Karl XII och nynazister.

Fritt forum, här är det högt i taket.
Post Reply
calvin95

Karl XII och nynazister.

Post by calvin95 » 8 April 2004, 20:30

Hej

Jag sitter här med en historia uppgift. Det handlar om Sverige 1561-1721, vilket är ganska intressant. En fråga kommer in på att man skall berätta om Karl XII. En delfråga i denna uppgift är:

Code: Select all

Kan du förklara varför nynazisterna är så intresserad av honom?
Tyvärr så kan jag inte komma på något, för han gjorde ju några bra slag men för det mesta förlorade han ju, samt att Sverige förlorade en hel del landområden under hans tid.

Observera att jag bara är intresserad av varför dom är så intresserad av Karl XII, inte någon propaganda för eller emot nynazister.

Tacksam för alla svar .... :wink:
/Magnus

loom

Post by loom » 8 April 2004, 20:35

Han är ju Arier för fan :lol:

MagnusBerg

Post by MagnusBerg » 8 April 2004, 21:10

Det handlar väl om att han genom intensiv krigsföring utvidgade Sveriges landareal.

Det som glöms bort är att på hemmaplan levde folk under större umbäranden än någonsin eftersom alla resurser gick till krigsföringen. Det var kvinnorna som fick sköta allt på hemmaplan eftersom deras män tvingats ut i kriget. Men den sidan av Karl XIIs styre står det inte mycket om i de historieböcker som skolelever indoktrineras med.

***** Gentoo *****Fvwm *****

klein

Re: Karl XII och nynazister.

Post by klein » 8 April 2004, 22:00

1) Karl XII startade aldrig några krig. Jag kan rippa en DVD om honom, om intresset finns.

2) Karl XII var invandra vänligt, stora delar av hans arme bestog av legoknektar från utlander.

3) Numera hyllar väl inte nazisterna karl 12:e , utan det är de dära salem mordet , där ett skinheads har blivit martyr..

calvin95 wrote:Hej

Jag sitter här med en historia uppgift. Det handlar om Sverige 1561-1721, vilket är ganska intressant. En fråga kommer in på att man skall berätta om Karl XII. En delfråga i denna uppgift är:

Kan du förklara varför nynazisterna är så intresserad av honom?
Tyvärr så kan jag inte komma på något, för han gjorde ju några bra slag men för det mesta förlorade han ju, samt att Sverige förlorade en hel del landområden under hans tid.

Observera att jag bara är intresserad av varför dom är så intresserad av Karl XII, inte någon propaganda för eller emot nynazister.

Tacksam för alla svar .... :wink:

MagnusBerg

Post by MagnusBerg » 8 April 2004, 22:24

mk wrote:2) Karl XII var invandra vänligt, stora delar av hans arme bestog av legoknektar från utlander.
Logik på verkligt hög nivå.
Är det därför det är så många "färgade" i USA krigsstyrkor, för att färgade är så älskade och har så hög status i USA???

calvin95

Post by calvin95 » 8 April 2004, 23:37

Tackar för inläggen ...

Fast jag har nog inte blivit så mycket klokare i frågan ... :wink:

I boken står det en notis om Karl XII som är ganska intressant:

Karl XII utsågs till enväldig kung vid 15 års ålder. Han har värderats på mycket olika sätt av eftervärden. Många äldre historiker menar att han snabbt mognat till man och gjorde en hjälte insats för Sveriges försvar. Andra har hävdat att han aldrig fick tillfälle att mogna utan blev en krigshetsare och katastrof för landet.
Lite dubbla meningar, antingen hjälte eller katastrof .... :wink:
/Magnus

MagnusBerg

Post by MagnusBerg » 8 April 2004, 23:55

calvin95 wrote:Många äldre historiker menar att han snabbt mognat till man och gjorde en hjälte insats för Sveriges försvar. Andra har hävdat att han aldrig fick tillfälle att mogna utan blev en krigshetsare och katastrof för landet.
Det stämmer nog bra! Han gjorde en hjälteinsats för försvaret på bekostnad av att det ledde till död och katastrof för folket.

Jag förlitar mig på Vilhelm Mobergs Min svenska historia. Den är skriven utifrån de vanliga människornas leverne och inte adeln och kungarnas som är det vanliga. Man har ju olika perspektiv på saker beroende på om man är offer eller bödel.

almgren

Post by almgren » 9 April 2004, 01:27

smet han inte iväg till turkiet å gömde sig åxå ?

li

Post by li » 9 April 2004, 10:02

Skriv detta:

Svenska kungar är oftast nationalister och tyskvänner. Drottning sylvie har DNA från en tysk nazist.

Därför bör kungen avsättas och drottningen utvisas.
gentoo 3.0
arch 3.0
freeBSD 8.2
qemu/minix3
win/xp

almgren

Post by almgren » 9 April 2004, 12:18

li wrote:Skriv detta:

Svenska kungar är oftast nationalister och tyskvänner. Drottning sylvie har DNA från en tysk nazist.

Va är de för fel på dig ?

@nders

Post by @nders » 9 April 2004, 13:01

Ja du bra fråga det är nog rigande de små liven tänker nog inte på den lille
kungens vanor som drogs med sig bland annat ifrån Turkiet,
där han slängdes ut ifrån, bland annat däifrå ordet kalabalik komm till sverrige då de hade lite våldsamheter innan han gav sig ifrån turkiet firivlig" sory att jag leker beserviser men ja gör alt för att undkoma mina egna studier ett tag :wink: "

Och det var ett tag sedan ansarna firade karl XII de förlorade liaså slaget om sin firandedag;-P men det ar ett tag par år innan salem.

Jag håller annars med MagnusBerg det är lätt att histria skildras via mer kända figurer och kungar och andra statsmän. Medan folk som levde på och slet eler dog i striderna lättare görs om till "enkla pjäser" som hade en strid där eller där.

och för örvrigt bör inte sylvia avisas hon kan inte rå för sin slläkt men hon och kungen kan däremot få samma lyx som oss andra ,
med sökajobbkurser ifrån ams samt alfakassa, :wink:
Mänskligheten är sällan bakåtkompatibel...

trekkie78

Post by trekkie78 » 9 April 2004, 13:24

Varför nynazister gillar Karl den XII:e ? För att dom är korkade...

