Vad är det klantigaste ni har gjort med en dator?

Fritt forum, här är det högt i taket.
andreasolsson

Vad är det klantigaste ni har gjort med en dator?

Post by andreasolsson » 15 February 2005, 00:21

Vad ör det klantigaste ni någonsin har gjort med en dator? SKulle vara kul å höra om alla är så kungliga på datoer som de verkar eller om alla är små lär-av-sina-misstag folk:P
In /dev/null no one can hear you scream

jpotex

Post by jpotex » 15 February 2005, 00:28

Ställt om den röda knappen bakom och bränt hela datorn (visste inte vad den var till för).

Snart Fedora Core 4 för 64-bits processorer.

Lucifer888

Post by Lucifer888 » 15 February 2005, 00:41

jpotex wrote:Ställt om den röda knappen bakom och bränt hela datorn (visste inte vad den var till för).
Hah det råkade jag göra någon gång i min barndom med :)
"It's not that I hate people, I just think they're all idiots"
"Långt hår kräver mycket näring, framhålls det, och berövar hjärnan energi."

zebastian

Post by zebastian » 15 February 2005, 00:44

För en massa år sen, när jag var liten, lyckades jag greja till det så att datorn inte ville starta. Minns inte riktigt vad jag gjorde för fel, men lite småläskigt var det, eftersom pappa hade en massa viktiga dokument på den. Så vad gör man.. hade lyckats lyssna mig till att floppyn verkade starta. Men inget annat, inte skärmen eller något åt det hållet.
Nåja, jag lyckades i alla fall hitta en bios-uppgradering på nätet, och gjorde en startdisk. Tror det var Dos 5.0 eller nåt då. Bad en kort bön, och startade.. YÄÄÄÄÄSSSS!!!!

mikaelho

Post by mikaelho » 15 February 2005, 00:47

Vet ej om det var det du var ute efter, men jag har hällt ett stort glas juice över hela tangentbordet. Det var sent på kvällen och var tvungen att jobba med bokföring som skulle vara klar till dagen efter. Och jag hade inget tangentbord i reserv. Så jag fick gå över till en jag kände och låna hans tangentbord.

Det där med att ändra på den röda knappen längst bak verkar vara vanligt. Har man tur bränner man bara nätaggregatet. Men man ska inte sätta på datorn efter att ha ändrat tillbaks, för då säger det pang.

Jag har även råkat bryta av en pinne på en hårddisk åt en kompis, men jag sa att den satt lös. Och han gick på det :). Men det var en gammla dator, en 286:a så det gjorde inget.

Biffy

Post by Biffy » 15 February 2005, 01:03

Jag spillde ett glas cola över min dator. Som tur var hamnade colan längst "fram" så det kom bara lite på cd-romen. Problemet var att det blev klibbigt och släden vägrade att åka ur ibland. :)
Image

Använder Ubuntu Dapper.

trekkie78

Post by trekkie78 » 15 February 2005, 06:33

Har nog inte gjort några dundertabbar, nämner ett par mindre farliga dock:

En vecka så spillde jag ut mjölk i tangentbordet 3 dagar i streck. Som tur var så kostade tangentborden bara drygt 40 kronor styck.

En gång så råkade jag partitionera om en hårddisk som jag hade grejer på och så fick jag en blackout och glömde att det finns program som kan åtgärda såna fel - det grämer jag mig över fortfarande!

