Vart kommer era kunskaper från?

Fritt forum, här är det högt i taket.
Post Reply
oxymoron

Vart kommer era kunskaper från?

Post by oxymoron » 25 July 2006, 21:20

Vart kommer folkets linuxkunskaper ifrån? är intersserad av att kunna en massa mer än vad jag kan just nu om linux.

Har ni lärt er själv... trial and error,
Någon som har lärt sig i skolan?

något annat?
------In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows? ------

Ubuntu Feisty Fawn

CUBErt

Post by CUBErt » 25 July 2006, 21:42

Har lärt mig allt själv, " trial and error" som du säger :)

Fedor

Post by Fedor » 25 July 2006, 22:06

Har läst en del böcker
även om man lär sig hela tiden under tiden man håller på.

Biffy

Post by Biffy » 25 July 2006, 22:08

Har lärt mig själv. Lär mig mest när något har krånglat, och det har det gjort ett par gånger om man säger så. :)
Image

Använder Ubuntu Dapper.

cannibalcow

Post by cannibalcow » 25 July 2006, 22:09

När jag började med linux så hade jag sönder det om och om igen.
Provade, testade och installerade om det X antal gånger.

När jag började bli varm i kläderna så började jag göra småprojekt som att installera en ftp och få den att funka bra.. lika så med webserver osv.

Jag håller fortfarande på och hackar på det sättet. Jag sätter upp ett mål och sen dräper jag alla problem på vägen

Gick dock en KY utbildning där vi fick uppgiften "Installera linux så det funkar bra sen skriver ni ett gissa-tal-spel i bash". Det är enda bra erfarenhet av linux och skola jag haft.

Jag har lärt mig väldigt mycket i mitt jobb då jag jobbar enbart i linux-servermiljö.
When the going gets weird, the weird turn pro.

kjell-e

Post by kjell-e » 25 July 2006, 23:52

Grundläggande unixkunskaper fick jag när jag skaffade konto på en BSD-maskin, PDP11-70 med 2.9BSD, på Tekniska högskolan i Linköping i samband med mina studier på 80-talet.

Linux här jag sedan lärt mig genom att arbeta med det sedan 1995. I jobbet var det ofta att man blev tvungen att lära sig nya saker och det skedde oftast genom att plöja manualsidor, HOWTOS och webbsidor med dokumentation och i viss mån fråga kollegor. T.ex. blev jag tvungen att snabbt lära mig mjukvaru-RAID då RAID:en på en maskin krånglade. Mycket har också kommit efter hand i form av erfarenheter.

Om du har en labbdator kan fundera ut lite olika scenarior och saker som du vill prova och testa dem på den.

Läs böcker, läs manualsidor, läs på nätet och labba ordentligt är mina rekommendationer.

cannibalcow, var gick du din KY-utbildning? Jag har själv undervisat en del på sådana kurser i Östergötland.

cannibalcow

Post by cannibalcow » 25 July 2006, 23:55

Jag gick i Sandviken. ITDK, Informationsteknik och digital Kommunikation.
When the going gets weird, the weird turn pro.

Nille_kungen

Post by Nille_kungen » 26 July 2006, 00:04

Jag har lärt mej själv och via google.
Läs man sidor.
Har du en kompis som kan Linux så be han knasa en maskin du inte använder sen kan du felsöka och lära dej massor.
Så mitt tips är lek och lär, du lär dej messt då.
Samt lek med olika saker och få det att fungera.
Och kör linux på heltid så lär du dej snabbt.
Jag började i slackware då jag ville ha en "krångligare" dist och lära mej med.
Jag har bara kört linux i 2år.
Men man lär sej snabbt om man ger sig f**n på det.
Sedan har jag kompisar som kör linux i kritisk miljö som jag administrerar idag.
Samt kompisar med opensource företag där jag även admin servrar.
Sedan blir det lite i mitt riktiga jobb i säkerhetsbranchen men inte så mycket, tyvär mycket windows där (inte för att det är fel på windows men jag trivs bättre i linux).

Konstigt hur man blir indragen i "linuxträsket".
För att lära sig själv krävs intresse, har du intresse kommer du lära dej linux mycket väl.
The more linux u go, The slacker u get

mikaelho

Post by mikaelho » 26 July 2006, 02:15

har som ni andra, läst på nätet, läst i böcker. ställt frågor här såklart. har inte så stora kunskaper i linux, men det är så roligt.

men håller med kjell-e om vart man kan lära sig. kan rekommendera att installera en virtuell dator med någon linuxdist, om ni "bara" har en dator.

gholen

Post by gholen » 26 July 2006, 14:43

Trail and eroor för min del, det mesta i alla fall, fick en oerhörd hjälp av att kunna använda IRC, och så har det vart.
Forumet här har hjälpt en hel del, och Flashback.info!

