Upp-prioritering av fildelningsbrott

Fritt forum, här är det högt i taket.
WTK

Upp-prioritering av fildelningsbrott

Post by WTK » 2 March 2006, 16:15

Idag på idg.se läste jag att fildelningsbrott ska upprioriteras. Äntligen, säger jag. Nu kanske vi kan bli av med alla de här brottslingarna som inte bara begår lagbrott och förstör för företagen som producerar saker utan de tar även upp onödigt mycket bandbredd. Det är verkligen på tiden att vi stävjar de här lagarna och börjar straffa folk ordentligt för fildelning. För övrigt anser jag att polisen borde ha större rätt att kräva information från ISPs och dylikt. Framtiden ser iallafall ljus ut!
http://www.justfuckinggoogleit.com
~How do you kill that which has no life~

y4r0ze

Post by y4r0ze » 2 March 2006, 16:35

Visst, folk tankar musik och liknande. Fast, jag kan nästan lova att försäljningen utav musiken eller program (framförallt program!) inte minskas. Varför? Jo, därför att folk som tankar hadde troligen inte köpt om dom inte hadde kunnat tanka iaf och folk som köper brukar nog köpa iaf även om dom kan tanka.

Hjälper inte att bara prioritera sådanna brott högre, man måste fixa ALTERNATIV! Precis som med allt annat så går det inte att bekämpa brotten igenom att bara hålla på o haffa o hosta ut skrämsel propaganda!

Jag vill inte köpa en platta för 100-150 spänn där ungefär 5/10 låtar är riktigt bra och som i endel fall inte enns har vettigt inlägg.
Visst, man kan köpa begagnat och det gör jag ibland, men allt går inte att fixa begagnat. Bengans har en smart grejj att man kan lyssna på plattorna utan o fråga o köa vid någon disk o ha någon som står o stirrar på en väntande på att man ska lyssna klart.

Apple kör med student rabbat, 50% på programen. Jag köper nästan aldrig program men med 50% rabbat på alla Apples program så blir priserna plötsligt väldigt vettiga. =)

WTK

Post by WTK » 2 March 2006, 16:43

y4r0ze wrote:Visst, folk tankar musik och liknande. Fast, jag kan nästan lova att försäljningen utav musiken eller program (framförallt program!) inte minskas. Varför? Jo, därför att folk som tankar hadde troligen inte köpt om dom inte hadde kunnat tanka iaf och folk som köper brukar nog köpa iaf även om dom kan tanka.

Hjälper inte att bara prioritera sådanna brott högre, man måste fixa ALTERNATIV! Precis som med allt annat så går det inte att bekämpa brotten igenom att bara hålla på o haffa o hosta ut skrämsel propaganda!

Jag vill inte köpa en platta för 100-150 spänn där ungefär 5/10 låtar är riktigt bra och som i endel fall inte enns har vettigt inlägg.
Visst, man kan köpa begagnat och det gör jag ibland, men allt går inte att fixa begagnat. Bengans har en smart grejj att man kan lyssna på plattorna utan o fråga o köa vid någon disk o ha någon som står o stirrar på en väntande på att man ska lyssna klart.

Apple kör med student rabbat, 50% på programen. Jag köper nästan aldrig program men med 50% rabbat på alla Apples program så blir priserna plötsligt väldigt vettiga. =)
Jag ser ett par aspekter av problematiken. Först och främst att det verkligen rör sig om ett brott - det tycker jag är dåligt. Folk borde ha hyfs nog att låta bli att stjäla saker; använder man mjukvara bör man betala för den om de som lagt ner tid på att tillverka det tycker att det är lämpligt. Vad det gäller musik så finns det ju möjligheter att göra precis så som du syftar på, att köpa enstaka låtar.

Det större problemet ser jag är att ~50% av alla internettrafik i väst består just av olagligt fildelning. Detta drar ner på hastigheten för alla oss laglydiga rätt markant. Det är både olagligt och oartigt (dålig netiquette) att hålla på så där. Sen att branchorganisationer nu har börjat ropa om att även ISPs ska börja betala STIM-pengar eftersom så pass stor trafik är just fildelning är oroväckande. Det kommer oneklingen att resultera i prishöjning för gemene man. Jag vill då verkligen inte betala för att några as inte har vett att lyda lagen och bara tänker på sig själv.

Jag tror för övrigt att det mycket väl går att lagstifta bort problem. Med ökad övervakning och möjlighet för poliser att kräva information från ISPs så är det nog inga problem. Även ett förbud mot t.ex. att inneha .torrents som pekar till data som distribueras olagligt hade varit trevligt.

HenrikAn

Post by HenrikAn » 2 March 2006, 16:55

WTK, jag utgår från att du är ironisk, men för dom som missar det...
Läs och begrunda Cory Doctorow's DRM-tal.
Det är inte första gången den tekniska utvecklingen sprungit från mediaindustrin, och alltid tidigare har det lösts genom att de olagligheter som den nya tekniken orsakat görs laglig. Copyrightlagstiftning är inte huggen i sten, den förändras med tiden!
Däremot tycker jag det är synd att ofri och/eller undermålig programvara och OS piratkopieras, det gör dom bara oförtjänt populära...
Och ingen kan väl påstå att det för tillfället finns för lite bandbredd? Jag har i alla fall mer än jag kan göra av med...
Last edited by HenrikAn on 2 March 2006, 17:02, edited 1 time in total.
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.

WTK

Post by WTK » 2 March 2006, 17:01

HenrikAn wrote:WTK, jag utgår från att du är ironisk, men för dom som missar det...
Läs och begrunda Cory Doctorow's DRM-tal.
Det är inte första gången den tekniska utvecklingen sprungit från mediaindustrin, och alltid tidigare har det lösts genom att de olagligheter som den nya tekniken ledit till görs laglig. Copyrightlagstiftning är inte huggen i sten, den förändras med tiden!
Däremot tycker jag det är synd att ofri och/eller undermålig programvara och OS piratkopieras, det gör dom bara oförtjänt populära...
Och ingen kan väl påstå att det för tillfället finns för lite bandbredd? Jag har i alla fall mer än jag kan göra av med...
Jag är inte ett dugg ironisk.

Varför ska man hylla att folk begår brott? Pfft. Det är vidrigt. Jag säger för övrigt inte att jag personligen har för lite bandbredd men tar man bort 50% av all trafik så kommer information onekligen att röra sig snabbare. Och dagen de tvingar all ISPs att börja betala avgift till t.ex. STIM pga. det här kommer jag personligen att sparka skiten ur varenda person jag träffar på som har hjälpt till att det ska bli så. Inte fasiken vill jag betala mer för min uppkoppling för att vissa inte kan hålla sig till lagen.

