Desktop OS version 1.0

Fritt forum, här är det högt i taket.
Post Reply
plock

Desktop OS version 1.0

Post by plock » 26 October 2006, 19:17

Jag har använt Linux som desktop-OS sedan 2001. Det har varit olika saker och ting som inte har känns helt färdiga i varenda release. Samtidigt har jag tänkt att en vacker dag blir det färdigt. Dvs, Linux Desktop-OS version 1.0.

I juni (i år) konstaterade jag, för första gången, att jag inte hittade något som var fel, ofullständigt, buggar, fult osv. I en intervju säger samtidigt Mark Suttlewurch att Ubuntu-folket har med Dapper Drake 6.06 fått en klipp-klar produkt för massmarknaden (LTS).

Har Linux som desktop-OS nått version 1.0 eller inte?

drbrno

Post by drbrno » 26 October 2006, 19:30

Så det finns inte mer att förbättra nu?

plock

Post by plock » 26 October 2006, 19:40

Jora.. 1.0 innebär väl att att något är färdigt, men kan utvecklas vidare med nya funktioner, 2.0 osv
Windows 1.0 kom ut 1985...

depeo

Post by depeo » 26 October 2006, 20:46

Linux är för svårt för massmarknaden. Exempelvis för att få igång tv-ut måste man manuellt redigera xorg.conf, samma sak med att få alla knappar på musen att fungera.

Och alla dessa HOWTO's, vem orkar läsa sånt?

En annan sak är ju att det inte finns spel. En tredje sak är att många onlinetjänster kräver Windows för att fungera.

Jag anser att Linux INTE är redo för hemmamarknaden.

drbrno

Post by drbrno » 26 October 2006, 21:10

Om vi struntar i marknaden då?

WTK

Post by WTK » 26 October 2006, 21:11

Är det inte lustigt att tala om marknad när det rör sig om en produkt som är gratis?
http://www.justfuckinggoogleit.com
~How do you kill that which has no life~

plock

Post by plock » 26 October 2006, 21:37

depeo wrote:Linux är för svårt för massmarknaden. Exempelvis för att få igång tv-ut måste man manuellt redigera xorg.conf, samma sak med att få alla knappar på musen att fungera.

En annan sak är ju att det inte finns spel. En tredje sak är att många onlinetjänster kräver Windows för att fungera.

Förtydligande: Med version 1.0 menar jag enbart operativsystemet, inte kringprodukter, spel, online-tjänster m m. Det är ju inte något som har med OS'et att göra utan handlar om vad andra utvecklar till systemet. I Windows varken finns, eller fungerar någonting om du inte installerar drivrutiner/program i det.

JO

Post by JO » 26 October 2006, 22:05

plock wrote:
depeo wrote:Linux är för svårt för massmarknaden. Exempelvis för att få igång tv-ut måste man manuellt redigera xorg.conf, samma sak med att få alla knappar på musen att fungera.

Förtydligande: Med version 1.0 menar jag enbart operativsystemet, inte kringprodukter, spel, online-tjänster m m. Det är ju inte något som har med OS'et att göra utan handlar om vad andra utvecklar till systemet. I Windows varken finns, eller fungerar någonting om du inte installerar drivrutiner/program i det.
Linuxbaserade system. Har passerat det mesta, för åratal sedan.
Det fungerar bara på ett annat sätt. Vilket kan vara svårt, för en del att ha överseende med. De vill inte att det ska fungera, på det viset.
Linuxsystem är till för att användas och det kan man se. Men som allt annat, krävs det en lärotid.
Ingen autoföds med en viss typ av kunskap. Det är mer än hög tid, att inse det.
En rellativt bra genomgång.
http://www.zenwalk.org/modules/news/art ... storyid=16
Registered User # 259689 http://counter.li.org
First humans moved out of caves;
then they invented writing;
now they invented intuitive GUIs;
all that remains is to return to caves.

plock

Post by plock » 27 October 2006, 21:41

Som server-OS o dyl har det säkert passerat det mesta för flera år sedan, men som dekstop-OS alternativ till t ex Windows XP/Vista, så var det inte helt ok tidigare, t ex bristande usb-support, ohomogent användargränssnitt. Dålig stabilitet i KDE, Gnome osv.

