Vad gjorde ni den 28 Feb 1986?

Fritt forum, här är det högt i taket.
Post Reply
klein

Vad gjorde ni den 28 Feb 1986?

Post by klein » 28 February 2006, 10:56

Det flesta minns antaligen vad man gjorde den 28 fedb 1986. ( Samma sak den 11:e Sep 2001 )

Jag var i Mariefred.. :-)

mm2000

Post by mm2000 » 28 February 2006, 11:20

Jag va 6 år då, och kommer inte ihåg så mycket...
Men jag minns iaf att jag såg bilderna på tv. Mordplatsen och blommorna.

[EDIT]
Jag va 5 år gammal (hade inte fyllt ännu)

Va det inte 86 som Tjernobyl-katastrofen va också?

hegobald

Post by hegobald » 28 February 2006, 12:01

Gjorde lumpen.
Säkerheten ökade efteråt.
Konferanser hölls med samtliga försvarsgrenar även polis
och säpo var involverade.
Beväpnade vakter ställdes ut.
Ett lurvigt skägg döljer inte bristande intelligens.

Bar-Code

Post by Bar-Code » 28 February 2006, 12:07

Gick upp på morgonen för att kolla på Godmorgon Lördag (eller vad det hette, tecknade Goliat var det jag ville se i alla fall)
Istället för Godmorgon Lördag fanns det bara en informationstext där det stod att Olof Palme hade blivit skjuten och avlidit.

Sprang in till morsan och sa
"Det är ingen lördagsmorgon, för det är nån himla Olof Palme som har blivit skjuten"

Det satte fart på familjen kan jag lova...
Last edited by Bar-Code on 28 February 2006, 12:34, edited 1 time in total.
There are 10 kinds of people; those who understand binary, and those who don't.

trekkie78

Post by trekkie78 » 28 February 2006, 12:13

Jag minns tyvärr inte om jag blev väckt av en slump mitt i natten eller om det var på morgonen. Jag knatade i vilket fall ner för trappen och i vardagsrummet satt min far och grät, vilket han senare förklarade berodde på mordet av Olof Palme.

//trekkie

li

Post by li » 28 February 2006, 13:01

Jag gick hem till odenplan från en sen kväll på "down town". Studentradion sände tråkig musik och jag fattade att ngt hänt. Men jag tror inte det var jag..
gentoo 3.0
arch 3.0
freeBSD 8.2
qemu/minix3
win/xp

WTK

Post by WTK » 28 February 2006, 14:12

Satt och kodade z80-assembly på min Spectrum 48k tills farsan kom springande med en champagneflaska och skrek "Det här ska firas!"
http://www.justfuckinggoogleit.com
~How do you kill that which has no life~

klein

Post by klein » 28 February 2006, 14:43

Min Farsa, sa typ "Skall jag bjuda på middag ikväll."
WTK wrote:Satt och kodade z80-assembly på min Spectrum 48k tills farsan kom springande med en champagneflaska och skrek "Det här ska firas!"

jonlin

Post by jonlin » 28 February 2006, 15:02

Får man fråga vad han firade? Palme var trots allt en representant för vår demokrati. Man behöver såklart inte hålla med i hans åsikter men jag tycker att det krävs en del innan man börjar fira mord på folkvalda.

Emil.s

Post by Emil.s » 28 February 2006, 15:16

jonlin wrote:Får man fråga vad han firade? Palme var trots allt en representant för vår demokrati. Man behöver såklart inte hålla med i hans åsikter men jag tycker att det krävs en del innan man börjar fira mord på folkvalda.
Allt det här är då ett bra tag före min tid :wink:

Men hur var han egentligen? Bra eller dålig?