Statistiken säger att vi har en miljon individer som delar filer olagligt här i regionen Sverige. Det är med andra ord minoriteten som förstör för majoriteten, och vi ska bara sitta på och acceptera det här? Nej, mina vänner, upp till kamp mot brottsligeheten!

HenrikAn

Post by HenrikAn » 2 March 2006, 17:06

Men WTK, läs igenom länken i min tidigare post.
Det finns många saker vi kan göra idag som var olagliga för hundra år sedan... Tiderna och lagstiftningen ändras.
Du kan väl inte mena att du verkligen tycker allt som är olagligt är fel?
Tänk vad man skulle kunna göra med en befolkning med den inställningen... (pst... tänk tillbaka till 30-40-talet)

WTK

Post by WTK » 2 March 2006, 17:20

HenrikAn wrote:Men WTK, läs igenom länken i min tidigare post.
Det finns många saker vi kan göra idag som var olagliga för hundra år sedan... Tiderna och lagstiftningen ändras.
Du kan väl inte mena att du verkligen tycker allt som är olagligt är fel?
Tänk vad man skulle kunna göra med en befolkning med den inställningen... (pst... tänk tillbaka till 30-40-talet)
Jag har läst länken. Den ändrar inte min inställning till stöld.

För övrigt är jag väl medveten om att lagar ändras, och jag anser att vissa lagar inte alls är bra. Däremot anser jag att lagarna som rör det här ämnet är jädrans bra.

Har jag skapat något så anser jag att det är jag som bör ha rätt att besluta om hur det ska få distribueras och användas. Personligen GPLar jag precis alla mina verk, och det är ett val jag har att göra tack vare gällande lagstiftning.

Zenox

Post by Zenox » 2 March 2006, 17:26

WTK wrote:Sen att branchorganisationer nu har börjat ropa om att även ISPs ska börja betala STIM-pengar eftersom så pass stor trafik är just fildelning är oroväckande. Det kommer oneklingen att resultera i prishöjning för gemene man.
De ISP'ar som har sitt säte i något annat land (TDC från Danmark mfl) borde inte påverkas av att betala just STIM pengar iaf. Tex gäller inte svenska reklamregler för TV bolag som befinner sig utomlands men sänder här. Perfekt att man isåfall ännu en gång sabbar för de egna företagen. Hejja hejja ;)

klein

Re: Upp-prioritering av fildelningsbrott

Post by klein » 2 March 2006, 17:28

Ja! Peter vill ju avrätta alla som sysslade med fildelningen. Var det inte Peter som skulle storma Stockholmslott och våldta någon av prinssorna?
WTK wrote:Idag på idg.se läste jag att fildelningsbrott ska upprioriteras. Äntligen, säger jag. Nu kanske vi kan bli av med alla de här brottslingarna som inte bara begår lagbrott och förstör för företagen som producerar saker utan de tar även upp onödigt mycket bandbredd. Det är verkligen på tiden att vi stävjar de här lagarna och börjar straffa folk ordentligt för fildelning. För övrigt anser jag att polisen borde ha större rätt att kräva information från ISPs och dylikt. Framtiden ser iallafall ljus ut!

jonlin

Post by jonlin » 2 March 2006, 17:35

WTK wrote:Jag har läst länken. Den ändrar inte min inställning till stöld.
Kopiering är inte stöld. Vi har en juridisk och lexikalisk skillnad.

Vad med den illegala filedelningen är det du ogillar? Är det för att det är olagligt eller, enligt dig, moraliskt fel (att kopiera) upphovsrättsskyddat material, för att du är rädd att bandbredden inte räcker till eller för att du är rädd att galna lagar tvingar ISP:er att höja priserna?

WTK

Post by WTK » 2 March 2006, 17:48

Zenox wrote:
WTK wrote:Sen att branchorganisationer nu har börjat ropa om att även ISPs ska börja betala STIM-pengar eftersom så pass stor trafik är just fildelning är oroväckande. Det kommer oneklingen att resultera i prishöjning för gemene man.
De ISP'ar som har sitt säte i något annat land (TDC från Danmark mfl) borde inte påverkas av att betala just STIM pengar iaf. Tex gäller inte svenska reklamregler för TV bolag som befinner sig utomlands men sänder här. Perfekt att man isåfall ännu en gång sabbar för de egna företagen. Hejja hejja ;)
Det kan lätt bli ett EU-direktiv av det här.

WTK

Post by WTK » 2 March 2006, 17:50

jonlin wrote:

Vad med den illegala filedelningen är det du ogillar? Är det för att det är olagligt eller, enligt dig, moraliskt fel (att kopiera) upphovsrättsskyddat material, för att du är rädd att bandbredden inte räcker till eller för att du är rädd att galna lagar tvingar ISP:er att höja priserna?
Jag anser att det är moraliskt fel att kopiera upphovsrättsskydatt material - ja. Och det är en ren förolämpning mot de som har lagt ner tid på att procuera materialet. Bristande respekt äcklar mig.

Jag hade förövrigt inte sett det som en GALEN lag om ISPs inom EU blev tvingade att betala motsvarande STIM-avgift för trafik. Däremot ser jag inte fram emot det. Jag tycker också att det är onödigt att internet sölas ner av de här idioterna som inte har vett nog att respektera folks verk.

Hur ska jag kunna förvänta mig, och för övrigt kräva, att folk respektera att jag GPL:ar mina verk när de inte respekterar andra former av licenser? Ska jag inte kunna kräva att företag som använder min kod även GPL:ar sin? Börjar man tafsa på upphovsrättslagarna så faller hela Free Software-projektet.

JO

Post by JO » 2 March 2006, 17:58

WTK wrote:
jonlin wrote:

Jag anser att det är moraliskt fel att kopiera upphovsrättsskydatt material - ja. Och det är en ren förolämpning mot de som har lagt ner tid på att procuera materialet. Bristande respekt äcklar mig.