Som tidigare nämns så hyllas Karl den XII:e för att han var en krigsherre som försökte utvidga dom svenska gränserna - att landet höll på att gå under blundar man gärna för.

Att dom sedan hyllar gamla naziststofiler som knappast var några "arier" är en annan sak man kan fundera över. Är det t.o.m inte känt att en av dom där högt uppsatta nazisterna var homosexuell ? Då går dom ju mot sina egna ideal när dom hyllar den personen.

Ta en annan sak man ser i vardagen. Dom springer runt och skriker diverse fula ord till invandrare för att sedan gå in på pizzerian i kvarteret och då är dom plötsligt polare med pizzabagaren (som ofta är invandrare) - men han är ju sjyst! Och att dom andra invandrarna inte är sjysta vet dom därför att ?

Sen ska man väl kanske passa sig för att dra parallellen skinnskalle = (ny)nazist eftersom skinheads ursprungligen inte har ett dugg med rasism och nazism och göra, snarare tvärsom! Som vanligt är det medias fel!

http://www.susning.nu/Skinnskalle

//trekkie

almgren

Post by almgren » 9 April 2004, 13:27

@nders wrote:Ja du bra fråga det är nog rigande de små liven tänker nog inte på den lille
kungens vanor som drogs med sig bland annat ifrån Turkiet,
där han slängdes ut ifrån, bland annat däifrå ordet kalabalik komm till sverrige då de hade lite våldsamheter innan han gav sig ifrån turkiet firivlig" sory att jag leker beserviser men ja gör alt för att undkoma mina egna studier ett tag :wink: "

Och det var ett tag sedan ansarna firade karl XII de förlorade liaså slaget om sin firandedag;-P men det ar ett tag par år innan salem.

Jag håller annars med MagnusBerg det är lätt att histria skildras via mer kända figurer och kungar och andra statsmän. Medan folk som levde på och slet eler dog i striderna lättare görs om till "enkla pjäser" som hade en strid där eller där.

och för örvrigt bör inte sylvia avisas hon kan inte rå för sin slläkt men hon och kungen kan däremot få samma lyx som oss andra ,
med sökajobbkurser ifrån ams samt alfakassa, :wink:
Privatisera allt som har med kungen att göra istället, han känns mer eller mindre som en blindtarm.

Annat var de förr när dom åtminstonde rörde på arslet för fädernäslandet.

almgren

Post by almgren » 9 April 2004, 13:32

trekkie78 wrote:Varför nynazister gillar Karl den XII:e ? För att dom är korkade...

Som tidigare nämns så hyllas Karl den XII:e för att han var en krigsherre som försökte utvidga dom svenska gränserna - att landet höll på att gå under blundar man gärna för.

Att dom sedan hyllar gamla naziststofiler som knappast var några "arier" är en annan sak man kan fundera över. Är det t.o.m inte känt att en av dom där högt uppsatta nazisterna var homosexuell ? Då går dom ju mot sina egna ideal när dom hyllar den personen.

Ta en annan sak man ser i vardagen. Dom springer runt och skriker diverse fula ord till invandrare för att sedan gå in på pizzerian i kvarteret och då är dom plötsligt polare med pizzabagaren (som ofta är invandrare) - men han är ju sjyst! Och att dom andra invandrarna inte är sjysta vet dom därför att ?

Sen ska man väl kanske passa sig för att dra parallellen skinnskalle = (ny)nazist eftersom skinheads ursprungligen inte har ett dugg med rasism och nazism och göra, snarare tvärsom! Som vanligt är det medias fel!

http://www.susning.nu/Skinnskalle

//trekkie
Håller med fullt ut.

Däremot tror jag inte på rödingarnas sätt att försöka tysta dom. Rödingar å rödingar.... "reclaim the street folket" kanske man ska säga ?

Sen tror jag inte alla nassar är korkade utan att dom bara har för högt tryck på sig från sina polare + att dom har lite halvkasst självförtroende. Men de e ju bara vad jag tror.

calvin95

Post by calvin95 » 9 April 2004, 14:03

trekkie78 wrote:Varför nynazister gillar Karl den XII:e ? För att dom är korkade...
Det är denna bild jag har .... :wink:

Det var därför jag la ut frågan för att se om det fanns någon vettigare förklaring ....
/Magnus

almgren

Post by almgren » 9 April 2004, 14:09

calvin95 wrote:
Det är denna bild jag har .... :wink:

Det var därför jag la ut frågan för att se om det fanns någon vettigare förklaring ....
Jag älskar våra gamla kungar. Kalle dussin åxå.

Hade dom inte tvingat ut vårat folk. Krigat och trakasserat grannländer så hade vi bott i ryssland nu eller danmark kanske. Jag hatar både vodka och rödkorv.

Ska kanske lägga till min mening om varför nassarna hyllar kalle dussin.

Jag tror dom flesta hänger med till kungsan genom tradition, precis som julafton, midsommar osv, kanske inte just för att dom e korkade, möjligtvis förvirrade.

elwis

Post by elwis » 9 April 2004, 15:01

Personligen tror jag att det beror på att Kalle Tolva väl nog får säga vara den mest "kända" svenska kungen. Och gamla historiker målade just upp hjältebilden av honom, vilken levde kvar tämligen länge.

Dumt, om skinnskallarna nu verkligen skulle hylla en kung skulle det väl vara Gustaf II Adolf som grundlade stormakten? Men skinnbollarna kanske inte är så bra på historia??

p0rrit

Post by p0rrit » 10 April 2004, 02:38

Kan du förklara för mig varför dottningen ska utvisas? Bara för hon har tyskt/nazistiskt blod i sig? Det låter nog mer som du är en liten "nazist" som vill utvisa personer bara för att dom har "fel" blod i sig. Enda sättet att bekämpa exterma politiska grupper (nazister, kommunister osv) är inte att förbjuda dom, utan att låta dom säga vad dom tycker (sålänge det är laglit det dom säger). Förbjuder vi politiska grupper så är vi ingen demokrati längre. Yttrandefriheten är en viktig byggsten i det demokratiska samhället.

