Stänga Sverigedemokraternas hemsida

Fritt forum, här är det högt i taket.
jonlin

Post by jonlin » 25 March 2006, 17:03

WTK wrote:Jag tror ju då att TV-utbudet styrs av att det är vad folk vill se. No problem med det.
På sätt och vis ja, men i en värld med bara intellektuella så skulle utbudet definitivt se annorlunda ut. No problem med det either... :P

Eftersom den här tråden tycks gått helt OT så lägger iallafall jag ner. (Och jag är fortfarande övertygad om att yttrandefriheten är ett måste i en demokrati. :D )

WTK

Post by WTK » 25 March 2006, 17:21

jonlin wrote:
WTK wrote:Jag tror ju då att TV-utbudet styrs av att det är vad folk vill se. No problem med det.
På sätt och vis ja, men i en värld med bara intellektuella så skulle utbudet definitivt se annorlunda ut. No problem med det either... :P

Eftersom den här tråden tycks gått helt OT så lägger iallafall jag ner. (Och jag är fortfarande övertygad om att yttrandefriheten är ett måste i en demokrati. :D )
Eller så är det så att alla är intellektuella och det kanske är de som inte tycker om utbudet som är ointellektuella. Eh? Fuck if I know. Vi tittar aldrig på TV ändå.
http://www.justfuckinggoogleit.com
~How do you kill that which has no life~

torslund

Post by torslund » 25 March 2006, 17:22

Jup, TV utbudet är tillrättalagt för den utan intelligens. Och garanterat så lågt att nivån inte kan höjas.
Samhället består av två komponenter, dom som den ordnas för, lägenhetsfolket, radhusfolket som är fullständigt nöjda bara de får snusa och se på samma kändisar i varje program.
Sen dom som utnyttjar detta till att fylla sina egna behov på de andras bekostnad, marknaden.
Lite kort men så är det i stort.
Det är först om man ska göra något som inte ingår i modellen man upptäcker att allt är reglert och så svårt att det är i princip förbjudet.

WTK

Post by WTK » 25 March 2006, 17:30

Nej nej. Det är de utan intelligens som inte förstår TV-utbudet.

torslund

Post by torslund » 26 March 2006, 09:23

Har aldrig fattat varför jag ska betala licens för att se samma programm gång efter gång. Samma människor tramsa runt och försöka koppla allt till byxnivå. Det är min brist på intelligens, tack för förklaringen.

JO

Post by JO » 26 March 2006, 09:42

torslund wrote:Har aldrig fattat varför jag ska betala licens för att se samma programm gång efter gång. Samma människor tramsa runt och försöka koppla allt till byxnivå. Det är min brist på intelligens, tack för förklaringen.
Har inte så mycket med inteligensen att göra. Det är en ekonomifråga.
Det är billigare att köpa in ett färdigt koncept, än det är att göra något eget.
Sedan mjölkar man det, så långt det går.
Registered User # 259689 http://counter.li.org
First humans moved out of caves;
then they invented writing;
now they invented intuitive GUIs;
all that remains is to return to caves.

Agitator[RoX]

Post by Agitator[RoX] » 26 March 2006, 10:09

JO wrote:
torslund wrote:Har aldrig fattat varför jag ska betala licens för att se samma programm gång efter gång. Samma människor tramsa runt och försöka koppla allt till byxnivå. Det är min brist på intelligens, tack för förklaringen.
Har inte så mycket med inteligensen att göra. Det är en ekonomifråga.
Det är billigare att köpa in ett färdigt koncept, än det är att göra något eget.
Sedan mjölkar man det, så långt det går.
Inte billigare. Lättare.
Gamma Testing - Where testing is extended to the entire user community (AKA shipping the product)

torslund

Post by torslund » 26 March 2006, 13:32

Och dom som ser på TV fattar ändå inte att det är samma skit.
Det räckte med ett inspelat program som sändes olika tider så skulle folk tro att det var nått nytt.
Tittade på ett avsnitt av Lost, dom sprang fortfarande omkring i skogen och skrek, samma som dom gjorde för ett år sen.
I 24 så sitter dom fortfarande i en bil och åker runt, det gjorde dom för 2 år sen också.
Tv är en modern varianr av vad Romarna gjorde med Coluseum, skådespel för att hålla packet lungt.

