tips på student-mat?

Fritt forum, här är det högt i taket.
Post Reply
mm2000

tips på student-mat?

Post by mm2000 » 23 March 2006, 21:03

Förhoppningsvis inte så långt kvar i skolan nu, men måste iaf stå ut detta läsår...

Maten är en av grejerna man lessnat på. Det ska alltid gå snabbt, vara billigt, och helst vara gott. Börjar bli lite less på snabbmakaroner och korv nu. Dela gärna med er tips.

Man skulle kunna beskriva mitt mat-schema iterativt såhär:

korv+makaroner
blodpudding (Väldigt gott dock)
bacon + vita bönor
spaghetti och ketchup
ris och kyckling
vad som finns i kylen (dvs oftast mackor och fil, eller scones i värsta fall)
pizza
(osså nån gång ibland lyxar jag till det med "riktig mat")

Ge gärna tips på vad jag kan utöka med.
Allra viktigast är att det går FORT att göra. Det får inte heller vara för dyrt. Smaken är inte superviktig, men man vill ju int äta nåt som direkt smakar illa (äter dock allt utom gröna ärtor). Sen just ja... Viktigt att jag kan "stå på maten" ett tag, dvs mat med näring i, så nudlar går typ bort helt.

Emil.s

Post by Emil.s » 23 March 2006, 21:17

Donken? :P

Men ett tipps är att köpa en kokbok. Sitt och bläddra lite. Man kan hitta riktigt mycket intressanta (och konstiga) recept.
Men gott blir det :)

Men enda jag kan komma på på rak arm är väl pankaka. Inga problem att göra, och det går dessutom rätt fort. 8)
Innan ni postar: Läs FAQen
När ni postar:
Posta i Rätt forum! Och skriv/formulera dig rätt

klein

Re: tips på student-mat?

Post by klein » 23 March 2006, 21:19

Skaffa ett exemplar av SOLDF så finns det ett kapitel där hur man lever på rötter och sånt..:-)
mm2000 wrote:Förhoppningsvis inte så långt kvar i skolan nu, men måste iaf stå ut detta läsår...

Maten är en av grejerna man lessnat på. Det ska alltid gå snabbt, vara billigt, och helst vara gott. Börjar bli lite less på snabbmakaroner och korv nu. Dela gärna med er tips.

Man skulle kunna beskriva mitt mat-schema iterativt såhär:

korv+makaroner
blodpudding (Väldigt gott dock)
bacon + vita bönor
spaghetti och ketchup
ris och kyckling
vad som finns i kylen (dvs oftast mackor och fil, eller scones i värsta fall)
pizza
(osså nån gång ibland lyxar jag till det med "riktig mat")

Ge gärna tips på vad jag kan utöka med.
Allra viktigast är att det går FORT att göra. Det får inte heller vara för dyrt. Smaken är inte superviktig, men man vill ju int äta nåt som direkt smakar illa (äter dock allt utom gröna ärtor). Sen just ja... Viktigt att jag kan "stå på maten" ett tag, dvs mat med näring i, så nudlar går typ bort helt.

miixter

Post by miixter » 23 March 2006, 21:30

Vart tog nudlar vägen.. !??!? studentmat #1 :) + tonfisk och majs :)

/mixter

Lucifer888

Post by Lucifer888 » 23 March 2006, 22:38

Köttfärssås? Köp ett kilo köttfärs och det kan räcka till en bra många måltider om du gör den rätt, har inget bra recept själv men om man spär ut den rätt så blir det väldigt mycket medans det fortfarande bibehåller sin smak. Även enkelt att frysa ner och ta fram en senare dag eller vecka om man så känner för, sedan ta fram och värma på i en kastrull (oftast godare än via micro). Sedan kan man alltid variera tillbehöret t ex: olika rissorter, spaghetti, makaroner även couscous om man gillar det.

Annars kan du alltid gå in på www.tasteline.com och söka på snabblagat + billigt för alternativ

Edit: Kom på en gammal finsk maträtt som brukar göras när kassan börjar sina, korvsoppa! :)
Några av dom recepten jag hittade på nätet var:
http://www.yhteishyva.net/ruokamaailma/ ... korvsoppa/
http://www.scales.se/doc/HTML/r_korvsopp.htm
http://213.136.34.210/default.ns?strIte ... DocID=3333
Last edited by Lucifer888 on 23 March 2006, 22:45, edited 1 time in total.
"It's not that I hate people, I just think they're all idiots"
"Långt hår kräver mycket näring, framhålls det, och berövar hjärnan energi."