Jag hade förövrigt inte sett det som en GALEN lag om ISPs inom EU blev tvingade att betala motsvarande STIM-avgift för trafik. Däremot ser jag inte fram emot det. Jag tycker också att det är onödigt att internet sölas ner av de här idioterna som inte har vett nog att respektera folks verk.
Det är enligt svensk lagstiftning, fullt lagligt att kopiera upphovsrättsskyddat material.
Det du inte får göra, är att olovandes dela ut det till andra.
Enbart till för eget bruk således. Har du köpt en musik CD, är det din enligt lagens bokstav.
Du äger den altså och är i din fulla rätt, att ta så många kopior du känner för.
Registered User # 259689 http://counter.li.org
First humans moved out of caves;
then they invented writing;
now they invented intuitive GUIs;
all that remains is to return to caves.

WTK

Post by WTK » 2 March 2006, 18:02

JO wrote:
WTK wrote:
jonlin wrote: Kopiering är inte stöld. Vi har en juridisk och lexikalisk skillnad.

Det är enligt svensk lagstiftning, fullt lagligt att kopiera upphovsrättsskyddat material.
Enbart till för eget bruk således. Har du köpt en musik CD, är det din enligt lagens bokstav.
Du äger den altså och är i din fulla rätt, att ta så många kopior du känner för.
Vilket är precis varför jag påpekar att jag anser det moraliskt fel. Hursomhelst är det just delningen av upphovsrättskyddat material som ska bort. Det ser jag fram emot. Typiskt att en liten klump ska förstöra för den stora massan.

Emil.s

Post by Emil.s » 2 March 2006, 18:13

Jag får kopiera hur mycket jag vill, bara jag inte gör det för egen vinnst. (Ta betalt). Och jag måste veta vem som jag delar till.

Att ladda upp/ner på t.ex Piratebay är olagligt. Men att låta en kompis dra från min lösenordsskyddade FTP, eller ge han den färdigbrända skivan är inte olagligt.

Musik köper jag. När jag lyssnat på den. Jag lyssnade lite på "Within tamtation" hos en kompis. Laddade ner alltihop hemma. Sen köpte jag faktiskt skivorna som fanns här i stan.

Igår så laddade jag ner OSX. Men som ni ser så gick det inte så vidare att installera. Kanske, men om jag inte hade haft möjlighet att ladda ner, så hade jag förmodligen alldrig testat.

Vem vet. Funkar det bra så kanske jag köper det...
Innan ni postar: Läs FAQen
När ni postar:
Posta i Rätt forum! Och skriv/formulera dig rätt

PJ

Post by PJ » 2 March 2006, 18:27

HenrikAn wrote:Läs och begrunda Cory Doctorow's DRM-tal.
Rätt intressant läsning, får tacka för länken. :)
HenrikAn wrote:Sen att branchorganisationer nu har börjat ropa om att även ISPs ska börja betala STIM-pengar eftersom så pass stor trafik är just fildelning är oroväckande.
Jag tycker det är en helt okej lösning förutsatt att det blir tillåttet att sprida upphovsrättskyddad material och att kopieringsskydden försvinner. Men jag antar att det här var tänkt som ett komplement till de "skydd" som finns idag och då kan jag inte påstå att jag gillar idéen.

För övrigt kan jag bara säga att Sverige prioriterar lite knepigt när det dels gäller att "lösa" olika brott samt vilken typ av straff det kan leda till. Om jag minns rätt så får man hårdare straff om man tjuvskjuter en älg än om man dödar en människa. Men det är en helt annan sak och rätt mycket OT.

HenrikAn

Post by HenrikAn » 2 March 2006, 18:43

När vi ändå är lite OT... Cory Doctorow är förutom frontfigur i EFF även författare. Alla hans böcker går att ladda ner på hans hemsida.
Har läst Down and out in the magic kingdom, mycket bra!

Emil.s

Post by Emil.s » 2 March 2006, 19:27

PJ wrote:
HenrikAn wrote: För övrigt kan jag bara säga att Sverige prioriterar lite knepigt när det dels gäller att "lösa" olika brott samt vilken typ av straff det kan leda till. Om jag minns rätt så får man hårdare straff om man tjuvskjuter en älg än om man dödar en människa. Men det är en helt annan sak och rätt mycket OT.
ja, det lär man säga.
Snart högre för fildeling är mord och våldtäkt också... :roll: :-?
När ni postar:

WTK

Post by WTK » 2 March 2006, 21:09

Emil.s wrote:Jag får kopiera hur mycket jag vill, bara jag inte gör det för egen vinnst. (Ta betalt). Och jag måste veta vem som jag delar till.

Att ladda upp/ner på t.ex Piratebay är olagligt. Men att låta en kompis dra från min lösenordsskyddade FTP, eller ge han den färdigbrända skivan är inte olagligt.

Musik köper jag. När jag lyssnat på den. Jag lyssnade lite på "Within tamtation" hos en kompis. Laddade ner alltihop hemma. Sen köpte jag faktiskt skivorna som fanns här i stan.

Igår så laddade jag ner OSX. Men som ni ser så gick det inte så vidare att installera. Kanske, men om jag inte hade haft möjlighet att ladda ner, så hade jag förmodligen alldrig testat.

Vem vet. Funkar det bra så kanske jag köper det...
OS X är inte tänkt att köra på annat än Apples datorer än då. Det är inte planerat att du ska köpa det ;-)

WTK

Post by WTK » 2 March 2006, 21:10

PJ wrote:
HenrikAn wrote:Sen att branchorganisationer nu har börjat ropa om att även ISPs ska börja betala STIM-pengar eftersom så pass stor trafik är just fildelning är oroväckande.
Jag tycker det är en helt okej lösning förutsatt att det blir tillåttet att sprida upphovsrättskyddad material och att kopieringsskydden försvinner. Men jag antar att det här var tänkt som ett komplement till de "skydd" som finns idag och då kan jag inte påstå att jag gillar idéen.

För övrigt kan jag bara säga att Sverige prioriterar lite knepigt när det dels gäller att "lösa" olika brott samt vilken typ av straff det kan leda till. Om jag minns rätt så får man hårdare straff om man tjuvskjuter en älg än om man dödar en människa. Men det är en helt annan sak och rätt mycket OT.
Hur kan det vara okej? Får isps betala mer så får jag som konsument betala mer för min uppkoppling. Inte fan vill jag betala för att vissa inte kan respektera folks äganderätt!

