OpenVPN (tap0) låser ner min Debian server

Diskussion kring säkerhet och nätverk.
Post Reply
nial

OpenVPN (tap0) låser ner min Debian server

Post by nial » 31 May 2011, 23:04

Jag är verkligen ingen expert på Debian, men har sedan länge en burk med Debian, nu Squeeze, som agerar afp filserver och kör diverse andra tjänster som är roliga att ha tillgång till.

Har hittills kört med Anonine's tjänst OpenVPN på min Mac, men ville nu testa det på debian burken istället och lyckades konfigurera det utan några som helst problem.
Men jag hade inte räknat med att jag (så fort jag startade upp OpenVPN på servern) inte skulle kunna komma åt min server utifrån genom att ansluta till mitt vanliga ip, som jag kunnat tidigare.

Tidigare kunde jag som sagt surfa in på t.ex https://www.nial.dyndns.org:21976 för att bli vidarekopplad av routern till 192.168.0.11 port 10000 för att komma åt webmin.
Efter att jag startade upp OpenVPN så funkar inte det här längre.

Mina tidigare portkopplingar mot servern, i min router, upphörde att funka nu när den är uppkopplad med Anonine och enbart om jag tittar upp annonine-ip't manuellt först så kan jag komma åt vissa tjänster via det ip't.

Efter en ifconfig så ser jag att "eth0" fortfarande har samma interna ip ex: 192.168.0.11 men att jag dessutom har en "tap0" med ip ex: 178.73.100.178, dvs den ip som visas mot internet.

Problemet är att jag fortfarande vill/behöver kunna komma åt mina tjänster precis som jag kunde förr, t.ex ssh, apache, webmin, rutorrent, sftp, afp, osv.

Är i skriande behov av kompetent hjälp då min egen kompetens uppenbart inte täcker detta :( Hoppas att någon förstår mitt svammel och vet hur jag kan styra upp det hela, eller vart jag kan hitta vettig information som hjälper mig.

--nial

Post Reply