Vad göra med en P3 laptop?

Har du en dator som är m/ä? Fint! Med linux kan man göra massor med kul, här får du massor med roliga råd om hur använder Linux och andra fria UNIX smaker till roliga hemma byggen.
Post Reply
Cipher

Vad göra med en P3 laptop?

Post by Cipher » 3 December 2006, 15:27

Hej,

Jag har nu köpt mej en ny bärbar och vill nu hitta på något användbart till min gamla bärbara (Compaq Evo N600c). Funderar på att ha den som en portabel server (Apache, MySQl, PHP, Samba) då jag bor på två orter.

OS blir som vanligt Debian.

Fakta om datorn
PIII 1Ghz
256MB ram
40GB HDD

Nån som har något annat roligt jag kan hitta på?

OErjan

Post by OErjan » 3 December 2006, 16:21

ge den till mig :lol:
hmm, server? till vad?
du har inte mycket utrymme på en så pass gammal laptop, säg 5-20G eller så. iofs är en hemsida inte så utrymmeskrävande.
kanske jag är en av de sista människor som ser din gamla: bil, dator, gräsklippare...
efter mig är de så många kilo konfetti.

ztaafen

Post by ztaafen » 12 December 2006, 21:00

Det står ju att han har 40 gig.. :roll:

Cipher

Post by Cipher » 12 December 2006, 21:44

Det blev en portabel webserver/sambaserver. Funkar riktigt bra :)

vanten

Post by vanten » 13 December 2006, 02:52

GuTe wrote:Det blev en portabel webserver/sambaserver. Funkar riktigt bra :)
hehe, bara plocka pp och springa när de säger att polisen är påväg! :D:D
.: GNU/Linux :: Gentoo :: Fluxbox :.
.: BSD/Darwin :: Mac :: OS X :.

zuu

Post by zuu » 31 December 2006, 02:13

Samla lite kul citat och låt php/ruby/etc slumpa fram ett citat vid sidvisning. En annan sak jag har på min server som kanske är lite mer nyttigt är en länksamling med länkar till kurshemsidor för pågående kurser samt mer statiska länkar till diverse viktiga sidor för mig som student på LiTH. (har aldrig orkat lära mig hitta på deras/våra webbsidor ordentligt :p ) Dessutom finns det en del trevliga saker som att kunna kolla om en sal är bokad eller ej, men jösses om man skulle behöva hålla alla sidor i huvudet, antingen adresserna eller hur man hittar till dem..
Debian - Just Works (TM)

Borage

Post by Borage » 31 December 2006, 02:22

Undrar varför många tror att en server måste ha så himla mycket disk? Som hemkatalog för 1 miljon användare så krävs det väl en hel del, men en epostserver, webserver, brandvägg eller trådlös accesspunkt behöver inte kräva så mycket disk. Vill man ha mycket disk så får man väl montera ett gäng externa diskenheter (USB diskar & nätverksenheter). Min server har bara 4 GB, och jag kommer aldrig att behöva mer på den servern, för all data ligger nämligen på en SAN disk.

Post Reply