Sen till frågan om Karl XII: Han hyllas av nazister pga. att han gjorde Sverige till en stormakt eller med andra ord: ett imperium. Han hyllas även för att han är en så stor del av vårt rikes historia.
Dell Inspiron 5100 - Slackware 10.0 (2.6.7)
350 mhz, 128 sdram, Voodoo 3 - FreeBSD 5.0

http://www.kakmonster.com

klein

Post by klein » 10 April 2004, 09:53

Konstig att han hyllas som svenskheten själv, då stora delar av Karl XII arme bestog av utlänningar. Snarare är det väl det ologiska i att han hyllas som någon slags hjälte.

Varför så många fattiga är soldater i USA, vet vi väl båda, antaligen för att USA arme fungera som vårt AMS. När man inte kan få ett annat jobb och inte har en bra utbildning så tar man värvning i Armén.
MagnusBerg wrote:
mk wrote:2) Karl XII var invandra vänligt, stora delar av hans arme bestog av legoknektar från utlander.
Logik på verkligt hög nivå.
Är det därför det är så många "färgade" i USA krigsstyrkor, för att färgade är så älskade och har så hög status i USA???
Last edited by klein on 10 April 2004, 14:09, edited 1 time in total.

klein

Post by klein » 10 April 2004, 10:02

Nationalism är bra, om den används på rättsätt. Se i USA. Hur förenar man olika nationalitet, regligioner osv? Enkelt! Kring flaggan. Dvs man är stolta över sin frhet att få komma vart från man vill och sin frihet att kunna tjäna pengar.

Sverige är ett ganska invandrafigentligt land, vi låter flyktingar får vänta iflera år på upphållstillstånd, vi har em snorskog med byråkrater och idoitregler.

Jag tycker man skall införa ett poängsystem, hur mer fristående en människan är från samhäller iform av bidrag, hjälp att hitta arbete och bostad, sjukvård, dagis och etc, desto lägre skatt skall han / hon betala.

Samma sak skall gälla för invandrare/flyktingar, kan dom klara sej utan att belasta samhället, så låt dem få stanna och komma hit.

Däremot skall man rusta ner kriminalvården , så svenska fängelse blir avskräckade.

li

Post by li » 10 April 2004, 10:31

p0rrit wrote:Kan du förklara för mig varför dottningen ska utvisas? Bara för hon har tyskt/nazistiskt blod i sig?
Därför att det är ett väldigt hyckleri.

Under kriget sympatiserade Aftonbladet öppet med Hitler och Chaplins "diktatorn" var totalförbjuden i Sverige. När Tyskland började förlora så vände politikerna kappan efter vinden.
gentoo 3.0
arch 3.0
freeBSD 8.2
qemu/minix3
win/xp

trekkie78

Post by trekkie78 » 10 April 2004, 10:34

Ja utvisa alla som har en släkting som har nazistsympatier, alla som känner någon som snattat en tablettask på Konsum som barn, alla som gjort fel någon gång i livet...

//trekkie

SuperFreak

Post by SuperFreak » 10 April 2004, 11:47

trekkie78 wrote:Ja utvisa alla som har en släkting som har nazistsympatier, alla som känner någon som snattat en tablettask på Konsum som barn, alla som gjort fel någon gång i livet...

//trekkie
Och sedan sjunker befolkningen från 9 miljoner till runt 200 pers (lr alla som sitter i riksdagen, dom gör ju aldrig fel... :roll: )
[-= 9 out of 10 people think they are above average, the rest are in therapy =-]

IBM Cyrix PR-200+ , 4,9 Gb , 32Mb RAM , MDK 7.2

klein

Post by klein » 10 April 2004, 14:11

Kolla på fildelning nätverken, där cirkulera det en kalle anka film som heter fuhren face.. Den var totaltförbjuden i Sverige..

Centerparitet var ju öppet för Nazismen i Sverige..

li wrote:
p0rrit wrote:Kan du förklara för mig varför dottningen ska utvisas? Bara för hon har tyskt/nazistiskt blod i sig?
Därför att det är ett väldigt hyckleri.

Under kriget sympatiserade Aftonbladet öppet med Hitler och Chaplins "diktatorn" var totalförbjuden i Sverige. När Tyskland började förlora så vände politikerna kappan efter vinden.

Biffy

Post by Biffy » 10 April 2004, 18:07

mk wrote:Samma sak skall gälla för invandrare/flyktingar, kan dom klara sej utan att belasta samhället, så låt dem få stanna och komma hit.

Däremot skall man rusta ner kriminalvården , så svenska fängelse blir avskräckade.
Bäst jag läst på mycket länge.

Jag tycker att flyktingar och invandrare får gärna leva här OM dom sköter sig. Sysslar dom med olagligheter så ska dom ut lika jävla fort som dom kom in.

Biffy

Post by Biffy » 10 April 2004, 18:10

mk wrote:Samma sak skall gälla för invandrare/flyktingar, kan dom klara sej utan att belasta samhället, så låt dem få stanna och komma hit.

Bästa jag läst på mycket länge.

Jag tycker att invandrare får gärna leva här OM dom sköter sig. Sysslar dom med olagligheter så ska dom ut lika jävla fort som dom kom in.

jonlin

Post by jonlin » 11 April 2004, 10:48

Sverige är ett ganska invandrafigentligt land, vi låter flyktingar får vänta iflera år på upphållstillstånd, vi har em snorskog med byråkrater och idoitregler.
Sverige är inte ett invandrarfientligt land. Vi har enorm invandring i Sverige jämfört med andra länder men visst kan det verka ojuste med långa väntetider ibland.
Jag tycker man skall införa ett poängsystem, hur mer fristående en människan är från samhäller iform av bidrag, hjälp att hitta arbete och bostad, sjukvård, dagis och etc, desto lägre skatt skall han / hon betala.
Detta system leder inte till något bra. De redan rika blir rikare och de fattiga får svårare. Det är just tjänster som sjukhus, bostadsförmedlingar, dagis med mera som utgör ett samhälle.

trekkie78

Post by trekkie78 » 11 April 2004, 12:15

Biffy wrote:Bäst jag läst på mycket länge.