JO

Post by JO » 26 March 2006, 14:41

torslund wrote:Och dom som ser på TV fattar ändå inte att det är samma skit.
Det räckte med ett inspelat program som sändes olika tider så skulle folk tro att det var nått nytt.
Tittade på ett avsnitt av Lost, dom sprang fortfarande omkring i skogen och skrek, samma som dom gjorde för ett år sen.
I 24 så sitter dom fortfarande i en bil och åker runt, det gjorde dom för 2 år sen också.
Tv är en modern varianr av vad Romarna gjorde med Coluseum, skådespel för att hålla packet lungt.
Tror nog att folk fattar. Men de är för trötta och likgiltiga för att bry sig.
Huvudsaken är numera, att något rör på sig.

torslund

Post by torslund » 26 March 2006, 15:24

Anta, att TV bara försvann och inte fanns en dag. Vad skulle folk göra?

JO

Post by JO » 26 March 2006, 15:27

torslund wrote:Anta, att TV bara försvann och inte fanns en dag. Vad skulle folk göra?
Förmodligen samma saker, som innan TV fanns.
Och det ligger inte långt borta. Kommer ihåg när jag var liten och TV inte fanns ;)

li

Post by li » 27 March 2006, 08:21

Sverigedemokraterna är det enda partiet som hotar dom gamla partierna.

I Norge-danmark är motsvarigheten betydligt starkare än sossarna.

Politikerna har själva bäddat för detta genom att öppna upp Sverige för kriminell invandring och sedan blunda för alla problem och kostnader.

De kommer att göra allt för att tysta ner debatten. Men faktum är att politikerna sjäva orsakat den rasism som vi ser början av.

Det kommer att gå åt helvete.
gentoo 3.0
arch 3.0
freeBSD 8.2
qemu/minix3
win/xp

torslund

Post by torslund » 27 March 2006, 09:51

Vad finns det för belägg att SD är så hemska som påstås över allt?
Är det bara en bluff från etablisemanget?

brain

Post by brain » 27 March 2006, 11:08

Detta är bilden som (enligt Flashback) ledde till nerstängning av SD's hemsida.
I'd rather shuffle a deck of cards in my rectum than read about Microsoft.

Agitator[RoX]

Post by Agitator[RoX] » 27 March 2006, 12:31

torslund wrote:Anta, att TV bara försvann och inte fanns en dag. Vad skulle folk göra?
Jag skulle väl antagligen märka det efter en vecka.
Sitter framför den andra slavbojan istället. Datorn.
Gamma Testing - Where testing is extended to the entire user community (AKA shipping the product)

Vampis

Post by Vampis » 27 March 2006, 13:32

Självklart är jag emot yttrandefrihet och tryckfrihet, men jag tycker det är en sån dubbelmoral, en organisation som SD och andra grövre organisationer såsom NSF gnäller när dem censureras, när de står för något som är emot yttrandefrihet, kommer dem till makten är det their way or the highway... :roll:

jof

Post by jof » 27 March 2006, 15:48

Vampis wrote:Självklart är jag emot yttrandefrihet och tryckfrihet
Skrev du rätt där?

Påvilket sätt är SD emot yttrandefrihet, menar du?
Slackware 10.1 - 2.4.29

Vampis

Post by Vampis » 27 March 2006, 15:58

jof wrote:
Vampis wrote:Självklart är jag emot yttrandefrihet och tryckfrihet
Skrev du rätt där?
Självklart menade jag för, jisses vilken groda.

torslund

Post by torslund » 27 March 2006, 16:29

http://www.flashback.se/showarticle.php?id=49
Vad är detta då?
Vad händer om en företagare är med i SD, slipper han då teckna kollektivavtal? :)
Jag blir mer orolig för den dolda censuren än ett öppet SD.