mikaelho

Post by mikaelho » 28 October 2006, 12:00

Dålig stabilitet? kan inte hålla med om det. dessutom så är linux minneshantering helt underbar jämfört med windows. dessutom så är gnome resurssnålt, även kde jämfört med windows. och det är också lättanvänt båda utav dem. snyggt, och kan göras om en hel del utan att göra systemet instabilt. alla specialprogram som finns till windows, gör det ännu ostabilare. och för att göra liknande program i tex kde, räcker det med ett program som är ruggigt stabilt. dessutom, segar det inte ner datorn.

men jag håller med om att linux nu har kmmmit i desktop os 1.0. allt kan förbättras. men jag tycker linux som det är idag, kan mäta sig med vista. och det är faktiskt ännu bättre än så. vi kommer se rejält många nya linuxanvändare det närmaste året. och ännu fler 5 år framåt. med tanke på att microsoft skjuter sig själv i foten med vista.
Linux är dagens och framtidens Amiga!

plock

Post by plock » 28 October 2006, 13:07

Tack det var sådana synpunkter som jag ville se när jag startade tråden, dvs om "produkten" har nått version 1.0 (SuSE, Ubuntu, Fedora, Mandriva) och är redo att markandsföras ut till konsument.

Sourcer

Post by Sourcer » 28 October 2006, 13:15

Det är tyvärr bara den yttersta eliten som ska ge sig på något sådant. Jag vet folk som har läst datavetenskap i 7 år på tekniska högskolan som inte klarade av det.
depeo wrote:Och alla dessa HOWTO's, vem orkar läsa sånt?
Tyvärr inte så många. Folk har i allmänhet svårt att ta åt sig information, även om någon serverar det i klarspråk på lättförståelig svenska för dem. Det är samma sak oavsett vilket operativsystem som de använder. Felmeddelanden och varningar som dyker upp på skärmen ignorerar de bara (eller förstår inte innebörden). Dyker det upp ett meddelande som säger att hela hårddisken går förlorad om de fortsätter, så gör dom det i alla fall. Sedan förstår dom inte vad som gick fel och skyller ifrån sig och säger att "de har minsann inte gjort något fel".
depeo wrote:En annan sak är ju att det inte finns spel. En tredje sak är att många onlinetjänster kräver Windows för att fungera.
Några populära spel finns till Linux, men inte samma uppsjö som till Windows. Lösningen brukar vara dual boot om man vill hålla på med bägge delarna.
depeo wrote:Jag anser att Linux INTE är redo för hemmamarknaden.
Jag skulle vilja gå till ytterlighet och säga att bara den yttersta eliten ska hålla på med datorer. Den övriga breda massan får hålla tillgodo med spelkonsoler & mobiltelefoner. Surfning på internet ska tillhandahållas av en liten box ansluten till tv apparaten (helst inbyggd) som det inte går att mixtra med.

Jag skulle vilja att det ska vara lika svårt att köpa datorer som det är att köpa skjutvapen. Det innebär att man ska vara med i en godkänd förening i minst 6 månader, och innan man får köpa så måste man klara de prov som gäller.

drbrno

Post by drbrno » 28 October 2006, 17:00

För mig är det viktigare att GNU har nått sitt mål med ett fritt operativsystem tillgängligt för alla. Det är dessutom inte bara dugligt utan riktigt bra. Detaljer kan förstås diskuteras.

Men desto viktigare är att inte se på saken som att "nu är det färdigt". Det är det inte. Starka intressen kommer också att fortsätta försöka inskränka friheten för användare av datorer, program, information, kultur. Om vi är nöjda med läget kommer vi ångra oss när det är försent. Så prata med politiker, gå med i FSF, läs på om lagar och teknik, diskutera med vänner, gör någonting för att bidra till ett helt fritt it-samhälle i framtiden.

vulfgar

Post by vulfgar » 28 October 2006, 20:18

mikaelho wrote: men jag håller med om att linux nu har kmmmit i desktop os 1.0. allt kan förbättras. men jag tycker linux som det är idag, kan mäta sig med vista. och det är faktiskt ännu bättre än så. vi kommer se rejält många nya linuxanvändare det närmaste året. och ännu fler 5 år framåt. med tanke på att microsoft skjuter sig själv i foten med vista.
Jag håller med om detta.