Biffy

Post by Biffy » 23 March 2006, 22:42

Lucifer888 wrote:Köttfärssås? Köp ett kilo köttfärs och det kan räcka till en bra många måltider om du gör den rätt, har inget bra recept själv men om man spär ut den rätt så blir det väldigt mycket medans det fortfarande bibehåller sin smak. Även enkelt att frysa ner och ta fram en senare dag eller vecka om man så känner för, sedan ta fram och värma på i en kastrull (oftast godare än via micro). Sedan kan man alltid variera tillbehöret t ex: olika rissorter, spaghetti, makaroner även couscous om man gillar det.

Annars kan du alltid gå in på www.tasteline.com och söka på snabblagat + billigt för alternativ
Proffskocken då!! :D
Image

Använder Ubuntu Dapper.

mm2000

Post by mm2000 » 23 March 2006, 22:54

Lucifer888 wrote:Köttfärssås? Köp ett kilo köttfärs och det kan räcka till en bra många måltider om du gör den rätt, har inget bra recept själv men om man spär ut den rätt så blir det väldigt mycket medans det fortfarande bibehåller sin smak. Även enkelt att frysa ner och ta fram en senare dag eller vecka om man så känner för, sedan ta fram och värma på i en kastrull (oftast godare än via micro). Sedan kan man alltid variera tillbehöret t ex: olika rissorter, spaghetti, makaroner även couscous om man gillar det.

Edit: Kom på en gammal finsk maträtt som brukar göras när kassan börjar sina, korvsoppa! :)
Köttfärssås brukar jag faktiskt göra lite då och då (fast då äter jag det i fyra dagar isträck utan att frysa ner! :P )

Men den där korvsoppan lät väldigt enkel och god! Den ska jag defnitivt prova! :)

jeppzer

Post by jeppzer » 23 March 2006, 23:13

Men om man har en frys så kan man ju laga vad som hellst och sen tina upp det... då kan man nästan laga mat i en timme.. om man då sprider ut tiden på många portioner så blir det inte så mycket matlagning per måltid.
Provar Ubuntu för tillfället

andersajja

Post by andersajja » 23 March 2006, 23:26

Tunnbröd kan fyllas med nästan vad som helst.
Ex. champinjoner, ost och grönpaprika eller varför inte
korven och potatis.
Ett skapligt potatismos är, med iblandade grönsaker och svamp (gör storkok
och frys in).
Kan nästan ätas som det är (lägg kallt i tunnbrödet) utan något kött.
andersajja

"You are not allowed to criticize this product publicly",
"You agree that by agreeing, we can make any changes to
the agreement in the future which you automatically agree to."

Emil.s

Post by Emil.s » 23 March 2006, 23:35

Förutom att som skrivet äta pankakan som "vanligt" kan man ju även göra pankaksrullar med tex köttfärs...
Innan ni postar: Läs FAQen
När ni postar:
Posta i Rätt forum! Och skriv/formulera dig rätt

torkel2k

Post by torkel2k » 23 March 2006, 23:35

Om 9 dagar flyttar jag så fyll på i denhär tråden så ska jag skriva ut ett häfte.
"det kom upp en ruta där det stog "du måste vara root" elr ngt, root är väl typ frukt? elr jag vet inte.."

mm2000

Post by mm2000 » 23 March 2006, 23:42

Nu kom jag på vad det va länge sedan jag gjorde...
Detta kan man testa trots att man inte är student! :)

Strimla och fräs lövbiff i lite smör.
Tillsätt champinioner (burk eller färsk)
I med lite grädde och ganska mycket soya.

Äts med ris. Supergott!

WTK

Post by WTK » 24 March 2006, 02:23

Tips är att göra soyamjölk (kostar dryga en krona litern) och sen göra tofu. Billigt och går att göra massor med.
http://www.justfuckinggoogleit.com
~How do you kill that which has no life~

klein

Post by klein » 24 March 2006, 08:14

Köttfärs? Hur våga man köpa sånt! Har ni inte sett bildena på aftonbladet, hur anställda på slakterier, grisa ner sej i kött..

