Linuxreklam

Fritt forum, här är det högt i taket.
Post Reply
ostene

Linuxreklam

Post by ostene » 8 April 2004, 09:19

I programmet efterlyst i TV3 kan man ibland se att det
använda nätverket körs på M$ serverprogram. Vore inte
det lämpligt för Linuxrörelsen att det stod något med
Linux där? Har vi någon Linuxgrupp som tar hand om
sådana frågor? Jag tycker vi måste synas mer i lite
större sammanhang.
Mvh
/ostene

li

Post by li » 8 April 2004, 09:48

Problemet är att micsoft har en exttrem reklambudget. Just nu flödar det av "vetenskapliga" (=köpta) undersökningar som visar att widows är billigare och bättre än seriösa operativsystem!
gentoo 3.0
arch 3.0
freeBSD 8.2
qemu/minix3
win/xp

Kimmy

Post by Kimmy » 8 April 2004, 10:52

Ett annat problem är väl att man inte kan skriva Linux, vad är Linux? Jo, kärnan, och inte speciellt mycket mer...

En kund kan liksom inte gå in i en datoraffär och säga att han/hon vill ha Linux, det skulle generera i en irriterande följdfråga, typ - "Jaha! Vilken dist. vill du ha då? Fedora, Mandrake, SuSE, Debian, Gentoo, Slackware... ... ... ... ... ... ... o.s.v..."
Too late... My time has come, send shivers down my spine, body's aching all the time.
Goodbye everybody! - I've got to go! ... Gotta leave you all behind and face the truth...

elwis

Post by elwis » 8 April 2004, 11:16

Kimmy wrote: En kund kan liksom inte gå in i en datoraffär och säga att han/hon vill ha Linux, det skulle generera i en irriterande följdfråga, typ - "Jaha! Vilken dist. vill du ha då? Fedora, Mandrake, SuSE, Debian, Gentoo, Slackware... ... ... ... ... ... ... o.s.v..."
Nix, det skulle generera i en frågande butiksinnehavare som inte fattar vad hon tjatar om.

Den allmänna kunskapen är generellt extremt låg, enligt min erfarenhet.

Kimmy

Post by Kimmy » 8 April 2004, 11:18

elwis wrote:
Kimmy wrote: En kund kan liksom inte gå in i en datoraffär och säga att han/hon vill ha Linux, det skulle generera i en irriterande följdfråga, typ - "Jaha! Vilken dist. vill du ha då? Fedora, Mandrake, SuSE, Debian, Gentoo, Slackware... ... ... ... ... ... ... o.s.v..."
Nix, det skulle generera i en frågande butiksinnehavare som inte fattar vad hon tjatar om.

Den allmänna kunskapen är generellt extremt låg, enligt min erfarenhet.
Ja, joo kanske... Lika illa, eller t.o.m. värre då... :-?
Too late... My time has come, send shivers down my spine, body's aching all the time.
Goodbye everybody! - I've got to go! ... Gotta leave you all behind and face the truth...

ostene

Linuxreklam

Post by ostene » 8 April 2004, 16:34

Den oinvigde har mera sannolikt sett
ordet Linux än t.ex. Debian tidigare. De invigda
vet att kör någon ett Linuxsystem så kan det
t.ex. vara en Debiandistribution.
Jag kan gå in till en bilhandlare och säga
att jag vill köpa en bil om jag inte har
bestämt mig för vilket märke jag vill köpa.
Om då bilförsäljaren skakar på huvudet och
säger att han inte förstår då är det dags att
lämna den affären.
Ordet Linux är mera använt i texter och TV
än de olika distarnas namn, så varför inte
rätt och slätt säga: jag använder Linux på
min dator. Varför krångla till det ?
Mvh
/ostene

elwis

Post by elwis » 8 April 2004, 18:14

Sant, jag använder felaktigt termen Linux för de oinvigda, de fattar inte ett jota av vad Debian, mandrake eller SuSE är.
IBM har ju dessutom PR'at just "Linux" som term, därav känner förmodligen en del till ordet, även om de inte exakt vet vad det egentligen är.

mog

Post by mog » 8 April 2004, 18:47

Man får väl börja säga att man kör ett system som bygger på Linuxkärnan.
Ge fan i att ändra i min profil *** ***** *********

