D-link router

Diskussion kring säkerhet och nätverk.
Post Reply
alve

D-link router

Post by alve » 1 January 2008, 21:45

Hej,

Jag har en enkel fråga: Vad kan jag förvänta mig för hastihet på mitt internet när jag kör trådlöst till min router Dl-524 (802.11g). Jag har idag en 8MB ADSL koppling och det funkar kanon med sladd. Men när jag kör trådlöst får jag bara ca 3,8 MB, detta gäller oavsätt om jag kör Win eller Linux.

Jag har även kollat så det inte ligger flera nätverk på samma eller närliggande kanaler.

Vad mer kan jag göra?

ErikW

Re: D-link router

Post by ErikW » 2 January 2008, 09:13

Avstånd till routern? Klarar till wlankort också 11g? Blir det skillnad krypterat/okrypterat? Blir det samma resultat på alla kanalerna?

Har du möjlighet att sniffa luften med wireshark?

erik_persson

Re: D-link router

Post by erik_persson » 2 January 2008, 10:28

alve wrote:Hej,

Jag har en enkel fråga: Vad kan jag förvänta mig för hastihet på mitt internet när jag kör trådlöst till min router Dl-524 (802.11g). Jag har idag en 8MB ADSL koppling och det funkar kanon med sladd. Men när jag kör trådlöst får jag bara ca 3,8 MB, detta gäller oavsätt om jag kör Win eller Linux.

Jag har även kollat så det inte ligger flera nätverk på samma eller närliggande kanaler.

Vad mer kan jag göra?
Det är oklart vilka enheter du menar. Normalt avser "MB" "mega*byte*" och "Mb" "megabit". Jag bortser här ifrån mebibyte etc.

4 MB/s (jag antar att du avser megabyte/s) motsvarar 32 Mbit/s, bortsett protokolloverhead, vilket är *bra* för 802.11g, och exceptionellt (läs omöjligt) bra om du har en 8 megabit/s ADSL-uppkoppling (uppkopplingar brukar normalt anges i mega*bit*/s och inte i megabyte/s). Man kan i allmänhet FETGLÖMMA att man skulle kunna nå de specade 54 mbit/s över 802.11g. Se tex http://en.wikipedia.org/wiki/802.11g. Jag når ca 2 MB/s över 802.11g. Hur som helst bör inte en rimligt väl fungerande 802.11g vara begränsande för en 8 Mb/s-uppkoppling.

/erik

alve

Post by alve » 2 January 2008, 12:38

Hej igen,

Till att börja med: när jag skriver 8MB menade jag 8 megabit/sec.

Efter diverse omstarter uppdaterar av firmware på routern har den helt plötsligt bestämt sig för att leverera. Nu rullar allt på med lokal trafik på 22 megabit och 8,3 mot internet vilket jag är helt nöjd med.

Tack för hjälp och förslag på lösningar.

/ Martin

Post Reply