Farligt att springa?

Fritt forum, här är det högt i taket.
Post Reply
rope

Farligt att springa?

Post by rope » 18 July 2006, 12:20

Kan det vara farligt att springa, i motions syfte om man har lite halv kassa skor.?
Har ett par gamla skor som har sett sina bästa dagar, dom har inte mycket till sula att tala om och är allmänt slitna men dom är sköna. Törs man använda ett par sådana om man fick för sig att fara ut och löpa?

Man har ju sett människor från diverse afrika-länder som springer barfota på tävlingar, man tycker ju att det skulla vara värre än att ha dåliga skor.

visst skulle jag kunna köpa ett par värsting-deluxe-löpa-jättefort-skor för en massa pengar för att vara på den säkra sidan, men då jag inte tycker att det är speciellt kul att springa så känns det onödigt.
When I held that gun in my hand, I felt a surge of power ... like God must feel when he's holding a gun.
//Homer Simpson

CUBErt

Post by CUBErt » 18 July 2006, 14:05

Vet inte hur det är med löpning. Men jag fick sjukt ont i hälarna när jag åkte skateboard med ett par dåliga skor.

Emil.s

Post by Emil.s » 18 July 2006, 15:01

Jo, visst kan man få ont i fötterna.
Jag springer ganska mycket, men har inga speciella skor för det. Men sulan måste i allafall vara lite dämpande.

Om du inte enbart ska springa så avråder jag från köp av löparskor. Även om de kostar 2k så håller de inte bättre än ett par sandaler för 50 spänn.
Om man lämnar vägen eller "fina löpstigen" för en tur genom skogen så är det inga skor kvar efter att man snubblat på en kvist. :P

Men som sagt. Många afrikaner och sydamerikaner springer barfota, och det har de inga problem med.
Se till att skona inte skavber bara. Skavsår är inge kul. ;)
Innan ni postar: Läs FAQen
När ni postar:
Posta i Rätt forum! Och skriv/formulera dig rätt

fagerjan

Re: Farligt att springa?

Post by fagerjan » 18 July 2006, 17:01

rope wrote: Man har ju sett människor från diverse afrika-länder som springer barfota på tävlingar, man tycker ju att det skulla vara värre än att ha dåliga skor.
Människans fötter har utveclats för att gå och springa i c:a 4 miljoner år. Så att gå och springa barfota är oftast bättre för fötterna än med skor när det inte är kallt.
Fagerjan

rope

Re: Farligt att springa?

Post by rope » 19 July 2006, 01:27

fagerjan wrote: Människans fötter har utveclats för att gå och springa i c:a 4 miljoner år. Så att gå och springa barfota är oftast bättre för fötterna än med skor när det inte är kallt.
Tror nog att jag vill ha skorna på mig även fast det är varmt då det brukar göra ont att gå/springa utan skor på underlag som är hårdre en en nyklippt gräsmatta.
Så jag får väl försöka att hitta mig nån liten fin löparrunda som man kan träna lite på då.

Har inte sprungit sedan jag var liten grabb så hur långt kan vara lämpligt att börja med, ska man börja lugnt med typ 5km eller ska man satsa på lite längre sträcka från början?
When I held that gun in my hand, I felt a surge of power ... like God must feel when he's holding a gun.
//Homer Simpson

Millepromille

Post by Millepromille » 19 July 2006, 02:09

du ska faktiskt ha väldigt bra skor för att det ska vara hälsosammare än att springa barfota på mjuka underlag.

rekomenderar helt enkelt att du köper vanliga sommar skor typ tenniskor som fungerar både att springa i och att ha på sej på stan.

att dom är sköna är förstås a och o. är skon härlig så är den väldigt troligt hälsosam för fötterna också.. att ha på sej skor som är gammla och slitna är fakiskt väldigt dumt ifall du tänk träna mycket i dom.. sned belastning på fötterna gör att senorna kan bli fel belastade och skadade (nja de gör väl mest ont)väldigt fort faktiskt.

sen är det ju förstås inge kul att springa omkring i ohärliga skor=)

zeal

Post by zeal » 19 July 2006, 11:25

Jag håller med de flesta om att det inte är någon fara att springa i slitna skor. Dock undrar jag om det verkligen är smart att börja springa barfota i vuxen ålder, kan tänka mig att det skiljer en del på en fot som alltid sprungit barfota och en som levt ett skyddat skoliv och plötsligt kastas ut i verkliga världen. :)

Emil.s

Post by Emil.s » 19 July 2006, 11:45

zeal wrote:Jag håller med de flesta om att det inte är någon fara att springa i slitna skor. Dock undrar jag om det verkligen är smart att börja springa barfota i vuxen ålder, kan tänka mig att det skiljer en del på en fot som alltid sprungit barfota och en som levt ett skyddat skoliv och plötsligt kastas ut i verkliga världen. :)
Jo, det är klart. Men det går att lära sig. Man måste välja foten bara.
Om man nu vill gå barfota dyngnet runt så kan man ju börja med att gå på asfaltsväg ca 10 min per dag. Kanske lite grusväg eller något annat otrevligt också.

Du kommer nog att känna själv när du kan börja springa barfota. Men foten måste hinna anpassa sig först. ;)
Innan ni postar: Läs FAQen
När ni postar:
Posta i Rätt forum! Och skriv/formulera dig rätt

Filidutten

Post by Filidutten » 20 July 2006, 00:02

Lägg av, ut och spring. Jag springer i mina fotbollsskor... sämre dämpning och ojämnare sula for man leta efter....

Millepromille

Post by Millepromille » 20 July 2006, 02:01

Emil.s wrote:
zeal wrote:Jag håller med de flesta om att det inte är någon fara att springa i slitna skor. Dock undrar jag om det verkligen är smart att börja springa barfota i vuxen ålder, kan tänka mig att det skiljer en del på en fot som alltid sprungit barfota och en som levt ett skyddat skoliv och plötsligt kastas ut i verkliga världen. :)
Jo, det är klart. Men det går att lära sig. Man måste välja foten bara.
Om man nu vill gå barfota dyngnet runt så kan man ju börja med att gå på asfaltsväg ca 10 min per dag. Kanske lite grusväg eller något annat otrevligt också.

Du kommer nog att känna själv när du kan börja springa barfota. Men foten måste hinna anpassa sig först. ;)

det är ju dock inte särsilkt smart att gå barfota 24/h då det blir sjukhuset pga alla vassa metal och glas föremål som man hitar lite här och där :D om inte annat så finns de andra otrevligheter man kommer trampa i :wink:

Post Reply