Lucifer888

Post by Lucifer888 » 24 March 2006, 08:18

m wrote:Köttfärs? Hur våga man köpa sånt! Har ni inte sett bildena på aftonbladet, hur anställda på slakterier, grisa ner sej i kött..
Tyvärr är jag inte så pryd att jag bryr mig så mycket om det. Tillagar mitt kött ganska väl så om det hade tillkommit bakterier så är dom sönderstekta för längesedan
"It's not that I hate people, I just think they're all idiots"
"Långt hår kräver mycket näring, framhålls det, och berövar hjärnan energi."

HenrikAn

Post by HenrikAn » 24 March 2006, 10:53

Ett studentrecept jag kommer ihåg från en tidning är fiskpinnar och snabbmakaroner. Stoppa ner fiskpinnarna i brödrosten och kör makaronerna i filtret i kaffebryggaren. Snabbt, billigt och ingen disk!

Kommer för övrigt ihåg hela recensionen av Gorbys Piroger från samma nummer:
Man blir inte mätt, men man tappar aptiten.
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.

bol

Post by bol » 24 March 2006, 11:45

Har ett recept som jag har kört med ganska länge, trots att jag inte är student, (Men dock lånat från en kompis på KTH :) ).

Ingredienser:
Bacon, 1 pkt.
Champinioner, 1 burk skivade, alt 5-6 färska. (Jag kör alltid med färska, för priset är ungefär samma).
Lök, 1 stor gul.
Vitlök, 2 klyftor eller efter smak.
Tomat 2 st.
Mellan Creme Fraiché, 1 burk. Har bäst konsistens.
Pasta.

Tillagning:
Stek bacon, lök och vitlök tillsammans, stek tills löken börjar bli mjuk, och baconet börjar bli lättstekt.

Tillsätt champinioner, stek så att dom får lite färg, ett par minuter ungefär. Här kan du hälla på lite olja på svampen, så att dom får lite stekfett på sig. Olivolja är gott.

Ungefär nu är det tid för att koka pasta.
Häll i tomaterna, som du har delat i klyftor/mindre bitar. (Även där efter smak och behag).
Låt dom puttra med litegrann så att dom blir varma.

Häll i creme fraichén, rör runt så den blandas med allting, och låt småputtra tillsammans i 2-3 minuter.

Bon apétiet! 8)

mm2000

Post by mm2000 » 24 March 2006, 11:52

bol wrote:Har ett recept som jag har kört med ganska länge, trots att jag inte är student, (Men dock lånat från en kompis på KTH :) ).

Ingredienser:
Bacon, 1 pkt.
Champinioner, 1 burk skivade, alt 5-6 färska. (Jag kör alltid med färska, för priset är ungefär samma).
Lök, 1 stor gul.
Vitlök, 2 klyftor eller efter smak.
Tomat 2 st.
Mellan Creme Fraiché, 1 burk. Har bäst konsistens.
Pasta.

Tillagning:
Stek bacon, lök och vitlök tillsammans, stek tills löken börjar bli mjuk, och baconet börjar bli lättstekt.

Tillsätt champinioner, stek så att dom får lite färg, ett par minuter ungefär. Här kan du hälla på lite olja på svampen, så att dom får lite stekfett på sig. Olivolja är gott.

Ungefär nu är det tid för att koka pasta.
Häll i tomaterna, som du har delat i klyftor/mindre bitar. (Även där efter smak och behag).
Låt dom puttra med litegrann så att dom blir varma.

Häll i creme fraichén, rör runt så den blandas med allting, och låt småputtra tillsammans i 2-3 minuter.

Bon apétiet! 8)
Garanterat något som jag också måste prova! :)

Här är ett annat ganska enkelt som jag kom på.

Strimla och stek kyckling.
Hacka jordnötter (en näve ungefär) och rosta litegrann med kygklingen när den är färdigstekt. Hacka en hel chilifrukt och tillsätt samtidigt grädde. Avsluta med att smaka av efter soja.

Om man inte gillar hettan så kan man utesluta chilin, men jag tycker det sätter piff på det hela.

Ätes med ris.

bol

Post by bol » 24 March 2006, 12:24

Riktigt gott faktiskt.
Och man kan ju variera kryddningen mellan gångerna också, så då blir det inte samma mat varje dag ;)

Finns ju en del smaksatta Creme Fraichér som är helt ok också.