På tal om att ställa om knappen för 110/230V. När jag jobbade som tekniker fick man ofta in datorer som hade råkat ut för detta. Antingen fick man svaret av kunden att "Lillgrabben var och pillade", "Vi har inte gjort något (fastän man såg märken efter kulspetspennan som man använt för att ställa om)"! :-)

//trekkie

elwis

Post by elwis » 15 February 2005, 08:13

Oj.. hur många vill du ha :oops:

En sak jag kan sura över än idag var att jag med mitt dåliga humör knäckte en Amiga 500 över knäet när jag förlorade Berlin i Civilization.. snacka om ågren.. sedan spillde jag en burk Tuborg i en Atari800 så att den aldrig mer ville starta.. (joystickar krossade man väl för övrigt minst en i månaden på den tiden) .. jo och när jag städade i min andra Amiga500, jag plockade ur en schäfer ur den (hade hund och datorn på golvet he he) så tror jag att jag fick dit delarna lite krasst, för det hände inte så mycket. Plockade runt lite och fick ordning på det, förutom diskettstationen som jag fick kasta. Hade dock en annan, av äldre modell som man med lite våld fick på plats och sedan kunde man fyra upp Monkey island igen.

Till PC'n har jag inte gjort så mycket dumt.. än, mitt humör är bättre. Nu är det bara möss och tangentbord som man spiller Bearniessås och bärs i .. ;)

dcc55

Post by dcc55 » 15 February 2005, 09:05

elwis wrote:
En sak jag kan sura över än idag var att jag med mitt dåliga humör knäckte en Amiga 500 över knäet när jag förlorade Berlin i Civilization.. snacka om ågren..
Hahaha fan va skönt gjort :lol:

Själv har jag klarat mig rätt bra.
"Varför denna eviga, "peka-klicka" fanatism. Den är outhärdlig" - JO

"BUT WHY, DAMMIT? WHY?" Textmode Quake - FAQ

Dom kallar mig Glen.

_Martin

Post by _Martin » 15 February 2005, 09:10

Datorns strömförsörjning hade gått sönder. Så jag knatade iväg till butiken och köpte ett nytt.

Vad jag dock inte visste var att man tydligen skulle titta på hur mycket ström som levererades till moderkortet. Så efter att jag pluggat i allt och tryckt igång powerknappen. Så POOOFF! en stoor flamma steg upp från datorn!

Är fortfarande inte helt hundra på vad sjutton hände. Det som är lite extra trist är att det var inte min dator.

Agitator[RoX]

Post by Agitator[RoX] » 15 February 2005, 09:26

_Martin wrote:Datorns strömförsörjning hade gått sönder. Så jag knatade iväg till butiken och köpte ett nytt.

Vad jag dock inte visste var att man tydligen skulle titta på hur mycket ström som levererades till moderkortet. Så efter att jag pluggat i allt och tryckt igång powerknappen. Så POOOFF! en stoor flamma steg upp från datorn!

Är fortfarande inte helt hundra på vad sjutton hände. Det som är lite extra trist är att det var inte min dator.
Om du nu inte ställt det på 110V så skulle jag tro att det var ett defekt nätagg... Så ska de inte bete sig..

Själv? Spillt cola i tangentbordet... På en laptop. Det var cola överallt.. Men jag bara plockade isär hela datorn och diskade den. Sen funkade allt utom tangentbordet som jag fick utbytt på garantin... (Det gick däremot bra att spilla mjölk i datorn utan att något hände)

En annan intelligent sak... Stängt av musen i win95... Det var lite pill att få igång den igen... (Innan jag var van vid att tabba mig runt i fönster... Heh...)

Min första pentium råkade jag på mer eller mindre fantasifulla sätt kortsluta flera gånger. Den funkar fortfarande. Typ. Det är bara IDE2 och floppyportarna som dött. Och floppyn funkar ibland. :)

Jag har varit sugen på att ställa om ett nätagg till 110 bara för att se hur mycket saker går sönder, men aldrig gjort det. Har inte hjärta att plåga datorn så.
Gamma Testing - Where testing is extended to the entire user community (AKA shipping the product)

gholen

Post by gholen » 15 February 2005, 13:19

Hmmm :oops:
Svårt, vad ska jag ta, när jag hade köpt ny laddare till en gammal bärbar och denna stäldes in efter kraftantal, visst tänker jag och slår om den till det jag tror är rätt.
BANG, och jag hade plast ooch metallbitar över hela rummet, men laddaren klara sig =)

