PJ och WTKs tråd

Fritt forum, här är det högt i taket.
Locked
WTK

Post by WTK » 8 March 2006, 00:59

JO wrote:För oss manualläsare, var Yast/suseconfig inget problem. För det stod rakt upp och ned i den, att så var fallet. Om man så ville kunde man stänga av det.
Senare har man insett, det dumma i att ha det så. Det blev nästan omöjligt, att fixa fel.
Tror att du behöver uppdateras om udev.
http://www.kernel.org/pub/linux/utils/k ... /udev.html
Det är ingen liten skitgrej, utan handhar /dev under en 2.6 kärna.
Dessutom är det ingen liten, udda mailinglista
http://sourceforge.net/mailarchive/foru ... plug-devel
Både SUSE, Debian och Gentoo. Är djupt angagerade i det arbetet.
Tanken är även, att Hal och Dbus kommer att ingå (delvis redan gör) i det systemet.
Och just det ja. Har aldrig påståt, att alla användare vill meka.
Lika lite som alla, vill meka med bilar.
Utan det var att den generella kunskapsnivån, som ska höjas.
Du har påstått att det är BRA att GNU/Linux kräver mer av användaren för att användare rent generellt vill ha det så. Att GNU/Linux skulle, eller ens bör, kräva mer av användare är bara befängt och jag väntar på några belägg för det där.

Jag har hela tiden hävdat att den stora massan är ointresserad - du har sagt att jag har fel, alltså hävdar du att den stora massan vill sätta sig in i saker. Men nu förnekar du det? Kan den store JO inte erkänna sina fel?

Varför ska den generella kunskapsnivån höjas? Vad vinner datoranvändaren på det? Varför skulle massan ens vara intresserade av att få den höjd?

Och igen; hur hindrar system de som vill sätta sig in i saker från att göra det? Som svar på detta drog du upp SuSE, Yast, udev, och automatisk uppdatering utan att ens förklara hur det skulle hänga ihop. inget av de där förhindrar någon från att lära sig något alls.

Och än en gång; om folk inte vill ha det "bara fungerande" varför är då de system som bara fungerar direkt de populäraste?
http://www.justfuckinggoogleit.com
~How do you kill that which has no life~

WTK

Post by WTK » 8 March 2006, 01:13

Hursomhelst så hade det väl varit trevligt om någon kunde splitta den här tråden i två så vi fick en seriös "varför GNU/Linux"-tråden och en seperat tråd där vi kan skratta åt JO.

Huvudanledningen att jag oftast installerar GNU/Linux på datorsystem är att OpenVMS inte kör på särskilt många plattformar (vem suktar inte efter den gamla goda tiden då man kunde sitta på hederliga gamla VMS!).

Det är en bra sak med GNU/Linux. Just antalet plattformar det kör på är fler än många andra system.
Last edited by WTK on 8 March 2006, 02:03, edited 1 time in total.

JO

Post by JO » 8 March 2006, 01:18

Tja!
Nu kommer samma radda av påståenden igen. Var är faktaunderlaget?
Och vad är det för fel, på att höja den generella kunskapsnivån?
Det jag har sagt, är att om man ger personer chansen. Är det fler som kommer att ta den.
Inte att alla kommer att göra det. Lika lite som alla tar körkort.
Trots att alla har chansen. Men de får lagligen, inte köra bil.
Och jo jag hör till de som anser, att kunskap är bra. Både för enskilda och för samhället i stort.
Kunskap är ju basen, för det samhälle vi har i dag. Det är en av anledningarna, till att vi har allmän skolplikt.
Vad folk vill ha, är upp till var och en. En vill ha Windows, en annan vill ha Mac.
Jag vill det inte. Utan föredrar olika linuxdistributioner.
Enligt den här artikeln, växer Linux rätt kraftigt. Samt en hel del annat.

Code: Select all

Phenomenal Linux Growth
While we're discussing numbers, keep in mind that the numbers trotted out by various analysts, which show 22-percent-plus annual growth and sales in the billions for Linux, don't account for the probably larger number of re-purposed and new boxes using free-of-cost Linuxes. The software is free, but the hardware still costs money, and any hardware vendor who is not aware of this market segment is too stupid to stay in business.
http://www.enterprisenetworkingplanet.c ... hp/3589561
Registered User # 259689 http://counter.li.org
First humans moved out of caves;
then they invented writing;
now they invented intuitive GUIs;
all that remains is to return to caves.