MagnusBerg

Re: Linuxreklam

Post by MagnusBerg » 8 April 2004, 18:54

elwis wrote:Sant, jag använder felaktigt termen Linux för de oinvigda, de fattar inte ett jota av vad Debian, mandrake eller SuSE är.
Sen när man svarar att det är distar så undrar de vad distar är. ;-)
ostene wrote:Har vi någon Linuxgrupp som tar hand om
sådana frågor?
Jag har väl inte gjort ett skit för Linux Sverige förutom att efter bästa förmåga svara på frågor här på forumet. Så nu kommer jag att kasta sten i glashus.
Jag tycker att det verkar som svenskar över lag är dåliga på att hjälpa till med utvecklingen av Linux. Nu har jag inte så mycket belägg för detta mer än att när det gäller översättningar så är alla små skitländers (ja, sverige är bäst :-)) språk tillgängliga som översättningar. Dock lyser svenska ofta med sin frånvaro. Likaså när det gäller översättningar av manualer och annan info.
Nu hör det väl till saken att just översättningar är sånt som de okunniga, såna som jag, kunde hjälpa till med i brist på programmeringskompetens. Varför gör jag då inte det? Jag tycker jag har fullt upp med min egen lilla burk sen jag övergick till Gentoo. ;-)
Men min slutsats av detta är trots allt att vill man ha någonting gjort så är det lämpligast att göra det själv. Man kan ju trots allt inte på goda grunder kräva att andra ska göra det man inte gör själv.
Så nu ostene vet du vad du har att göra. :-) Om jag någon gång i framtiden skulle kolla på Efterlyst så vill jag se i eftertexten att nätverket körs på Linux. Kör så det ryker!

***** Gentoo *****Fvwm *****

mm2000

Post by mm2000 » 8 April 2004, 20:02

Finns ett enkelt svar på det där.

SKIT I ALLA!
Jag, du, vi använder linux och trivs skitbra ( iaf jag). Folk gnäller överlag på virus/maskar och sånt skit, men när man nämner linux som ett alternativ så struntar dom helt i en.
Jag försökt övertyga massa polare att övergå, men dom struntar helt enkelt i det.
Då tycker jag att de får skylla sig själva. Men då orkar jag inte höra nåt jävla tjat om virus också!

Min personliga åsikt just nu, är att det är bra att linux inte är SÅ stor som windows.
På så sätt, blir chansen för virus ect minimal.

FrrH

Post by FrrH » 15 April 2004, 16:59

För det första gäller det att faktiskt ha en viss känsla för vad som är lämpligast för användaren, istället för likt en fotbollsklack gasta om vilket OS som är bäst (ni vet de där tradiga trådarna där det käbblas om ms kontra linux kontra OS X).

Själv är jag väldigt ny på linux, och lär mig nya saker hela tiden. Valfriheten är underbar, och för varje dag får man ett hum om nya användningsområden. DOCK : jag är - förmodligen som de flesta andra på detta forum - ganska intresserad av just detta.De flesta " vanliga " användare är inte intresserad av tekniska lösningar, utan vill att ordbehandlaren ska kunna spara och skriva ut, att webläsaren visar sidorna och att spelen fungerar utan trassel. I sådana lägen är det dessvärre så att det är läge att rekommendera MS Windows.

Jag skulle aldrig slänga en debian-skiva åt en polare som vill lira sitt Call Of Duty.

Att lära sig linux tar tid, och kräver engagemang. Även om Red Hat är enkelt i början så blir det klurigt direkt då det är dags att installera en rpm. OpenSource har sina uppenbara fördelar - men också sina nackdelar. Bristen på standardisering försvårar linux marsch in på skrivborden rejält.

Var sak på sin plats. Ge admin på jobbet/skolan en flukt på linux är mycket vunnet. Tjata inte på polarna och föräldrarna om tekniska lösningar de ändå helst vill slippa veta om.

Mvh
FrrH

Dessutom rekommenderas lite lars winnerbäck och ett par kalla på söders höjder. balsam för själen.

thuswa

Post by thuswa » 15 April 2004, 17:40

Oracle gör reklam för "Unbreakable Linux". Såg STORA reklamskyltar både på Arlanda och Charles de Gaulle (Roissy).

http://www.oracle.co.jp/linux/
havoc: Athlon XP 2200+, DDR333 512Mb: SuSE 9.0, Gentoo 1.4rc2
stalker: Compaq Armada E500, PIII-800Mhz, 320Mb: SuSE 8.2
guru: Compaq LTE 5300, P-120, 96Mb: Debian Sid

dr_van_nostrand

Post by dr_van_nostrand » 22 April 2004, 20:49

Har också sett Oracles Linuxreklam på Arlanda, den fanns redan för cirkus ett år sedan. Ibm har video-reklam att på sin sida, verkar vara gjord för tv.

Inuti Linuxbilagan i senaste nummret av datormagazin så huserar ett av micrsoft betalat uppslag med statistik som "bevisar" att windows är billigare än Linux. Vad som diagrammen egentligen visar är svårt att utröna. Att windows är X$ billigare på; näverk, fil, utskrift, webb respektive säkerhet säger mig inte mycket.

Vad menas tex med fil? Det kan lika gärna betyda att windows-admar käkar gröt och Linux motsvarande fil till frukost ;)

Hur kan Linux vara dyrare på utskrift än windows? Kanske räknar de med att företaget F har köpt n antal skrivare utan att först ta reda på om de passar Linux och därefter måste byta ut dem.

Tror iallafall den tydligt vinklde statistiken mest är till gagn för Linux, ser väldigt mycket ut som ett desperat försök att säga att windows är bättre.

Jaja, statistik är alltid lika kul :wink:
Naiv - Roligare så!

Post Reply