Jag tillhör själv i viss utsträckning "windows"-folket. Har installerat ett par olika linuxdistar förut, men har inte riktigt tiden att läsa in allt som behövs för att få systemen att funka som jag vill. Installerade för ett tag sen beta-versionen av Vista. Jag säger inget mer om den än att den åkte ut igen. FORT!

Nu har jag installerat kubuntu på den partitionen och det var en mycket trevlig bekantskap. Ögongodiset överträffar vistan och det är ruskigt mycket bättre på att hushålla med datorns resurser. Betydligt snabbare och enklare installation också.

Fortfarande så finns det en del skönhetsfläckar. En del hårdvara funkar inte alls med linux, i vissa fall måste man joxa i terminalläget för att få till rätt drivrutiner osv. Detta kommer förhoppningsvis att bli bättre med tiden.

JO har en bra poäng här
Det fungerar bara på ett annat sätt. Vilket kan vara svårt, för en del att ha överseende med. De vill inte att det ska fungera, på det viset.
Oavsett om man behöver joxa i terminalen eller inte så skiljer sej arbetssätten i linux och windows åt en del, särskilt när det gäller programinstallation. I vissa fall är det ena systemet enklare, i vissa fall det andra. Jag tror det är viktigt att inte försöka att säga att "nu är linux likadant som windows" för det blir det nog (förhoppningsvis) aldrig. man måste också komma ihåg att för väldigt många människor så kan ett annorlunda sätt att göra saker på upplevas som krångligare, fastän det egentligen borde vara enklare.
En stor fördel med en mer desktop-inriktiad linux är att man kan lära sej i sin egen takt. Först så vänjer man sej vid det lite annorlunda arbetssättet och om man har tillräckligt intresse så dyker man så småningom ner lite djupare i systemet.

En annan liten fundering jag har är att så många här hela tiden skäller och gnäller över hur dåligt windows är. Visst, det är inte något perfekt system (finns det egentligen något sådant?) men xp är i dom flesta fall mycket stabilt och fungerar mycket bra. Att imbilla sej något annat är att stoppa huvudet i sanden. ;) Givetvis innebär inte det att inte ett desktop-linux kan bli betydligt bättre. Det är redan på mycket god väg! :D
Vista känns som en nedgradering jämfört med xp och det är flera som betatestat vista som är väldigt besvikna. Här har desktop-linux av olika smaker ett ypperligt tillfälle att plocka till sej nya användare. Det är många av dessa som laddat ner t ex ubuntu för test och förhoppningsvis har vi här en ny grupp som upptäcker hur bra linux är, även på skrivbordet. :D
På internet vet ingen att du är en hund
Image

plock

Post by plock » 29 October 2006, 19:38

Är det ingen som kan förmedla vettiga åsikter huruvida Linux Desktop har nått version 1.0 så är det ju bara att lägga av den här diskussionen. Det var tydligen väldigt känsligt ämne.

drbrno

Post by drbrno » 29 October 2006, 21:12

Jag har städat lite, så det går bra att fortsätta här.

Vad är viktigast, att "Linux" blir 1.0 eller ett fritt it-samhälle?

vulfgar

Post by vulfgar » 29 October 2006, 23:48

drbrno wrote:Jag har städat lite, så det går bra att fortsätta här.
Tack för det, tjafset kan bli lite tjatigt ibland. :wink:
drbrno wrote:Vad är viktigast, att "Linux" blir 1.0 eller ett fritt it-samhälle?
Tror du dessa står i motsats till varandra? Jag vill ha både ock. :D
På internet vet ingen att du är en hund
Image

mikaelho

Post by mikaelho » 30 October 2006, 01:18

angående Linux desktop 1.0, så håller jag med vulfgar att Linux inte ska bli så likt windows som möjligt. Dessutom de som testar Linux, ger nog upp för lätt. eftersom systemen är så olika varandra. Systemen är minst lika lättsamma tycker jag, fast på olika sätt.

