Tangentbord?

Fritt forum, här är det högt i taket.
Post Reply
Snouser

Tangentbord?

Post by Snouser » 14 July 2006, 23:19

Jag letar efter nått bra och trevligt tangentbord.
Jag har kollat lite på självlysande bord, men är dessa nått att ha. Lys-funkationen är annars perfekt.

Några tips?

depeo

Post by depeo » 15 July 2006, 00:54

Om du vill ett standardtangentbort med sparsamt med extra knappar och annat jox så är Logitech Ultra-X Flat är ett av de bättre. :)

Image

abc123

Post by abc123 » 15 July 2006, 01:17

annars finns det trevliga gammla tangentbord utan Windows-logga-tangenter på soptippen.

vanten

Post by vanten » 15 July 2006, 01:26

abc123 wrote:annars finns det trevliga gammla tangentbord utan Windows-logga-tangenter på soptippen.
Eller så skrapar man bara bort loggan ;)
.: GNU/Linux :: Gentoo :: Fluxbox :.
.: BSD/Darwin :: Mac :: OS X :.

Snouser

Post by Snouser » 15 July 2006, 01:59

Nått bra med belsysning?

jeppzer

Post by jeppzer » 15 July 2006, 03:33

Jag har ett blankt, typematrix ez-reach 2030.
http://www.typematrix.com/

Det var inte vad du frågade efter, jag tycker det är värt att lägga om lite skrivvanor för att få det att fungera, med ett blankt tangentbord så kan du inte titta ned. Med raka tangenter blir det mycket enklare att skriva. Enter och backspace knappen i mitten är underbart. Jag är hel nöjd med det, ångrar mig inte trots att det är dyraste laget.

Att ha lyse på tangentbordet är ju helt emot vad man borde tänka, man ska ju inte titta på tangentbordet!
Provar Ubuntu för tillfället

Snouser

Post by Snouser » 15 July 2006, 18:23

jeppzer wrote:Jag har ett blankt, typematrix ez-reach 2030.

Det var inte vad du frågade efter, jag tycker det är värt att lägga om lite skrivvanor för att få det att fungera, med ett blankt tangentbord så kan du inte titta ned. Med raka tangenter blir det mycket enklare att skriva. Enter och backspace knappen i mitten är underbart. Jag är hel nöjd med det, ångrar mig inte trots att det är dyraste laget.

Att ha lyse på tangentbordet är ju helt emot vad man borde tänka, man ska ju inte titta på tangentbordet!
Snygga tangenbord!

VIlket av dom har du?
Jag skulle vilja ha ett bord med QWERTY. Såg att de fanns bord utan tecken som va helt gråa, de är ju fult. Jag vill ha ett bord utan tecken fast där vissa knappar är färgade. Ungefär som detta: http://www.typematrix.com/images/skins/ ... eyb_180x76 Dock så gillar jag inte den rosa färgen.

jeppzer

Post by jeppzer » 16 July 2006, 02:02

Snouser wrote:

Snygga tangenbord!

VIlket av dom har du?
Jag skulle vilja ha ett bord med QWERTY. Såg att de fanns bord utan tecken som va helt gråa, de är ju fult. Jag vill ha ett bord utan tecken fast där vissa knappar är färgade. Ungefär som detta: http://www.typematrix.com/images/skins/ ... eyb_180x76 Dock så gillar jag inte den rosa färgen.
Jo, men det är precis så där mitt tangentbord ser ut, Den rosa färgen är nog bara nån störning i bilden för det är inte så på riktigt. Layouten är bestämt ju av xorg.conf, så det har ju egentligen ingentin med tangentbordet att göra.

Fast ifs så har tangentbordet dvorak inbyggt via en tilläggsfunktion om man så vill. Men det är absolut inget som är standard som man behvöer använda.

Snouser

Post by Snouser » 16 July 2006, 02:50

Va?! Kan man ändra färg på dom olika knapparna från datorn?
Betyder de att jag kan ha exakt vilka färger jag vill på tangentbordet.

Finns de tangenbordet som jag länkade till i QWERTY, eller blir jag tvungen att lära mig en ny teknik?

jeppzer

Post by jeppzer » 16 July 2006, 03:18

Snouser wrote:Va?! Kan man ändra färg på dom olika knapparna från datorn?
Betyder de att jag kan ha exakt vilka färger jag vill på tangentbordet.

Finns de tangenbordet som jag länkade till i QWERTY, eller blir jag tvungen att lära mig en ny teknik?
Nä, du kan inte ändra på färgerna på tangentbordet. Du har en olika sektioner precis om på bilden. Du har vita knappar och gråa knappar, och en röd, deleteknappen. Ifs så har alla knappar samma form, så det går ju att sätta de där man vill, men ändra färg från datorn, det kan man inte.

