Kommunistklädsel

Fritt forum, här är det högt i taket.
Bertil

Post by Bertil » 6 May 2004, 20:23

Jag tycker också att det är fel att använda sjukdomen CP som ett skällsord.
Väldigt taskigt mot folk som är CP.
Med Vänliga Hälsningar
Bertil Stenberg

Agitator[RoX]

Post by Agitator[RoX] » 6 May 2004, 20:31

hawkins menade jag ja. :P
Gamma Testing - Where testing is extended to the entire user community (AKA shipping the product)

Mige89

Post by Mige89 » 6 May 2004, 23:25

men för gudsskull :) vadå att en diskution spårar ur?, OK jag tar till baka att han var cpstör, håller med om att man inte ska använda det. men det är bättre än "tattare" i allfall. det mesta är nedsättande mot andra människor, förutom könsord o det låter mycket otrevligare att säga att han är en "fitta" än att säga "han e cpstörd".
men vad ska man säga då? mongolid?, nedsättande... JAG VET; tar till baka allt,

"det är lite damunderkläder varning på han" var vad jag menade ;)

dr_van_nostrand

Post by dr_van_nostrand » 7 May 2004, 00:30

Du har lite dålig fantasi måste jag säga Mige89. Finns mycket skällsord man kan säga utan att nedvärdera någon annan människa. Fitta borde väl förresten inte heller vara ett skällsord? Det är väl snarare något trevligt?
Naiv - Roligare så!

Lucifer888

Post by Lucifer888 » 7 May 2004, 00:32

dr_van_nostrand wrote:Du har lite dålig fantasi måste jag säga Mige89. Finns mycket skällsord man kan säga utan att nedvärdera någon annan människa. Fitta borde väl förresten inte heller vara ett skällsord? Det är väl snarare något trevligt?
Beror nog helt på hur man använder ordet ;]
"It's not that I hate people, I just think they're all idiots"
"Långt hår kräver mycket näring, framhålls det, och berövar hjärnan energi."

elwis

Post by elwis » 7 May 2004, 07:17

Absolut, som ett objektivt substantiv är det väl inget illa ment. Många, framför allt män, uppskattar dock inte att bli jämförd med en sådan ;)

Är det ingen som läst Lindströms böcker om svenska språket. Enligt honom var en vanlig, och ruktansvärd, kinesisk utskällning att till någon säga "Du är min son!".
Med det skulle man alltså mena att "din mor är så lösaktig så du skulle lika gärna kunna vara min son".

Snacka om att de är långsökta i kina... det där hade jag aldrig fattat om någon illasinnad kines vräkt ur sig till mig.. ;)

Mige89

Post by Mige89 » 7 May 2004, 08:55

haha, det är intresant med skällsord, har velat läsa den länge, men jag orkar inte låna på biblan, glömmer bara att länta tillbaka böckerna... :(

VIlka skällsord är INTE nedsättande till andra människor förutom könsord, idiot, det är nedsättande mot idoter. pundare, nedsättande mot pundare. :)

Agitator[RoX]

Post by Agitator[RoX] » 7 May 2004, 09:07

"slyna" borde inte vara nedsättande för någon. :P
Förutom den man säger det till/om.

Bara exempelvis.
Gamma Testing - Where testing is extended to the entire user community (AKA shipping the product)

klein

Post by klein » 7 May 2004, 09:49

CP är en sjukdom, något som personen som drabbas inte kan rå för. Att kalla någon "tattare" för han / hon ser ut som ett jävla härke, är inte särskilt krängade. Att vara "tattare" är någon som man kan åtgärda, att vara född med en hjärnskada , är lite svårare.
Mige89 wrote:men för gudsskull :) vadå att en diskution spårar ur?, OK jag tar till baka att han var cpstör, håller med om att man inte ska använda det. men det är bättre än "tattare" i allfall. det mesta är nedsättande mot andra människor, förutom könsord o det låter mycket otrevligare att säga att han är en "fitta" än att säga "han e cpstörd".
men vad ska man säga då? mongolid?, nedsättande... JAG VET; tar till baka allt,

"det är lite damunderkläder varning på han" var vad jag menade ;)

drbrno

Post by drbrno » 7 May 2004, 09:51

Enligt min ringa mening har man diskvalificerat sig för vidare debatt om man har använt argumentum ad hominem.

klein

Post by klein » 7 May 2004, 10:01

Skällsord skall väl vara nedsättade? Man att kalla någon pundare, är väl ganska milt .. Att knarka är ingen sjukdom, det är tillstånd man väljer själv. Det jag emotsätter mej med ordet CP , är att den kränker det svagaste människorna, som inte har valt sjukdomen själva.

Om jag tar en sill, och sedan kalla någon mej jävla pundarslödder, så är det något mej själv få skylla eftersom, jag har själv valt att ta den dära sillen. Alltså är det ingalunda särskilt nedlåtade att kalla någon för pundapack, det är mera en beskrivning av ett tillstånd som människan självmant sätter själv i.

