Hacka WRT54GL

Fritt forum, här är det högt i taket.
Post Reply
klein

Hacka WRT54GL

Post by klein » 5 November 2006, 17:36

Finns några vettiga hack till WRT54GL? Jag skulle t.e.x vilja ha en login funktion, på min WRT54GL, så jag t.e.x kan sälja surfatid. Är det svårt modifera routerna mjukvara?

zeal

Post by zeal » 5 November 2006, 17:54

Mitt tips är att du kikar på DD-WRT. DD-WRT har bl a stöd för Chillispot som förmodligen är vad du söker. Mer om Chillispot i DD-WRT kan du läsa på DD-WRTs wiki här.

Jag har aldrig själv provat Chillispot men det verkar vara relativt enkelt att komma igång med. Om du provar får du gärna skriva några rader om hur det verkar.

klein

Post by klein » 5 November 2006, 20:00

Tack! Skall labba med det där, måste bara ha en reserv router i bereddskap först bara.

Det fanns en köp version av dd-wrt också som verka ha den funktionalitet som önskades också. För det jag vill ha , inte inloggad, så skickas man till en hemsida och inloggad så får man surfa fritt.

Har Chilispot ett ticketsystem eller man måste skriva ett?

zeal wrote:Mitt tips är att du kikar på DD-WRT. DD-WRT har bl a stöd för Chillispot som förmodligen är vad du söker. Mer om Chillispot i DD-WRT kan du läsa på DD-WRTs wiki här.

Jag har aldrig själv provat Chillispot men det verkar vara relativt enkelt att komma igång med. Om du provar får du gärna skriva några rader om hur det verkar.

Borage

Post by Borage » 5 November 2006, 21:16

Ladda ner källkoden från FON och se hur de har modifierat OpenWrt för deras nätverk. Chillispot finns med där, och som jag ser det så är det bara att ändra addressen till vilken radius server som ska sköta inloggningen. Det finns med stöd för 5 stycken olika versioner av Linksys WRT54. Begränsning av hastighet på det trådlösa nätverket finns med. Det borde också gå att modifiera koden så att det går att ställa in flera olika ssid. Jag har i alla fall sett ett sådant hack någonstans, men kommer inte ihåg vart. Jag tror att det var på följande hemsida som jag såg detta.

http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Main_Page

Är det någon som har kört dd-wrt på en vanlig dator?

zeal

Post by zeal » 6 November 2006, 10:43

m wrote:Har Chilispot ett ticketsystem eller man måste skriva ett?
Det tror jag du måste ordna själv med t ex FreeRadius + mysql. Det finns en how-to som beskriver hur du gör med OpenWRT och det mesta (förutom all konfiguration av Linksysroutern som DD-WRT sköter åt dig) bör vara samma.

EDIT: Länken är http://www.howtoforge.com/wireless_hotspot_howto

zeal

Post by zeal » 6 November 2006, 10:55

Hittade en how-to för DD-WRT + Chillispot + FreeRadius + phpMyPrepaid som borde vara som klippt och skuren för dig!

Edit: Nu börjar jag seriöst tro att jag är dum på riktigt, här kommer länken: http://www.howtoforge.com/wifi_hotspot_setup

Borage

Post by Borage » 6 November 2006, 12:12

En av länkarna fungerar inte på den hemsidan, men jag hittade den på ett annat ställe.

http://sourceforge.net/projects/phpmyprepaid/

Sourcer

Post by Sourcer » 26 November 2006, 10:32

Är det någon som kör dd-wrt på sin linksys här? Kostar dd-wrt, eller är det bara att ladda ner och flasha om? På deras webshop så står det 20 Euro, men är man tvungen att köpa den för att få med trådlöst stöd för den? Jag får nämligen den uppfattningen att trådlöst stöd kostar pengar.

Borage

Post by Borage » 26 November 2006, 14:32

Det finns två versioner, en fri och en utökad som kostar 20 Euro. Om du betalar via deras webshop så får du en url där du kan ladda ner mjukvaran. Det går tydligen också att donera pengar och på så sätt få en licens. Jag har i alla fall senaste specialversionen som är v23 SP2 som tydligen är den sista stabila verionen innan v24 kommer ut.

Post Reply