Jag känner mej mobbad!

Fritt forum, här är det högt i taket.
Bertil

Jag känner mej mobbad!

Post by Bertil » 14 January 2004, 15:43

Jag har tog upp på elevrådet i min skola att man kunde kanske skaffa linux på någon av skolans datorer. Jag föreslog att man kunde köra dualboot och då skadar det ju inte winanvändarna.
Jag tog upp förslaget för att datorerna hakar sig väldigt ofta i skolan. Så jag försökte alltså vara lite snäll och försöka få folk att vilja använda ett annat os så dom slipper det skumma windows dom är vana vid.
Och vad får man tillbaka?
Hela klassen skrattar ut mej! :evil:
Och elevrådsrepensetantet skriver inte ens upp förslaget!
När jag sedan räcker upp handen ingen och säger att jag vill att han skall skriva det på pappret så gör han det.
När han kommer tillbaka från elevrådet säger han att kärringen som bestämde över det hela bara skrattade åt mitt förslag och sa att det kunde vi stryka direkt!
Jag förstår mej inte på dom!
om te.x någon annan hade bett om te.x att vi borde pumpa fotbollarna eller något så skulle det gå igenom och ingen skulle skratta!
Vad har jag gjort för fel?
Det känns som alla hatar mej!
Jag har även under en längre tid varit lite småretad av vissa i klassen eftersom jag sa att jag hade fått en processor i julklapp när läraren frågade och att jag är intresserad av datorer!
Med Vänliga Hälsningar
Bertil Stenberg

li

Post by li » 14 January 2004, 15:48

Skrattar först som skrattar sist.

Skall man lära sig nåt så är det linux som gäller.

Dessutom är det tjänstefel av skolan och staten att göda monopol.
gentoo 3.0
arch 3.0
freeBSD 8.2
qemu/minix3
win/xp

glamdring

Post by glamdring » 14 January 2004, 15:50

Jo, skolor är överlag för konservativa och vill inte ändra något. Varför förstår jag inte, de utbildar folk att använda Windows, utbildar folk att råka illa ut och ångra sig för resten av deras liv ;)
iBook G4

Bertil

Post by Bertil » 14 January 2004, 15:50

mmmm, och det värsta är att läraren som skrattade åt det är med i antmobbninggruppen och hon mobbar ju mej!

Du menar väl skrattar bäst som skrattar sist?
Med Vänliga Hälsningar
Bertil Stenberg

pbmaster

Post by pbmaster » 14 January 2004, 15:55

Det var olagligt gjort av elevrådet att bara flamsa bort det hela!
Av läraren oxå!

Skicka ett PM till rektorn, och gärna ett till den datoransvarige på skolan oxå!
Dom MÅSTE faktiskt betrakta alla förslag på samma grunder!
Detta kallas demokrati och rättvisa!
Keep Rocking

Agitator[RoX]

Post by Agitator[RoX] » 14 January 2004, 15:56

Mjaoh, låter lite sinnes... Minsann...
TEsta att prata med rektor osv...
Om det inte går kan du ju prata med en lokal tidning om hur skolan skrattar ut dig åt seriösa förslag och försök till att bidra med en bättre arbetsmiljö.. :P
Sånt brukar ta skruv... Så jag har fått göra hela vägen upp till högskola för att få till förändring. På högskola verkar folk humanare och mindre inskränkta. Oftast.
Gamma Testing - Where testing is extended to the entire user community (AKA shipping the product)

Bertil

Post by Bertil » 14 January 2004, 16:03

men jag vet inte om folk kommer att ta mej på allvar.
Men jag kan ju försöka.
folk fattar ju inte att jag tar illa upp och att jag känner mej mobbad!
Med Vänliga Hälsningar
Bertil Stenberg

Agitator[RoX]

Post by Agitator[RoX] » 14 January 2004, 16:06

Det är just sånt som att folk inte tar dig på allvar ocha tt du känner dig mobbad som skulle få pressen att ta små glädjeskutt över att få skriva saker om dig och din skola. Och som skulle få din skola att skita på sig om du påpekade att du tänkte prata med tidningen om det om de inte bättrar sig.
Gamma Testing - Where testing is extended to the entire user community (AKA shipping the product)

elwis

Post by elwis » 14 January 2004, 16:11

För #¤%!