Jag tycker att flyktingar och invandrare får gärna leva här OM dom sköter sig. Sysslar dom med olagligheter så ska dom ut lika jävla fort som dom kom in.
Samma sak ska gälla "oss" svenskar också ?

//trekkie

MagnusBerg

Post by MagnusBerg » 11 April 2004, 14:48

jonlin wrote:
Sverige är inte ett invandrarfientligt land. Vi har enorm invandring i Sverige jämfört med andra länder men visst kan det verka ojuste med långa väntetider ibland.
Det är ju de som säger sig vara mest positiva till invandring som vägrar befatta sig med dom. Gå in på Folkpartiets hemsida och kolla hur många anställda de har på kansliet och kolla hur många av dessa som har utländska namn. 0 % av 25 - 30 anställda.
Kolla på redaktionerna på medieföretagen hur många invandrare de släpper in där. Stockholmsregionens lokala nyhetsprogram ABC ska ha en eloge för att de faktiskt har en reporter med brytning.
För en normalt funtad männsika, en som inte är psykopat, är det en självklarhet att leva som man lär. Men de som ropar mest om det förträffliga med massinvandring tycker att det är de andra, underklassen, som ska konkurrera om jobben med invandrarna. Det är därför välutbildade invandrare får hålla på att köra taxi eller städa på McDonalds. I retoriken säger invandrarkramarna att invandrarna är så välutbildade att det är skamligt att de inte får jobb efter sin kompetens. Men när invandrarna söker såna jobb så säger invandrarkramarna att de inte kunde hitta någon kompetent invandrare. Inte fan tro jag att invandrande journalister eller politiker är mindre kompetenta än sin svenska rövslickande, ja-sägande dito.

Image

Biffy

Post by Biffy » 11 April 2004, 17:00

trekkie78 wrote:

//trekkie
Nej. Jag tycker att Svenskar som inte kan sköta sig ska in på ett fängelse där de får leva på bröd och vatten och sova på ett stengolv.

Det ryktades om att fängelsematen i Sverige är bättre än skolmaten. Någon som vet om det stämmer?

Lucifer888

Post by Lucifer888 » 11 April 2004, 18:04

Biffy wrote:
trekkie78 wrote:

//trekkie
Nej. Jag tycker att Svenskar som inte kan sköta sig ska in på ett fängelse där de får leva på bröd och vatten och sova på ett stengolv.

Det ryktades om att fängelsematen i Sverige är bättre än skolmaten. Någon som vet om det stämmer?
Har hört rykten från insidan att det stämmer.
Finns även anstalter där fångarna får stå själva i köket och baka och göra annat skojsigt, dom har en viss ranson om hur mycket dom får använda i månaden per avdelning.

Detta kanske inte stämmer på alla anstalter dock
"It's not that I hate people, I just think they're all idiots"
"Långt hår kräver mycket näring, framhålls det, och berövar hjärnan energi."

Biffy

Post by Biffy » 11 April 2004, 22:57

Lucifer888 wrote:
Biffy wrote:
trekkie78 wrote: Samma sak ska gälla "oss" svenskar också ?

//trekkie

Har hört rykten från insidan att det stämmer.
Finns även anstalter där fångarna får stå själva i köket och baka och göra annat skojsigt, dom har en viss ranson om hur mycket dom får använda i månaden per avdelning.

Detta kanske inte stämmer på alla anstalter dock
Om det stämmer så är det ju ärligt talat helt jävla sjukt. Vad är det för straff egentligen?! Bah!

SuperAcht

Post by SuperAcht » 11 April 2004, 23:00

ja för fan vaten och bröd och spöstraff tre gånger om dan så får vi ut förbrytaran som hederliga fina medborgare sen

MagnusBerg

Post by MagnusBerg » 11 April 2004, 23:57

Det vore ju intressant att veta om ni som tycker att svenska fängelser är för humana om ni själva har testat att sitta inne eller om ni snackar om en grej som ni inte har en SuSEning om.

Lucifer888

Post by Lucifer888 » 12 April 2004, 01:30

MagnusBerg wrote:Det vore ju intressant att veta om ni som tycker att svenska fängelser är för humana om ni själva har testat att sitta inne eller om ni snackar om en grej som ni inte har en SuSEning om.
Fängelser i sverige är inte hemska pga maten, svenska fängelser är mer hemska pga det som pågår på insidan bland fångarna. Finns anstalter där droger härjar fritt och där slagsmål hör till vardagen (gäller inte alla anstalter). Har själv gått igenom kontroller för att komma in på både häkte och anstalt och på anstalter så har dom inte alls lika hårda kontroller som på häktena om vad besökare för med sig in och ut.
Dock har jag aldrig själv suttit inne, har bara varit besökare så allt jag säger är inte taget från personliga erfarenheter utan från historier från insidan.. så ta mig inte som en 100%ig källa

Biffy

Post by Biffy » 12 April 2004, 02:54

MagnusBerg wrote:Det vore ju intressant att veta om ni som tycker att svenska fängelser är för humana om ni själva har testat att sitta inne eller om ni snackar om en grej som ni inte har en SuSEning om.
Om dom får mat som är bättre än skolmat så är det fel någonstans om du frågar mig.

MagnusBerg

Post by MagnusBerg » 12 April 2004, 16:37

Lucifer888 wrote:Fängelser i sverige är inte hemska pga maten, svenska fängelser är mer hemska pga det som pågår på insidan bland fångarna. Finns anstalter där droger härjar fritt och där slagsmål hör till vardagen (gäller inte alla anstalter).
Precis! Att leva inlåst under total laglöshet kan ju inte vara så jävla kul. Blir man nerslagen har man ingen stans att vända sig.
Biffy wrote:Om dom får mat som är bättre än skolmat så är det fel någonstans om du frågar mig.
Visst är det fel att skolmaten är sämre än maten i våra fängelser men att av den anledningen mena att de ska leva på vatten och bröd är att gå lite långt.

