Server i buss..

Har du en dator som är m/ä? Fint! Med linux kan man göra massor med kul, här får du massor med roliga råd om hur använder Linux och andra fria UNIX smaker till roliga hemma byggen.
Post Reply
Snouser

Server i buss..

Post by Snouser » 5 October 2006, 09:31

Jag och några kompisar har köpt en gammal ajokki buss från 1978 som vi tänkte bygga om till en husbuss. Min del i projektet är bl.a att sätta in en server. De jag undrar nu är vad jag kan använda denna till. Jag har hittils planerat att använda den som filserver till en ytteligare dator i bussen. Den andra datorn kommer förmodligen köra Windows MCE och kommer att kopplas till en 42" plasma TV.

Vi har satt gränsen på 2 år för att bygga om den, så ja har gått om tid att konfa en server.

Finns de någon möjlighet att fjärrstyra nått i bussen mha server?

Kom gärna med förslag.

Vi har tagit lite bilder på den, innan vi grejja med den.
Hittils så har vi stödat ur den och slängt ut allt krimskrams, så som hatthyllor och stolar.

Bilder och mer info hittar ni här:
http://www.husbussensvanner.net/forum

Nu verkar det som om deras forum del är nere, ja ska försöka fixa någon exaktare länk när sidan är tillbaka.

darkie

Post by darkie » 5 October 2006, 11:10

varför köra med två datorer ? när du istället kan köra allt du vill göra från en ?
installera linux ( eller Windows ) på en dator och kör allt ifrån denna. sparar plats, el och pengar ;)
"Att utveckla Linux utan Internet,
hade varit som att spela schack per brev"

- Ari Lemmke (Fader till namnet Linux).

zuu

Post by zuu » 8 October 2006, 02:01

Har du lite elektronikkunskaper kan du fjärstyra tex en strömbrytare för något genom att använda impulser från com-porten som styrsignaler.

Andra saker man kan göra med elektronikkunskaper är att göra en träpanel med massa roliga knappar som man kopplar ihop med en com-port och skriver en liten demon som lyssnar på porten.

Själv har jag inte tillräckliga elektronikkunskaper för att dra hem grejer från elfa och sätta igång. Men det borde vara ganska framkomligt att läsa på lite, om du inte redan kan elektronik. Det finns någon huvudkomponent iaf som man styr en starkare sröm med en svagare ström, vilket är nog vad du vill använda.

Ser man sedan man sedan mer konkret så kan du tex styra någon belysning. En annan kul grej kan vara och köpa en sån där statusskylt som finns på stadsbussar och skriva ut saker på. Classe har någon sådan. Även Elfa har sådana skyltar, sök på "skylt", men de kostar lite mer.
Debian - Just Works (TM)

Post Reply