En annan gång har jag lykats att överklocka en gammal P120, men kollade inte kylningen riktikgt :oops:
det gick inte så bra....

men det oligast var nog när jag glömde att dra ut sladden till datorn och skulle byta en fläkt, jag får en rejäl stöt, brännskador på fingrarna, men datorn knallar fortfarande på! helt underbar, debian btw på den.... 8)
Fluxbox,urxvt under Ubuntu Dapper Drake
Image

thewolf

Post by thewolf » 15 February 2005, 13:32

tja formaterat fel disk har väl alla gjort :o eller när jag skulle hjälpa en taxiväxel att installera om systemet och tog bort fel partition .... råkade ta bort den som bokningssystemet låg på :-? och när man frågar efter backupen så blir svaret: Vad för nånting??
Som tur var lyckades jag efter några timmar hitta ett program för att återställa partitionen (jag hade inte formaterat den än som tur var)

Sen har man ju kört i gång en cyrix 166 skulle bara kolla om den startade så jag orkade inte sätta på kylflänsen.... dröjde nog 10 sec innan det började lukta bränt....
Hej svejs :D

andreasolsson

Post by andreasolsson » 15 February 2005, 14:42

För några år sen när ja skulle bygga ihop min första dator som ja hade sommarjobbat för att få råd till...... ja då... mitt första brända moderkort. nybörjare som ja var så skruvasde ja fast moderkortet med fel skruvar. använde vanliga skruvar. inte så bra. det kortslöts. sen när ja skulle starta dfatorn så hände inget.. lite förvånbad ja blev. men ja lyckades att få det på garantin på nått sätt. :D ganska bra.
har också lurat några småungar att skicka meddelanden till hela komunen i kommandotolken på skolans datoer. har också gjortd de själv sen. lite man får springa då. kommunens datoransvariga jagade mig å mina kompisar ett bra tag.... men när vi slutade nian skickade vi ett tackmeddelande till hela kommunen. tackade för tiden som hade varit och alla lärare som var schyssta. vi skrev också våra namn å klass.. då sprang vi och sommarlovet had ebörjat och grundskolan var slut!

hehe

Simon Norberg

Post by Simon Norberg » 15 February 2005, 18:44

andreasolsson wrote: har också lurat några småungar att skicka meddelanden till hela komunen i kommandotolken på skolans datoer. har också gjortd de själv sen. lite man får springa då. kommunens datoransvariga jagade mig å mina kompisar ett bra tag.... men när vi slutade nian skickade vi ett tackmeddelande till hela kommunen. tackade för tiden som hade varit och alla lärare som var schyssta. vi skrev också våra namn å klass.. då sprang vi och sommarlovet had ebörjat och grundskolan var slut!

hehe
Kan man få veta vilket kommando ni använde?

Själv har jag inte gjort så mycket klantigheter med datorn som många andra av er men jag har några det var en gång när jag förökte få igång cd-läsaren i en dator, den lyste när man stratade datorn men dog sedan så jag tänkte, eller rättare sagt inte tänkte att datorn kanske skulle hitta cd om jag satte i strömkablen när datorn var på när jag gjorde det blev ett blåt sken från sladden och datorn sloknade. Men som tur var så startade datorn igen sen dess har jag alldrig pillat i en dator som varit på.