Sen är det ju själva inspärrningen som är straff nog. Att inte kunna gå på stan eller besöka vänner.
Ska man göra det värre att sitta inne lär det slå tillbaka eftersom det ger de fångna hämdmotiv mot det grymma samhället.

Det finns de forskare som anser att svenska häkten är värre än tortyr. Jag tror dem. Jag fick sitta tillsammans med en annan kille på häktet i Jönköping under en transport från en överbelagd anstallt till en annan när jag värnpliksvägrade. Vi var 2 och satt bara drygt 2 timmar i väntan på vidaretransport. Ändå tyckte jag det var jävligt jobbigt psykiskt att sitta i ett kalt rum med bara en brits, ett väggfast bord och en stol. Jag törs inte ens tänka på hur det skulle vara att behöva sitta ett dygn, en vecka eller en månad. Jag skull nog erkänna vad som helst bara för att få komma till ett riktigt fängelse. Och detta är det många som vittnar om. Bl.a. en tjej som blev häktad efter att fredligt ha demonstrerat i Göteborg 2001. Så man behöver inte en ha gjort något straffbart för att sättas i häkte på obestämd tid.

Det jag misstänker är att männsikor som kräver hårda tag förutsätter att de aldrig själva kommer att drabbas. Därför måste jag berätta historien om moderathövdingen i den småstad jag växte upp.
Han var i 40-års åldern och var högsta hönset på ett företag som jobbade med småföretagsverksamhet samtdigt som han var högsta hönset för moderaterna och oppositionsledare i kommunfullmäktige. En riktigt självgod och kaxig jävel som åkte runt i sin Jaguar och hade samma åsikter som mk har här på forumet.
Sen kom det fram att han hade förskingrat för det företag han var chef för och han fick sparken. I den vevan tog hans fru ut skilsmässa.
Då började han kröka järnet. Jag minns en förmiddag när jag stog i kön till kebaben. Då kommer han och stäler sig bakom mig och han stinker gammal fylla. Jag måste säga att jag njöt i fulla drag av hans förnedring. Han hade fått vad han förtjänade. Hade jag varit lika tuff då som jag är nu så hade jag trackaserat honom inför de andra i kön. I stället var jag tyst och njöt i det tysta.
Det tog honom inte ens 2 år från det han fick sparken och skilsmässan tills han hade supit ihjäl sig.
Det hade han ju aldrig trott, under sin uppblåsta tid: att det kunde gå så för honom. Men det kan faktiskt gå så för alla.

Ska passa på att dra storyn om min granne också.
Förra sommaren blev jag bekant med honom eftersom han kom och bad om hjälp med sin dator. Han kunde inte ens skapa dokument eller spara filer. Han var arbetslös men hade jobbat som ekonom och var med i folkpartiet.
Jag var uppe hos honom och vi pratade lite politik. Sen gav han mig en skrift av Assar Rönnbäck som han tyckte jag skulle läsa. Den där skriften handlade om att underklassen skulle ha låga löner och att deras uppgift var att serva övre medel och överklassen med allt som dessa inte kände för att göra själva. Rena skiten tyckte jag.
Till saken hör nu att den här uppblåste grannen inte hade några inkomster. Han var för fin för att gå till socialen. I stället passade han på att komma ut på gården och sätta sig vid bordet när folk i huset skulle grilla, vilket brukar ske regelbundet på sommaren. Där satt han och förväntade sig att bli bjuden, vilket han också blev av mina blödiga grannar som ännu inte insett vilken manupulatör han var.
Men sen kom han till mig en dag när jag stekte köttbullar och kokte pasta till mig och hunden. Jag förstod ju direkt att han var hungrig. Jag hade till och med sett honom gå och plocka fimpar på perongen om mornarna när han var röksugen.
Till sist kunde han inte hålla sig utan frågade om han kunde få lite att äta. Men då var jag iskall och sa till honom att "i din ideologi ska man ju inte äta om man inte arbetar så nu är det bara att leva efter det". Då lommade han iväg och jag kände mig jävligt stolt över att jag inte varit så blödig som jag har för vana att vara.
"Fantomen är hård mot dom hårda."

Jag hoppas dessa två små historier leder till eftertanke.

Lucifer888

Post by Lucifer888 » 12 April 2004, 17:00

Alla som sitter inne tycker dock inte att det är tortyr.. Har man levt ett sådant liv under hela sitt liv så kan man sitta frivilligt inlåst. Finns dom som under tex vintern gör något litet brott bara för att få tak över huvudet under denna period då dom ändå inte har någon bostad. Dom som har blivit för inbitna i detta brottsliga samhälle har det svårare att ta sig ur.

Har hört historier om hur vissa fångar har det mycket svårare på vissa anstalter, våldtäktsmän är ett exempel på dom mer utsatta. Blir man engång märkt som det när man sitter på anstalt/häkte så lever man varje dag i rädsla för vad dom andra fångarna skall göra med dig. Våldtäktsmän bör dock inte bara vara rädda för fångarna, då plitarna är minst lika hårda mot dom och bortser från vissa saker som kan hända dom. Därför har dom fått en egen anstalt som ligger någonstans i Sthlm om jag inte minns fel.

klein

Post by klein » 12 April 2004, 22:31

Tro noga Kumla och Hall är värst, men som småförbrytare så kommer du antaligen till en halvöppen anstalt. Att pedofiler och våldtänksmän ramlar och slår sej i duschen, är väl en tradition som man tillämpar, ungerfär som att fira JUL! Inte så mycket att bry sej om. Man få ta seden ditt man kommer.

Svenska fängelse har en mycket högstandard, med kabel TV på rummet, bra mat och terapi. Tyvärr kostar den allders för mycket, varje fånge kostar 2000:-/dagen att vårda. Jag anser att man bårde outsource fångvården till andra länder, t.e.x Ryssland bårde vara ett utmäkrt ställe att skicka mördare, våldtänkmän och rånare. I Ryssland kan man vårda en fånge för ca 5:- om dagen, bara för dom har mera effektivare vårdmodeller än vad vi tillämpar i Sverige.