Emil.s

Post by Emil.s » 27 March 2006, 17:13

Jag var precis inne på Sverigedemokraternas hemsida. Läste lite om vad de "vill".
Helt logiskt egentligen. Men vem vet vad de skulle göra om de fick "makten"...
Men man kan inte ha en öppen invandring. Det går ju inte.
Sverigedemokraternas hemsida wrote: Sverige har i förhållande till folkmängden tagit emot flest invandrare i Europa under efterkrigstiden. Det har medfört stora sociala och ekonomiska påfrestningar för vårt land. Rotlöshet och omfattande motsättningar, såsom gängvåld, rasism och grupphat, har blivit en del av vardagen i Sverige, som en konsekvens av en alltför generös invandringspolitik.
Innan ni postar: Läs FAQen
När ni postar:
Posta i Rätt forum! Och skriv/formulera dig rätt

torslund

Post by torslund » 27 March 2006, 18:04

Har också läst och känner inte igen något av det som man har fått för sig.
Finns det två? en för dom som är med och en för oss andra?

Agitator[RoX]

Post by Agitator[RoX] » 27 March 2006, 18:56

Kan ju vara att det finns två.
en som finns i verkligheten, och en som återfinns i det röda mediedrevets vilda fantasi.

torslund

Post by torslund » 27 March 2006, 20:59

Spontant om man bara gick på hemsidan utan att ha blivit varnad för dom i alla tider så hade man röstat på dom. Kanske det som är hotet, så man gör ner dom?
Det var nån här som hade fått på käften av en SD. Men om man frågar nån på akuten vad den hade röstat på som slog ner han så är nog sannolikheten större att det var en sosse än en SD.

klein

Post by klein » 28 March 2006, 07:37

Förvisso! Risken är att om SD kommer in i riksdagen är att vi bara får ett nytt ny demokrati. Att man kritistisk emot en generös flykting politik är en sak, men SD är ingen resusers för Sverige. Vi ser bara vad som händer när man släpper in poltiska idoiter i riskdagen se MP som ett varnade exempel.

En annan sak, ingent poltisktparti kommer samarbeta med SD. Bästa för Sverige vore

1) Får en stark höger regering
2) Få en stark Socialdemokratisk regering utan stöd partier.

Men en regering som måste ha stöd av massa extremistgrupper på yttertsa vänstern eller högerkanten är aldrig bra.
li wrote:Sverigedemokraterna är det enda partiet som hotar dom gamla partierna.

I Norge-danmark är motsvarigheten betydligt starkare än sossarna.

Politikerna har själva bäddat för detta genom att öppna upp Sverige för kriminell invandring och sedan blunda för alla problem och kostnader.

De kommer att göra allt för att tysta ner debatten. Men faktum är att politikerna sjäva orsakat den rasism som vi ser början av.

Det kommer att gå åt helvete.

klein

Post by klein » 28 March 2006, 07:42

SD hämtar väljare från grupper som Sossarna, dvs från White Trash = vit underklass. Klart att sossarna känner sej hotade, särskilt när man har ungerfär samma åsikter som SD.
torslund wrote:Spontant om man bara gick på hemsidan utan att ha blivit varnad för dom i alla tider så hade man röstat på dom. Kanske det som är hotet, så man gör ner dom?
Det var nån här som hade fått på käften av en SD. Men om man frågar nån på akuten vad den hade röstat på som slog ner han så är nog sannolikheten större att det var en sosse än en SD.

klein

Post by klein » 28 March 2006, 07:51

Det går visst att ha fri invandring, men man måste antaligen ändra på arbetesmarknadens regler först. Vi har fri invandring från andra EU länder idag. Jag tycker Sverige skall ge alla en chans, dvs alla skall få komma hit och pröva lyckan. Problemet idag är inte att vi generösa, utan att vi har för flummiga regler vad det gäller folk som begår brott.

Men SD är ett rasistparti, som vill göra skillnad folk som har annan hudfärg än vit och ge dem sämre förmåner osv. Sedan vanära dom svenskafanan genom att använda den som symbol i loga.