Och den andra, jag har en sladd till dartorn med strömbrytare sen den tiden jag hade scanner som inte sloknade fören strömen var borta, den hade tydligen blivt dålig för ibland när jag slog av eller på den så gick strömen i hela huset trodde inte det var dator men efter tredje gången var jag övertygad nurmera rycker jag bara ut sladden.

andreasolsson

Post by andreasolsson » 15 February 2005, 19:02

Har för mig att vi använde:
net send /domain Meddelande. T.ex. net send /domain Hejsan. så ploppar de upp en ruta på alla datorer där de står hejsan.
tror det var så..

skriver man:
net send Användare. Tex. net send 88anols(min användare i skolan) Tjena! Så får ja ett meddelande på min dator från avsändaren. Man ser ipnummret då inte vem som skickade det. sen kan man skicka tillbaka till det ipnummret.. komemr inte riktigt ihåg.. det kommandot spärrades tydligen uunder sommarlovet. nu när ja började gymnasiet tänkte ja testa om de fortfarande funkade men de gjorde det itne.. stod nåt om att kommandot hade inaktiverats av systemadministratören och om man ville använda det så skulle man kontakta sys. adm.

men testa:P det är alltid kul. kom ihåg å stänga av datorn snabbt efteråt. annars kan de köra med fjärrhjälp å kolla loggfilerna i datorn.. om man stänger av datorn så kan de inte det föräns man startar den igen. då har man tid å smita. men logga inte in på ditt konto å skicka. logga in på nån annans eller om de finns ett allmänt konto... risken är att dy blir spärrad. inte säkert med risken finns. men de gör inget. säg bara att du inte vet vad som hände å att några andra kan ditt lösenord. då spärras ditt oknto upp igen. mitt var låts i fyra månader:P mohaah. tur att man hade en kompis som prewics hade flyttat å de inte hade tagit bort hans konto. använde det istället. :D

skitskoj grej å testa om ni har tråkjigt på jobbet lr skolan:P

loom

Post by loom » 15 February 2005, 23:42

Ojoj, inte en sådan här tråd :lol:
Jag lyckades nästan ha ihjäl min kompis en gång (nja, kunde haft), då vi hade skruvat isär ett nätagg för att byta säkring, och sedan när jag bytt så bad jag på skoj min kompis att sätta fingrarna över lödtennet där strömmen går in (där ÄR ~230V!), och puckot (eller nja, det var iofs jag som var puckot egentligen) gjorde ju självklart detta, när sladden var i. Som tur va klarade han sig med ett "Oj jävlar, det kändes göräckligt, typ som om fingret gick av!"

Sedan så har man plåstrat om fingrarna ett antal gånger pga underskattat varvantal på deltafläktar. Och kablar har man bränt, och processorer som man klockat för mycket ojojojoj...

Men som sagt innan, man lär sig utav sina misstag!
dogs fucked the pope, no fault of mine...

md2perpe

Post by md2perpe » 16 February 2005, 01:06

Skulle damma av fläkten i spänningsaggregatet en gång. Skruvade loss gallret framför och så... plopp... så ramlade fläkten ned, inne i aggregatet. Den satt alltså i samma skruvar som gallret. Hur skulle jag nu få dit fläkten igen? Det gick inte att gå "bakvägen" med handen för att hålla fast fläkten. Men jag kom på en lösning; jag hämtade en bra bit tandtråd, drog den genom fläkten och spände runt profilerna i chassit. På så vis lyckades jag få fläkten i position så att jag kunde skruva fast den tillsammans med gallret. Sedan var det bara att dra bort tandtråden.

Vid ett tidigare tillfälle hade jag letat mig halvt fördärvad efter orsaken till ett problem. Datorn frös ibland. Först bara en halv sekund så att det knappt märktes, sedan några sekunder och så vidare några gånger under allt längre tider tills den frös helt. Att starta om hjälpte inte. Men om den fick stå av en längre stund gick den (läs: Windows) igång igen. Jag prövade att installera om Windows, byta minne, byta grafikkort m.m. Så kom jag på att jag skulle pröva utan matematikprocessor (datorn var en 386:a). När jag skulle plocka ur matematikprocessorn ur sockeln nästan ramlade den ut. Jag hade helt enkelt inte vågat trycka i den ordentligt. När den blivit varm hade den antagligen utvidgat sig och krypit ut litet och tappat kontakten, sedan svalnat och fått kontakt igen, och så hade det upprepats.
RTFM: förkortning som är bra att ta till om man vill låtsas tycka att frågan är trivial, fast man egentligen inte själv har ett svar.

