Problem att använda trådlöst nätverk

Diskussion kring säkerhet och nätverk.
Post Reply
cicilia

Problem att använda trådlöst nätverk

Post by cicilia » 10 April 2014, 12:45

Jag kan inte använda trådlöst nätverk som är lösenordsskyddat verkar det som.
Jag har tidigare kunnat använda trådlåst nätverk som varit oskyddade och använde ett sådant i måndags på en flygplats utan problem, alla nätverk kom upp i listan (även skyddade nätverk). När jag sen akulle använda ett lösenordsskyddat trådlöst nätverk igen på en annan plats så finns det inte med i listan över nätverk, jag hittar inga nätverk överhuvvudtaget. Från det att jag använde ett nätverk på flygplatsen till att det inte fungerade har jag inte gjort annat än att slå av och på datorn. Wifi är påslaget på datorn. Däremot så fungerar det utmärkt att använda närtverkskabel.
Någon som har en aning vad som kan vara felet? Jag använder Lubuntu 13.10 sedan en kort tid tillbaka, har bara använt XP tidigare så jag är total lubuntu- och linuxnybörjare men förstår de flesta instruktionerna :)

kjell-e

Re: Problem att använda trådlöst nätverk

Post by kjell-e » 14 April 2014, 13:09

Om jag inte misstar mig så använder Lubuntu också network manager. Om du högerklickar på nätverksikonen och tittar på inställningarna för network manager så borde du kunna se om trådlöst nät är aktivt eller ej. I och med att du söger att datorn inte hittar några trådlösa nätverk alls så låter det som att trådlöst är inaktiverat. Har du någon knapp på datorn för att slå på och av trådlöst nät? Kontrollera i sådana fall den också.

Om man vänsterklickar på nätverksikonen så brukar det finnas ett alternativ fler nätverk om man befinner sig på en plats med många trådlösa nät.

cicilia

Post by cicilia » 18 April 2014, 16:19

Tack för svar! Om jag högerklickar kommer bara inställningar för aktivitetspanel upp och om jag vänsterklickar kan jag välja VPN-anslutningar, aktivera nätverk (som är ibockat) och redigera. Trycker jag på nätverksanslutningar kommer gamla trådlösa nätverk upp som jag varit inloggad på men inga nya. Där jag är nu vet jag att det finns ca 5 nätverk som brukar komma upp men ingenting.
Nu använder jag nätverkskabel och då kommer alternativen trådbunden anslutning 1, koppla ifrån och information också upp förutom de andra. Det finns något som heter ethernet network men det går inte att klicka på.

Det finns en knapp för trådlöst nätverk och trycker jag på den händer inget och inte heller om jag trycker den och Fn. Ikonen för trådlöst lyser blått så den borde vara igång. Jag trodde först att det inte gick med skyddade nätverk men jag har prövat att ha det här öppet för att se om det gick men icke. Det som är så konstigt är att det har hänt på bara några timmar.
Kan det vara drivrutinerna? Och hur gör jag för att ladda ner dem till lubuntu, de finns bara till winddows.

valle2

Post by valle2 » 10 May 2014, 21:15

Om du inte har löst problemet så kolla i "systerforumet"Ubuntu.se under nätverk och säkerhet. Där finns ett par intressanta inlägg i ämnet.

Post Reply