Emil.s wrote:Jag var precis inne på Sverigedemokraternas hemsida. Läste lite om vad de "vill".
Helt logiskt egentligen. Men vem vet vad de skulle göra om de fick "makten"...
Men man kan inte ha en öppen invandring. Det går ju inte.
Sverigedemokraternas hemsida wrote: Sverige har i förhållande till folkmängden tagit emot flest invandrare i Europa under efterkrigstiden. Det har medfört stora sociala och ekonomiska påfrestningar för vårt land. Rotlöshet och omfattande motsättningar, såsom gängvåld, rasism och grupphat, har blivit en del av vardagen i Sverige, som en konsekvens av en alltför generös invandringspolitik.

torslund

Post by torslund » 28 March 2006, 17:17

Den som stack ner en man i Växjö vart friad. detta trots att frun stod brevid och såg mordet, misshandeln innan. Dom hotade åklagare mfl.
Och kommer nu att få ersättning för att han har varit åtalad.
Så långt har det gått att invandrare gör som dom vill med våra domstolar.
Allt mer sällan står det i klarskrift att de misstänkta är asylsökande eller invandrade. Detta mörkas.

WTK

Post by WTK » 28 March 2006, 17:31

torslund wrote:Den som stack ner en man i Växjö vart friad. detta trots att frun stod brevid och såg mordet, misshandeln innan. Dom hotade åklagare mfl.
Och kommer nu att få ersättning för att han har varit åtalad.
Så långt har det gått att invandrare gör som dom vill med våra domstolar.
Allt mer sällan står det i klarskrift att de misstänkta är asylsökande eller invandrade. Detta mörkas.
Det har inget med att personen var invandrare att göra. Det är Sveriges starka rättssäkerhet som gör att sådant sker.

JO

Post by JO » 28 March 2006, 17:34

Brist på bevis kallas det. De sämsta vittnena, är just de som står närmast.
Därför kan det vara svårt, för en närstående. Att bli ett vittne.
Samma sak såg vi, i Palme mordet. Hanses husru, var helt övertygad om vem mördaren var.
Men det har inte gått att bevisa.

WTK

Post by WTK » 28 March 2006, 17:37

JO wrote:Brist på bevis kallas det. De sämsta vittnena, är just de som står närmast.
Samma sak såg vi, i Palme mordet. Hanses husru, var helt övertygad om vem mördaren var.
Som sagt. Rättssäkerhet :)

jonlin

Post by jonlin » 28 March 2006, 17:46

Jag har tre frågor.

1. Är man rasist bara för att man är kritisk mot dagens invandringspolitik?

2. Har etnisk mångfald ett egenvärde?

3. Hur berikar dagens invandring det Svenska samhället?

WTK

Post by WTK » 28 March 2006, 18:09

jonlin wrote:Jag har tre frågor.

Som studerande av nationalism & nationella identiter så är jag fascinerad av sådana här frågor.

1) Nej. Jag är kritisk till den med. Jag anser den för restrektiv.

2) Ja.

3) Den svenska nationaliteten skapades ju då under 1800-talet och har inte bidragit med något gott. Invandring ser jag som ett led i avnationalaseringen av stater och samhällen, och det ser jag bara som Gott. Det är dags att vakna ur 1800-talets 200-åriga koma.

Agitator[RoX]

Post by Agitator[RoX] » 28 March 2006, 18:12

WTK wrote:

Som studerande av nationalism & nationella identiter så är jag fascinerad av sådana här frågor.

2) Ja.

3) Den svenska nationaliteten skapades ju då under 1800-talet och har inte bidragit med något gott. Invandring ser jag som ett led i avnationalaseringen av stater och samhällen, och det ser jag bara som Gott. Det är dags att vakna ur 1800-talets 200-åriga koma.
Personligen tycker jag inte att något har ett egenvärde. ;)

WTK

Post by WTK » 28 March 2006, 18:15

Agitator[RoX] wrote:
WTK wrote:

2) Ja.

Det är bara för du inte har träffat mig :wink: Jag ÄR egenvärde.

Agitator[RoX]

Post by Agitator[RoX] » 28 March 2006, 18:23

WTK wrote:
Agitator[RoX] wrote:
WTK wrote: Som studerande av nationalism & nationella identiter så är jag fascinerad av sådana här frågor.