WTK

Post by WTK » 8 March 2006, 01:49

JO wrote:Tja!
Nu kommer samma radda av påståenden igen. Var är faktaunderlaget?
Och vad är det för fel, på att höja den generella kunskapsnivån?
Det jag har sagt, är att om man ger personer chansen. Är det fler som kommer att ta den.
Inte att alla kommer att göra det. Lika lite som alla tar körkort.
Trots att alla har chansen. Men de får lagligen, inte köra bil.
Och jo jag hör till de som anser, att kunskap är bra. Både för enskilda och för samhället i stort.
Kunskap är ju basen, för det samhälle vi har i dag. Det är en av anledningarna, till att vi har allmän skolplikt.
Vad folk vill ha, är upp till var och en. En vill ha Windows, en annan vill ha Mac.
Jag vill det inte. Utan föredrar olika linuxdistributioner.
Enligt den här artikeln, växer Linux rätt kraftigt. Samt en hel del annat.

Code: Select all

Phenomenal Linux Growth
While we're discussing numbers, keep in mind that the numbers trotted out by various analysts, which show 22-percent-plus annual growth and sales in the billions for Linux, don't account for the probably larger number of re-purposed and new boxes using free-of-cost Linuxes. The software is free, but the hardware still costs money, and any hardware vendor who is not aware of this market segment is too stupid to stay in business.
http://www.enterprisenetworkingplanet.c ... hp/3589561
Och då återkommer vi till ditt hävdande att folk inte får chansen. Hur får folk inte chansen? Du gjorde ett tamt försök att motivera det genom att vissa inte förstod hur Yast fungerade. Alla har precis hur mycket chans de vill.

Ökande av GNU/Linux-använadet på desktopmarknaden beror uteslutande på just sådana distributioner som SUSE, Mandriva, och Fedora. Just sådana som du påstår inte är bra för de stoppar folk från att "ta chansen att lära sig". Hur var det nu de gjorde det igen? Ja just det.. SUSE gjorde det just genom att fungera så som SUSE säger sig fungera.

Men du har en fin retorik här. Istället för att erkänna att du har fel börjar du sakta men säkert ändra på det du säger till att verka som du hela tiden har hävdat något annat. Vackert! Du hade säkert fått bra betyg i en retorikkurs på mellanstadienivå.

Vilka faktapåstående är det som du vill ha underlag för? Eller än bättre: Jag kommer med dem du vill ha så fort du motiverar varför de system som inte kräver någon förståelse för HUR saker fungerar är populärast och motiverar hur system gör det svårt för användaren om den nu mot all förmodan vill lära sig hur saker fungerar.

PJ

Post by PJ » 8 March 2006, 01:59

WTK wrote:Hursomhelst så hade det väl varit trevligt om någon kunde splitta den här tråden i två så vi fick en seriös "varför GNU/Linux"-tråden och en seperat tråd där vi kan skratta åt JO.
Det låter som en riktigt bra idé.

<Edit>
Har flyttat texten som skulle ha varit här till rätt tråd p.g.a. en splitt
http://bbs.linux.se/viewtopic.php?p=181709#181709
</Edit>
Last edited by PJ on 8 March 2006, 05:43, edited 1 time in total.

JO

Post by JO » 8 March 2006, 04:17

På begäran är nu tråden splittad.
Var är eran bevisföring, för att ni har rätt?
Eller är det enbart tomt prat som vanligt?
Det är inte ovanligt, att man far ut i grundlösa atacker. När man inte har så mycket att säga.
Utan försöker att dölja det, genom den typen av retorik.
Det blir således enbart ett sätt, att smita undan. Vilket är både fegt och dumt.

PJ

Post by PJ » 8 March 2006, 05:16

JO wrote:På begäran är nu tråden splittad.
Kan bara konstatera att du inte har gjort ett bra jobb när du splittade tråden. Fast det var väl mera fördelaktigt för din egen del att splitta den som du gjorde. Personligen hade jag tagit med betydligt mer av den förra tråden om jag hade splittat den. Dessutom förstår jag inte varför mitt namn skulle ha varit med i titeln gällande denna tråd (ej inkluderat detta inlägg) då det enda inlägg som jag hade faktiskt handlade om det ursprungstråden från början var tänkt till. (Varför använda Linux?) Fast frågan är om du har läst mer än den första raden i det inlägget? Jag tvivlar starkt på att du skulle ha gjort det.
JO wrote:Var är eran bevisföring, för att ni har rätt?
Om vi ska diskussionen på den nivån. Var är då dina bevis? Hittills har vi bara fått en massa irrellevanta länkar och påstående utan någon koppling till det som har diskuteras. Du nämner om att det är strul med udev, hal o.s.v. men ingenting om varför det skulle vara en feature att folk i allmänhet måste lära sig mer om vad det är som får Linux att fungera.
JO wrote:Eller är det enbart tomt prat som vanligt?
Jag tycker då det finns gott om vettiga argument från våran sida. Men jag antar att om man inte kan komma med riktiga motargument så kör man igång en "smutskastningskampanj".
JO wrote:Det är inte ovanligt, att man far ut i grundlösa atacker. När man inte har så mycket att säga.
Det verkar okej om dessa grundlösa attacker kommer ifrån din sida. Konstigt att inte någon Moderator gör någonting... å visst ja du är ju Moderator.
JO wrote:Utan försöker att dölja det, genom den typen av retorik.
Vad är det vi försöker dölja? Jag letar gärna upp bevis. Fast å andra sidan är det lite bortkastad tid då det inte finns en enda möjlighet i världen att få det beviset räknat som någonting som tillför till tråden. Då dels dessa referenser inte anses tillförlitliga och dels anses vara OT.
<sarkasm>Men om jag letar efter bevis på slashdot, i någon blog eller en helt orellevant referens från någon mailinglista för kerneln då kanske det räknas. Då måste bara källan räknas som en bra referens</sarkasm>
JO wrote:Det blir således enbart ett sätt, att smita undan. Vilket är både fegt och dumt.
Kan bara konstatera att du inte lever som du lär.

