Stockholm återigen en fri stad

Fritt forum, här är det högt i taket.
klein

Stockholm återigen en fri stad

Post by klein » 31 July 2006, 09:45

Japp! Nu kan vi Stockholmare åter ingen känna frihetskänsla, då biltulls projektet är stoppad och förhoppnings läggs ner för alltid.

Nu är det bara att rösta NEJ till skiten och sedan kan göra Fru Billström till generaldirektör för någon meninglös statlig myndighet.
Last edited by klein on 31 July 2006, 12:21, edited 1 time in total.

md2perpe

Post by md2perpe » 31 July 2006, 09:53

"Stockholm åter ingen fri stad"? Menar du att den var fri innan? Eller har du stavat fel och menar "igen"?
RTFM: förkortning som är bra att ta till om man vill låtsas tycka att frågan är trivial, fast man egentligen inte själv har ett svar.

KiXeR

Re: Stockholm åter ingen en fri stad

Post by KiXeR » 31 July 2006, 09:56

Haha den var bra!

Vi får väl se, omröstningen är ledande men INTE avgörande som politikerna har sagt, dvs. din röst = 0 hihihi

/K
m wrote:Japp! Nu kan vi Stockholmare åter ingen känna frihetskänsla, då biltulls projektet är stoppad och förhoppnings läggs ner för alltid.

Nu är det bara att rösta NEJ till skiten och sedan kan göra Fru Billström till generaldirektör för någon meninglös statlig myndighet.
/usr/bin/drinking

zuu

Post by zuu » 31 July 2006, 10:54

Verkar som att projektet har gett en del bra resultat också, inte bara "intressanta" inlägg av "m". :P
http://www.stockholmsforsoket.se/templa ... px?id=8433

Fast.. miljömålet som de har fastställt är ju ganska så marginelt. "Minskade utsläpp av koldioxid, kväveoxider och partiklar". De har inte specificerat någon mängd utan bara minskning.
Debian - Just Works (TM)

klein

Post by klein » 31 July 2006, 12:27

Att läsa Stockholmforsoket.se om biltullar, är som att låta Nationaldemokraterna tycka fritt om invandrigen. Dvs knappas objektiv åsikter som kommer till tals.

Gå in på http://www.tullvalet.se

Om aliesens vinner valet, så kommer hela länets åsikter att räknas, det är i allalfall en framgång demokratimässigt. Om ondskan får behålla makten, kommer man väl bara räkna rösterna på Söder och som registerade medlemmar hos SAP.

:-)

Synd att det varit så mycket myggel och odemokraitska fiffelspel kring biltullar. Se bara valsedalarna, ledade texter. Eller på miljökansliet som har fått rött kort av revisorna.

zuu wrote:Verkar som att projektet har gett en del bra resultat också, inte bara "intressanta" inlägg av "m". :P
http://http://www.stockholmforsoket.se/ ... px?id=8433

Fast.. miljömålet som de har fastställt är ju ganska så marginelt. "Minskade utsläpp av koldioxid, kväveoxider och partiklar". De har inte specificerat någon mängd utan bara minskning.

gholen

Post by gholen » 31 July 2006, 15:35

Mitt ex och hennes familj kommer att rösta JA till tullar.
Mina gudföräldrar kommer att rörsta JA, och skulle jag bo i stockholm (vilket jag tack och lov inte gör) skulle jag rösta JA! till fortsatt biltull!

Bilister får finnas, men ska dom ha en stor förbannad bil och vara förmer än fotgängare, då ska dom gott betalla för sig!
Fluxbox,urxvt under Ubuntu Dapper Drake
Image

Vampis

Post by Vampis » 31 July 2006, 16:47

Och åter igen är forumet INTE fritt från "m's" biltullsinlägg ;)

wildstam

Post by wildstam » 31 July 2006, 17:35

Äntligen har man råd att ta bilen till jobbet igen. Tjänar cirka 1,5 h/arbetsdag på att skippa tunnelbana/buss.

trekkie78

Post by trekkie78 » 31 July 2006, 17:47

zuu wrote:Verkar som att projektet har gett en del bra resultat också, inte bara "intressanta" inlägg av "m". :P

Läs analysgruppens sammanfattning på samma sida så får du fram uppgifterna angående luftkvalitet.