Tyvärr inte ovanligt är jag rädd. Men jag håller med AgitatoR, vad är det för en demokrati när allvarligt menade förslag bara nonchaleras på det sättet? Den där kärringen skulle dessutom behöva läxas upp!

Dom borde istället premiera dig för att du faktiskt försöker spara pengar åt dem och är intresserad av att försöka förbättra deras datormiljö. Även om ditt förslag inte gått igenom så är det faktum att du faktiskt bryr dig och försöker värt att notera!

Grundskolor är i sanning en motbjudande konservativ miljö!

Dehman

Post by Dehman » 14 January 2004, 16:15

Jag fick en laptop på linjen där jag går.

Men får man lägga in *nix? ICKE!

För då kan inte de övervaka datorer med alla spyprg de installerat. =//

Men ska fixa med dualboot sen. När jag orkar.

Agitator[RoX]

Post by Agitator[RoX] » 14 January 2004, 16:18

HAha. :P Fråga hur programmen fungerar och skriv sedan kloner till *nix...

Så kan de väl inte säga något..
Men dualboot lär ju funka fint. *S*
Dessutom, vad behöver de spyware till på de individuella datorerna?
Vill de kolla vad ni sysslar med är det ju typ bara att avlyssna trafiken i skolan.

Det går ju nämligen alltid att lura spyware, precis som all annan mjukvara.

sn0wman

Post by sn0wman » 14 January 2004, 16:19

En viktigt detalj man ofta glömmer.

Microsofts produkter är marknadsledande, och de är de man stöter på under större firmor i alla sammanhang.

Även som jag som jobbar som teknisk support, och har hand om ett flertal servrar, så ingår även en del windows servrar samt alla workstations kör med det, då Kunder vill ha Word dokument, de vill skicka Excel ark, med mera.

Det som måste hända innan man väljer att köra enbart linux som är ett väldigt bra alternativ är att det som är marknadsledande övergår till just linux.

Har man följt detta ett par år som jag gjort, så ser det bättre ut för Linux för varje år som går, vi har idag te.x 3 större Linux tidningar i Sverige, förut fanns det inga (förutom lokala eller mindre). Alternativt korta spalter. Folk har fått upp intresset för det.

Men linux har fortfarande en stor bit till att klampa in på innan man väljer att utbilda framtida användare i linux.
-- Ever stop to think, and forget to start again? --

li

Post by li » 14 January 2004, 16:20

Bertil wrote:mmmm, och det värsta är att läraren som skrattade åt det är med i antmobbninggruppen och hon mobbar ju mej!

Du menar väl skrattar bäst som skrattar sist?
Javisst ja så heter det..
gentoo 3.0
arch 3.0
freeBSD 8.2
qemu/minix3
win/xp

Agitator[RoX]

Post by Agitator[RoX] » 14 January 2004, 16:20

Jaoh, men varför skulle det hindra hans skola från att tycka att det är ett seriöst förslag att köra en dualboot på en ynka maskin för att testa?

sn0wman

Post by sn0wman » 14 January 2004, 16:33

Jag tänkte mer rent generellt, frågan har dykt upp många gånger på olika sätt. I slutändan menas oftast hur man än vrider o vänder på det att "spola windows o kör linux".

Bertil

Post by Bertil » 14 January 2004, 16:35

ja men det är ju hur alla upträdde sig som jag retar mej mest på!
Jag hatar dom efter det här!
Med Vänliga Hälsningar
Bertil Stenberg

sn0wman

Post by sn0wman » 14 January 2004, 16:38

Att dom uppträde så är enbart fånigt, och du borde inte lägga större energi på att ens lyssna på dom.