PJ

Post by PJ » 3 March 2006, 00:20

WTK wrote:
PJ wrote:

Hur kan det vara okej? Får isps betala mer så får jag som konsument betala mer för min uppkoppling. Inte fan vill jag betala för att vissa inte kan respektera folks äganderätt!
Jag är medveten om det. Men du kan inte ha förstått mitt inlägg helt och hållet eller så väljer du att inte alls förstå det. Jag nämner att det inte är okej om det ska vara ett komplement till nuvarande skydd (kopieringskydd, olagligt att sprida o.s.v.) för då blir det tårta på tårta. För då får man betala för någonting som ändå inte är tillåtet. När dessa förutsättningar ändras till att fungera bättre med internet och då främst fildelning, då kan det vara ett helt okej sätt att få in pengar till "artisterna".

Även om jag själv inte har hållt på med fildelning av kopieringsskyddat-material de närmaste åren (jag väljer att köpa skivor, lyssna på webradio, använda open-source o.s.v.) så ser jag inget slut på fildelningen trots att man ökar straffen, prioriteten samt gör en massa försök till att begränsa spridningen. Det är redan försent att stoppa snöbollen som har kommit i rullning. Det är bara att inse faktumet att fildelningen är här för att stanna, man måste helt enkelt anpassa affärsmodellerna efter de rådande förhållandena (fildelning). Då kan en variant vara att ta en STIM avgift.

WTK

Post by WTK » 3 March 2006, 00:23

PJ wrote:
WTK wrote:
PJ wrote: Rätt intressant läsning, får tacka för länken. :)

Jag är medveten om det. Men du kan inte ha förstått mitt inlägg helt och hållet eller så väljer du att inte alls förstå det. Jag nämner att det inte är okej om det ska vara ett komplement till nuvarande skydd (kopieringskydd, olagligt att sprida o.s.v.) för då blir det tårta på tårta. För då får man betala för någonting som ändå inte är tillåtet. När dessa förutsättningar ändras till att fungera bättre med internet och då främst fildelning, då kan det vara ett helt okej sätt att få in pengar till "artisterna".

Även om jag själv inte har hållt på med fildelning av kopieringsskyddat-material de närmaste åren (jag väljer att köpa skivor, lyssna på webradio, använda open-source o.s.v.) så ser jag inget slut på fildelningen trots att man ökar straffen, prioriteten samt gör en massa försök till att begränsa spridningen. Det är redan försent att stoppa snöbollen som har kommit i rullning. Det är bara att inse faktumet att fildelningen är här för att stanna, man måste helt enkelt anpassa affärsmodellerna efter de rådande förhållandena (fildelning). Då kan en variant vara att ta en STIM avgift.

Och det tycker jag är en dålig variant. Jag förstår varför de vill ta till den. Men varför ska jag få ett dyrare internet bara för att vissa vill dela upphovsrättsskyddat material? Ska jag få lida för att vissa inte kan respektera upphovsrätten och följa lagen. Gah!

PJ

Post by PJ » 3 March 2006, 00:37

WTK wrote:Och det tycker jag är en dålig variant. Jag förstår varför de vill ta till den. Men varför ska jag få ett dyrare internet bara för att vissa vill dela upphovsrättsskyddat material? Ska jag få lida för att vissa inte kan respektera upphovsrätten och följa lagen. Gah!
Visst, den slår lite fel. Det kan jag hålla med om. Det vore bättre om de som kopierade fick betala själva avgiften, dock kan det vara svårt att skapa ett system som klarar av att sköta den typen av uppgift. Det blir ett mer kompext avgiftshanteringssystem.

WTK

Post by WTK » 3 March 2006, 00:56

PJ wrote:
WTK wrote:Och det tycker jag är en dålig variant. Jag förstår varför de vill ta till den. Men varför ska jag få ett dyrare internet bara för att vissa vill dela upphovsrättsskyddat material? Ska jag få lida för att vissa inte kan respektera upphovsrätten och följa lagen. Gah!
Visst, den slår lite fel. Det kan jag hålla med om. Det vore bättre om de som kopierade fick betala själva avgiften, dock kan det vara svårt att skapa ett system som klarar av att sköta den typen av uppgift. Det blir ett mer kompext avgiftshanteringssystem.
Hade man börjat registrera trafik ordentligt hade det inte varit något problem alls. Fast då hade det inte heller varit något problem att sätta dit de asen. Hoppas då verkligen att de börjar med sådant snart, innan JAG får betala.

PJ

Post by PJ » 3 March 2006, 01:08

WTK wrote:
PJ wrote:
Hade man börjat registrera trafik ordentligt hade det inte varit något problem alls. Fast då hade det inte heller varit något problem att sätta dit de asen. Hoppas då verkligen att de börjar med sådant snart, innan JAG får betala.
Att registrera trafiken kan vara integritetskränkande men det är en helt annan femma.

linbjan

Post by linbjan » 3 March 2006, 02:45

JO wrote:Det är enligt svensk lagstiftning, fullt lagligt att kopiera upphovsrättsskyddat material.
Det är iofs lagligt att göra kopior av upphovsrättsligt skyddat material förutsatt att man inte kommit över det från någon som i sin tur har trampat på någons upphovsrätt. Det finns inget som heter "handla i god tro" längre i svensk lag. Man är skyldig att kolla att det man tar emot inte uppenbart är några olagligt spridda kopior.

Programvara får man bara göra nån enstaka backupkopia av (om nu inte ett licensavtal medger att man får göra fler kopior).

Musik får man göra så många kopior av som man kan använda sig av för personligt bruk.

Men om polisen vid en raid skulle hitta 5000 kopior hemma i din garderob så skulle nog en domstol vid rättsligt efterspel finna det ganska troligt att det förelåg nåt brottsligt uppsåt med alla dessa kopior. Att avsikten nog var den att du tänkte sprida (gratis eller inte spelar ingen roll) dessa vidare utan upphovsmannens medgivande.

Så inte får man göra hur många kopior som helst inte. Om man nu skulle känna för det dvs.
Left in this wide world to sleep and to snore,
betrayed by a maid in her teens, ooooh

Lucifer888

Post by Lucifer888 » 3 March 2006, 08:09

Emil.s wrote:Att ladda upp/ner på t.ex Piratebay är olagligt. Men att låta en kompis dra från min lösenordsskyddade FTP, eller ge han den färdigbrända skivan är inte olagligt.
Erm, det där låter inte helt riktigt... Så om din kompis sätter dit dig och kan tillförse bevis så har du INTE gjort en olaglig handling när du tillhandagett honom piratkopierat copyrightskyddat material? Tror tyvärr inte att lagen stödjer dig här
"It's not that I hate people, I just think they're all idiots"
"Långt hår kräver mycket näring, framhålls det, och berövar hjärnan energi."

drbrno

Post by drbrno » 3 March 2006, 10:50

Fildelning har funnits i ett halvsekel. Det kommer att existera så länge människor vill byta information och upplevelser med varandra. Upphovsrättsinnehavare kan inte stävja denna högst mänskliga aktivitet. Den enda lösningen är att spela med på fildelarnas villkor, göra informationen fri. Kopieringsskydd och licenssystem har bevisligen inte stoppat fildelningen, och är bara till besvär för kunderna.