//trekkie

Lucifer888

Post by Lucifer888 » 31 July 2006, 19:30

gholen wrote:Bilister får finnas, men ska dom ha en stor förbannad bil och vara förmer än fotgängare, då ska dom gott betalla för sig!
Som att det _inte_ kostar att äga bil idag ;)
"It's not that I hate people, I just think they're all idiots"
"Långt hår kräver mycket näring, framhålls det, och berövar hjärnan energi."

gholen

Post by gholen » 31 July 2006, 20:39

Lucifer888 wrote:
gholen wrote:Bilister får finnas, men ska dom ha en stor förbannad bil och vara förmer än fotgängare, då ska dom gott betalla för sig!
Visst kostar det.
Men för att använda ett bra utryck som miljöpatiet har tatt sönder,, så är jag för lägra skatter för dom som bor i glesbygden, där bussarn a slutade att gå för tio år sen. i stan däremot, med i stockholms fall, tunnelbana och buss, så är det bra med en extra skatt. vad man ska använda pengarna till, tja, i "m"'s fall, varör inte polisen? I mitt fall, sjukvård och psyket.
Image

zuu

Post by zuu » 31 July 2006, 21:05

trekkie78 wrote:

Läs analysgruppens sammanfattning på samma sida så får du fram uppgifterna angående luftkvalitet.

//trekkie
Jo.. jag såg det.. de har fått ner en del halter med 10-14 procent. Men målet var ju bara att minska vilket jag reagerade lite på.

Och till m har jag att säga...

www.tullvalet.se står det att läsa under menyvalet fakta i förorden:
[cite]Informationen som publiceras i dessa faktaavdelningar på Tullvalet.se är hämtad från rapporten "Trängselskatten - vägval för Stockholmsregionen" från Stockholms Handelskammare.[/cite]

Det vill säga tullvalet.se använder samma rapport som jag länkade till (sammanfattningen av den).

Så jag vet inte hur du menar att tullvalet.se:s fakta är mer rätt.

Däremot på de andra sidorna har de ju sitt eget till synes redaktionella innehåll. Tex Ja/Nej argumenten som via urval och pressentation vinklats kraftigt för Nej-sidans fördel.
Debian - Just Works (TM)

torslund

Post by torslund » 1 August 2006, 12:19

Ett jävla tjat om fel sak.
Hela samhället är uppbyggt på att folk ska flytta sig med bil. Alltså kan vi inte ta bort möjligheten på annat sätt än att strukturera om samhället. Vi kan inte skapa frizoner för några få som ändå när dom ska till landet sätter sig själv i bil. Hyklare är dom.
Men ge inga fler bygglov till stormarknader. Tvinga affärer att vara där folket bor. Låt inga företag vara för nära varandra. Flytta hela statsapparaten ut i landet.
Felet är inte bilisternas utan samhällets. Ingen skulle vara gladare än jag om jag kunde skrota bilen.
Och vad gör samhället, stänger posten så att det blir 2,5 mil till närmsta kontor. Sen vill dom att man ska straffas med höjda kostnader för att uträtta ärendet dit.
Och vad är det för pack mest i stan, bara slöhögar som vill sitta på krogen i brist på hjärn kapacitet.

gholen

Post by gholen » 1 August 2006, 13:04

torslund wrote:Ett jävla tjat om fel sak.
Hela samhället är uppbyggt på att folk ska flytta sig med bil. Alltså kan vi inte ta bort möjligheten på annat sätt än att strukturera om samhället. Vi kan inte skapa frizoner för några få som ändå när dom ska till landet sätter sig själv i bil. Hyklare är dom.
Men ge inga fler bygglov till stormarknader. Tvinga affärer att vara där folket bor. Låt inga företag vara för nära varandra. Flytta hela statsapparaten ut i landet.
Felet är inte bilisternas utan samhällets. Ingen skulle vara gladare än jag om jag kunde skrota bilen.
Och vad gör samhället, stänger posten så att det blir 2,5 mil till närmsta kontor. Sen vill dom att man ska straffas med höjda kostnader för att uträtta ärendet dit.
Och vad är det för pack mest i stan, bara slöhögar som vill sitta på krogen i brist på hjärn kapacitet.
Det var ord och inga visor, men du har rätt i det mesta.
Jag kan hålla med dig i allt utom att vi bara vill till krogen.
Men jag gillar iden om att vi ska tvinga affärena att vara kvar på landbygden. lägg till att vi ska tvinga den kommunala eller landstingsägda kollektivtrafikbolagen att köra ordentliga turer och att det inte ska kosta skortan för att kunna ta sig till tjejen, skolan eller jobbet!
Image