Sedan det som Linux desktop 1.0, måste bli bättre på, det är att göra en tydlig standard. Som att installera program. Idag kan man se på ett programs hemsida, olika installationsfiler för olika distar. Det kan vara en installationsfil för debian, en för ubuntu, en för suse, en för fedora, en för redhat, osv.

Den dist som är baserad exempelvis på redhat, som mandriva och fedora, kan oftast använda samma installationsfil. även ibland använda ubuntus installationsfil också. förutsatt att man har rätt program installerat för att kunna köra deb-filer. Men finns även ett par skillnader i filsystemet.

jag tycker man ska standardisera mer. ha en gemensam filstruktur. de är rätt så snarlika idag mellan distarna. men de måste bli ännu mer snarlik.

i framtiden vill jag att ett program som finns för flera plattformar, tex Openoffice, ska stå så här i nerladdningssidan:
Windows
Mac OS X
Linux

Men nu kan det stå:
Windows
Mac OS X

Linux:
Fedora
Debian
Ubuntu
Suse
Mandriva

osv, osv. Nu har jag dock inte besökt OOs hemsida på länge. så inte säkert mitt exempel ser exakt ut så på deras nerladdningssida.

Det är såklart lättsamt med installationshanteraren som följer med de större distarna. vilket är bra. men varför tex inte kunna ha en standard. en installationshanterare som fungerar till alla distar. nu kanske det finns 5 olika varianter. Suses egna variant. Fedora har en. Ubuntu har en.

Sedan angående det grafiska. I Fedora så kör man Gnome som standard. Är lätt att byta. Men kör jag Gnome i Fedora, ska jag känna mig hemma när jag sätter mig vid disten tex Suse som också kör Gnome.

I Fedora har man som standard två aktivetsfält. En där uppe och en där nere. Längst upp finns klocka, startmeny, genvägar för program, och dyligt. I Suse så finns allt sånt längst ner, och inget där uppe. Dessutom när man kollar i startmenyn, så ser det helt annorlunda ut. I Fedora så finns det tre menyer. Där man har fördelat olika program beroende på vad de gör. Det finns två menyer om jag minns rätt, i Suse. Ni som kör Gnome i Suse får väl rätta mig angående den biten.

Jag är en inbiten Fedora-användare. Om jag tex skulle vilja hjälpa en granne, som kanske kör Suse. ska han eller hon kunna ringa mig och tala om vart allt finns. Jag ska kunna sitta vid min egen dator och guida över telefon. Men ska jag supporta någon granne, måste jag antingen gå dit. eller så måste jag köra suse i en virtuell dator. Kanske en tredje granne gör Ubuntu. Måste jag ha ytterligare en virtuell dator som kör Ubuntu.

Som tur är så klarar de flesta själv när det gäller Linux. För en hel del hjälp finns på internet. Men inte alla som lyckas hitta det de vill ha hjälp med.

Dessutom angående terminalen i Suse som används som standard. Tex listar man innehållet med dir, så ser det helt annorlunda ut jämfört med i Fedora. En bagatell, men det kan förvirra en som är nybörjare i Linux. Tex om personen kör Suse hemma, men kör Ubuntu eller Fedora på skolan.

Dessutom om Linux ska börja användas i skolan på allvar, måste ske en standardisering. Om man kör windows hemma, och i skolan. Så fungerar de kommandon likadant. Men kör man tex Fedora hemma och Ubuntu i skolan, så finns det inte alltid likadana kommandon. Tex fedora använder yum eller rpm för att installera. Ubuntu använder dpkg och apt-get. Dessutom i Ubuntu använder man sudo som standard, vilket Fedora inte gör.

Så om en elev på skolan får en pärm med uppgifter att kunna göra under en termin som berör Ubuntu. Eleven sitter hemma med Fedora och vill testa uppgifterna. För den här eleven är riktigt flitig. En hel del kommer bli problem för eleven, som aldrig använt Linux förut. För en van Linux-användare kan det lösas lätt. Sedan kanske eleven börjar lära sig Fedora hemma istället, och struntar i uppgifterna i pärmen. Sedan när det blir prov, är eleven så van vid Fedora, att han inte ens vet hur man installerar ett program i terminalen i Ubuntu. Han kanske är så van vid yum och rpm.