2) Ja.

Det är bara för du inte har träffat mig :wink: Jag ÄR egenvärde.
Det där lät nästan som en porrig anspelning. Hehe

jonlin

Post by jonlin » 28 March 2006, 19:07

WTK wrote:

Varför vill du ha en mindre restriktiv invandringspolitik? Vad ger det för önskvärda konsekvenser? Precis som allt annat så har invandringen ett pris. Varför är det priset värt att betala?

WTK wrote:2) Ja.

Dina svar på punkt 2 och 3 är väldigt motsägelsefulla.

Eftersom du anser att etnisk/kulturell mångfald har ett egenvärde så innebär det även att du anser att den svenska nationaliteten/identiteten också har ett egenvärde (annars säger du ju faktiskt emot dig själv), och bör därmed inte bekämpas (eftersom det bidrar till mångfalden). Men du säger ändå att den svenska nationaliteten bör avvecklas, alltså att Sveriga ska avnationaliseras. Det innebär att vissa grupper inom mångfalden uppenbarligen har olika värden. Med dina värderinar så skulle dina invandrarkompisar vara mindre värda om dem hade varit svenskar, och det låter väl inte bara lite rasistiskt? Om mångfald verkligen har ett egenvärde så innebär det att det finns en plats för t.ex nazism i ett mångkulturellt samhälle. Om du inte går med på detta så har mångfald inget egenvärde. Nog är det väl ändå så att den enda mångfald som har ett värde är den som ger positiva konsekvanser? Således har inte mångfalden i sig något värde.

WTK

Post by WTK » 28 March 2006, 19:51

jonlin wrote:
WTK wrote:

Varför vill du ha en mindre restriktiv invandringspolitik? Vad ger det för önskvärda konsekvenser? Precis som allt annat så har invandringen ett pris. Varför är det priset värt att betala?

WTK wrote:2) Ja.

Dina svar på punkt 2 och 3 är väldigt motsägelsefulla.

Eftersom du anser att etnisk/kulturell mångfald har ett egenvärde så innebär det även att du anser att den svenska nationaliteten/identiteten också har ett egenvärde (annars säger du ju faktiskt emot dig själv), och bör därmed inte bekämpas (eftersom det bidrar till mångfalden). Men du säger ändå att den svenska nationaliteten bör avvecklas, alltså att Sveriga ska avnationaliseras. Det innebär att vissa grupper inom mångfalden uppenbarligen har olika värden. Med dina värderinar så skulle dina invandrarkompisar vara mindre värda om dem hade varit svenskar, och det låter väl inte bara lite rasistiskt? Om mångfald verkligen har ett egenvärde så innebär det att det finns en plats för t.ex nazism i ett mångkulturellt samhälle. Om du inte går med på detta så har mångfald inget egenvärde. Nog är det väl ändå så att den enda mångfald som har ett värde är den som ger positiva konsekvanser? Således har inte mångfalden i sig något värde.
Det var ju också ett sätt att tolka mitt inlägg på. Etnisk mångfald är ett steg på vägen till där all form av etnicitet och nationalitet försvinner (dessa två är ju då enbart tankekonstruktioner), och däri ser jag dess värde. Om du tolkade mitt tidigare inlägg som enbart mot just svensk nationalitet så ber jag om ursäkt för att jag uttryckt mig illa. Självklart är alla nationer lika förkastliga. Vill du tolka det som rasism så är det fine with me. Jag undrar förståss hur du fick till att vissa skulle vara mer värda än andra, men det är en fri värld så du får tolka hur du vill.

Hur du kom in på politiska ideologier förstår jag inte heller :roll: Vad har det med etnicitet att göra? Men vill vara nazist så får du gladeligen vara det för min del.

Vad det gäller invandring så anser jag fri rörlighet trevligt.

torslund

Post by torslund » 28 March 2006, 21:16

Hur berikar könsstympning?
Eller kan man välja vad som ska berika i denna mångfald?
Och sen till slut när berikningen har gått så långt att sammanblandningen är fullständig, vad ska då berika?

