig så har du inte rätt moduler installerade.
Denna sidan kan vara till hjälp: http://linux-wless.passys.nl/query_hostif.php

Sedan är det bara att koppla upp sig med ifconfig och iwconfig.. Lätt som en plätt;)
Välkommen till http://archlinux.se !

Ekensten

Post by Ekensten » 4 September 2007, 18:41

http://wiki.debian.org/Manual-Howto#hea ... cdb8c6772b
Den guiden följde jag för att få igång modulen för mitt wlankort. Apt fick inte igång det dock.
Nu hittar iwconfig mitt wlankort så nu är det bara för mig att se om det funkar för nätverket i skolan (där vi använder wlan).
Återkommer om det blir fler problem =P

Ekensten

Post by Ekensten » 5 September 2007, 17:33

Funkar i ett normalt nätverk förmodligen men i skolan blir det ett till smått problem; skolan använder policy. WEP eller liknande funkar inte utan här gäller ett speciellt konto osv. Finns det nåt trevligt till linux som gör att man kan skriva in både användarnamn och sitt lösenord istället för bara wep nyckeln?

oabocw

Post by oabocw » 5 September 2007, 17:52

Ekensten wrote:Funkar i ett normalt nätverk förmodligen men i skolan blir det ett till smått problem; skolan använder policy. WEP eller liknande funkar inte utan här gäller ett speciellt konto osv. Finns det nåt trevligt till linux som gör att man kan skriva in både användarnamn och sitt lösenord istället för bara wep nyckeln?
Du bör ta reda på vad det är för system som de kör för det där. Det låter som de kör en RADIUS-server, och är det fallet så är det lugna puckar. Bara tanka freeradius och ställ in.

Men, som sagt, ta reda på vad det är som gäller. Prata med systemadministratören på skolan och fråga vad kattsingen det är för protokoll och kryptering som gäller. Att de inte kör bara WEP är ju ingen stor chock.. då kunde de ju lika bra kört helt öppet. :D
(r 'tfm)

ErikW

Post by ErikW » 5 September 2007, 20:07

Ja, de kör med nån slags radiusserver. Freeradius behöver du dock inte ladda ner, det är väl för serverdelen.

Du behöver använda wpa_supplicant med config-fil, nåt i stil med:

wpa_supplicant.conf:
ctrl_interface=/var/run/wpa_supplicant
ctrl_interface_group=wheel
network={
ssid="example"
scan_ssid=1
key_mgmt=WPA-EAP
eap=PEAP
identity="user@example.com"
password="foobar"
ca_cert="/etc/cert/ca.pem"
phase1="peaplabel=0"
phase2="auth=MSCHAPV2"
}

Du får givetvis ta reda på vad key_mgmt och sånt ska vara, troligen behöver du inga certifikat. Jag hämtade ovan från man-sidan

Starta sedan med nåt i stil med:
wpa_supplicant -c/etc/wpa_supplicant.conf -iwlan0 -Dipw -dd
Jag är osäker på ipw för ditt kort...

Läs mer på:
man wpa_supplicant
man wpa_supplicant.conf

Post Reply