Emil.s

Post by Emil.s » 3 March 2006, 10:58

Lucifer888 wrote:
Emil.s wrote:Att ladda upp/ner på t.ex Piratebay är olagligt. Men att låta en kompis dra från min lösenordsskyddade FTP, eller ge han den färdigbrända skivan är inte olagligt.
Erm, det där låter inte helt riktigt... Så om din kompis sätter dit dig och kan tillförse bevis så har du INTE gjort en olaglig handling när du tillhandagett honom piratkopierat copyrightskyddat material? Tror tyvärr inte att lagen stödjer dig här
Jodå. För då är det privatkopior. :D
Men jag är iof inte helt säker. Det har ju blivit en massa lagändringar och skit...
När ni postar:

WTK

Post by WTK » 3 March 2006, 12:38

PJ wrote:
WTK wrote:
PJ wrote: Visst, den slår lite fel. Det kan jag hålla med om. Det vore bättre om de som kopierade fick betala själva avgiften, dock kan det vara svårt att skapa ett system som klarar av att sköta den typen av uppgift. Det blir ett mer kompext avgiftshanteringssystem.
Att registrera trafiken kan vara integritetskränkande men det är en helt annan femma.
Vad som räknas som integritetskränkande och inte ändras med tiden. Det hade inte stört mig ett dugg om all trafik blev registrerad - jag hade uppskattat det.

Anyway : Jag har inget emot fildelning. Bara fildelning av upphovsrättsskyddat material. booya! Att folk har sån bristande respekt för saker och ting är skrämmande.

jonlin

Post by jonlin » 3 March 2006, 13:03

WTK wrote:
PJ wrote:
WTK wrote: Hade man börjat registrera trafik ordentligt hade det inte varit något problem alls. Fast då hade det inte heller varit något problem att sätta dit de asen. Hoppas då verkligen att de börjar med sådant snart, innan JAG får betala.
Vad som räknas som integritetskränkande och inte ändras med tiden. Det hade inte stört mig ett dugg om all trafik blev registrerad - jag hade uppskattat det.
Menar du verkligen det? :o Övervakning är ett vidrigt övergrepp! Det är för mig helt otroligt hur någon som lever i en någorlunda fungerande demokrati kan ha såna här åsikter. Du tycker att det är fel att några fildelare kopierar upphovsrättsskyddat material för det drabbar alla, men du är beredd att straffa alla för att slippa fildelarna. Det går inte ihop.
WTK wrote:Anyway : Jag har inget emot fildelning. Bara fildelning av upphovsrättsskyddat material. booya!
Tycker du också att det är moraliskt fel att göra en kopia av en upphovsrätsskyddad CD och ge till en släkting? Om du tycker att det är fel så tycker jag synd om dig (fast jag skulle inte bli förvånad med tanke på dina uttalande om övervakning). Om du inte tycker att det är fel så innebär det att du tycker att kopiering av upphovsrättsskyddat material ändå är rätt ibland. Under vilka villkor tycker du i.s.f att det är rätt att sprida upphovsrättsskyddat material?

WTK

Post by WTK » 3 March 2006, 13:20

jonlin wrote:
WTK wrote:
PJ wrote: Att registrera trafiken kan vara integritetskränkande men det är en helt annan femma.
Menar du verkligen det? :o Övervakning är ett vidrigt övergrepp! Det är för mig helt otroligt hur någon som lever i en någorlunda fungerande demokrati kan ha såna här åsikter. Du tycker att det är fel att några fildelare kopierar upphovsrättsskyddat material för det drabbar alla, men du är beredd att straffa alla för att slippa fildelarna. Det går inte ihop.
WTK wrote:Anyway : Jag har inget emot fildelning. Bara fildelning av upphovsrättsskyddat material. booya!
Tycker du också att det är moraliskt fel att göra en kopia av en upphovsrätsskyddad CD och ge till en släkting? Om du tycker att det är fel så tycker jag synd om dig (fast jag skulle inte bli förvånad med tanke på dina uttalande om övervakning). Om du inte tycker att det är fel så innebär det att du tycker att kopiering av upphovsrättsskyddat material ändå är rätt ibland. Under vilka villkor tycker du i.s.f att det är rätt att sprida upphovsrättsskyddat material?

Jag ser inte det som något straff för alla. Jag ser det inte som något särskilt integritetskränkande - och de som har rent mjöl i påsen borde ärligt talat inte bry sig heller. Vad är det stora problemet med det?

Och ja, jag anser det vara fel även till släktingar.

Problemet med att ingen respektera upphovsrätten är att man då inte kan begära att t.ex. Microsoft ska respektera GPL och istället börja sno åt sig fritt material som bara den. Pfft! Hellre lite övervakning än att free software ska förstöras och jag ska få betala mer för min internettillgång.

Bar-Code

Post by Bar-Code » 3 March 2006, 14:20

WTK wrote:
jonlin wrote:Menar du verkligen det? :o Övervakning är ett vidrigt övergrepp! Det är för mig helt otroligt hur någon som lever i en någorlunda fungerande demokrati kan ha såna här åsikter. Du tycker att det är fel att några fildelare kopierar upphovsrättsskyddat material för det drabbar alla, men du är beredd att straffa alla för att slippa fildelarna. Det går inte ihop.
Jag ser inte det som något straff för alla. Jag ser det inte som något särskilt integritetskränkande - och de som har rent mjöl i påsen borde ärligt talat inte bry sig heller. Vad är det stora problemet med det?
Problemet är att det är lätt att rättfärdiga utökad övervakning av medborgare på det viset. Det är just många sådana små steg mot ökad övervakning tillsammans som skapar ett övervakningssamhälle.

Nyttan blir inte heller särskilt stor av den typen av övervakning. Sådana övervakningssystem kommer alltid att gå att komma runt. Så länge som systemet går att komma runt så blir effekten att övervakningen av medborgare ökar utan att systemet ger någon stor effekt.