Mige89 wrote:haha, det är intresant med skällsord, har velat läsa den länge, men jag orkar inte låna på biblan, glömmer bara att länta tillbaka böckerna... :(

VIlka skällsord är INTE nedsättande till andra människor förutom könsord, idiot, det är nedsättande mot idoter. pundare, nedsättande mot pundare. :)

klein

Post by klein » 7 May 2004, 10:09

Blodskamsoffer är ett ganska bra skällsord, oftast vet inte mottagaren vad ordet "blodskam" är. Man kan dock ge ledtråden i form av "Din Far/Morbror är samma fsysika person."
elwis wrote:Med det skulle man alltså mena att "din mor är så lösaktig så du skulle lika gärna kunna vara min son".

Snacka om att de är långsökta i kina... det där hade jag aldrig fattat om någon illasinnad kines vräkt ur sig till mig.. ;)

elwis

Post by elwis » 7 May 2004, 10:12

mk wrote:Att kalla någon "tattare" för han / hon ser ut som ett jävla härke, är inte särskilt krängade. Att vara "tattare" är någon som man kan åtgärda, att vara född med en hjärnskada , är lite svårare.
Fast jag har förstås för mig att "tattare" var benämningen på "det resande folket", och hur man låter bli att vara Zigenare/Romer vet jag inte riktigt.. Vet du?

klein

Post by klein » 7 May 2004, 13:04

elwis wrote:
mk wrote:Att kalla någon "tattare" för han / hon ser ut som ett jävla härke, är inte särskilt krängade. Att vara "tattare" är någon som man kan åtgärda, att vara född med en hjärnskada , är lite svårare.
Fast jag har förstås för mig att "tattare" var benämningen på "det resande folket", och hur man låter bli att vara Zigenare/Romer vet jag inte riktigt.. Vet du?
Man ge fan och uppträder som en. :-) Dom zigenare jag har träffat på, har inte varit särskilt civiliserade av sej.

Romer må vara ett pitotreskt inslag i vårt kulturarv, bara man slipper bo i samma hus som dem och slipper göra bilaffärer med dem, annars har jag inga synpunkter på detta.

Mige89

Post by Mige89 » 7 May 2004, 14:10

romer / zigenare / tattare tillhör samma släckte och alla av dem pratar romani

Agitator[RoX]

Post by Agitator[RoX] » 7 May 2004, 14:49

misstänker att det inte är ALLA som pratar romani måste jag våga mig på att påstå.
Undantag finns alltid. :P

loom

Post by loom » 8 May 2004, 00:43

Vad är det här för jävla diskussion. Kommunistkläder och skällsord :lol:
Fy fan! Jag klär mig i trasor med säkerhetsnålar, kallar mig för kommunist, har egna åsikter, lyssnar på punk och metal, och blir mobbad. Mobbad bara för att man inte är som alla andra, eller rättare sagt, inte vill vara som alla andra. Dom kallar mig för "estet" , Men jag skiter i dom. Varför? För saker är standardiserade, utseende, kläder, musik, tankar, ja allt! En liten men trogen skara kommer alltid att följa den alternativa vägen! (Linux är en alternativ väg, känn er stolta!)

Klä er hur ni vill, klaga inte på andras fel och brister bara. Jag känner många som har AD/HD (damp), och kallar inte dom för dampbarn för det. Dålig stil bara att kalla folk för "sjukdomar" och diagnoser. Dampbarn, canceroffer, cpstörd, efterbliven, mongo o.s.v. SKITSNACK!

Ang. Kommunism är det, enligt mig, ett väldigt bra system, men man måste också tänka på att det är mycket svårt att få att fungera, ingen har lyckats hittils...

Agitator[RoX]

Post by Agitator[RoX] » 8 May 2004, 07:18

om ett system är så svårt att lyckas med att få att fungera att ingen lyckats hittils är det knappast ett bra system enligt min mening.

Uss.. en punkare! Hehe.
Estet, det var ett nytt skällsord måste jag säga. Iofs så är esteter underliga människor som ser drogade ut hela tiden, men ändå. *Flinar*

elwis

Post by elwis » 8 May 2004, 07:39

Väl talat herr Hell! Det finns inget obehagligare än att följa mallen och vara som man förväntas vara, det är bara Jag-svaga individer som så godtyckligt rättar sig i leden.

Och Jag-svaga mäniskor har då aldrig åstadkommit något som det skrivits i historieböckerna om, så kör hårt!!

loom

Post by loom » 9 May 2004, 20:00

Agitator[RoX] wrote:om ett system är så svårt att lyckas med att få att fungera att ingen lyckats hittils är det knappast ett bra system enligt min mening.

Uss.. en punkare! Hehe.
Estet, det var ett nytt skällsord måste jag säga. Iofs så är esteter underliga människor som ser drogade ut hela tiden, men ändå. *Flinar*
Ehh? Ville bara påpeka det att det är inte så bra att ha för mycket författade meningar (stavas det så?), esteter som ser drogade ut! Bah, esteter är som som går på det estetiska programmet på gymnasiet och de brukar klä sig speciellt för de är oftast "alternativa". Därför kallar alla, låt oss kalla dem "mugglare" :lol: , sådana som klär sig speciellt eller på annat sätt utmärker sig för esteter. Visst finns det dom som ser drogade ut, men det är nog långtifrån alla.