Persson har ju lovat en hel del, och seee så myyyckeeeet (hrm, *host*) det har hänt.... :roll:
Innan ni postar: Läs FAQen
När ni postar:
Posta i Rätt forum! Och skriv/formulera dig rätt

WTK

Post by WTK » 28 February 2006, 16:26

jonlin wrote:Får man fråga vad han firade? Palme var trots allt en representant för vår demokrati. Man behöver såklart inte hålla med i hans åsikter men jag tycker att det krävs en del innan man börjar fira mord på folkvalda.
Min käre far ansåg att Palme, och den politik han förespråkade, var direkt dålig för regionen Sverige. Jag förmodar att han firade att vi skulle slippa det därefter. För övrigt ansåg han att Palme var en "jävla otrevlig person."
http://www.justfuckinggoogleit.com
~How do you kill that which has no life~

mm2000

Post by mm2000 » 28 February 2006, 16:51

Palme va väl både hatad och älskad.

Var det inte så att han va väldigt flörtig med öst/kommunismen och med tanke på kalla kriget så förstår jag varför han i vissa kretsar va riktigt hatad.
Finns en del konsirpationsteorier om palme-mordet.

Sourcer

Post by Sourcer » 28 February 2006, 18:15

Den 28:e februari 1986 befann jag mig på sveavägen. :)

vanten

Post by vanten » 28 February 2006, 20:57

Ja var inte född 28:e feb 1986, men ja minns den 11:e Sep 2001.
Jag bodde då i villa i en familj som var nästan hel.
(Detta handlar inte om min familj så ja slutar där)
Hur som hälst så kommer ja håg att pappa roppa från tv-rummet, jag såg de första bilderna på när det andra planet krashar in i tviling tornet, som visades på BBC:news (viasat.)
Den dagen pratades det om händelsen i skolan, i familjen och bland vännerna. (För att inte tall om uppmärksamheten i media.)
Det hände i usa, men ja minns ändå stämningen och den var inte direkt en känsla av trygghet.
.: GNU/Linux :: Gentoo :: Fluxbox :.
.: BSD/Darwin :: Mac :: OS X :.

gholen

Post by gholen » 28 February 2006, 21:28

vanten wrote:Ja var inte född 28:e feb 1986, men ja minns den 11:e Sep 2001.
Jag bodde då i villa i en familj som var nästan hel.
(Detta handlar inte om min familj så ja slutar där)
Hur som hälst så kommer ja håg att pappa roppa från tv-rummet, jag såg de första bilderna på när det andra planet krashar in i tviling tornet, som visades på BBC:news (viasat.)
Den dagen pratades det om händelsen i skolan, i familjen och bland vännerna. (För att inte tall om uppmärksamheten i media.)
Det hände i usa, men ja minns ändå stämningen och den var inte direkt en känsla av trygghet.
Jag är visserligen född 1984, men minns inte nåt om Palme, men som vanten säger, så minns jag 9/11..
det som jag minns mest, och har starkast minne av, är dock branden i gbg den 30/10/98... det var fruktansvärt, och man kände en otrolig maktlöshet, en stämmning av att man inte kunde andas.

9/11 minns jag med att jag kom hem, och vid den tiden brukade mina kompisar kolla på CNN, det var tyst i hela huset, men TV'n brötade på, och alla hade nån slags uppgiven min.
Senare på dagen skulle jag till banken, och det var tungt beväpnade poliser utanför polisstationen, dom hade säkert bara övat, men dom såg ut som om dom hade sett hudratusentals döda.
Stämmningen i skolan var trykt, ingen talade, och det var en konstig känsla.
Pame påverkade mig inte, men branden i göteborg gjorde det. likså med 9/11, men inte på samma sätt.
Branden i göteborg förklarade att svergie inte var det trygga, säkra och snälla stället man växt upp i innan, utan en kall och hård värld, som alla andra delar av världen.
Fluxbox,urxvt under Ubuntu Dapper Drake
Image

TomasM

Post by TomasM » 1 March 2006, 10:13

Firade sportlov hos morfar. Vi gick upp för att göra frukost och hörde att Palme mördats på radion. Sprang upp och berättade för mamma och pappa. Minns att jag inte visste vem Palme var.
Citat Suns javalicens:
"Licensee acknowledges that Licensed Software is not designed or intended for use in the design, construction, operation or maintenance of any nuclear facility."