Nästa steg blir då att öka övervakningen ytterligare, och samma argument kan användas ännu en gång: "Vi behöver mer övervakning för att komma åt brottsligheten" och "De som har rent mjöl i påsen har inget att oroa sig för"

Varje gång en viss typ av nätbaserad brottslighet exponeras i media dyker diskussionen om ökad övervakning upp. Det är lätt att få vanliga människor utan teknisk kunskap att tycka att ökad övervakning är något bra. I själva verket är effekten väldigt liten, men acceptansen för övervakning ökar.

Till slut har man uppnått ett övervakningssamhälle utan att någon är medveten om hur långt det egentligen har gått. Därför är jag emot all typ av utökad övervakning om inte nyttan verkligen kan bevisas och de negativa effekterna i princip är obefintliga.
There are 10 kinds of people; those who understand binary, and those who don't.

WTK

Post by WTK » 3 March 2006, 14:25

Bar-Code wrote:
WTK wrote:
jonlin wrote:Menar du verkligen det? :o Övervakning är ett vidrigt övergrepp! Det är för mig helt otroligt hur någon som lever i en någorlunda fungerande demokrati kan ha såna här åsikter. Du tycker att det är fel att några fildelare kopierar upphovsrättsskyddat material för det drabbar alla, men du är beredd att straffa alla för att slippa fildelarna. Det går inte ihop.
Problemet är att det är lätt att rättfärdiga utökad övervakning av medborgare på det viset. Det är just många sådana små steg mot ökad övervakning tillsammans som skapar ett övervakningssamhälle.

Nyttan blir inte heller särskilt stor av den typen av övervakning. Sådana övervakningssystem kommer alltid att gå att komma runt. Så länge som systemet går att komma runt så blir effekten att övervakningen av medborgare ökar utan att systemet ger någon stor effekt.

Nästa steg blir då att öka övervakningen ytterligare, och samma argument kan användas ännu en gång: "Vi behöver mer övervakning för att komma åt brottsligheten" och "De som har rent mjöl i påsen har inget att oroa sig för"

Varje gång en viss typ av nätbaserad brottslighet exponeras i media dyker diskussionen om ökad övervakning upp. Det är lätt att få vanliga människor utan teknisk kunskap att tycka att ökad övervakning är något bra. I själva verket är effekten väldigt liten, men acceptansen för övervakning ökar.

Till slut har man uppnått ett övervakningssamhälle utan att någon är medveten om hur långt det egentligen har gått. Därför är jag emot all typ av utökad övervakning om inte nyttan verkligen kan bevisas och de negativa effekterna i princip är obefintliga.
Jag ser då inget illa med att leva i ett övervakningssamhälle. Även om nyttan hade varit noll så låter det väldigt trevligt. Bevisligen så ger ju t.ex. övervakningskameror större möjlighet att lösa brott så varför då inte använda liknande metoder på internet? Vad skulle det vara för något negativt med ett övervakningssamhälle? Med rent mjöl i påsen så är det inget negativt alls.

Först och främst så verkar det ju bra att förbjuda sajter som sysslar med sådant som t.ex. TPB sysslar med. Bäst hade ju förståss varit om folk respekterade upphovsrätten.

Zenox

Post by Zenox » 3 March 2006, 14:29

Visst, om ALLA är ärliga och världen vore perfekt spelar det säkert ingen roll med övervakning öht. Men då hade man ju inte behövt övervaka heller i första skedet. Problemet tror jag är vid gränsdragningar. Vem får övervaka, hur mycket och vad. Och är det någon som övervakar dom som övervakar och isåfall vilka. Kommer någon utnyttja sin makt genom övervakning.

Edit: Sen, extremen av övervakning skulle ju vara total övervakning, du får inget privatliv alls. Övervakningsmyndighet som har kameror absolut överallt, även i hemmet för att kontrollera. Vi är människor och inte robotar så det är inget jag skulle sträva efter oavsett hur rent mjöl man har i påsen.

Sourcer

Post by Sourcer » 3 March 2006, 14:47

WTK wrote:Nu kanske vi kan bli av med alla de här brottslingarna som inte bara begår lagbrott och förstör för företagen som producerar saker utan de tar även upp onödigt mycket bandbredd.
Jag känner på mig att det är mig du menar. Jag kommer att fortsätta att utnytja all tillgänglig bandbredd som min lina klarar, för det vore ju vansinne att använda 100 Mbps bara för att läsa epost.

WTK

Post by WTK » 3 March 2006, 14:50

Sourcer wrote:
WTK wrote:Nu kanske vi kan bli av med alla de här brottslingarna som inte bara begår lagbrott och förstör för företagen som producerar saker utan de tar även upp onödigt mycket bandbredd.
Jag känner på mig att det är mig du menar. Jag kommer att fortsätta att utnytja all bandbredd som min internet operatör har tilldelat mig, för det vore ju vansinne att bara använda 100 Mbps för att läsa epost.
Ja om du är en av de idioter som inte respekterar upphovsrätten så menar jag precis dig, och jag kommer gladeligen att sparka in skallen på dig dagen de höjer mitt bredbandspris bara för att folk som dig inte kan visa respekt.

WTK

Post by WTK » 3 March 2006, 14:50

Zenox wrote:Visst, om ALLA är ärliga och världen vore perfekt spelar det säkert ingen roll med övervakning öht. Men då hade man ju inte behövt övervaka heller i första skedet. Problemet tror jag är vid gränsdragningar. Vem får övervaka, hur mycket och vad. Och är det någon som övervakar dom som övervakar och isåfall vilka. Kommer någon utnyttja sin makt genom övervakning.

Edit: Sen, extremen av övervakning skulle ju vara total övervakning, du får inget privatliv alls. Övervakningsmyndighet som har kameror absolut överallt, även i hemmet för att kontrollera. Vi är människor och inte robotar så det är inget jag skulle sträva efter oavsett hur rent mjöl man har i påsen.
Det spelar väl ingen roll med övervakning om man är ärlig. Det är bara för brottslingar som det är något problem. So why worry? Krävs det för att bevara Free Software och Open Source, så sure thing!

Sourcer

Post by Sourcer » 3 March 2006, 14:52

WTK wrote:Ja om du är en av de idioter som inte respekterar upphovsrätten så menar jag precis dig, och jag kommer gladeligen att sparka in skallen på dig dagen de höjer mitt bredbandspris bara för att folk som dig inte kan visa respekt.
För att påskynda det där med att sparka in skallen på mig så kan vi ju mötas någonstans, jag ställer upp på en gång. :)

Edit: Vem faan påstår att jag inte respekterar upphovsrätten, det är väl inte olagligt att hämta öppen källkod. Sen när blev det olagligt att göra det? Om min internetoperatör ger mig en fet lina på 100 Mbps så ska den väl användas, eller hur? :P
Last edited by Sourcer on 3 March 2006, 15:07, edited 1 time in total.

