Bygga om en gammal dator till en brandvägg eller nåt annat

Har du en dator som är m/ä? Fint! Med linux kan man göra massor med kul, här får du massor med roliga råd om hur använder Linux och andra fria UNIX smaker till roliga hemma byggen.
Post Reply
chevrolet_malibu

Bygga om en gammal dator till en brandvägg eller nåt annat

Post by chevrolet_malibu » 28 July 2006, 20:34

sitter med en gammal dator i närheten och undrar om jag skulle kunna bygga om den till typ en server eller en brandvägg utan större svårighet?

Info om datorn..

Intel 1: 200mhz
Hårddisk: cirka 2500mb
RAM: kanske 128mb annars är det 64mb
har lite svårt att få fram all info som finns i datorn med tanke på att inte OS:et startar som det ska

Nille_kungen

Post by Nille_kungen » 28 July 2006, 20:48

Oj då det va ju en hyfsad burk.
Börja med att bestämma vad du ska använda den till.
Ska den bara vara brandvägg/router eller ska den köra annat med?
The more linux u go, The slacker u get

chevrolet_malibu

Post by chevrolet_malibu » 28 July 2006, 20:51

har funderat på att bara satsa på en brandvägg och kanske en router sammtidigt.. kommer kanske att köpa lite datorer och plocka delar av som t.ex lite fler nätverkskort och sånt.. kanske blir en lite kraftigare processor men är inte säkert

Nille_kungen

Post by Nille_kungen » 28 July 2006, 20:57

Om du inte har massor av datorer som ska vara kopplade till den så räcker den bra.
Om du inte vill skaffa massa nätverkskort så går det bra att lägga en switch efter.
Det finns flera routerdistar som du kan använda.
Tänk på elen med inte för kraftig burk om den drar mera el.

chevrolet_malibu

Post by chevrolet_malibu » 28 July 2006, 21:01

har bara ett nätverks kort i den just nu... jagar chassie och lite andra delar.. skulle någon kunna skriva en guide om hur jag ska göra.. helst på svenska men engelska går bra det med bara det att det e lite drygare att läas på engelska.. så fort jag får in någon ny hårdvara så kommer jag att skriva in det här.. har ett nätverkskort med endast en port på så jag kommer nog att behöva några till.. kommer endast vad jag vet att koppla in en dator till den...

Nille_kungen

Post by Nille_kungen » 28 July 2006, 21:18

Med en dator är den burken nässtan overkill.
Angående guider så kolla t.ex hemsidan för ipcop.

chevrolet_malibu

Post by chevrolet_malibu » 28 July 2006, 22:57

skulle någon kunna länka till en mjukvara så att jag kan bygga om datorn till en router med brandvägg??

abc123

Post by abc123 » 29 July 2006, 18:25

chevrolet_malibu wrote:skulle någon kunna länka till en mjukvara så att jag kan bygga om datorn till en router med brandvägg??
här är en liten dist
http://www.freesco.org/

chevrolet_malibu

Post by chevrolet_malibu » 29 July 2006, 18:30

kommer kanske att ha flera stycken extra datorer att plocka delar av nästa helg.. eventuellt så kommer jag få tag i en med lite kraftigare processor.. sen så funderar jag på att stoppa i så mycket ram som det överhuvudtaget får plats i datorn.. hoppas på en lite kraftigare processor och lite fler nätverkskort nästa helg som sagt.. hör av mig lite senare till veckan.. en av mina hårddiskar på datorn som jag använder nu håller på att säcka ihop totalt.. har ingen aning om datorn kommer att fungera resten av helgen, får en ny disk på tisdag så någongång på onsdag borde alltilng vara som det ska om jag får igång datorn efter hårddisks bytet..

Emil.s

Post by Emil.s » 29 July 2006, 19:04

chevrolet_malibu wrote:kommer kanske att ha flera stycken extra datorer att plocka delar av nästa helg.. eventuellt så kommer jag få tag i en med lite kraftigare processor.. sen så funderar jag på att stoppa i så mycket ram som det överhuvudtaget får plats i datorn.. hoppas på en lite kraftigare processor och lite fler nätverkskort nästa helg som sagt.. hör av mig lite senare till veckan.. en av mina hårddiskar på datorn som jag använder nu håller på att säcka ihop totalt.. har ingen aning om datorn kommer att fungera resten av helgen, får en ny disk på tisdag så någongång på onsdag borde alltilng vara som det ska om jag får igång datorn efter hårddisks bytet..
Nya diskar kan ju vara bra. :)
Men datorn har ju grymm hårdvara (:lol:). Aja, klart tillräckligt för att installera linux på. ;)
Innan ni postar: Läs FAQen
När ni postar:
Posta i Rätt forum! Och skriv/formulera dig rätt

chevrolet_malibu

Post by chevrolet_malibu » 30 July 2006, 16:32

Skicka lite förslag på distar som man kan göra som router/brandvägg mjukvara utan att pilla allt för mycket i linux... har aldrig kört linux förr så jag har ingen aning om olika funktioner och sånt... så en guide till hur jag ska bära mig åt skulla vara sjysst ich lägga upp oxå :D
tack på förhand

Fedor

Post by Fedor » 30 July 2006, 18:31

kör freesco laddas upp på en diskett ingen hårddisk behövs vet inte hur mycket man måste confa men det är nog ganska enkelt.
annrs kör Debian om du vill ha det till mer en bara router

och du behöver bara 2 nätverkskort och en switch

Nille_kungen

Post by Nille_kungen » 30 July 2006, 21:06

Här är några exempel.
MikroTik RouterOS
ipcop
m0n0wall

chevrolet_malibu

Post by chevrolet_malibu » 30 July 2006, 22:47

kommer att köra med TRE nätverks kort.. en kompis ska komma över med sin dator nästa helg för han ska ha lite filer av mig... sen så kanske jag kommer att skaffa en egen dator nångång och då kan det vara bra att ha en till utgång.. tror att alla tre korten är d-link kort.. ett kort VET jag sitter i en pci port och de andra två sitter i en lite större port/kontakt.. tänkte använda det som sitter i pci porten som ingång och de andra två som utgång..

Fedor

Post by Fedor » 31 July 2006, 00:21

om korten sitter på något som ser ut att vara PCI fast mycket större är det ISA som kan vara lite problem att få igång speciellt om du har 2 för då kanske du måste boota upp med en special dosdiskett från tillverkan så det inte blir IRQ krock eller vad det heter.

chevrolet_malibu

Post by chevrolet_malibu » 31 July 2006, 00:24

ok.. har själv ingen aning om vad det är..vet iaf att det satt ett ljudkort i en av portarna innan jag ersatte det med ett till nätverkskort.. annars kanske man ska ta och köpa ett sånt där nätverks kort med flera kontakter och sätta i..

Post Reply