bol

Post by bol » 1 March 2006, 16:13

Inte en susning.
Men jag var ju bara 3 år också så, och om mitt närminne är dåligt, så är mitt långtidsminne ännu sämre :)

Btw, jag har ingen aning om vad palme förespråkade för politik, eller vad jag skulle anse om den, men att fira att någon är död är bara lågt.

md2perpe

Post by md2perpe » 4 March 2006, 14:27

28 februari 1986 befann jag mig i Evertsberg i Dalarna tillsammans med pappa och en bekant (D) till honom. Vi höll på att packa bilen för att ge oss iväg till Sälen och åka skidor. När jag och pappa kom ut berättade D att det spelades sorgmusik på radion för att Palme var död.

28 september 1994 befann jag mig i min studentbostad i Mölndal. En av bostadskompisarna kom och berättade att en färja hade sjunkit utanför Estland. Jag reagerade inte nämnvärt först; uppfattade det som en av dessa otaliga katastrofer med överfulla färjor i Sydostasien. Senare förstod jag att det var betydligt närmare oss och att det var med många svenskar på färjan. Några dagar senare fick jag höra av mamma att en kollega till henne hade varit med på Estonias sista fullbordade tur till Sverige och hade köpt en chokladkartong på färjan. Den hade hon ställt fram i fikarummet utan vetskap om det som skett...

11 september 2001 befann jag mig hemma i Gnosjö medan resten av familjen var hos morfar i Smålandsstenar. Jag hade känt mig konstig under natten; det var därför jag stannade hemma. Av någon anledning slog jag på TV:n och kunde läsa att ett flygplan hade kört in i World Trade Center i New York. Då trodde jag bara att det handlade om ett sportflygplan. När jag förstod vad som hänt ringde jag till brorsan och hörde om de hade sett det. De satt just och såg på TV. Senare under dagen, när de kommit hem, minns jag att pappa, som vid tillfället var så påverkad av en hjärntumör att man undrade hur mycket han förstod, satt/halvlåg i kökssoffan och såg bilderna på flygplanen när de flög in i hustornen. Han sa flera gånger: "Det där gillar jag inte."

10 september 2003 befann jag mig i Gnosjöandans kunskapscentrum, på en kurs i internetteknik. Läraren visade olika webbsidor för att diskutera designen och hur de följde Jakob Nielsens riktlinjer. Expressen togs fram och där så man rubriker om att Anna Lindh hade knivhuggits. Ingen, varken läraren eller vi elever, verkade dock reagera på rubrikerna. Vi insåg nog inte allvaret och ville inte störa lektionen.

26 december 2004 befann jag mig i Abisko där jag, mamma och brorsan firade jul och nyår. Brorsan stod för en stor del av uppehället genom att jobba på turiststationen, medan jag och mamma huvudsakligen slöade eller umgicks med andra besökare och anställda. Hur skulle man fördriva dagarna mellan jul och nyår? Det löste sig... Efter nyheterna om tsunamin satt man (åtminstone mamma) nästan klistrad framför TV:n. Nyårsfirandet fick bli utan fyrverkerier (hör sådana öht hemma mitt i en nationalpark?); pengarna gick i stället till hjälpinsatserna.
Last edited by md2perpe on 4 March 2006, 23:40, edited 1 time in total.
RTFM: förkortning som är bra att ta till om man vill låtsas tycka att frågan är trivial, fast man egentligen inte själv har ett svar.

klein

Post by klein » 4 March 2006, 17:17

Han var väl inte särskilt omtyckt Palme. Han ville bara jävlas med folk, t.ex införa löntagar fonder och sånt.Han hade visa likheter med Karl 12:e , man var jävligt trött på honom, men han blev hyllad efter sin död.
Emil.s wrote:
Allt det här är då ett bra tag före min tid :wink:

Men hur var han egentligen? Bra eller dålig?