klein

Post by klein » 16 February 2005, 04:07

På högstadiet eldade jag upp en VIC 64 , genom att koppla in strömmen på videoporten istället för på sidan. ( På senare modeller byte man kontakten så detta inte gick . )

elwis wrote:Oj.. hur många vill du ha :oops:

En sak jag kan sura över än idag var att jag med mitt dåliga humör knäckte en Amiga 500 över knäet när jag förlorade Berlin i Civilization.. snacka om ågren.. sedan spillde jag en burk Tuborg i en Atari800 så att den aldrig mer ville starta.. (joystickar krossade man väl för övrigt minst en i månaden på den tiden) .. jo och när jag städade i min andra Amiga500, jag plockade ur en schäfer ur den (hade hund och datorn på golvet he he) så tror jag att jag fick dit delarna lite krasst, för det hände inte så mycket. Plockade runt lite och fick ordning på det, förutom diskettstationen som jag fick kasta. Hade dock en annan, av äldre modell som man med lite våld fick på plats och sedan kunde man fyra upp Monkey island igen.

Till PC'n har jag inte gjort så mycket dumt.. än, mitt humör är bättre. Nu är det bara möss och tangentbord som man spiller Bearniessås och bärs i .. ;)

drbrno

Post by drbrno » 16 February 2005, 18:41

Jag köpte en bärbar dator som jag sedan bara har använt en gång. Det var ganska klantigt.

Lucifer888

Post by Lucifer888 » 16 February 2005, 18:53

drbrno wrote:Jag köpte en bärbar dator som jag sedan bara har använt en gång. Det var ganska klantigt.
Hah, vad va det för bärbar?

drbrno

Post by drbrno » 16 February 2005, 20:11

En begagnad Toshiba, inte särskilt bra. Har ingen användning för den. :cry:

rogras

Post by rogras » 16 February 2005, 21:00

elwis wrote:Oj.. hur många vill du ha :oops:

HeHe jag gjorde ungefär lika fast då bara med ett tangentbord av billig sort. När man förlorade i ett spel över grabben min som är bara 8 år så ran sinnet över och så knäckte man tangentbordet över knäet,, hmm ganska billigt tyckte frugan!!
/rogras

Dell inspiron 1150 (Ubuntu 6.10 edge)

Registered User #322081
http://counter.li.org

Hasseman

Post by Hasseman » 16 February 2005, 21:02

Jag lade undan min gamla C64 med tillhörande 5,25" disketter i några banankartonger på vinden som sedan en städsugen mamma körde till tippen
och så har jag spytt i ett tangentbord.
Share the penguin and If you do, lucky end for them and you.

//hasseman

Simon Norberg

Post by Simon Norberg » 16 February 2005, 21:51

Hasseman wrote:Jag lade undan min gamla C64 med tillhörande 5,25" disketter i några banankartonger på vinden som sedan en städsugen mamma körde till tippen
och så har jag spytt i ett tangentbord.
¨
Så nu har du ingen mamma längre? :lol:

Hasseman

Post by Hasseman » 16 February 2005, 22:52

Simon Norberg wrote: Så nu har du ingen mamma längre? :lol:
Jag flyttade!

Alltså jag grämer mig något fruktansvärt över detta, jag som hade utökat minnet och kompletterat med både diskettstation och hårdisk, men men............. jag har i alla fall terroristhandboken och min Amiga 500 kvar :)

//hasseman

Staffan V

Post by Staffan V » 17 February 2005, 18:28

Hasseman wrote:Jag lade undan min gamla C64 med tillhörande 5,25" disketter i några banankartonger på vinden som sedan en städsugen mamma körde till tippen
Råkade ut för en liknande (men inte lika allvarlig) sak. Min mamma slängde originalkartongen till båda mina ZX Spectrum (den ena hade jag kvar, den andra var såld men jag hade kvar kartongen). Eftersom kartonger gör en hel del för andrahandsvärdet var jag inte speciellt glad. Speciellt eftersom jag uttryckligen sagt att dom inte skulle slängas.