WTK

Post by WTK » 3 March 2006, 15:05

Sourcer wrote:
WTK wrote:Ja om du är en av de idioter som inte respekterar upphovsrätten så menar jag precis dig, och jag kommer gladeligen att sparka in skallen på dig dagen de höjer mitt bredbandspris bara för att folk som dig inte kan visa respekt.
För att påskynda det där med att sparka in skallen på mig så kan vi ju mötas någonstans, jag ställer upp på en gång. :)

Edit: Vem faan påstår att jag inte respekterar upphovsrätten, det är väl inte olagligt att hämta öppen källkod. :P
Om du har läst mina inlägg så ser du att jag är emot att 50% av internettrafiken består av illegal kopiering. Legal kopiering stör inte mig ett dugg och är varken ett störningsmoment på hastigheten på internet generellt eller något som kan leda till att jag får höjd avgift på min uppkoppling (som redan kostar kosan! BAH!).

Öppen Källkod är preci vad jag vill bevara, och så som utvecklingen ser ut (bristande respekt för upphovsrätten) kommer det att dö ut! Så bort med de asen som fildelar illegalt.

jonlin

Post by jonlin » 3 March 2006, 15:09

Du tycker att det är fel att kopiera upphovsrättsskyddat material men du har inga problem att sparka in skallen på någon som inte håller med dig. Jag förstår att du skulle uppskatta en polisstat. Du är ju en fascist.
WTK wrote:Det spelar väl ingen roll med övervakning om man är ärlig. Det är bara för brottslingar som det är något problem. So why worry? Krävs det för att bevara Free Software och Open Source, så sure thing!
Det ironiska i det här är att RMS inte alls delar dina värderingar. Och dessutom, kan du ge ett exempel på någon polisstat genom historien som fungerat på ett bra sätt och där invånarna varit nöjda?

WTK

Post by WTK » 3 March 2006, 15:20

jonlin wrote:
Du tycker att det är fel att kopiera upphovsrättsskyddat material men du har inga problem att sparka in skallen på någon som inte håller med dig. Jag förstår att du skulle uppskatta en polisstat. Du är ju en fascist.
WTK wrote:Det spelar väl ingen roll med övervakning om man är ärlig. Det är bara för brottslingar som det är något problem. So why worry? Krävs det för att bevara Free Software och Open Source, så sure thing!
Det ironiska i det här är att RMS inte alls delar dina värderingar. Och dessutom, kan du ge ett exempel på någon polisstat genom historien som fungerat på ett bra sätt och där invånarna varit nöjda?
Jag har då inte sagt att jag ska sparka in skallen på folk som inte håller med mig, utan på folk som beter sig som as och ser till att majoriteten får lida för det. Dvs de som delar filer illegalt och ser till att allas internetavgift höjs. Hur det nu får mig till att vara fascist kan vi ju diskutera.

Ja det är ju hemskt att någon har annorlunda åsikter än RMS. Jag diskuterar detta även med honom och vi har delade åsikter Men du får gärna förklara för mig hur man ska kunna begära att GPL respekteras när inte upphovsrätten respekteras. GPL bygger på upphosvrätten - alla rop över att den inte ska respekteras gör GPL poänglös. Hur ska jag kunna begära att någon respekterar att jag GPL:at mina verk utan en fungerande upphovsrätt?

Zenox

Post by Zenox » 3 March 2006, 15:25

WTK wrote:
Zenox wrote:Visst, om ALLA är ärliga och världen vore perfekt spelar det säkert ingen roll med övervakning öht. Men då hade man ju inte behövt övervaka heller i första skedet. Problemet tror jag är vid gränsdragningar. Vem får övervaka, hur mycket och vad. Och är det någon som övervakar dom som övervakar och isåfall vilka. Kommer någon utnyttja sin makt genom övervakning.

Det spelar väl ingen roll med övervakning om man är ärlig. Det är bara för brottslingar som det är något problem. So why worry? Krävs det för att bevara Free Software och Open Source, så sure thing!
Så om du har sensorer i kroppen exakt vart du befinner dig, hur du mår och vad du tänker förnått och att du har total ljud- och bildövervakning oavsett vart du rör dig tycker du det är okej?

WTK

Post by WTK » 3 March 2006, 15:33

Zenox wrote:
WTK wrote:

Så om du har sensorer i kroppen exakt vart du befinner dig, hur du mår och vad du tänker förnått och att du har total ljud- och bildövervakning oavsett vart du rör dig tycker du det är okej?
Det hade inte stört mig en sekund.

Bar-Code

Post by Bar-Code » 3 March 2006, 15:35

WTK wrote:Jag ser då inget illa med att leva i ett övervakningssamhälle. Även om nyttan hade varit noll så låter det väldigt trevligt. Bevisligen så ger ju t.ex. övervakningskameror större möjlighet att lösa brott så varför då inte använda liknande metoder på internet? Vad skulle det vara för något negativt med ett övervakningssamhälle? Med rent mjöl i påsen så är det inget negativt alls.

Först och främst så verkar det ju bra att förbjuda sajter som sysslar med sådant som t.ex. TPB sysslar med. Bäst hade ju förståss varit om folk respekterade upphovsrätten.
Det är inte övervakningen i sig som är dålig, utan vad materialet kan användas till.

Att förbjuda websiter är ett typiskt exempel på negativ övervakning enligt mig. Det var lätt att skapa opinion för att blockera sidor som innehöll barnpornografiskt material. Det är ett system som är i effekt redan i dag. Jag sätter mig emot till och med den filtreringen, därför att om ett första steg har skrivits in i förordningar, så ligger nästa steg nära till hands.

Det är minst lika lätt att argumentera för att blockera samtliga sidor som förespråkar våld, och varför inte utöka det till alla sidor som bygger på en ideologi som inte stämmer överens med makthavarnas? Nazism till exempel är väl dåligt, det tycker många i dag. Om någon försöker komma åt en sådan sida så bör de självklart registreras. Sker det flera gånger är personen uppenbarligen intresserad av en felaktig ideologi och bör övervakas av SÄPO.
Försäkringskassor har intresse av att kontrollera om du bokar en resa till ett annat land när du är sjukskriven, varför ska de inte få göra det? Det finns ju trots allt en risk att du bluffar med din sjukskrivning...