Glömde säga att man bör använda svartpeppar, salt och chilipulver som krydda.

Gillar dock inte jordnötter i mat, utan bara som tilltugg, så jag får nog passa ditt recept dessvärre :)

OErjan

Post by OErjan » 24 March 2006, 15:01

varför inte fisksoppa?
Fräs 2st gula lökar i klyftor i margarin.
Tillsätt 2 burkar hela tomater,
1 liter vatten
2 buljongtärningar (eller fiskfond),
2 dl grädde
lite timjan.

Koka i 10-15 minuter.
Lägg i 400-600 g torskfilé i bitar (EDIT har använtbla lax, rengnbåge, lake, hooki, sej, sik /EDIT)och småkoka i 3-4 minuter.
Smaka av med salt, peppar, och hackad dill.

gör ett "storkok" och häll lämpliga portioner i plastpåsar och frys (låt soppan bli lite kall först), soppan fryser/tinar fortare om du låter det bli "tunna" paket jag brukar hälla ca 3Dl i en 4literspåse och knytatill längst upp. när jag tinar knackar jag sönder "isen" och lägger i en panna med ca 1/2dl vatten och kokar upp.

Jag brukar göra "snabbvitlöksbröd" till, dvs rosta en skiva vitt bröd ("spånskivefralla"), stryk en vitlöksklyfta mot brödet (använd brödet som rivjärn) lägg på en skiva ost eller bred på lite philadephiaost, mjukost, flödeost, smör... allt efter smak...
kanske jag är en av de sista människor som ser din gamla: bil, dator, gräsklippare...
efter mig är de så många kilo konfetti.

Agitator[RoX]

Post by Agitator[RoX] » 24 March 2006, 15:59

m wrote:Köttfärs? Hur våga man köpa sånt! Har ni inte sett bildena på aftonbladet, hur anställda på slakterier, grisa ner sej i kött..

Kan inte påstå att det var någon större överraskning. ;)
Gamma Testing - Where testing is extended to the entire user community (AKA shipping the product)

wizzard elix

Post by wizzard elix » 25 March 2006, 12:52

YOGHURT FTW! Billigt och gott.. de första 8 tallrikarna i alla fall.. ;)
#297177 :: counter.li.org
Power Mac G4 2x1.25GHz - Mac OS X 10.4.6
iBook G4 1.4GHz - Mac OS X 10.4.6
Server - Slackware 10.2, Solaris 10
README

zuu

Post by zuu » 26 March 2006, 00:37

wizzard elix wrote:YOGHURT FTW! Billigt och gott.. de första 8 tallrikarna i alla fall.. ;)
Nä, osötad filmjölk. Helst från skånemejerier, men arlas A-fil smakar okej den med. Går att äta med osötade flingor hur mycket som helst utan att man tröttnar på det. Vill man lyxa till det någon gång så kan man ha lite sylt i.

Till lunch/kvällsmat vill man dock kanske ha något lagat. Då är omeletter alltid trevligt. Man köper ägg och något kul att ha i. Kul att ha i kan vara bacon-tärningar, korv, frysta ärtor, ost, färska tomater.. etc. Vill man toppa protein-lyckan lite extra så kan man bre på ett lager med kesella på omeletten när den är klar.

För övrigt så om man inte har någon bättre ide så kan man äta en burk kesella till lunch/kvällsmat och kanske en macka och tomat till, om man inte behöver så mycket energi.

[edit: men se upp för kokbar kesella, råkade köpa en sån av misstag här om dan, de smakar vidrigt att äta direkt ur burken. ]
Debian - Just Works (TM)

wizzard elix

Post by wizzard elix » 26 March 2006, 15:41

Filmjölk är mjölk som det blivit fel. :P Kan inte med det.
#297177 :: counter.li.org
Power Mac G4 2x1.25GHz - Mac OS X 10.4.6
iBook G4 1.4GHz - Mac OS X 10.4.6
Server - Slackware 10.2, Solaris 10
README

gramse

Post by gramse » 26 March 2006, 19:20

fattiga riddare:

ägg
bröd
kryddor efter behag

rör ihop äggulan å vitan krydda med salt peppar eller vad som du tycker gott. Lägg sedan brödet i ägget (så att du får ägg på bägge sidor).
Stek brödet, gott och mättande, tillbehör/pålägg tar man efter behag.
Runing CRUX sins ver. 0.94
Installed CRUX 2.2

Registered Linux user number 333645
http://counter.li.org/

Filidutten

Post by Filidutten » 26 March 2006, 20:38

Blåbärssoppa :D

annars är det väl Jolt och billy hela vägen

Filidutten

Post by Filidutten » 26 March 2006, 20:38

kräftor?