Jo visst kan man fixa rpm stöd i Ubuntu, och dpkg stöd i Fedora. Men samtidigt inte säkert paketen är riktigt kompatibla ändå med varann.

I framtiden vill jag att kör jag Fedora, så ska jag kunna hjälpa någon som kör Ubuntu. Tex med kommandon i terminalen. Nu är lyckligtvis Ubuntu och Fedora rätt så snarlika när det gäller menyerna och sånt. Det är värre när det gäller Fedora och Suse.

Dessutom är det inte alla som gillar Gnome. en del föredrar KDE. och då kan det också bli problem för en nybörjare. Om man har linux på skolan/jobbet och linux hemma. Man kanske kör samma dist, men olika fönsterhanterare. Vilket den nya användaren inte vet om. För användaren har installerat linux i hemmet för att lära sig systemet som finns på jobbet. Men råkar installera KDE istället för Gnome.

Det är viktigt för en nybörjare att menyer och liknande ser likadana ut. Har själv jobbat med människor som har svårt med datorer.

drbrno

Post by drbrno » 30 October 2006, 02:26

vulfgar wrote:
drbrno wrote:Vad är viktigast, att "Linux" blir 1.0 eller ett fritt it-samhälle?
Tror du dessa står i motsats till varandra? Jag vill ha både ock. :D
Nej, de är inte varandras motsatser. Det är bra att vilja ha allt samtidigt, men då måste man nog prioritera lite. Man ska tänka på, att utan frihet hade vi inte haft något alls.

torslund

Post by torslund » 30 October 2006, 08:02

Mikaelho, klarar du av att äta limpa, franskbröd eller bulle?
Yum eller apt-get, ska vi förbjuda folk att ha olika antal TV kaneler också så att dom inte blir förvirrade när dom hälsar på andra med annan uppsättning?

Nille_kungen

Post by Nille_kungen » 30 October 2006, 11:02

Om du skippar dom dist-specifika verktygen så fungerar linux i stortsätt likadant med lite pathskillnader.
Grunden är samma.
Kan du grunderna kan du hantera vilken dist som helst och det är grunderna skolan borde lära ut inte distar.
Om det ligger olika i menyn och det är ett problem öppna en terminal och skriv firefox så startar det nog. (kan visserligen skilja i namn på distar med men tror du förstår poängen)
Meningen med linux är just att du ska kunna göra vad du vill med ditt system och därför blir det skillnader.
Visst kan det uppstå mindre problem ibland pga att saker är annorlunda i olika distar men dessa löses snabbt.
Men vissa standarder för fönsterhanterare jobbas det med.

såg en kul länk
http://linux.oneandoneis2.org/LNW.htm
The more linux u go, The slacker u get

plock

Post by plock » 30 October 2006, 13:54

Jag tror att vi behöver både ha standard och ändå inte....

Det behöver finnas olika distar med olika profil, så har man lättare att hitta sin favorit, samtidigt som det ger vettig konkurrens emellan dem. Det förbättrar slutprodukten för oss konsumenter..

Vi ser det redan idag mellan Ubuntu, SuSE och Fedora där var och en är samma sak, men har lite olika profil. När det gäller skrivbordet är det viktigt att det är standard och det är Gnome/GTK. Om sedan verktygsraden är uppe eller nere har ingen betydelse, bara det är Gnome. I framtiden tror jag även att man slår i hop alla pakethanteringssystem till en gemensam för alla distar.

Förövrigt så upplever jag att Fedora Core 6 är Desktop version 1.0.

mikaelho

Post by mikaelho » 30 October 2006, 15:19

torslund wrote:Mikaelho, klarar du av att äta limpa, franskbröd eller bulle?
Yum eller apt-get, ska vi förbjuda folk att ha olika antal TV kaneler också så att dom inte blir förvirrade när dom hälsar på andra med annan uppsättning?
Alla vet hur man äter limpa, franskbröd och bulle. vilken nybörjare vid linux vet hur man använder yum eller apt-get? De har dessutom olika parametrar och annat.