Det finns hur många exempel som helst på vad total övervakning skulle kunna användas till som jag tar avstånd från. Dessutom saknas nyttan av det hela. Överdriven övervakning har inget syfte i sig. Man kan sätta upp en övervakningskamera vid varje övergångsställe för att registrera otillåten passering mot röd gubbe, men vinner man något på det? Var finns samhällsnyttan i det?

Övervakning i sig gör inte världen bättre. Däremot kan fenomenet övervakning göra världen sämre. Det är min åsikt.
There are 10 kinds of people; those who understand binary, and those who don't.

PJ

Post by PJ » 3 March 2006, 15:39

WTK wrote:
jonlin wrote:
Jag har då inte sagt att jag ska sparka in skallen på folk som inte håller med mig, utan på folk som beter sig som as och ser till att majoriteten får lida för det. Dvs de som delar filer illegalt och ser till att allas internetavgift höjs. Hur det nu får mig till att vara fascist kan vi ju diskutera.

Ja det är ju hemskt att någon har annorlunda åsikter än RMS. Jag diskuterar detta även med honom och vi har delade åsikter Men du får gärna förklara för mig hur man ska kunna begära att GPL respekteras när inte upphovsrätten respekteras. GPL bygger på upphosvrätten - alla rop över att den inte ska respekteras gör GPL poänglös. Hur ska jag kunna begära att någon respekterar att jag GPL:at mina verk utan en fungerande upphovsrätt?
Varför ska GPL respekteras när många open-source projekt inte respekterar mjukvarupatent. Patent kan ses på liknande sätt som upphovsrätten. Låt säga att detta även trissar upp priset för internetuppkoppling då mycket av mjukvaran som får internet att gå är open-source. Varför ska då alla som bara använder closed-source (de har licenser) straffas för den prisökningen som kan ske.

Kan även nämna att jag är emot mjukvarupatent. Ville mest bara ta upp ett alternativt scenario.

WTK

Post by WTK » 3 March 2006, 15:46

PJ wrote:
WTK wrote:
jonlin wrote: Du tycker att det är fel att kopiera upphovsrättsskyddat material men du har inga problem att sparka in skallen på någon som inte håller med dig. Jag förstår att du skulle uppskatta en polisstat. Du är ju en fascist.

Varför ska GPL respekteras när många open-source projekt inte respekterar mjukvarupatent. Patent kan ses på liknande sätt som upphovsrätten. Låt säga att detta även trissar upp priset för internetuppkoppling då mycket av mjukvaran som får internet att gå är open-source. Varför ska då alla som bara använder closed-source (de har licenser) straffas för den prisökningen som kan ske.

Kan även nämna att jag är emot mjukvarupatent. Ville mest bara ta upp ett alternativt scenario.
Mjukvarupatent existerar då förståss inte inom EU.

Det har inte med upphovsrätten att göra. De som sysslar med olagligt fildelning respekterar inte upphovsrätten, och många ropar om att den ska avskaffas. Avskaffas upphovsrätten blir även GPL värdelöst eftersom den bygger på upphovsrätten - plötsligt får de som sysslar med Closed Source rätt att ta vilket GPLat verk som helst och använda i sin kod utan att bry sig om GPL. Galenskap. Mycket av mjukvaran som "får internet att gå" är redan open source ändå.. men ska det börja krävas STIM-pengar av ISPs för att kompensera företag av inkomstförlust (pga. upphovsrättens försvinnande) så blir det onekligen dyrare för mig som konsument att kopppla upp mot internet. Det vill jag verkligen inte ha.

HenrikAn

Post by HenrikAn » 3 March 2006, 16:05

Även om jag försöker låta bli att posta i troll-trådar så kan jag inte låta bli...
Det där påståendet om att 50 % av all trafik är "pirat"-trafik, var kommer det från? Jag har också hört det förut, men var kommer siffran från?
Och hur sjutton kan man se om en filöverföring är laglig eller olaglig?
Som alla mätningar är det lika intressant att se vem som beställt undersökningen som vad resultatet blir (t.ex alla "opartiska undersökningar" i MS get-the-fuck-kampanj)...
Last edited by HenrikAn on 3 March 2006, 16:20, edited 1 time in total.

PJ

Post by PJ » 3 March 2006, 16:19

WTK wrote:Mjukvarupatent existerar då förståss inte inom EU.
Inte officiellt, men jag har sett flera patentsökningar som har kommit igenom EUs patentbyrå och dessa har varit per definition mjukvarupatent. Tyvärr kommer jag inte ihåg var jag har sett dessa, kan vara ifrån någon länk på www.gnuheter.com.
WTK wrote:Det har inte med upphovsrätten att göra. De som sysslar med olagligt fildelning respekterar inte upphovsrätten, och många ropar om att den ska avskaffas. Avskaffas upphovsrätten blir även GPL värdelöst eftersom den bygger på upphovsrätten - plötsligt får de som sysslar med Closed Source rätt att ta vilket GPLat verk som helst och använda i sin kod utan att bry sig om GPL. Galenskap. Mycket av mjukvaran som "får internet att gå" är redan open source ändå.. men ska det börja krävas STIM-pengar av ISPs för att kompensera företag av inkomstförlust (pga. upphovsrättens försvinnande) så blir det onekligen dyrare för mig som konsument att kopppla upp mot internet. Det vill jag verkligen inte ha.
Jag har inte haft någon tanke på att den ska avskaffas, bara att den ska anpassas till de förhållanden som råder nu.

WTK

Post by WTK » 3 March 2006, 16:21

HenrikAn wrote:Även om jag försöker låta bli att posta i troll-trådar så kan jag inte låta bli...
Det där påståendet om att 50 % av all trafik är "pirat"-trafik, var kommer det från? Jag har också hört det förut, man var kommer siffran från?
Och hur sjutton kan man se om en filöverföring är laglig eller olaglig?
Som alla mätningar är det lika intressant att se vem som beställt undersökningen som vad resultatet blir (t.ex alla "opartiska undersökningar" i MS get-the-fuck-kampanjen)...

http://computersweden.idg.se/ArticlePag ... 94.dbp.asp
2005-11-16 07:15 En oberoende svensk forskningsrapport [...] konstateras att fildelning står för upp till hälften av trafiken i bredbandsnäten.

Hur undersökningen är gjord får du nog rådfråga med de som har utfört den.

Locked