Hjälp, trådlös problem!!

Diskussion kring säkerhet och nätverk.
Post Reply
kristhor

Hjälp, trådlös problem!!

Post by kristhor » 3 September 2008, 16:20

Forlåt min svenske er inte perfect (jeg kommer fra Island). Jeg behöver hjelp med min trådlösa forbindelse. Jeg har for nyligt sett op linux Mint 5 på min desktop, jeg har en dlink trådlös kort (n-rangebooster) og bruker windows driver med ndiswrapper. Kortet fungerar bra med at den ser mit nätverk (og andra) og jeg har fåt forbindelse någon gånger hvor det har fungeret bra.....men når jeg bytter nätverk får jeg ingen forbindelse og kan hellere inte gå tilbaka til det nätverk som fungerede for et par minuter siden. NetworkManager ventar og ventar på network key til den disconnecter. Så kanske nästa dag når jeg startar op, får jeg forbindelse med det samma men hvis jeg forsökar at bytta nätverk...stoppar allt igjen. Jeg bruker wpa kryptering. Systemet fungerer bra hvis jeg bruker windows men en gång i mellan hvis jeg bruker linux. Någon idear?

kratz

Re: Hjälp, trådlös problem!!

Post by kratz » 4 September 2008, 08:26

Jag skulle ha avinstallerat NetworkManager och kört med den gamla hederliga ifconfig/iwconfig/wpa-supplicant/dhcpcd - metoden. Funkar varje gång.
Välkommen till http://archlinux.se !

kristhor

Post by kristhor » 7 September 2008, 14:20

Tack for jeres input, det funkerer nu fint, 2 dagar efter at problemet började, utan at jeg har ändrat något.

fidde_heke

Post by fidde_heke » 10 February 2009, 12:40

kratz wrote:Jag skulle ha avinstallerat NetworkManager och kört med den gamla hederliga ifconfig/iwconfig/wpa-supplicant/dhcpcd - metoden. Funkar varje gång.
Will du utveckla det ltie för en novis som mig? =)

Hur exakt använder jag dessa kommando och vad gör de olika? I consolen förstår jag, men vad gör de olika. Jag har också problem med min trådlösa anslutning. Har skapat wlan-anslutningen, men när jag väljer att ansluta till nytt nätverk händer inget alls. Är det att det är fel inställt/fel lösen etc? Eller att den helt enkelt inte hittat det trådlösa (drivrutiner till trådlösa kortet?) Står som disconnected hela tiden. Vad kan det vara för fel?

ifconfig/iwconfig = ipconfig i win typ? Hur använder jag wpa-supplicant/ dhcpcd? Eller ska hela raden skrivas som den är i console? (Alltså: ifconfig/iwconfig/wpa-supplicant/dhcpcd?)

Tackar!

ErikW

Post by ErikW » 10 February 2009, 20:13

fidde_heke wrote:
kratz wrote:Jag skulle ha avinstallerat NetworkManager och kört med den gamla hederliga ifconfig/iwconfig/wpa-supplicant/dhcpcd - metoden. Funkar varje gång.
Will du utveckla det ltie för en novis som mig? =)

Hur exakt använder jag dessa kommando och vad gör de olika? I consolen förstår jag, men vad gör de olika. Jag har också problem med min trådlösa anslutning. Har skapat wlan-anslutningen, men när jag väljer att ansluta till nytt nätverk händer inget alls. Är det att det är fel inställt/fel lösen etc? Eller att den helt enkelt inte hittat det trådlösa (drivrutiner till trådlösa kortet?) Står som disconnected hela tiden. Vad kan det vara för fel?

ifconfig/iwconfig = ipconfig i win typ? Hur använder jag wpa-supplicant/ dhcpcd? Eller ska hela raden skrivas som den är i console? (Alltså: ifconfig/iwconfig/wpa-supplicant/dhcpcd?)

Tackar!
Usch vilket uselt tips. NetworkManager funkar i allmänhet riktigt bra. Man ska inte hjälpa nybörjare med experttips!
Du kan dock använda de kommandona för att testa om ditt nätverkskort fungerar.
Får du en lista med accesspunkter i Network manager verkar kortet fungera.
Har du provat att ställa in din accesspunkt utan kryptering och se om det går bättre då?
Hur ser ditt nät ut? Har du en trådlös router med en dhcpserver?

Post Reply