Låt dom få gå där o skratta, skrattar bäst som skrattar sist brukar man ju säga, i slutändan är det ändå du som får det mest utbetalda jobbet.

Bertil

Post by Bertil » 14 January 2004, 16:39

sn0wman wrote:Att dom uppträde så är enbart fånigt, och du borde inte lägga större energi på att ens lyssna på dom.

Låt dom få gå där o skratta, skrattar bäst som skrattar sist brukar man ju säga, i slutändan är det ändå du som får det mest utbetalda jobbet.
vem sida står du på igentligen?
Med Vänliga Hälsningar
Bertil Stenberg

sn0wman

Post by sn0wman » 14 January 2004, 16:39

Hur menar du nu?

Bertil

Post by Bertil » 14 January 2004, 16:40

det verkar som om du tycker att det är dom som har rätt!
Med Vänliga Hälsningar
Bertil Stenberg

sn0wman

Post by sn0wman » 14 January 2004, 16:41

Onej, inte på det sättet.

Det finns ingen rätt i att skratta åt dig.

Men som jag sa i tidigare korrespondans, rent generellt sett så brukar diskusioner liknande dessa leda till annat, vilket oftast missbedöms ganska rejält.

Agitator[RoX]

Post by Agitator[RoX] » 14 January 2004, 16:41

Tycker snarare det verkar som om han tycker att du inte ska lägga ner massa energi på att irritera dig på att de handlar fel, utan snarare le i mjugg åt att de kommer slita på fabriker och som affärsbiträden när du sitter med 27000+ i lön? :P

sn0wman

Post by sn0wman » 14 January 2004, 16:43

Ungefär något i den stilen ja ;)

Bertil

Post by Bertil » 14 January 2004, 16:45

ok då fattar jag!
Hur tycker ni att jag skall säga till dom?
jag kan väl inte bara komma inklampandes till rektorn och säga att jag vill ha linux annars går jag till någon tidning?
Med Vänliga Hälsningar
Bertil Stenberg

JaaK

Post by JaaK » 14 January 2004, 16:47

Påpekade du fördelarna med linux ? Att det är gratis är ett väldigt bra argument.

Jag skulle tvingat dom att förklara varför de inte ens ville ta upp ditt förslag.

Datorerna i min skola kör också windows, men jag kan förstå varför. Vi kör en massa program som photoshop, quarkexpress, indesign, illustrator och liknande program. Det finns säkert program i linux som klarar exakt samma saker, men ingen är sugen på att börja lära sig helt nya program.

sn0wman

Post by sn0wman » 14 January 2004, 16:47

Eh nej. Det kommer nog inte fungera.

Det bästa är att du lägger fram fakta framför honom varför, samt hur du ska gå tillväga ifall något blir fel.

Det är oftast det sistnämnda som skrämmer dataansvariga och skolledning.

Agitator[RoX]

Post by Agitator[RoX] » 14 January 2004, 16:48

Nej, det vore ett lite destruktivt upplägg..
Men testa att prata med rektorn om att du är intresserad av att hjälpa skolan spara pengar, och samtidigt få en stabilare och mer lättbegränsad datormiljö, och att du bara behöver en dator att testa med till att börja med. :P
Sedan kan du ju fortsätta med att du kan göra det gratis på din fritid och att datorn inte kommer att ta skada alls av ingreppet. :P

Invänder han kan du ju undra vad det negativa är.. :P
Gratis test av billigare alternativ för en skola som trolgitvis är hårt pressad att spara. Kan det bli bättrE? :P

MagnusBerg

Post by MagnusBerg » 14 January 2004, 16:50

Jag tror det handlar om att "den skrattande läraren" inte kan Linux och skulle känna sig så korkad som hon tydligen är om hon inför eleverna tvingades visa sin okunnighet. Därför är det skrämmande med Linux. Tror jag.