torslund

Post by torslund » 1 August 2006, 17:47

Vadå åka kollektivt? Använd benen. Allt under en mil från hemmet kan man gå till.

gholen

Post by gholen » 1 August 2006, 17:59

torslund wrote:Vadå åka kollektivt? Använd benen. Allt under en mil från hemmet kan man gå till.
För min del är det tre mil till mitt sommarjobb, och jag har knän som inte pallar det..
Men jag har inte bil, för jag gillar kollektivtrafiken...
Image

wildstam

Post by wildstam » 1 August 2006, 19:01

torslund wrote:Vadå åka kollektivt? Använd benen. Allt under en mil från hemmet kan man gå till.
Låter som min gamla farfar från mörkaste Norrbotten som inte kunde förstå varför man var tvungen att åka buss/tunnelbana från Rinkeby in till city, gångavstånd enligt honom.

torslund

Post by torslund » 1 August 2006, 19:55

Precis, vi hade 5km till ungdomsgården och gick. Därifrån ytterligare ett par till lanthandel för att köpa öl. Kröp hem nån gång :)
Så det kunde bli en sträcka på 10-15 km.

MeatAbstract

Post by MeatAbstract » 1 August 2006, 22:48

gholen wrote:
Lucifer888 wrote:
Visst kostar det.
Men för att använda ett bra utryck som miljöpatiet har tatt sönder,, så är jag för lägra skatter för dom som bor i glesbygden, där bussarn a slutade att gå för tio år sen. i stan däremot, med i stockholms fall, tunnelbana och buss, så är det bra med en extra skatt. vad man ska använda pengarna till, tja, i "m"'s fall, varör inte polisen? I mitt fall, sjukvård och psyket.

?
Bilister betalar redan bilskatt. Varför sätta straffskatter för att bilvägarna i sthlm är idiotiskt byggda?
Varför ska bengt i bushen få betala mindre i skatt än bengt i sthlm?
Du har uppenberligen aldrig åkt kommunaltrafik i sthlm?
För den delen ä det naivt att tro att ju mer man tar ut i skatt desto bättre blir t.ex kommunaltraffiken, polisenm sjukvård osv.
Mer skatt = mindre arbete i näringslivet = mindre arbete i näöringslivet = mindre skattepengar.
-Slackware-current-

md2perpe

Post by md2perpe » 2 August 2006, 01:23

MeatAbstract wrote:Du har uppenberligen aldrig åkt kommunaltrafik i sthlm?
Vad är det för fel på den?
RTFM: förkortning som är bra att ta till om man vill låtsas tycka att frågan är trivial, fast man egentligen inte själv har ett svar.

MeatAbstract

Post by MeatAbstract » 2 August 2006, 14:03

md2perpe wrote:
Allt.
Den kommer aldirg i tid, en kompis har räknat ut att i snitt åker hon på 5h förseningar på pendeltåget varje vecka.
Mellan sumpan och södertälje. Fem timmar förseningar varje vecka.
Hur positivt är det för sverige ekonomiskt kan väl någon räkna ut.
De gånger jag åker tåg (nu när det e sommar cyklar jag. det går snabbare att cykla 2 mil än att åka kommunalt två mil) är bussarna och tågen alltid försenade.
En gång är ingen gång, men när det inte blir ett undantag blir det en regel.
-Slackware-current-

klein

Post by klein » 2 August 2006, 14:08

Har man råd och köpa sej en bostads/hyresrätt i Stockholm city, så får man ta lite bilavgaser på köpet. Jag kommer rösta NEJ, främst för att poltikerna har inte hållit vad dom har lovat. Dom löften man gav när när man startade trängselskattförsöket har inte infrias.