JO

Post by JO » 28 March 2006, 21:26

WTK wrote:
JO wrote:Brist på bevis kallas det. De sämsta vittnena, är just de som står närmast.
Som sagt. Rättssäkerhet :)
Ja det är en fråga om rättssäkerhet. Forskningen på just vitnespsykologi,
säger att just ögonvittnen. Kan vara de sämsta vittnena.

zeal

Post by zeal » 28 March 2006, 21:33

Fast Palmeexemplet säger väl inte så mycket eftersom det inte är bevisat att Fru Palme hade fel? Bara att bevisningen inte räckte till att fälla den hon pekade ut. Hade de dömt någon annan hade jag dock köpt ditt argument.

JO

Post by JO » 28 March 2006, 21:49

zeal wrote:Fast Palmeexemplet säger väl inte så mycket eftersom det inte är bevisat att Fru Palme hade fel? Bara att bevisningen inte räckte till att fälla den hon pekade ut. Hade de dömt någon annan hade jag dock köpt ditt argument.
Vems argument?
Jag har inte argumenterat, vare sig för eller mot något. Bara hänvisat, till att det finns forskning på området.
Och vad forskarna drar för slutsatser.

zeal

Post by zeal » 28 March 2006, 21:59

JO wrote:
zeal wrote:Fast Palmeexemplet säger väl inte så mycket eftersom det inte är bevisat att Fru Palme hade fel? Bara att bevisningen inte räckte till att fälla den hon pekade ut. Hade de dömt någon annan hade jag dock köpt ditt argument.
Vems argument?
Jag har inte argumenterat, vare sig för eller mot något. Bara hänvisat, till att det finns forskning på området.
Ok, det kanske inte var ett argument.

Men du menade väl att Palmes fru var ett exempel på att närstående ögonvittnen kan vara de sämsta?

JO

Post by JO » 28 March 2006, 22:03

zeal wrote:
JO wrote:
Vems argument?
Ok, det kanske inte var ett argument.

Men du menade väl att Palmes fru var ett exempel på att närstående ögonvittnen kan vara de sämsta?
Reffererade till vad forskarna anser. Lisbet Palme var synnerligen närstående och närvarande.

jonlin

Post by jonlin » 28 March 2006, 22:34

WTK wrote:
jonlin wrote:Har etnisk mångfald ett egenvärde?
Ja.
WTK wrote:Etnisk mångfald är ett steg på vägen till där all form av etnicitet och nationalitet försvinner (dessa två är ju då enbart tankekonstruktioner), och däri ser jag dess värde.
1. Du vill uppnå ett "nytt" samhälle genom ökad kulturell/etnisk mångfald. Det är alltså konsekvenserna av mångfalden, inte mångfalden i sig, som är värd något.

2. Ditt "nya" samhälle är kulturellt/etniskt homogent (eftersom etnicitet bara är tankekonstruktioner i det samhället). Här saknas alltså kulturell/etnisk mångfald helt.

Inget av detta stärker alltså påståendet att kulturell/etnisk mångfald har ett egenvärde. Den enda mångfald som är värd något är den som ger önskvärda konsekvenser. Jag ser också en hel del problem med "ditt" samhälle men jag har tyvärr inte tid att föra den diskussionen nu. Vi får ta det någon annan gång.
WTK wrote:Hur du kom in på politiska ideologier förstår jag inte heller Vad har det med etnicitet att göra?
Om etnicitet bara avser hudfärg så har du ju naturligtvis rätt. I etnicitet räknade jag in även kulturella faktorer och därmed värderingar.Eftersom etnicitet är ett lite luddigt begrepp så kanske jag skulle ha använt kulturell mångfald istället, och då tycker jag att min liknelse fungerar bättre. Jag valde nazismen för att det är en ideologi som vi alla (med undantag för nazister) förkastar. Och nog kan man säga att Tyskland under 2:a världskriget var en överlag nazistisk kultur. Vi kan tänka oss många scenarion där den kulturella mångfalden ger negativa konsekvenser, och därför är det absurt att påstå att mångfalden har ett egenvärde. Men med det sagt så behöver såklart inte ett mångkulturellt samhälle per automatik vara något negativt för samhällets invånare.
WTK wrote:Vad det gäller invandring så anser jag fri rörlighet trevligt.
Fri rörlighet är inte samma sak som fri invandring.