JO

Post by JO » 8 March 2006, 05:42

PJ wrote:
Kan bara konstatera att du inte har gjort ett bra jobb när du splittade tråden. Fast det var väl mera fördelaktigt för din egen del att splitta den som du gjorde. Personligen hade jag tagit med betydligt mer av den förra tråden om jag hade splittat den. Dessutom förstår jag inte varför mitt namn skulle ha varit med i titeln gällande denna tråd (ej inkluderat detta inlägg) då det enda inlägg som jag hade faktiskt handlade om det ursprungstråden från början var tänkt till. (Varför använda Linux?) Fast frågan är om du har läst mer än den första raden i det inlägget? Jag tvivlar starkt på att du skulle ha gjort det.
Om vi ska diskussionen på den nivån. Var är då dina bevis? Hittills har vi bara fått en massa irrellevanta länkar och påstående utan någon koppling till det som har diskuteras. Du nämner om att det är strul med udev, hal o.s.v. men ingenting om varför det skulle vara en feature att folk i allmänhet måste lära sig mer om vad det är som får Linux att fungera.
Jag tycker då det finns gott om vettiga argument från våran sida. Men jag antar att om man inte kan komma med riktiga motargument så kör man igång en "smutskastningskampanj".
JO wrote:Det är inte ovanligt, att man far ut i grundlösa atacker. När man inte har så mycket att säga.
Det verkar okej om dessa grundlösa attacker kommer ifrån din sida. Konstigt att inte någon Moderator gör någonting... å visst ja du är ju Moderator.
Vad är det vi försöker dölja? Jag letar gärna upp bevis. Fast å andra sidan är det lite bortkastad tid då det inte finns en enda möjlighet i världen att få det beviset räknat som någonting som tillför till tråden. Då dels dessa referenser inte anses tillförlitliga och dels anses vara OT.
<sarkasm>Men om jag letar efter bevis på slashdot, i någon blog eller en helt orellevant referens från någon mailinglista för kerneln då kanske det räknas. Då måste bara källan räknas som en bra referens</sarkasm>
JO wrote:Det blir således enbart ett sätt, att smita undan. Vilket är både fegt och dumt.
Tack för att du just har konfirmerat, validiteten av mitt inlägg.

PJ

Post by PJ » 8 March 2006, 05:46

JO wrote:
PJ wrote:
Tack för att du just har konfirmerat, validiteten av mitt inlägg.
Ytterligare ett försök till smutskastning. Kom med någonting vettigt!

Bar-Code

Post by Bar-Code » 8 March 2006, 09:02

Gud vad trist det är att se såna här diskussioner...det leder aldrig någon vart. Ingen har någonsin "vunnit" en sån här tråd, ingen kommer vinna den här tråden, och ingen kommer någonsin vinna en sån här tråd i framtiden.

I min mening gör det såna här trådar ganska meningslösa.

Dessutom tror jag att det skrämmer bort folk, särskilt eftersom det ofta är administratörer av forumet som deltar i dem.
There are 10 kinds of people; those who understand binary, and those who don't.

JO

Post by JO » 8 March 2006, 09:40

Bar-Code wrote:Gud vad trist det är att se såna här diskussioner...det leder aldrig någon vart. Ingen har någonsin "vunnit" en sån här tråd, ingen kommer vinna den här tråden, och ingen kommer någonsin vinna en sån här tråd i framtiden.

I min mening gör det såna här trådar ganska meningslösa.

Dessutom tror jag att det skrämmer bort folk, särskilt eftersom det ofta är administratörer av forumet som deltar i dem.
Bra att du delar min åsikt. Det blir då lättare att låsa tråden/trådarna.

Locked