Hasseman

Post by Hasseman » 17 February 2005, 21:29

Staffan V din avartar är ju så surrealistiskt bred att sidan formateras helt sjukt. Kan du inte mecka gimp och göra den till en Cyklop?

//hasseman

Burnis

Post by Burnis » 18 February 2005, 13:42

Självklart har jag också varit och pillat på den röda knappen på nätaggregatet, efter det så fick jag ett kok stryk av min bror som inte blev speciellt glad :P

Ja, och min stackars 200MMX har fått varit utsatt för en del.
Den har fått åka in och ut lådor och upp och ner från vinden ett antal gånger, men ett tag hade jag den isärplockad och upphängd på väggen, och när jag fick en låda (orginal lådan var borta sedan länge) så började jag montera i datorn, det gick ju bra ända tills jag skulle dra åt processorfläkten (små plasttaggar som den sitter fast med) och tog i lite för mycket sedan så var det fästet försört. Jag har visserligen lagat det genom att limma fast processorfläkten direkt på processorn med snabblim, och det fungerar bra :P

Sedan så skulle jag byta batteri på moderkortet på min 200MMX, drog upp den lille metallpinnen lite för mycket och så var den av helt plötsligt.

Sedan så blev min bror ganska sur på 200MMX'en en gång, så han drämde knytnäven i den stackars datorn så att cd-läsaren pajade.

Sedan har jag varit på och grejat med min bärbara, så råkade jag bända bort Ctrl tangenten, och när jag hade pillat med att få dit den i en halvtimme så blev jag så förbannad att jag drämde knytnäven i den, så slutade ena piltangenten att fungera :) Aven space har mer eller mindre laggt av.. Och en annan gång så blev jag förbannad för att inte cd-läsaren i den bärbara fungerade, så jag drämde till datorn, och visst så började cd-läsaren fungera. Men diskettstationen pajade istället :P
Image

Lucifer888

Post by Lucifer888 » 18 February 2005, 14:11

Hasseman wrote:Staffan V din avartar är ju så surrealistiskt bred att sidan formateras helt sjukt. Kan du inte mecka gimp och göra den till en Cyklop?
Har redan pm'at honom om det ;]

Agitator[RoX]

Post by Agitator[RoX] » 18 February 2005, 15:06

Burnis wrote: Och en annan gång så blev jag förbannad för att inte cd-läsaren i den bärbara fungerade, så jag drämde till datorn, och visst så började cd-läsaren fungera. Men diskettstationen pajade istället :P
Hehe... :)
Jag brukar laga min stereo så när cdspelaren inte funkar.. Bara att banka lite på den så funkar det igen. Och i den sitter det ju ingen floppy som kan börja gnälla.

Misstänker att cdläsare är intelligenta varelser som DESSUTOM gillar S 'n' M
Gamma Testing - Where testing is extended to the entire user community (AKA shipping the product)

dcc55

Post by dcc55 » 18 February 2005, 23:51

Även om jag hävdade i ett tidigare inlägg att jag inte lyckats med någor speciellt så ligger det nånting i bakgrunden, någonting som jag kan ha förträngt för att skydda min egen värdighet, som vill ut. Hmmm jag återkommer.
"Varför denna eviga, "peka-klicka" fanatism. Den är outhärdlig" - JO

"BUT WHY, DAMMIT? WHY?" Textmode Quake - FAQ

Dom kallar mig Glen.

li

Post by li » 25 February 2005, 09:55

Det mest idiotiska var när jag rensade en filstruktur som inte behövdes.
Tyvär glömde jag att jag monterat min win/98 partition där...