WTK

Post by WTK » 28 March 2006, 22:54

jonlin wrote:
WTK wrote:
jonlin wrote:Har etnisk mångfald ett egenvärde?
Ja.
WTK wrote:Etnisk mångfald är ett steg på vägen till där all form av etnicitet och nationalitet försvinner (dessa två är ju då enbart tankekonstruktioner), och däri ser jag dess värde.
1. Du vill uppnå ett "nytt" samhälle genom ökad kulturell/etnisk mångfald. Det är alltså konsekvenserna av mångfalden, inte mångfalden i sig, som är värd något.

2. Ditt "nya" samhälle är kulturellt/etniskt homogent (eftersom etnicitet bara är tankekonstruktioner i det samhället). Här saknas alltså kulturell/etnisk mångfald helt.

Inget av detta stärker alltså påståendet att kulturell/etnisk mångfald har ett egenvärde. Den enda mångfald som är värd något är den som ger önskvärda konsekvenser. Jag ser också en hel del problem med "ditt" samhälle men jag har tyvärr inte tid att föra den diskussionen nu. Vi får ta det någon annan gång.
WTK wrote:Hur du kom in på politiska ideologier förstår jag inte heller Vad har det med etnicitet att göra?
Om etnicitet bara avser hudfärg så har du ju naturligtvis rätt. I etnicitet räknade jag in även kulturella faktorer och därmed värderingar.Eftersom etnicitet är ett lite luddigt begrepp så kanske jag skulle ha använt kulturell mångfald istället, och då tycker jag att min liknelse fungerar bättre. Jag valde nazismen för att det är en ideologi som vi alla (med undantag för nazister) förkastar. Och nog kan man säga att Tyskland under 2:a världskriget var en överlag nazistisk kultur. Vi kan tänka oss många scenarion där den kulturella mångfalden ger negativa konsekvenser, och därför är det absurt att påstå att mångfalden har ett egenvärde. Men med det sagt så behöver såklart inte ett mångkulturellt samhälle per automatik vara något negativt för samhällets invånare.
WTK wrote:Vad det gäller invandring så anser jag fri rörlighet trevligt.
Fri rörlighet är inte samma sak som fri invandring.
Ökad mårgfald har ett värde som verktyg. Och nägon homogenitet eftersträvar jag verkligen inte. Etnicitet är redan nu, har alltid varit en tankekonstruktion.

jonlin

Post by jonlin » 29 March 2006, 00:59

WTK wrote:Ökad mårgfald har ett värde som verktyg. Och nägon homogenitet eftersträvar jag verkligen inte. Etnicitet är redan nu, har alltid varit en tankekonstruktion.
Verktygets värde ligger i vad man kan göra med det. Det är samma sak med mångfald. Därför har mångfalden inget egenvärde.

Hur kan man inte homogenisera folket om man utplånar deras kulturella och nationella särdrag? Det går inte ihop.

Vad menar du med tankekonstruktion? Etnicitet är väl inte bara en tankekonstruktion?

WTK

Post by WTK » 29 March 2006, 01:21

jonlin wrote:
WTK wrote:Ökad mårgfald har ett värde som verktyg. Och nägon homogenitet eftersträvar jag verkligen inte. Etnicitet är redan nu, har alltid varit en tankekonstruktion.
Verktygets värde ligger i vad man kan göra med det. Det är samma sak med mångfald. Därför har mångfalden inget egenvärde.

Hur kan man inte homogenisera folket om man utplånar deras kulturella och nationella särdrag? Det går inte ihop.

Vad menar du med tankekonstruktion?
Nationer skapades under 1800-talet just för att homogenisera stater. Att utplåna nationstanken är raka motsatsen. Det mångkulturella tillståndet är ett led i vägen tillbaka till icke-nationella stater. Det nationaliteten (som enbart är en tankekonstruktion) gör är att begränsa individer till att vara "sig själv" - raka antitesen till mångfald.

Post Reply