Persson har ju lovat en hel del, och seee så myyyckeeeet (hrm, *host*) det har hänt.... :roll:

ToAx

Post by ToAx » 4 March 2006, 20:44

Är född -82 så var inte så politiskt insatt -86 om man säger så men jag har i efterhand fått höra att jag några dagar efter mordet och all uppmärksamhet i radio och tv frågat min far: "vem är det som mördade "olox" palme?"

11 september 2001 så kom jag ut från tandläkaren där jag mötte en kompis som satt i bilen och lyssnade på radio, ha sa till mig att två helikoptrar flygit in i tvilling tornen och att det var någon terrorist handlig, förstod att detta var stort så for hem och följde nyhetsbevakningen på tv hela kvällen. min far kom förbi hos mig på kvällen och vad mycket bedrövad och sa att detta kan mycket väll vara starten på tredje värljskriget.
Hela den dagen var mycket skum och det lite kusliga är att jag under natten mot den 11 september drömde om ett flygplan som flög in i ett höghus (händer mig då och då att jag kan få en skymf in i framtiden på något sätt)
iX86: with latest Ubuntu @ Gnome

y4r0ze

Post by y4r0ze » 4 March 2006, 20:52

Jadu...86 va inte jag född. 11sep så drog jag ut o cyklade med en polare precis när det hände. Morsan fick precis reda på det då men han inte stoppa mig får jag hadde hunnit dra precis. Kom hem på kvällen och fick reda på det först då. Det första jag tänkte va att fan också, nu kan man inte se tvillingtornen IRL längre. Tyckte dom va endel av Manhatan och tycker fortfarande det. Att en jävla massa folk dog, det gav jag blanka fan i då och alvarligt talat så tycker jag nog fortfarande att 11sep är förbaskat upphypat och inte alls så extremt sorgligt och illa som folk vill få det till, precis som palme mordet. Klart, synd att folk dog och onödigt att attackera just WTC (kunde dom inte satsat allt på pentagon eller vita huset istället?).
Ang pentagon så är ju fortfarande inte det uppklarat, inte mer än att det inte var ett flygplan som krachade in i pentagon. Oavsett vad folk säger, så var det inte ett flygplan.
Såg även en video för ett tag sedan med ett flygplan som krachade in i en skog...kan la säga att den explotionen var ungefär lika stor som den uppe vid WTC tornen när flygplanen krachade där. Kort o gott, flygplan som krachar in i byggnader ger explotioner och ordäntliga spår. Inget fanns vid pentagon.

jonlin

Post by jonlin » 4 March 2006, 22:16

ToAx wrote:[...](händer mig då och då att jag kan få en skymf in i framtiden på något sätt)
Tillfälligheter och efterkonstruktioner kallas det.

ToAx

Post by ToAx » 4 March 2006, 22:35

jonlin wrote:
ToAx wrote:[...](händer mig då och då att jag kan få en skymf in i framtiden på något sätt)
Tillfälligheter och efterkonstruktioner kallas det.
Synd det inte finns loggbok med datumstämpel på det jag tänkt och drömt så hade man fått se... :D

Efterkonstuktion kanske men jag tror inte det, och det är ofta allt för uppenbara grejer för att vara en tillfällighet tycker jag (även om detta inte var allt för uppenbart) men man vet ju aldrig, intressant ämmne faktiskt...
Last edited by ToAx on 4 March 2006, 22:38, edited 1 time in total.
iX86: with latest Ubuntu @ Gnome

MeatAbstract

Post by MeatAbstract » 4 March 2006, 22:38

Jag och Crille P var hemma hos nån luffare å förkröka...
Sen kom jag inte ihåg så mycket.
-Slackware-current-

klein

Post by klein » 4 March 2006, 22:49

Kanske var lika bra att de hände.. politiker är förbrukningsvara.
MeatAbstract wrote:Jag och Crille P var hemma hos nån luffare å förkröka...
Sen kom jag inte ihåg så mycket.

idrix

Post by idrix » 4 March 2006, 23:00

Ubuntu - Humility to others

Post Reply