Sen det där med marknadsledande och skicka dokument. Man blir ju sur när man får en filer med ändelsen .doc bifogat till e-mailen. Visserligen kan man öppna det med Open Office, Abi-Word och numera även KOffice. Men man blir ju störd över att avsändaren förutsätter att man ska sitta med Windows och Word.
Detta kan man påpeka tycker jag. Och berätta att det är fullt möjligt att spara i ett annat filformat som ALLA kan läsa. Man kan ju också hänvisa till att det bidrar till att upprätthålla Microsofts monopol-liknande ställning m.m.

***** Gentoo *****Fvwm *****

Bertil

Post by Bertil » 14 January 2004, 16:51

smart idé!
Men kommer dom att låta mej göra det på en testdator är ju frågan.
fast vi har iofs några riktigt gamla datorer med win95 på och jag kanske skulle få det på en sådan!
Med Vänliga Hälsningar
Bertil Stenberg

sn0wman

Post by sn0wman » 14 January 2004, 16:54

Yep, precis det jag menar. Och det är så det ligger till, det är det som tvingar i princip alla större företag att köra med Microsoft då deras klienter kör Microsoft program.

Sen är det ju även så att även om det finns bra programvara för Linux för att öppna MS skapade dokument, så är de fortfarande inte 100% pålitliga.

En stort höftskott på en gissning är att Linux är mer etablerad inom företagsvärlden runt en 2008/9 ?.

Agitator[RoX]

Post by Agitator[RoX] » 14 January 2004, 16:57

Misstänker att de nog kan skaka fram någon gammal skräpburk åt dig faktiskt. :P
Och om de nu gör det kan du ju alltid bevisa att linux faktiskt går på gamla skräpburkar med, i en o samma veva. *S*

Lycka till med att få göra det säger jag bara. Kanske ändrar skolans styrelses åsikter.

deegan

Post by deegan » 14 January 2004, 18:01

Jag använde linux på min arbetsstation i skolan under hela gymnasiet, mina lärare la sig inte i för dom visste att dom redan var "aegda".

Ett exempel på där dom fick ge sig var när klassen skulle göra någon kurs där det skulle sättas upp PDC'er och BDC'er och samtidigt behövdes internet. Adminen sa nej på en gång för han ville inte gärna ha en massa PDC'er och BDC'er på nätet, han är ju iofs kass så man kan ju ifrågasätta vad han själv kunde göra för att underlätta att en kurs skulle kunna genomföras. Så jag sa nåt i stil med "Men ge mig en dator, en 166'a eller nåt och 2st nätverkskort så fixar jag det där." Dom gav mig ingen utan jag tog en och bar in i ren protest och styrde upp en brandvägg mha NAT i slacken. Gissa vilka som genomförde kursen?! :)

Det är ju nästan pinsamt hur dom agerade, nu har dom iofs lagt in linux med nån Thelins kurs på schemat och en av lärarna skaffade sig "Lär dig linux på 24 timmar" eller nåt. Det är ju egentligen inte literaturen som är intressant utan att han faktiskt gav med sig. Som sagt 0wn3d. Av nån anledning är han mycket bättre vän med mig nu än i skolan. hmmmmm..

:)

etnoY

Post by etnoY » 14 January 2004, 20:49

Hehe det var rätt coolt.