Lucifer888 wrote:Alla som sitter inne tycker dock inte att det är tortyr.. Har man levt ett sådant liv under hela sitt liv så kan man sitta frivilligt inlåst. Finns dom som under tex vintern gör nåAtgot litet brott bara för att få tak över huvudet under denna period då dom ändå inte har någon bostad. Dom som har blivit för inbitna i detta brottsliga samhälle har det svårare att ta sig ur.

Har hört historier om hur vissa fångar har det mycket svårare på vissa anstalter, våldtäktsmän är ett exempel på dom mer utsatta. Blir man engång märkt som det när man sitter på anstalt/häkte så lever man varje dag i rädsla för vad dom andra fångarna skall göra med dig. Våldtäktsmän bör dock inte bara vara rädda för fångarna, då plitarna är minst lika hårda mot dom och bortser från vissa saker som kan hända dom. Därför har dom fått en egen anstalt som ligger någonstans i Sthlm om jag inte minns fel.

klein

Post by klein » 12 April 2004, 22:49

Vissar ju att du inte bättre än den dära kaxiga jäveln, du tycker det är skönt att han super ihjälp pga han är moderat eller vägra en granne i nöd, pga hans ideologi. Enda eftertanke det ger, är man inte bättre människa än vad man gör sej.

Sedan den där grannen korkad som inte gick till socialen.

Det är skrämmade att vårt land har vi 15% arbeteslöshet, sossarna har misslyckats totalt.. Det visar att man måste tänka och inse att framtiden arbete finns inte på stora företag som Ericsson eller Volvo, utan bland småföretagen.

Det visar t.e.x hur våra politiker tänker, att t.e.x Kerstin Axen var socialborgaråd fram till valet 2002 i Stockholm, hon brydde sej om de hemlös man satsade massor med pengar på förebygga hemlösheten. Medan nuvarande socialborgarådet är VPK:are, enda hon har gjort är att lyxintreddd i sitt tjänsterum för 100.000:- och springa på kändiskalas.

MagnusBerg wrote:Det jag misstänker är att männsikor som kräver hårda tag förutsätter att de aldrig själva kommer att drabbas. Därför måste jag berätta historien om moderathövdingen i den småstad jag växte upp.
Han var i 40-års åldern och var högsta hönset på ett företag som jobbade med småföretagsverksamhet samtdigt som han var högsta hönset för moderaterna och oppositionsledare i kommunfullmäktige. En riktigt självgod och kaxig jävel som åkte runt i sin Jaguar och hade samma åsikter som mk har här på forumet.
Sen kom det fram att han hade förskingrat för det företag han var chef för och han fick sparken. I den vevan tog hans fru ut skilsmässa.
Då började han kröka järnet. Jag minns en förmiddag när jag stog i kön till kebaben. Då kommer han och stäler sig bakom mig och han stinker gammal fylla. Jag måste säga att jag njöt i fulla drag av hans förnedring. Han hade fått vad han förtjänade. Hade jag varit lika tuff då som jag är nu så hade jag trackaserat honom inför de andra i kön. I stället var jag tyst och njöt i det tysta.
Det tog honom inte ens 2 år från det han fick sparken och skilsmässan tills han hade supit ihjäl sig.
Det hade han ju aldrig trott, under sin uppblåsta tid: att det kunde gå så för honom. Men det kan faktiskt gå så för alla.

Ska passa på att dra storyn om min granne också.
Förra sommaren blev jag bekant med honom eftersom han kom och bad om hjälp med sin dator. Han kunde inte ens skapa dokument eller spara filer. Han var arbetslös men hade jobbat som ekonom och var med i folkpartiet.
Jag var uppe hos honom och vi pratade lite politik. Sen gav han mig en skrift av Assar Rönnbäck som han tyckte jag skulle läsa. Den där skriften handlade om att underklassen skulle ha låga löner och att deras uppgift var att serva övre medel och överklassen med allt som dessa inte kände för att göra själva. Rena skiten tyckte jag.
Till saken hör nu att den här uppblåste grannen inte hade några inkomster. Han var för fin för att gå till socialen. I stället passade han på att komma ut på gården och sätta sig vid bordet när folk i huset skulle grilla, vilket brukar ske regelbundet på sommaren. Där satt han och förväntade sig att bli bjuden, vilket han också blev av mina blödiga grannar som ännu inte insett vilken manupulatör han var.
Men sen kom han till mig en dag när jag stekte köttbullar och kokte pasta till mig och hunden. Jag förstod ju direkt att han var hungrig. Jag hade till och med sett honom gå och plocka fimpar på perongen om mornarna när han var röksugen.
Till sist kunde han inte hålla sig utan frågade om han kunde få lite att äta. Men då var jag iskall och sa till honom att "i din ideologi ska man ju inte äta om man inte arbetar så nu är det bara att leva efter det". Då lommade han iväg och jag kände mig jävligt stolt över att jag inte varit så blödig som jag har för vana att vara.
"Fantomen är hård mot dom hårda."

Jag hoppas dessa två små historier leder till eftertanke.

MagnusBerg

Post by MagnusBerg » 12 April 2004, 23:15

mk wrote:Vissar ju att du inte bättre än den dära kaxiga jäveln, du tycker det är skönt att han super ihjälp pga han är moderat eller vägra en granne i nöd, pga hans ideologi. Enda eftertanke det ger, är man inte bättre människa än vad man gör sej.

Det finns moderater som inte är psykopater. Så det var inte för att han var moderat utan för att han var ett egoistiskt svin, precis som du. Han fördömde andra människor som inte hade samma förutsättningar som honom och ville inte att andra än han själv skulle ha det bra. Nu fick han smaka på sin egen medicin och det är väl inte mer än rätt.
Sen finns det godhjärtade människor som har problem. Dom hjälper jag mer än hjärna. Och inte fördömmer jag dem heller. De missbrukare som jag har mött är mycket trevligare och sympatiskare än egoisktiska skitstövlar.

mk wrote:Det visar t.e.x hur våra politiker tänker, att t.e.x Kerstin Axen var socialborgaråd fram till valet 2002 i Stockholm, hon brydde sej om de hemlös man satsade massor med pengar på förebygga hemlösheten. Medan nuvarande socialborgarådet är VPK:are, enda hon har gjort är att lyxintreddd i sitt tjänsterum för 100.000:- och springa på kändiskalas.
Var får du allt ifrån? Har du några källor som du skulle kunna hänvisa till eller är du mytoman? Åker du buss och sitter och fantiserar eller finns det någon trovärdig källa till dina påståenden.