(Detta är det snabbaste sättet att bli av med windos)
gentoo 3.0
arch 3.0
freeBSD 8.2
qemu/minix3
win/xp

Fedorar

Post by Fedorar » 12 March 2005, 23:51

Jag satte upp en egen mailserver. Fungerade bra förutom att jag inte kunde hämta post via pop och imap. Letade febrilt en hel vecka innan jag kom på att pop/imap servern dovecot inte var startad. Det tog mig säkert 20timmars - felsökning! :roll:

zteken

Post by zteken » 13 March 2005, 00:04

Jag raderade min profil med tillhörande adresser i Thunderbird för ett tag sedan. Ruskigt jobbigt att samla ihop dessa igen.
Stefan Sager
Registered user 258672@counter.li.org
the.crazyhor.se

sebulon

Post by sebulon » 14 March 2005, 11:46

Ha! Sån här kvalitetsläsning var det länge sen man såg maken till!
Så eftersom jag nu suttit och skrattat bra länge åt er alla så är det väl inte mer än rätt att återgälda tjänsten:
Första datorn jag skulle skruva ihop startade inte när allt var ihopmonterat. Förstod inte alls vad felet var så jag bad min kusin om hjälp. Han började med att titta in en gång i datorn och sen slå till mig i bakhuvudet. Jag hade glömt sätta distanser bakom moderkortet. Vad skulle man ha dem till liksom=)
Nytt moderkort var min melodi.
Power for those who can use it

Lucifer888

Post by Lucifer888 » 14 March 2005, 11:49

något som är tufft att göra är att flytta chassi-fläktar medans datorn är på :D

Agitator[RoX]

Post by Agitator[RoX] » 14 March 2005, 12:10

Lucifer888 wrote:något som är tufft att göra är att flytta chassi-fläktar medans datorn är på :D
Uhm. Är det jämförbart med att flytta runt hårddiskar utan att stänga ner? :) Gör sånt ibland.

sebulon

Post by sebulon » 14 March 2005, 12:42

Agitator[RoX]: Och inte har du väl RAID5 heller?=)
Power for those who can use it

Fedo

Re: Vad är det klantigaste ni har gjort med en dator?

Post by Fedo » 14 March 2005, 23:59

andreasolsson wrote:Vad ör det klantigaste ni någonsin har gjort med en dator? SKulle vara kul å höra om alla är så kungliga på datoer som de verkar eller om alla är små lär-av-sina-misstag folk:P
He he, detta var en rolig tråd och här kommer mitt "lilla" ödesdigra misstag (verklig historia):
Jag fick för mig att jag skulle uppdatera mitt BIOS, för det som jag hade var lite för gammalt, tyckte jag.
Så till verket, jag laddade ner den nya BIOS-koden, la den på en floppy och lusläste installationsanvisningarna.
Så, glad i hågen slängde jag in floppydiscen och började installationen, men när jag kom till slutet av installationen och den ska till och överföra den nya BIOSkoden kommer där upp en stor fett blå jävla ruta som meddelar att det blivit något jävligt fel..... varför det undrar jag, har ju följt bruksanvisningen till punkt och pricka ?
Försöker att göra något, men datorn visar bara den blå rutan och har fryst totalt, inget fungerar, så vad återstår då, jo "reset-knappen" som ju brukar vara räddaren i nöden.
Men dessvärre inte denna gång, datorn bootar inte upp mer, utan står bara och piper som en kattunge.
Jaha, då har man "bränt" det BIOSET. Va duktig man kan va .......
Slutsats, du skulle behållt ditt gamla BIOS istället och inte mixtrat med den saken.
Nu står den datorn på tippen och ska bli skrot.....

Fedo

Post by Fedo » 15 March 2005, 00:12

li wrote:Det mest idiotiska var när jag rensade en filstruktur som inte behövdes.
Tyvär glömde jag att jag monterat min win/98 partition där...