Men är det ingen mer än jag som kör knoppix på sin skoldator? Det funkar lagom bra, visst, men det känns bättre än att sitta på en winxp burk som låser sig konstant.
Fire- och Thunderbird kör jag förstås sedan länge på dessa burkar (när jag har win), så programmen fungerar bra i alla fall...
Nothing makes Windows crash as good ol' 9.82 m/s^2. -g makes it hang, though.

wizzard elix

Post by wizzard elix » 14 January 2004, 22:19

Jävligt dåligt. För att tala klarspråk. Gå till en tidning bara. Det kommer att gå bättre då. Dessutom så kan du ju påpeka vad som ger mest nyttiga erfarenheter inför framtida yrken och studier, en linuxdator eller en hårdpumpad fotboll... :-? Är ledsen över att vi inte hade ngn linuxdator när jag gick i grundskolan. Trots flera påtryckningar från min sida.. :(
#297177 :: counter.li.org
Power Mac G4 2x1.25GHz - Mac OS X 10.4.6
iBook G4 1.4GHz - Mac OS X 10.4.6
Server - Slackware 10.2, Solaris 10
README

md2perpe

Post by md2perpe » 15 January 2004, 00:24

Jag kan tänka mig rubrikerna:
"Ville ge skolan billigare och stabilare datorer -- blev utskrattad"
RTFM: förkortning som är bra att ta till om man vill låtsas tycka att frågan är trivial, fast man egentligen inte själv har ett svar.

lando

Post by lando » 15 January 2004, 10:33

Är det bara jag som känner hur den lille revolutionären i mig vaknar, hade jag varit i din sits hade jag blåst en av deras dator & installerat linux på den eller kört en dual-boot. Aldrig jag hade gett mig eller funnit mig i det svar du fick.
Double the trouble, twice the fun.

Bertil

Post by Bertil » 15 January 2004, 16:29

md2perpe wrote:Jag kan tänka mig rubrikerna:
"Ville ge skolan billigare och stabilare datorer -- blev utskrattad"
bra idé!
men jag känner mej mobbad för att jag gillar datorer!
men jag hatar dom iaf!
Med Vänliga Hälsningar
Bertil Stenberg

Bertil

Post by Bertil » 15 January 2004, 16:31

lando wrote:Är det bara jag som känner hur den lille revolutionären i mig vaknar, hade jag varit i din sits hade jag blåst en av deras dator & installerat linux på den eller kört en dual-boot. Aldrig jag hade gett mig eller funnit mig i det svar du fick.
just nu känner jag mej bara däppig och jag skall gå runt och sura hela dagarna som en protest!
Sen när jag har blivit på lite bättre humör skall jag försöka fixa det!
Med Vänliga Hälsningar
Bertil Stenberg

wizzard elix

Post by wizzard elix » 15 January 2004, 18:14

Blås en dator och lägg in Slack. I ren protest. VAR DOCK JÄVLIGT NOGA MED ATT SE TILL ATT ALLT FUNGERAR!!! Annars har du skaffat dig Sveriges sämsta PR och blir garanterat utskrattad mer en nångonsin..
README

Bertil

Post by Bertil » 15 January 2004, 18:43

jag tror inte jag skulle kunna göra det utan att folk märkte det!
det är stenhård koll på datorerna och så fort man sätter sig vid datorn så börjar alla stirra!
Med Vänliga Hälsningar
Bertil Stenberg

dr_van_nostrand

Post by dr_van_nostrand » 15 January 2004, 18:56

Hehe kommer ihåg i 5:an när en kille i sexan endast petade på en nätsladd, bara en liten lätt nudd, sedan paja skärmen och han fick skäll fast det egentligen inte var hans fel.
Naiv - Roligare så!