T.e.x har man fortfarande inte byggt förbifart Stockholm och någon city tunnel. Kan inte politiker leverar resultat , så finns det ingen anledning och säga JA till nya skatter.l

gholen wrote:Mitt ex och hennes familj kommer att rösta JA till tullar.
Mina gudföräldrar kommer att rörsta JA, och skulle jag bo i stockholm (vilket jag tack och lov inte gör) skulle jag rösta JA! till fortsatt biltull!

Bilister får finnas, men ska dom ha en stor förbannad bil och vara förmer än fotgängare, då ska dom gott betalla för sig!

trekkie78

Post by trekkie78 » 2 August 2006, 14:59

m wrote:Har man råd och köpa sej en bostads/hyresrätt i Stockholm city, så får man ta lite bilavgaser på köpet. Jag kommer rösta NEJ, främst för att poltikerna har inte hållit vad dom har lovat. Dom löften man gav när när man startade trängselskattförsöket har inte infrias.

T.e.x har man fortfarande inte byggt förbifart Stockholm och någon city tunnel. Kan inte politiker leverar resultat , så finns det ingen anledning och säga JA till nya skatter.l
Vilka löften gav man när man startade trängselskatteförsöket ?

//trekkie

md2perpe

Post by md2perpe » 2 August 2006, 18:11

MeatAbstract wrote:
md2perpe wrote:
Allt.
Jisses vad ni stockholmare är bortskämda... Ni har en väl utbyggd kollektivtrafik. Missar man en tur med tunnelbanan kommer nästa inom tio minuter under rusningstrafiken eller inom tjugo minuter vid andra tider. Och nattbussarna går varje halvtimme.

Någon som vill byta med glesbygden?

m wrote:Har man råd och köpa sej en bostads/hyresrätt i Stockholm city, så får man ta lite bilavgaser på köpet.
Alla de som inte har råd att köpa bostad i Stockholm city, men arbetar i innerstan, skulle inte de kunna få litet bättre luft på arbetet?

torslund

Post by torslund » 2 August 2006, 20:19

"Alla de som inte har råd att köpa bostad i Stockholm city, men arbetar i innerstan, skulle inte de kunna få litet bättre luft på arbetet?"
Varför det?
Flyttar man sjlävmant till skiten så ska man inte klaga. Det vore en annan sak om det plötsligt vart lika mycket trafik här utanför, då skull ejag gnälla. Men inte om jag flyttar till stan.

klein

Post by klein » 3 August 2006, 06:46

Nix! Vi är inte bortskämda, och stockholm kollektivtrafik fungera inte särskilt väl heller. Man skall komma ihåg en sak, Tunnelbanan transportera väl 900k människor per dygn. Det måste fungera.

Vilket den inte gör alltid, pga att vi har dåliga politiker i Stockholm.

Man måste mao har bil i Stockholm. I T.e.x LA klara du dej inte utan bil, samma sitation har vi i Stockholm, vår kollekttrafik fungera så sporadisk och usel, att man måste ha bil att kunna ta sej fram.

md2perpe

Post by md2perpe » 3 August 2006, 11:46

torslund wrote:"Alla de som inte har råd att köpa bostad i Stockholm city, men arbetar i innerstan, skulle inte de kunna få litet bättre luft på arbetet?"
Varför det?
Flyttar man sjlävmant till skiten så ska man inte klaga. Det vore en annan sak om det plötsligt vart lika mycket trafik här utanför, då skull ejag gnälla. Men inte om jag flyttar till stan.
Jag har inte flyttat till stan självmant. Hade inte så mycket annat val än att flytta hit eftersom det var här jag fick jobb.

Bor i Hallonbergen och använder kollektivtrafiken när jag skall någonstans. Har ingen bil och kan inte se hur något skulle bli smidigare med bil: hitta bland alla vägar, undvika att krocka, hitta parkeringsplats, risk för bilinbrott osv.

m wrote:Nix! Vi är inte bortskämda, och stockholm kollektivtrafik fungera inte särskilt väl heller. Man skall komma ihåg en sak, Tunnelbanan transportera väl 900k människor per dygn. Det måste fungera.

Vilket den inte gör alltid, pga att vi har dåliga politiker i Stockholm.