Sedan läser jag en man-sida om ett program innan jag startar det.
Man får ett visst hum om hur det funkar..

Eftersom det är bara jag som håller på med linux bland folket jag är med, så är det mest att googla, man-sidor och en massa irrsi/X-chat....

Böcker, men det är antingen för enkla eller för svåra.
Fluxbox,urxvt under Ubuntu Dapper Drake
Image

kratz

Post by kratz » 26 July 2006, 16:24

Det började med att en lärare på Högsby Utbildningsceter snackade om att "man ska inte stödja ett monopol" och han uppmanade mig till att testa linux. då ubuntu. Han hjälpte mig med alla grundläggande självklara saker så att jag kom igång och förstod systemet.

Efter detta så var det "trial and error" som gälde, även nu. Detta forumet har alltid varit till STOOOR hjälp.
Och så självklart google.se/linux..

//kratz
Välkommen till http://archlinux.se !

xipish

Post by xipish » 27 July 2006, 01:44

Jag kan inte så mycket om Linux men har läst i forum , och ställt massa frågor såklart kan ganska lite fortfarnde men ska försöka lära mig mer :)

Men det är ganska roligt och intressant att använda en annan os istället för Windows
In this country, you gotta make the money first. Then when you get the money, you get the power. Then when you get the power, then you get the women

Emil.s

Post by Emil.s » 27 July 2006, 16:50

Har som många andra lärt sig av:

bbs.linux.se :P
Google
"man"

Och annat man hittat på nätet. :)
Innan ni postar: Läs FAQen
När ni postar:
Posta i Rätt forum! Och skriv/formulera dig rätt

brain

Post by brain » 27 July 2006, 16:55

manpages, HOWTO's, google och trial & error.
I'd rather shuffle a deck of cards in my rectum than read about Microsoft.

md2perpe

Post by md2perpe » 28 July 2006, 11:00

medfött
RTFM: förkortning som är bra att ta till om man vill låtsas tycka att frågan är trivial, fast man egentligen inte själv har ett svar.

Nille_kungen

Post by Nille_kungen » 28 July 2006, 20:09

md2perpe du gav mej ett gott skratt.
Men det är nog sant att vissa har lättare att lära sej saker och det flyter naturligt.
The more linux u go, The slacker u get

zuu

Post by zuu » 29 July 2006, 15:52

Förutom ovastående,

En viss svensk IRC-kanal där det cirkulerar mycket kunnigt folk. Där har jag lärt mig ett och annat. Tänker inte skriva vilken kanal med respekt för dem som håller till där, då de inte skulle bli glada om det trillar in 30 newbies som frågar om nybörjarsaker.
Debian - Just Works (TM)

etnica

Post by etnica » 1 August 2006, 16:13

Min kunskap kommer från lek med datorer sen jag var 10-12 år, är 27 nu. Linux hoppa jag väll på runt 1996 o använder det till o från beroende på vad jag skall göra. Sen hur stora kunskaper jag har inom Linux kan jag inte svara på finns alltid nya saker att lära sig och minnet är kort.

Men som sagt har en del böcker men den mesta informationen hämtar jag på nätet, använder mest böcker när jag skall programmera.
Mycket behändigare o ha en bok då imho, senaste inköpta bok är Oreilys Linux Device drivers.

Men sammanfattat så är jag väll ganska självlärd o polarna har alltid sagt att jag skulle jobba inom data o de fick ju rätt till slut :).

wildstam

Post by wildstam » 1 August 2006, 19:06

Trial and error.

Började med linux när jag pluggade. Då umgicks jag med ett par dataingenjörer som under en fest i studentkorridoren övertalade mig att installera debian och på den vägen är det.

Synt4x_3rr0r

Post by Synt4x_3rr0r » 6 August 2006, 16:13

Jag har lärt mig själv jag också. Som många andra så är det trial and error liksom.
Man har råkat göra något fel i xorg.conf t.ex så att det inte startar. Och då var man ju inte smart nog att ta backup på orginalfilen heller :D
Så det blev ominstallation.

Sen måste man ju experimentera lite för att lära sig. Man lär sig mycket snabbare på det sättet även om man råkar ta isönder systemet ibland än om man tar allting på den säkra sidan.

Hade inte Internet och Google funnits så hade jag nog aldrig lärt mig Linux så bra som jag kan det nu.

Post Reply