wizzard elix

Post by wizzard elix » 15 January 2004, 21:22

Poängen e ju att de ska upptäcka det.. Och när de väl gör det så måste allt fungera RIKTIGT BRA! Då fattar de ju att de e dumma i huvvet och inte du. Om nätverkskortet däremot inte fungerar så att man inte kan skriva ut, skicka e-mail eller komma åt servers, då sitter du till midjan i skiten. Om det däremot fungerar finfint så är det ju genast de andra som sitter i skiten! =) Vet inte hur det är på din skola, men i de som jag har gått i så använder man nästan aldrig ljudkortet och man kör inga grafikkrävande apps, så en install med standarddrivers och grunden matnyttiga program borde ju kunna bli rätt så liten, sen kan du ju köra WM eller Enlightenment istället för KDE/Gnome, då flyter det på rätt bra. En sån install kan du nog klara på en timme om hårdvaran inte är kass/okänd. Ett hett tips (som jag själv prövat i skolan.. :D ) är att ta med DemoLinux, SuSE Live eval. eller någon annan dist som man kör från CD. Då kan du se vilken hårdvara som finns i datorn samt hur den fungerar med Linux..

Hur gick det för mig då? Jo jag körde DemoLinux 2.x och nätverkskortet var helt okänt. Så det var bara att skita i resten..
README

Bertil

Post by Bertil » 15 January 2004, 22:14

ja jag kanske skulle ta med mej slackware live eller något!
det är bara att jag tror folk kommer att bli skitsura om jag kommer med någon cd och vill köra!
Men det kanske går
Med Vänliga Hälsningar
Bertil Stenberg

wizzard elix

Post by wizzard elix » 15 January 2004, 22:30

Skit i dem. Det gjorde jag när de sket i mig.
Det värsta som kan hända e att de plockar ur cd-läsarna ur datorerna.. Det har de gjort på några av de skolor jag gått i.. :roll:
README

Bertil

Post by Bertil » 16 January 2004, 08:41

och sen kanske jag får skitmycket skäll för att dom tror att jag skall göra något dumt!
Är det någon här osm är lärare som kan tipsa mej om hur en lärare tänker?
Det vore bra!
Med Vänliga Hälsningar
Bertil Stenberg

Agitator[RoX]

Post by Agitator[RoX] » 16 January 2004, 09:29

Lärare tänker nog ungefär som andra människor.

;P
Under min skoltid hade jag inga större problem med lärarna..
Iofs var det ju när alla medier rapporterade om psykotiska svartrockare som tog livet av folk för vad som helst och offrade dem till satan. :P Så det var kanske ingen som vågade säga nåt. Heh.

Om du testar med en liveCD först kan du ju förklara att den omöjligtvis kan ändra något på datorn. (Se till att du pratar med en tekniker, för alla andra kommer bara att misslyckas förstå ett dugg)

Neptunus

Post by Neptunus » 16 January 2004, 13:35

jag kan inte göra nåt mer än att bli upprörd över detta du beskriver.. jag är också väldigt datorintresserad men mer av hårdvara..
och du mobbas för att du fick en processor i julklapp??
undrar vlka som egentligen ska ha en uppläxing..
kostar inte en microsoft licens runt 20000 spänn..
det är ju nästan som att man kan betrakta detta som en fascist skola :P..
synd om dig och inget som görs nånting åt..

//var inte mobbad i grundskolan men känner endå med dig..
SKA LÄRA MIG SÅ MYCKET LINUX ATT NI INTE KAN HJÄLPA MIG UTAN NI FÅR FRÅGA MIG OM HJÄLP.. MUAHAHAHAHA..
-Me

pbmaster

Post by pbmaster » 16 January 2004, 16:17

Anledningen till att lärare skrattar åt dig och är allmänt negativt inställsamma mot datorer i största allmänhet bereor på att det är första gången i historien många av eleverna vet mer än lärarna inom ett ämne som, i alla fall till viss del, tas upp i skolan.
Keep Rocking

Bertil

Post by Bertil » 16 January 2004, 19:10

mmmm det är en facistskola!
Med Vänliga Hälsningar
Bertil Stenberg

zuu

Post by zuu » 16 January 2004, 20:26

Jag tog med mig knoppix till skolan (gymnasiet) på en persondatorer lektion. Läraren blev nästan i extas av att han kunde kolla sin hotmejl i linux.

// blev mobbad i grundskolan
Debian - Just Works (TM)

Post Reply