Vad fan har du fått det där med att de har effektivare vårdmodeller i fängelserna i Ryssland? Har du något belägg för det? Hur stor är återfallsfrekvensen där jämfört med Sverige? Den måste ju vara lägre om deras vårdmodell ska vara bättre. Var kan vi läsa det?

Att det finns terapi i svenska fängelser är ju bara skitsnack som allt annat du påstår. Eller kan du ge en hänvisning som styrker ditt påstående. Har de mer och bättre terapi i Ryssland? Sämre kan de ju knappast ha men jag tror inte de har bättre. Den är väl lika obefintlig där som här.

Är det svårt att argumentera utan att ljuga så in i helvete så borde du kanske ompröva din ståndpunkter. Komma med massa lögner och fantasier är inte speciellt konstruktivt. Bara jävligt korkat. Men skulle du mot förmodan kunna styrka dina uppgifter tänker jag be ödmjukt om ursäkt. Då är det jag som har levt i en fantasivärld.

Vad gjorde Kristina Axen-Ohlin för de hemslösa mer än att hon påstod att de skulle få det bättre om man sänkte skatten för de rika som bor i bostadsrätt? Bostadslösa socialbidragstagare betalar ingen skatt så en skattesänkning hjälper inte dem ett skit. Och något annat gjorde hon väl inte.

klein

Post by klein » 13 April 2004, 06:52

MagnusBerg wrote: Det finns moderater som inte är psykopater. Så det var inte för att han var moderat utan för att han var ett egoistiskt svin, precis som du. Han fördömde andra människor som inte hade samma förutsättningar som honom och ville inte att andra än han själv skulle ha det bra.
Jag ser inga likheter mellan honom om och mej, jag fördömer aldrig människor. Däremot försöker jag sluta vara naiv, och man bårde tänka mera kritiskt innan man släpper in människor i sitt liv.

De missbrukare som jag har mött är mycket trevligare och sympatiskare än egoisktiska skitstövlar.
Må så vara, jag har inte den erfanheten av missbrukare. Jag har sett en annan sida av missbrukaren, där 3:e person får lida jävligt mycket pga av missbruket. Så även om det finns sympatiska missbrukare, så tycker jag generellt illa om dem, inte om dem som person om deras missbruk. Framförallt blir dom inte så trevliga personer efter många år av missbruk.

Att det finns terapi i svenska fängelser är ju bara skitsnack som allt annat du påstår. Eller kan du ge en hänvisning som styrker ditt påstående. Har de mer och bättre terapi i Ryssland? Sämre kan de ju knappast ha men jag tror inte de har bättre. Den är väl lika obefintlig där som här.
Man har terapi svenska i fängelse, vet inte vilken omfattning. Ärlig talat skiter jag i, om man har terapi i Ryska fängelse. Bara man skicka en del av buset ditt, så läger jag mej inte i detaljer som dessa.

Vad gjorde Kristina Axen-Ohlin för de hemslösa mer än att hon påstod att de skulle få det bättre om man sänkte skatten för de rika som bor i bostadsrätt? Bostadslösa socialbidragstagare betalar ingen skatt så en skattesänkning hjälper inte dem ett skit. Och något annat gjorde hon väl inte.
Gjorde mer än nuvarande VPK:are i alla fall. Idag har tiggeriet ökat med flera 100% och det ligger människor sover längs kungsgatan. Vet inte om Axen lyckades göra något, men hon gick ut i media och skröt att dom satsade massor med pengar på detta.

Idag kommer folk och tigger pengar hela tiden. Nu har dom börjat med såna där små papperslappa. Snart börja dom väl tigga med spädbarn på armen och socialborgarådet sitter mest petar sej i naven.

Om man nu satsa så mycket pengar på detta, så bårde de väl ge resultat? Eller går alla pengar till stadsmissionen skumma lägenhetsaffärer?

Hela rödgröna röran har väl mer eller mindre misslyckas, den kommunala service har inte blivit bättre sedan 2002 och antalet arbetelösa har inte minskat. Det är synd att vi har så dåliga politiker i vår stad, som inte klara av att fixa arbeten och tillväxt.
Last edited by klein on 13 April 2004, 08:53, edited 2 times in total.

klein

Post by klein » 13 April 2004, 06:58

Skolmaten är väl alltid usel och har alltid varit. Men det kan nog bero mycket på miljön i skolmatsalen också, som gör det.

Vilket är konstigt, för i lumpen fick man mycket storköksmat och den var oftast hyffsad.

Den värsta maten är nog den som serviceras till gamla och sjuka på servicehusen, att kalla den maten för människorfödda är skandal. Det är skamligt att Mattias Flink får kostar mer per dag att vårda, än gamla och sjuka i vårt samhälle.

Lucifer888

Post by Lucifer888 » 13 April 2004, 07:21

Och vad gällande terapi så finns det hjälp till sådant på vissa anstalter fast jag tror att det är vissa organisationer som håller i dom punkterna, vissa som tror på att fångar kan få nya liv utan sin kriminalitet. Dom får hjälp till att hitta jobb och husrum i vissa fall om dom sökt sådan hjälp. Visst jag kan tycka att det är en jäkligt naiv tanke att tro på att fångar trots allt kan komma ur sina liv, iallafall i vissa fall. Då jag själv sätt hur kriminela beter sig och hur narkomaner är. Precis som magnusberg säger så finns det dom missbrukare så är jävligt trevliga. Men det är långt ifrån en ursäkt och det är en stor naiv tanke om man tror att en person som hållt på med droger sen han/hon var barn kan förändra sig. För som mk säger så skadar dom endast personerna runt sig.
Det är en god tanke att tro att dom kan ändra sig, visst är det.. men realistisk? inte för fem öre. Visst är jag själv en kanske för snäll människa och skulle vilja tro att det skulle gå.. fast bara man tror på något så behöver inte saker hända.