Man måste mao har bil i Stockholm. I T.e.x LA klara du dej inte utan bil, samma sitation har vi i Stockholm, vår kollekttrafik fungera så sporadisk och usel, att man måste ha bil att kunna ta sej fram.
Du kan inte åka kollektivtrafik ofta om du anser att den fungerar "sporadisk och usel". Det stämmer verkligen inte med min erfarenhet. Jag tycker att den oftast fungerar. Visst är det problem ibland, men jämfört med bilköer och svårighet att hitta parkering är det ingenting.

MeatAbstract

Post by MeatAbstract » 3 August 2006, 18:09

md2perpe wrote:
MeatAbstract wrote:
md2perpe wrote: Vad är det för fel på den?
Allt.
Jisses vad ni stockholmare är bortskämda... Ni har en väl utbyggd kollektivtrafik. Missar man en tur med tunnelbanan kommer nästa inom tio minuter under rusningstrafiken eller inom tjugo minuter vid andra tider. Och nattbussarna går varje halvtimme.

Någon som vill byta med glesbygden?
Bortskämd? Sluta upp med ditt indoktrinerade hat mot Stockholm.
Så du tror att förseningarna är att om tunnelbana 1 inte kommer 15:45 kommer tunnelbana två 15:47 men att man väntar tills tunnelbana 1 kommer?
Du har verkligen inte åkt kommunaltrafik här.
Är det förseningar på t.ex pendeltåget så är det förseningar. Det kommer INGET tåg så länge det är förseningar. Svårt att förstå?
Vart är kollektivtraffiken utbyggd?
Från Alvik till Solna tar det 10min med cykel, 5min med bil. 25min med tunnelbana. Kollektivtraffiken ä uppbyggd som ett H i sthlm. Bor du mellan stolparna är det synd om dig.
Utbyggd och smidig? Jo jag tackar! Och nej, nattbussarna går inte varje halvtimme och det är idiotiskt att försöka jämföra nattraffiken i sthlm med landsbyggden. Det är en ganska stor skillnad på densiteten bland resenärerna eller?

Ja vi är så bortskämda. Längre restid än medelsvensken till arbetet, högre bostadskostnader, högre livsmedelskostnader, straffavgifter för att åka till arbetet. Ja fy fan. Vi är så bortskämda.
Just det, kommunaltraffiken fungerar inte heller.
Men du kanske står och väntar på bussen 1h varje dag och tycker det är okej att den är försenad så länge varje dag? varje varje dag.
Men visst, utan Stockholm skulle Sverige gå under. Så det är klart vi är bortskämda.
-Slackware-current-

Emil.s

Post by Emil.s » 3 August 2006, 18:17

Där jag jobbar så måste vi ha bil i allafall. Iof måste vi ju ner till stockholm från dalarna. Men vi lär ju ha bilen för att ta oss från Veddesta (där vi bor) till bygget i Finnboda (Nacka).
Iof slipper vi betala tull eftersom vi åker 05:30 och hem 19:30. Men i allafall.
De förbannade miljö idioterna verkar ju påstå att det går att ta sig vart som hellst utan bil.

PS
Här går bussen varannan timme. Så klaga inte!
Innan ni postar: Läs FAQen
När ni postar:
Posta i Rätt forum! Och skriv/formulera dig rätt

md2perpe

Post by md2perpe » 3 August 2006, 19:55

MeatAbstract wrote:Bortskämd? Sluta upp med ditt indoktrinerade hat mot Stockholm.
Varför skulle jag hata Stockholm? Det är ju ni som gnäller över hur dåligt Stockholm och dess kollektivtrafik och politiker är.

MeatAbstract wrote:Så du tror att förseningarna är att om tunnelbana 1 inte kommer 15:45 kommer tunnelbana två 15:47 men att man väntar tills tunnelbana 1 kommer?
Förstår inte vad du menar. Om man missar T1 kl. 15.45 och det går lika bra att ta T2 15.47, så tar man naturligtvis T2 och har då bara behövt vänta ett par minuter i stället för 5-10 minuter.