Eftersom mitt är blankt så har den väl ingen speciell layout. Det jag skrev är att det är ju inte tangentbordet som bestämmer hur du vill ha knapparna organiserade. Alla olika layouter ju sin egen konfigurationsfil, de brukar vanligen ligga i typ /etc/X11/xkb/symbols. Däremot så finns det en special funktion som förvandlar tangentbordet till dvorak om man har vanlig qwerty-layout installerad på datorn.

Hoppas att det vart lite klarare nu.

Snouser

Post by Snouser » 16 July 2006, 04:00

Jaha, okej.

En följd fråga då.

Varför heter dom olika tangentborden olika (QWERTY, DVORAK) om man ändåkan ställa om dom efter som man vill ha dom?

jeppzer

Post by jeppzer » 16 July 2006, 13:26

Snouser wrote:Jaha, okej.

En följd fråga då.

Varför heter dom olika tangentborden olika (QWERTY, DVORAK) om man ändåkan ställa om dom efter som man vill ha dom?
Därför att på de amerikanska modellerna så är det ju bokstäver tryckt på tangentbordet. Jag som sagt ett blankt som jag har köpt från den enda svenska återförsäljaren: http://www.ergoff.se

fagerjan

Post by fagerjan » 16 July 2006, 17:36

Fagerjan

Snouser

Post by Snouser » 17 July 2006, 02:26

´

Et sådan skulle vara perfekt, men dom hade inte släppt dom för försäljning. Hoppas att dom gör de snart.

zuu

Post by zuu » 23 July 2006, 02:07

Jag har ett sånt med.. dock med svensk Qwerty tryckt då jag köpte mitt för ca 15 månader sedan, och då fanns inte de blanka.

Dock är det numera bara sekundärt tangentbord som jag har när jag är ute och reser med laptopen och inte orkar släpa med mitt Kinesis Countered. Eller när jag installerar saker och anväder Dvorak-funktionen. (Kinesis har det med, men då försvinner de manuella hårdvaru-mappningar man har gjort.) Innan jag bytte upp mig till kinesiset minns jag att jag tyckte det var underbart. Nu tycker jag att tangenterna är något tröga och ja.. lite inneffektivt är det också. (jämfört med kinesiset, som står en klass över det TypeMatrix som i sin tur står en klass över "vanliga" tangentbord.)

Den särklass största nackdelen med TypeMatrix:et är att höger alt (alt-gr) sitter längst ner i högra hörnet. Är man administratör på datorn man sitter vid eller om det är en Linux/Unix-burk går det att flytta på Alt till PgUp och Escape/Ctrl (beronde på om man är VIM eller Emacs-fanatiker till PgDn) till PgUp. ... Vill man däremot använda tangentbordet på skolan/universitetet som studerande så sitter man i regel vid en windowsburk där man saknar admin-rättigheter vilket gör det SVÅRT (men inte omöjligt) att flytta på Alt-tangenten.

En annan nackdel är (gemensamt med billigare bord) är att MOD-knapparna sitter dåligt till, gämfört med tex ett Kinesis.

Men helt klart värt de 1364 kronorna inkl moms och frakt jag gav för mitt. Bestäler man via www.aoeu.info får man 200 kr i rabatt på priset hos ergoff.
Debian - Just Works (TM)

zuu

Re: Tangentbord?

Post by zuu » 23 July 2006, 02:18

Snouser wrote:Jag har kollat lite på självlysande bord, men är dessa nått att ha. Lys-funkationen är annars perfekt.
Utan att försöka vara allt för elitistisk (med avseende på touch typing osv.), så undrar jag hur mycket nytta du har av lys-funtionen. Har man inte alltid någon bakgrundsbelysning i rummet för att inte ögonen skall bli för belastade? Men jag kanske har fel?
Debian - Just Works (TM)

jeppzer

Post by jeppzer » 23 July 2006, 12:51

zuu wrote: Den särklass största nackdelen med TypeMatrix:et är att höger alt (alt-gr) sitter längst ner i högra hörnet. Är man administratör på datorn man sitter vid eller om det är en Linux/Unix-burk går det att flytta på Alt till PgUp och Escape/Ctrl (beronde på om man är VIM eller Emacs-fanatiker till PgDn) till PgUp. ... Vill man däremot använda tangentbordet på skolan/universitetet som studerande så sitter man i regel vid en windowsburk där man saknar admin-rättigheter vilket gör det SVÅRT (men inte omöjligt) att flytta på Alt-tangenten.
Jag har mappat om mitt tangentbord ganska så rejält faktiskt. Alt gr sitter inte på Pgup. utan sitter istället på knappen under Ä på en qwerty variant. Sen så för den andra handen så har q fått ge vika åt en till alt gr (alltså, knappen x, på qwerty). Sen så har jag alla specialtecken som jag vill ha under de vanliga bokstavsknapparna så att man aldrig behöver sträcka sig nånting.

Till windows har jag en exe-fil som jag bär omkring på när jag sitter vid windowsdatorer, fungerar prima även det.

Fast jag kan ju inte förneka att kinesis kontoured ser riktigt delikat ut!

Post Reply