@nders

Post by @nders » 4 April 2006, 14:59

Det här är inga specifika recept, men trevliga förslag för folk som vill spara undan pengarna än enbart att lägga dem på mat. :->

Tips nummer ett, det som fått mig att kunna spara som mest med pengar. Det är att köpa en frysbox, Glöm fjantiga detaljer som en frys, min rymmer drygt 212 liter mat. Sedan kan du ha som projekt att fylla den med diverse lockvaror ifrån olika billighetsafärer. wilys brukar ha en hel del, och att handla vid mellandagsrean, efter påsk och andra högtider kan också ge dig mycket mat för pengarna!

Sedan kan du göra saker som att frysa ner kanterna du får över av ostresterna, så har du material sen när du gör din egen pizza.
Överbliven grädde som riskerar att bli gammal, kan man frysa ner i iskuber för att sedan piffa upp maten, alt göra en god sås.

samma sak kan man göra med rödvin, samma sak kan du givetvis göra med lök, fast hackad. Jag har experimenterat med att frysa en hel gullök, och det gick inte.
Dock är det smidigast att ha en matberedare för att orna till störe mängder! dock går det att göra det för hand, jag känner en som skivade 10 killo gullök och frös ner det! det är dock INGET jag rekommenderar!
Potatis kan du frysa ner hel, dock ska du inte låta den tina, då går det helvete!

Däremot så fungerar det perfekt att låta den gå ifrån djupfryst till kokande direkt! alt stekt om du orkat att skiva upp den först.
sedan har vi ett gammalt knep min moder lärde sig under sin tid på hemtjänsten, bröd håller längre om man fryser ner den. samt brödet är givetvis billigare och med drygt(har mindre med luft och mer substans) om du bakar det själv...

en kokbok jag fastnat för är den gamla klassikern ruttiga kokboken, den har en hel del grundrecept. och tips. Det kanske inte har med de modernaste och trendigaste recepten, men vi var väl ute efter billig studentkost? och den har med recept som pizza så.
Samt du borde kunna hitta följande kokbok på ett bibliotek nära dig, den är ganska tunn, men har en del tips och förslag.
" Matbok för fattig gourmet ; Lotten Thörngren. isbn; 91-552-1
382-0"
Lycka till och glöm givetvis inte bort, att försöka att få tag i frysboxen som en lockvara ifall du kan! ;-D
Mänskligheten är sällan bakåtkompatibel...

md2perpe

Post by md2perpe » 4 April 2006, 20:16

Kokt torsk är väldigt lätt:

Koka upp välsaltat vatten (gärna ½dl salt per liter vatten).
Lägg i den tinade torskfilén.
Sätt av eller nästan av plattan så att värmen hålls medan fisken blir klar.
Fisken är klar efter några få minuter.

Kan ätas med kokt potatis eller potatismos.

Lämpliga tillbehör: crème fraiche, pepparrot och/eller smält smör.

---

En annan enkel(!), billig(!!) och god(!!!) fiskrätt är stekt strömming.

Ett tips för trevligare strömming är att dela de rensade strömmingarna i sina två filéer och samtidigt skära bort ryggfenan; den kan vara litet hård och benig.

Vänd i blandning av mjöl, salt och vitpeppar. Stek några minuter på hög värme. De blir klara mycket snabbt.

Tillbehör: potatismos och lingonsylt.
RTFM: förkortning som är bra att ta till om man vill låtsas tycka att frågan är trivial, fast man egentligen inte själv har ett svar.

oxymoron

Post by oxymoron » 6 April 2006, 09:57

Nu behöver du inte tänka på det längre :D jag sprang ut på gatorna naken och firade att studiemedlet ska höjas med 300kr, nu behöver man inte utbilda sig, räcker att man lever på studiebidraget!

:evil:

Edit: SARKASM!
------In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows? ------

Ubuntu Feisty Fawn

Post Reply