MeatAbstract wrote:Du har verkligen inte åkt kommunaltrafik här.
Kommunalt har jag inte åkt så mycket, men lokalt/regionalt med SL har jag åkt en del. Först Hallonbergen - Fridhemsplan - S:t Eriksplan under 3 månader, sedan Hallonbergen - Kista - Sollentuna under 4 månader. Till det har tillkommit en del andra resor i stan.

MeatAbstract wrote:Är det förseningar på t.ex pendeltåget så är det förseningar. Det kommer INGET tåg så länge det är förseningar. Svårt att förstå?
Har inte påstått att andra tåg kan passera genom ett stillastående tåg. Men jag har inte upplevt att förseningarna är såååå vanliga som ni vill göra gällande.

MeatAbstract wrote:Vart är kollektivtraffiken utbyggd?
Det är sällan långt till en hållplats. Sedan kan jag hålla med om att den nuvarande stjärntopologin borde byggas ut till en spindelnätstopologi med fler tvärbanor och tvärbusslinjer.

MeatAbstract wrote:det är idiotiskt att försöka jämföra nattraffiken i sthlm med landsbyggden. Det är en ganska stor skillnad på densiteten bland resenärerna eller?
Här kan man iaf ta sig hem med kollektivtrafik när man har varit inne i stan till långt inpå natten. Särskilt fredagar och lördagar går det bra, för då går den ordinarie trafiken extra länge.

MeatAbstract wrote:Men visst, utan Stockholm skulle Sverige gå under.
Knappast... Låt oss vända på det: utan landsbygden skulle Stockholm gå under. För var skulle ni få er mat från? Odla den i Kungsträdgården, kanske? Och el? Från ett kraftverk i Strömmen?

torslund

Post by torslund » 4 August 2006, 08:19

:) stockholmarna skulle drunkna i sin egen avföring om inte privatbilen fanns.

md2perpe

Post by md2perpe » 4 August 2006, 13:18

Privatbilen?

torslund

Post by torslund » 5 August 2006, 09:06

Jup, utan bil skulle många inte komma till jobbet. Många skulle inte kunna handla mm. Och då försvann alla som upprätthåller service. Utan Renhållnings arbetare skulle skiten ligga kvar.
Tror inte att dom som bor innom tullarna är minsta intresserade av att skyffla skit.

Emil.s

Post by Emil.s » 5 August 2006, 11:31

torslund wrote:Jup, utan bil skulle många inte komma till jobbet. Många skulle inte kunna handla mm. Och då försvann alla som upprätthåller service. Utan Renhållnings arbetare skulle skiten ligga kvar.
Tror inte att dom som bor innom tullarna är minsta intresserade av att skyffla skit.
Japp. Ni stockholmare är sååå lata. Ni kan inte äns bygga husen ni själva bor i. Det gör vi utbölingar, polacker och tyskar. :P

Och ja. Jag är lite ironisk här. :D
När ni postar:

md2perpe

Post by md2perpe » 5 August 2006, 12:04

torslund wrote:Utan Renhållnings arbetare skulle skiten ligga kvar.
Hur många renhållningsarbetare kör skiten i privatbil?

torslund

Post by torslund » 5 August 2006, 12:56

Alla som bor innanför tullarna räknas väl som s-t :)
Dom andra tar sig till arbetet och som sagt upprätthåller ett liv med hjälp av bilen som fortskaffningsmedel. Och detta har dom inte begripit. Att med nuvarande struktur är bilen rätt bra att ha för att leve rimligt.
Tänk om alla vägrade att använda bil, hur länge skulle Stockholm fungera?

Emil.s

Post by Emil.s » 5 August 2006, 18:22

torslund wrote:Alla som bor innanför tullarna räknas väl som s-t :)
Dom andra tar sig till arbetet och som sagt upprätthåller ett liv med hjälp av bilen som fortskaffningsmedel. Och detta har dom inte begripit. Att med nuvarande struktur är bilen rätt bra att ha för att leve rimligt.
Tänk om alla vägrade att använda bil, hur länge skulle Stockholm fungera?
Hur länge skulle något fungera? :P
Man KAN INTE ta sig någonstans utan bil här uppe. Vilket miljö idioterna inte verkar ha fattat.
Lika i stockholm. De som bor innanför tullarna har ju oftast inte bil i allafall. Det är ju vi andra som jobbar eller åker igenom där som "straffas".