Förresten, tack Elwis! :D

Lucifer888

Post by Lucifer888 » 9 May 2004, 20:16

Q-Hell wrote:
Agitator[RoX] wrote:om ett system är så svårt att lyckas med att få att fungera att ingen lyckats hittils är det knappast ett bra system enligt min mening.

Uss.. en punkare! Hehe.
Ehh? Ville bara påpeka det att det är inte så bra att ha för mycket författade meningar (stavas det så?), esteter som ser drogade ut! Bah, esteter är som som går på det estetiska programmet på gymnasiet och de brukar klä sig speciellt för de är oftast "alternativa". Därför kallar alla, låt oss kalla dem "mugglare" :lol: , sådana som klär sig speciellt eller på annat sätt utmärker sig för esteter. Visst finns det dom som ser drogade ut, men det är nog långtifrån alla.

Förresten, tack Elwis! :D
Vi har enorma fördommar för Hotell och resturang (eller vår forkorning, hor-elever :)) och mediaelever i vår skola ;] Dock vet jag att esteter kan vara vääääldigt speciella =)

loom

Post by loom » 9 May 2004, 20:26

Så sant så :D Esteter kan vara väldigt speciella, men det ska det vara. Så man inte följer strömmen.
Hor-elever, det var väl lite väl... Låter lite sjukt hursomhelst :lol:

Bertil

Post by Bertil » 9 May 2004, 20:38

Q-Hell wrote:Vad är det här för jävla diskussion. Kommunistkläder och skällsord :lol:
Fy fan! Jag klär mig i trasor med säkerhetsnålar, kallar mig för kommunist, har egna åsikter, lyssnar på punk och metal, och blir mobbad. Mobbad bara för att man inte är som alla andra, eller rättare sagt, inte vill vara som alla andra. Dom kallar mig för "estet" , Men jag skiter i dom. Varför? För saker är standardiserade, utseende, kläder, musik, tankar, ja allt! En liten men trogen skara kommer alltid att följa den alternativa vägen! (Linux är en alternativ väg, känn er stolta!)

Klä er hur ni vill, klaga inte på andras fel och brister bara. Jag känner många som har AD/HD (damp), och kallar inte dom för dampbarn för det. Dålig stil bara att kalla folk för "sjukdomar" och diagnoser. Dampbarn, canceroffer, cpstörd, efterbliven, mongo o.s.v. SKITSNACK!

Ang. Kommunism är det, enligt mig, ett väldigt bra system, men man måste också tänka på att det är mycket svårt att få att fungera, ingen har lyckats hittils...
Väldigt bra sagt!
Håller med om allt.
Last edited by Bertil on 9 May 2004, 20:44, edited 1 time in total.
Med Vänliga Hälsningar
Bertil Stenberg

Lucifer888

Post by Lucifer888 » 9 May 2004, 20:44

Q-Hell wrote:Så sant så :D Esteter kan vara väldigt speciella, men det ska det vara. Så man inte följer strömmen.
Hor-elever, det var väl lite väl... Låter lite sjukt hursomhelst :lol:
Lustiga är dock att "HOR" är en korrekt förkortning om man tänker efter :P Skrattade nog ganska mycket när vi kom på det namnet under ett elevrådsmöte =)

dr_van_nostrand

Post by dr_van_nostrand » 9 May 2004, 22:23

Är det bara vi i våran skola som har fördomar mot fordon?
Jeansjacka, prilla och sydstatsflagga är alla viktiga attribut 8)

Vi tekniker anses också vara väldigt röda av oss.
Naiv - Roligare så!

loom

Post by loom » 10 May 2004, 08:06

Det vet jag inte än, går fortfarande på högstadiet. Och det är enormt tråkigt eftersom det aldrig händer någonting och det kommer aldrig hända någonting eftersom ingen gör någonting :-?

HOR, ha, det stämmer ju överens :D
Men varför kom ni på det på ett elevrådsmöte? :o

Går du på teknik dr_van_nostrand?

Agitator[RoX]

Post by Agitator[RoX] » 10 May 2004, 09:07

Jo, men liksom, alla esteter på gymnasiet där jag gick SÅG verkligen drogade ut. Det var inte så mycket de underliga kläderna jag sammanknippade med knarkigt, utan snarare de glansiga rödsprängda ögonen, det totalt världsfrännande ansiktsuttrycket osv. De såg helt enkelt ut att vara höga. :P

Sedan har jag lagt märke till att esteter på andra skolor kan vara överklassbarn som ser ut att ha luktat på hästskit så fort en vanlig dödlig kommer i närheten. :P

dr_van_nostrand

Post by dr_van_nostrand » 10 May 2004, 20:17

Q-Hell wrote: Går du på teknik dr_van_nostrand?
Jupp, i ett par veckor till iallfall :)
Naiv - Roligare så!

Post Reply