(Detta är det snabbaste sättet att bli av med windos)
Hehehe Hoppsan !!!
Exakt samma sak hände mig en gång.
Snacka om att man blev paff när inte Win98 startade upp, HMMM undrar vad felet är ? :oops:
Slutsats: RADERA INGET ! :lol:

gramse

Post by gramse » 15 March 2005, 14:35

jag har lyckats med att spilla vatten i tangentbordet 2 gånger på samma vecka, inte det minsta roligt. Men man lärde sig ju att inte ha vatten så nära t-bordet :)
Runing CRUX sins ver. 0.94
Installed CRUX 2.2

Registered Linux user number 333645
http://counter.li.org/

Agitator[RoX]

Post by Agitator[RoX] » 15 March 2005, 15:06

sebulon wrote:Agitator[RoX]: Och inte har du väl RAID5 heller?=)
Nopes. :)

Simon Norberg

Post by Simon Norberg » 15 March 2005, 16:50

Agitator[RoX] wrote:
Lucifer888 wrote:något som är tufft att göra är att flytta chassi-fläktar medans datorn är på :D
Uhm. Är det jämförbart med att flytta runt hårddiskar utan att stänga ner? :) Gör sånt ibland.
Men gör inte som ja som statte i stömkablen när datorn var på blev ett finnt blåt sken och så sloknade datorn, jag kunde ju lika gärna fått mig en rejäl stöt :wink:

trekkie78

Re: Vad är det klantigaste ni har gjort med en dator?

Post by trekkie78 » 15 March 2005, 17:00

Örnen wrote:Nu står den datorn på tippen och ska bli skrot.....
Slängde du datorn ?

Så länge datorn tjuter som en brandbil och floppylampan lyser så går det att rädda BIOS, beroende på vad det är för tillverkare (Award är den enda jag har gjort det på, kan även gå på AMI och Phoenix).

//trekkie

Agitator[RoX]

Post by Agitator[RoX] » 15 March 2005, 19:41

Simon Norberg wrote:
Agitator[RoX] wrote:
Men gör inte som ja som statte i stömkablen när datorn var på blev ett finnt blåt sken och så sloknade datorn, jag kunde ju lika gärna fått mig en rejäl stöt :wink:
Det har jag gjort många gånger. :)

Å andra sidan har jag ju tagit smällar ur 330V uttag några gånger med, så de där små puffarna i datorn känns knappt. :P

johey

Post by johey » 18 March 2005, 17:58

Jag installerade Windows en gång.

albhaf

Post by albhaf » 21 March 2005, 00:55

johey wrote:Jag installerade Windows en gång.
samma här, och sen använt det fram tills för två veckor sen
albhaf AT gmail DOT com

Stefan123

Post by Stefan123 » 21 March 2005, 20:13

minns inte vad det var jag höll på med men eller vad det var jag skulle göra. hade i vilket fall dragit ur alla kablar till alla enheter i datorn. när jag hade lokaliserat felet så skulle jag i med alla kablar igen. råkade då sätta i strömkabeln till hårddisken medans datorn var igång, kom en sån där blå svets låga och ström kabeln fastnade en kort stund innan datorn dog - har aldrig sett en hårddisk formaterats så snabbt!. hårddisken överlevde dock.

R@bbit

Post by R@bbit » 21 March 2005, 23:09

Stefan123 wrote:minns inte vad det var jag höll på med men eller vad det var jag skulle göra. hade i vilket fall dragit ur alla kablar till alla enheter i datorn. när jag hade lokaliserat felet så skulle jag i med alla kablar igen. råkade då sätta i strömkabeln till hårddisken medans datorn var igång, kom en sån där blå svets låga och ström kabeln fastnade en kort stund innan datorn dog - har aldrig sett en hårddisk formaterats så snabbt!. hårddisken överlevde dock.
har jag gjort många gånger.... ehm... klantigaste... ?? vet inte kanske när jag stoppa in fingret i grafikkortsfläkten, lr när jagg korde det igen strax efterråt? vet inte rikigt..

Post Reply