Dessutom så var det ju ett jä*la krångel. När vi var ner till stockholm sist med familjen så vart vi tvungna att åka 4 mil till Borlänge för att kunna betala på pressbyrån.
När ni postar:

trekkie78

Post by trekkie78 » 5 August 2006, 18:36

Varför var ni tvugna att åka till Borlänge för att betala ? Det finns/fanns en rad andra sätt att betala - det smidigaste IMHO är/var att göra det via internet. Skyll inte på att något är dåligt bara för att du/ni är oupplysta!

Och kallar du alla som inte delar samma mening som dig för idioter eller är det bara när du saknar argument som du måste ta till sånt ? Och när vi ändå är inne på idioter så misstänker jag att du menade "miljöidioter" och inte "miljö idioter" ? :-)

//trekkie

jonlin

Post by jonlin » 5 August 2006, 19:27

trekkie78 wrote:Och när vi ändå är inne på idioter så misstänker jag att du menade "miljöidioter" och inte "miljö idioter" ? :-)
Det är lustigt hur det oftast är dem som kallar andra för idioter som har problem att uttrycka sig. :D :wink:

jof

Post by jof » 5 August 2006, 23:59

jonlin wrote: Det är lustigt hur det oftast är dem som kallar andra för idioter som har problem att uttrycka sig. :D :wink:
När vi ändå håller på med språkangrepp passar jag på att påpeka att det skall vara "de" och inte "dem" i ovanstående mening. :)
Slackware 10.1 - 2.4.29

jonlin

Post by jonlin » 6 August 2006, 00:27

jof wrote:
jonlin wrote: Det är lustigt hur det oftast är dem som kallar andra för idioter som har problem att uttrycka sig. :D :wink:
När vi ändå håller på med språkangrepp passar jag på att påpeka att det skall vara "de" och inte "dem" i ovanstående mening. :)
En klassiker. :D

torslund

Post by torslund » 6 August 2006, 11:38

Fixar man inte andras sätt att skriva ska man ge fan i att läsa.

vanten

Post by vanten » 6 August 2006, 14:49

Kan bara hålla med om en sak. Förseningar är inte lika försenade på landet än i stan. Varför? jo för det går bara 3 turer om dagen här.
Såå.. OnTopic:
Har bara läst en liten rapport angående tullarna, och det ser ju ut som de har lyckas dra ner avgaserna på visa ställen i stan, och höjt dem på någon ledsom gick runt staden.. Som sagt, var ett tag sedan ja läste den.
@ m:
Vad var det för något de lova?
.: GNU/Linux :: Gentoo :: Fluxbox :.
.: BSD/Darwin :: Mac :: OS X :.

jonlin

Post by jonlin » 6 August 2006, 14:52

torslund wrote:Fixar man inte andras sätt att skriva ska man ge fan i att läsa.
Hmm, det är en regel som jag måste ha missat. Fast det är väl inte så konstigt med tanke på att jag är en hassch rykande tomte milljö idiot. :wink: :P

md2perpe

Post by md2perpe » 7 August 2006, 01:08

jonlin wrote:jag är en hassch rykande tomte milljö idiot. :wink: :P
Då är vi åtminstone två sådana här. Ändå har jag inte ens rökt en cigarett, än mindre hasch, har inte skägg och har 260 universitetspoäng (fast det kanske är vad en "idiot" brukar ha?)...

JO

Post by JO » 7 August 2006, 07:58

vanten wrote:Kan bara hålla med om en sak. Förseningar är inte lika försenade på landet än i stan. Varför? jo för det går bara 3 turer om dagen här.
Såå.. OnTopic:
Har bara läst en liten rapport angående tullarna, och det ser ju ut som de har lyckas dra ner avgaserna på visa ställen i stan, och höjt dem på någon ledsom gick runt staden.. Som sagt, var ett tag sedan ja läste den.
@ m:
Vad var det för något de lova?
Kommer var att minska avgaserna. Något som var gjort sedan länge.
De två smutsigaste gatorna, är Hornsgatan och Sveavägen.
Om man mäter i gatuplanet, där det inte bor någon.
Det man har funnit som är skadligt, är asfaltspartiklar som dubbdäck sliter upp.
Därför blev det en trängselskat och inte en miljöavgift.
De kunde inte bevisa sitt fall.
Registered User # 259689 http://counter.li.org
First humans moved out of caves;
then they invented writing;
now they invented intuitive GUIs;
all that remains is to return to caves.

li

Post by li » 7 August 2006, 14:07

Trots graft misskött försök -- så blev tullarna en succe.