En till lustig sak dom har på vissa anstalter är vissa "skolor", fångarna går nån dag i veckan och får ha slags lektioner i en timme och sedan får dom betalt en 50kr per lektion som går till deras kassa. Dom har även andra slags lektioner, tex man kan ta datorkörkort. Dock inte helt då dom inte har tillgång till internet för den delen av provet.

Tycker även att diskussionen börjar spåra ur och börja leda till mer personangrepp än vad som egentligen borde. Och om det fortsätter borde tråden tas i hänsyn till att låsas

elwis

Post by elwis » 13 April 2004, 07:32

Lucifer888 wrote: Det är en god tanke att tro att dom kan ändra sig, visst är det.. men realistisk? inte för fem öre. Visst är jag själv en kanske för snäll människa och skulle vilja tro att det skulle gå.. fast bara man tror på något så behöver inte saker hända.
Men visst finns det småkriminella som återanpassats till samhället, jag känner själv till flera stycken som efter 2:a snurran för bilinbrott eller misshandel skärpt till sig och nu sitter med både barn och jobb.

Alla skall få en andra chans anser jag, vem som helst kan väl stöta på svårigheter i livet och göra en dum grej. Dock, det skall kräva prestationer, man kan inte dadda med våldsbrottslingar som åker in för 7:e eller 8:e gången utan att visa några prov på önskan om att bättra sig.

JO

Post by JO » 13 April 2004, 07:33

Förslaget om att låsa tråden, är uppmärksammat nu.
Så lite skärpning tack.

/JO
Registered User # 259689 http://counter.li.org
First humans moved out of caves;
then they invented writing;
now they invented intuitive GUIs;
all that remains is to return to caves.

Lucifer888

Post by Lucifer888 » 13 April 2004, 07:38

elwis wrote:
Lucifer888 wrote: Det är en god tanke att tro att dom kan ändra sig, visst är det.. men realistisk? inte för fem öre. Visst är jag själv en kanske för snäll människa och skulle vilja tro att det skulle gå.. fast bara man tror på något så behöver inte saker hända.
Men visst finns det småkriminella som återanpassats till samhället, jag känner själv till flera stycken som efter 2:a snurran för bilinbrott eller misshandel skärpt till sig och nu sitter med både barn och jobb.

Alla skall få en andra chans anser jag, vem som helst kan väl stöta på svårigheter i livet och göra en dum grej. Dock, det skall kräva prestationer, man kan inte dadda med våldsbrottslingar som åker in för 7:e eller 8:e gången utan att visa några prov på önskan om att bättra sig.
Visst ursäktar mig. Finns skillnader på småbrottsliga och dom större tex missbrukarna som hållt på sedan dom var 13-14. Sedan beror det mycket på vilket liv dom små lever i, lever dom fortfarande kvar bland det gamla så är chansen till ändring ganska liten. Vissa göra inte annat än att åka in och ut ur anstalter hela sitt liv

klein

Post by klein » 13 April 2004, 08:51

Visst finns det dem som återanpassar sej. Men problemet är vårt samhälle ta inte tag i ungdomar på felväg. Fram till 15 år, så är dadda socialen med dem, sedan är dom oftast förhärdade brottslingar, i alla fall här i Stockholm.

Givetvis skall det finnas en andra chans och tom en 3:e.
elwis wrote:

klein

Post by klein » 13 April 2004, 09:03

Problemet med kriminalvård, är att den sällan hjälper. Har du suttit på 5 år på kåken, sedan blir du utsläppt med en plastkasse i handen utan bostad.. Kanske inte det bästa förutsättningar för att ta sej ur ett liv med problem och det nätverk du har omkring dej är andra kriminella. Det blir en ganska svår omställning från ett strukterad liv till ett liv utan struktur.

En lustlig sak är att t.e.x för att jobba inom fångvården, skall du har gått 3 år på gymnasium och har goda kunskaper i engelska. Att vakta fångar bör väl räcka med att man klarade VaktB under VPL:en..:-)

Medan att jobba inom älderomsorgen, så har dom knappt några krav alls.

Lucifer888 wrote:Och vad gällande terapi så finns det hjälp till sådant på vissa anstalter fast jag tror att det är vissa organisationer som håller i dom punkterna, vissa som tror på att fångar kan få nya liv utan sin kriminalitet. Dom får hjälp till att hitta jobb och husrum i vissa fall om dom sökt sådan hjälp. Visst jag kan tycka att det är en jäkligt naiv tanke att tro på att fångar trots allt kan komma ur sina liv, iallafall i vissa fall. Då jag själv sätt hur kriminela beter sig och hur narkomaner är. Precis som magnusberg säger så finns det dom missbrukare så är jävligt trevliga. Men det är långt ifrån en ursäkt och det är en stor naiv tanke om man tror att en person som hållt på med droger sen han/hon var barn kan förändra sig. För som mk säger så skadar dom endast personerna runt sig.
Det är en god tanke att tro att dom kan ändra sig, visst är det.. men realistisk? inte för fem öre. Visst är jag själv en kanske för snäll människa och skulle vilja tro att det skulle gå.. fast bara man tror på något så behöver inte saker hända.

En till lustig sak dom har på vissa anstalter är vissa "skolor", fångarna går nån dag i veckan och får ha slags lektioner i en timme och sedan får dom betalt en 50kr per lektion som går till deras kassa. Dom har även andra slags lektioner, tex man kan ta datorkörkort. Dock inte helt då dom inte har tillgång till internet för den delen av provet.

Tycker även att diskussionen börjar spåra ur och börja leda till mer personangrepp än vad som egentligen borde. Och om det fortsätter borde tråden tas i hänsyn till att låsas

almgren

Post by almgren » 13 April 2004, 13:54

elwis wrote:

Jupp, här har ni en fd ungdomsligist.

Och de är inga problem att ta sig tillbaka in i ekorrehjulet.

Ställa lite krav på sig själv och lite jävlaranamma.

Post Reply