Däremot så ska distarna skiljas åt såklart, på så sätt att de innehåller tex olika programvaror, olika utseenden på ikoner, och liknande. nu behöver inte menynerna se exakt likadana ut, men idag är det stor skillnad.

jag pratar nu om linux som ska köras som desktop-os. kan självklart finnas specialanpassade distar för olika ändamål som det gör idag.

men en ovan användare ska känna igen sig oavsett vilken dator man sitter vid. de få skillnader det tex kan finnas i menyer ska vara lätt att förstå sig på. dock som jag sa förut så är ubuntu och fedora rätt så lika varandra. dock använder de inte samma pakethanterare som standard.

visst skulle man kunna ha olika pakethanterare, men då ska det även finnas stöd för andra paketlösningar i samma dist. de paket som finns att installera för ubuntu, ska gå att installera rakt av i fedora utan problem. och vice versa. men gäller även distar som tex suse och mandriva.

sedan kan det såklart finnas mer avancerade distar som tex debian.

men dock så går linux mot rätt riktning. men det går för långsamt.

men kan också hålla med om att skolan måste lära sig att utbilda linux och inte någon speciell dist. men jag vet hur det ser ut i skolorna. det här gäller dock inte bara linux. utan även i windows. i skolorna lär man sig bara ms office, och inte open office. kan dock finnas skillnader. men jag anser att skolan tex ska lära ut ordbehandling, och inte ms word. mycket måste göras i skolorna också, så att eleverna blir sugen på att skaffa linux hemma.

mikma

Post by mikma » 30 October 2006, 15:54

Att man ska kunna installera paket från en distribution i en annan känns inte nödvändigt för alla paket.Det går att göra om ett deb-paket till rpm och vice versa, men det är antagligen stor risk att man får problem pga. att man inte har rätt versioner av bibliotek m.m.
Ofta är det inget stort problem för program med öppenkällkod. Även om man inte kan kan packetera programmet själv så finns det chans att någon redan har gjort det.

Tredjepartsprogram med stängd källkod är däremot större problem. Såvida de inte finns till disten man använder, eller Linux Standard Base (LSB) om disten stödjer det.

Nille_kungen

Post by Nille_kungen » 30 October 2006, 17:42

Plock varför skulle just gnome vara standard?
Många nybörjare trivs betydligt bättre i KDE.
Bara för att RH har gnome som standard gör det inte det rätta valet.
Men däremot tycker jag att samarbetet mellan dom ska bli större.
För mig kan xfce lika gärna vara standard.
Bara valet finns lätt att köra den man vill använda.

Va det inte Linus som var så sur på gnome och rekommenderade alla att undvika den för ca 1år sedan.
The more linux u go, The slacker u get

andersajja

Post by andersajja » 30 October 2006, 20:44

Nille_kungen wrote: Va det inte Linus som var så sur på gnome och rekommenderade alla att undvika den för ca 1år sedan.
http://mail.gnome.org/archives/usabilit ... 00021.html
andersajja

"You are not allowed to criticize this product publicly",
"You agree that by agreeing, we can make any changes to
the agreement in the future which you automatically agree to."

plock

Post by plock » 30 October 2006, 21:22

Nille_kungen wrote:Plock varför skulle just gnome vara standard?
Många nybörjare trivs betydligt bättre i KDE.
Bara för att RH har gnome som standard gör det inte det rätta valet.
Men däremot tycker jag att samarbetet mellan dom ska bli större.
För mig kan xfce lika gärna vara standard.
Bara valet finns lätt att köra den man vill använda.

Va det inte Linus som var så sur på gnome och rekommenderade alla att undvika den för ca 1år sedan.
Var och en väljer själva vilken som skall vara standard för en själv, men jag vet att man för ca 1,5 år sedan enades om att Gnome/GTK skall vara standard (har tyvärr ingen länk) på Linux. Novell bytte då över till Gnome, till många SuSE-utvecklares förtret som hävdade KDE. Det var väl även då mr Torvalds reagerade. KDE skall finnas som ett alternativ för "power-users"

Gnome är nödvändigtvis inte bättre, men det är bra att man har enats om detta eftersom att lättare att attrahera företag och utvecklare med ett standardisterat gränssnitt och programmeringsbibliotek.

Post Reply