Dagen efter 'försöket' så ökade trafiken på Vasagatan med flera hundra procent och kö- och väntetider blev irriterande långa.

Som tur är börjar även yrkeschaufförerna inse vitsen med avgifterna.
gentoo 3.0
arch 3.0
freeBSD 8.2
qemu/minix3
win/xp

klein

Post by klein » 8 August 2006, 16:36

Skitsnack! Det har varit semestertider i stan, då går alltid trafiken ner. Om man ser på att projektet har gått med 30 miljoner förlust varje månand, så börja man oroa sej.

Sedan är detta pengar som inte kommer tillbaka till oss Stockholmare, så vi har fått ytterligare skatt att betala bara för vi bor i Stockholm, förutom robin hood skatten som dränera Stockholms kommuner på pengar, så skall vi betalar strafftullar, för att åka bil i vår egen stad.

Folk klagar alltid på oss Stockholmare, men dom fattar inte att vi har högre levnadkostnader än andra orter. Bostäder, mat och etc är dyrare i Stockholm, plus att vi har antaligen Sveriges sämsta kommunala service om man bor i Stockholm stad.

li wrote:Trots graft misskött försök -- så blev tullarna en succe.

Dagen efter 'försöket' så ökade trafiken på Vasagatan med flera hundra procent och kö- och väntetider blev irriterande långa.

Som tur är börjar även yrkeschaufförerna inse vitsen med avgifterna.

klein

Post by klein » 8 August 2006, 16:41

Vi har antaligen världens sämsta kollektivtrafik i Stockholm. Jag slå vad om att Tunnelbana i Berlin Maj 1945 fungerade bättre än Tunnelbanan gör i Stockholm 2006.

Man kan inte ens köpa biljetetter och betala med kreditkort, snacka om att SL är ett efterblivet bolag. Åker man tunnelbana i t.e.x London, så betalar man med kort, åker man tunnelbana i New York kan man betala med kort, åker man tunnelbana i Stockholm ,måste man betala med kontanter.

torslund wrote::) stockholmarna skulle drunkna i sin egen avföring om inte privatbilen fanns.

trekkie78

Post by trekkie78 » 8 August 2006, 17:36

m wrote:Skitsnack! Det har varit semestertider i stan, då går alltid trafiken ner. Om man ser på att projektet har gått med 30 miljoner förlust varje månand, så börja man oroa sej.

Sedan är detta pengar som inte kommer tillbaka till oss Stockholmare, så vi har fått ytterligare skatt att betala bara för vi bor i Stockholm, förutom robin hood skatten som dränera Stockholms kommuner på pengar, så skall vi betalar strafftullar, för att åka bil i vår egen stad.

Folk klagar alltid på oss Stockholmare, men dom fattar inte att vi har högre levnadkostnader än andra orter. Bostäder, mat och etc är dyrare i Stockholm, plus att vi har antaligen Sveriges sämsta kommunala service om man bor i Stockholm stad.
Projektet (eller rättare sagt "Försöket med trängselskatt i Stockholm") har budgeterats ca 3,8 miljarder. Inom dessa summor har man hållit sig. Det är ingen som har förväntat sig eller påståt att försöket skulle gå med "vinst", ingen har heller förnekat att ett försök kostar betydligt mer än vad ett senare permanent införande skulle kosta (när man redan tagit fram tekniken, dimensionerat kundtjänsterna, personalen på myndigheter, etc).

Pengar kommer faktiskt att gå tillbaka till både Stockholm Stad och SL, mer om det kan du läsa på bl.a:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=2

http://www.aftonbladet.se/vss/stockholm ... 42,00.html

Men jag antar att du bara drar mössen ännu längre ner över öronen och fortsätter med dina gamla motbevisade argument!

//trekkie

Post Reply