Tele2vision

Fritt forum, här är det högt i taket.
Post Reply
mikaelho

Tele2vision

Post by mikaelho » 29 November 2006, 15:48

För ca 6 månader sedan blev det digitalt där min mor bor. Har varit strul hela tiden. Först har det varit att kanalerna har försvunnit. Man måste ha ringt till Tele2Vision många gånger, för att de ska skicka ut en signal, så att dekodern hittar kanalerna igen.

I fredags installerades det ett extra uttag i väggen för bredband via Tele2Vision. Dock ingen vanlig nätverkskontakt. Ser mer ut som en vanlig antennkontakt fast med en skruv på. En konstig sak iallafall.

Sedan efter det började det bli ännu värre. Bilden stannar upp, den pixlar sig, ljudet knastar och skrapar. Kanske totalt 5-10 minuter går se på en hel timme.

De som installerade uttaget har varit och kollat en extra gång men hittade inga fel. De påstod att det var så bra bild så. Dock kollade de bara på de kanaler som faktiskt går astt se på, som svt1, svt2 och tv4. De kanaler som inte går se på, är tv3, kanal5, tv6, tv4plus och mtv.

Tele2Vision påstår att de som installerade uttaget har gjort fel. De som har installerat uttaget påstår att det är Tele2Vision som gör fel. Det blir ingen ordning på det hela alls.

Men den enda ljuspunkten är att min mor nu slipper betala. Hon har för 4 månader sedan sagt upp sitt abonnemang, som löper till den sista januari. Så en liten tröst iallafall.

men jag misstänker att bredbandsuttaget delas med tv-uttaget. och har då sänkt signalen för tv-bilden, för att få plats med bredbanssignalen. För enligt Tele2Vision, så ligger de strulande kanalerna på en lägre frekvens.

Så om det är som jag tror, kan jag inte förstå, att Tele2Vision, kan göra något sådant. I den stad min mor bor i, de flesta som har Tele2Vision har exakt samma problem.

Dock får hon inte ha parabol eftersom hon bor i lägenhet. så hon ska skaffa boxer. vilket jag själv har, och jag är supernöjd.

Är det några fler av er här inne som har strul med Tele2Vision?
Linux är dagens och framtidens Amiga!

Vampis

Post by Vampis » 29 November 2006, 16:42

Var inte detta på Plus , eller va de heter, med Sverker på SVT? Just detta företaget togs upp då.. i stort sätt alla som har detta har problem med det.
Sedan efter det började det bli ännu värre. Bilden stannar upp, den pixlar sig, ljudet knastar och skrapar. Kanske totalt 5-10 minuter går se på en hel timme.
Precis det här problemet många upplever.

Jan Pihlgren

Post by Jan Pihlgren » 29 November 2006, 16:53

!. Skyll det på Marita Ulvskog, det var bl a hon som drev igen det digitala marknätet. :evil:
2. Pga av de många kanalerna, som ligger på olika frekvenser, så blir signalstyrkan lägre vilket får till följd att man får problem med mottagningen.
3. Digital marksänd TV är mycket känsligare för dåliga mottagningsförhållanden. Detta får till följd att bilden stannar, inte visa mm mm

Alltså detta är ett icke genomtänkt teknikskifte som tvingats fram av s****arna för att de enklare ska kunna styra vad som sänds och vilka som har möjlighet att sända TV. Hindra kapitalet att skaffa sig möjlighet att kritisera s****arna. :evil:
Dj****a förmynderi!!! :evil:

Vampis

Post by Vampis » 29 November 2006, 16:57

Jan Pihlgren wrote:!. Skyll det på Marita Ulvskog, det var bl a hon som drev igen det digitala marknätet. :evil:
2. Pga av de många kanalerna, som ligger på olika frekvenser, så blir signalstyrkan lägre vilket får till följd att man får problem med mottagningen.
3. Digital marksänd TV är mycket känsligare för dåliga mottagningsförhållanden. Detta får till följd att bilden stannar, inte visa mm mm

Alltså detta är ett icke genomtänkt teknikskifte som tvingats fram av s****arna för att de enklare ska kunna styra vad som sänds och vilka som har möjlighet att sända TV. Hindra kapitalet att skaffa sig möjlighet att kritisera s****arna. :evil:
*Applåderar*

vfr

Post by vfr » 29 November 2006, 17:30

Det här väl ändå inget med det digitala marknätet att göra. Det måste rimligtvis vara någon form av digitalt kabelnät, d.v.s DVB-C eller något liknande.

Sedan kan man ju givetvis tycka vad man vill om det digitala marknätet, men det har inget med denna trådens problem att göra.

Jan Pihlgren

Post by Jan Pihlgren » 29 November 2006, 17:39

vfr wrote: Sedan kan man ju givetvis tycka vad man vill om det digitala marknätet, men det har inget med denna trådens problem att göra.
Var tror du Tele2Vision får sin signal ifrån?

mikaelho

Post by mikaelho » 29 November 2006, 17:50

om det beror på det digitala marknätet, är det konstigt att jag kan se med boxer, via en vanlig inomhus-antenn.

tele2vision sänder via satellit och har eget nät. precis som med comhem tex eller vad nu alla kabelföretag heter.
Linux är dagens och framtidens Amiga!

trekkie78

Post by trekkie78 » 29 November 2006, 18:17

Jan Pihlgren wrote:Alltså detta är ett icke genomtänkt teknikskifte som tvingats fram av s****arna för att de enklare ska kunna styra vad som sänds och vilka som har möjlighet att sända TV. Hindra kapitalet att skaffa sig möjlighet att kritisera s****arna. :evil:
På vilket sätt har det blivit enklarare att "kontrollera" sändningarna genom den digital övergången ? Alla som vill frångå de bestämmelser och regler som finns sänder ju med hjälp av satellit ? Eller vad syftar du på ?

//trekkie

Jan Pihlgren

Post by Jan Pihlgren » 29 November 2006, 19:21

trekkie78 wrote:[Eller vad syftar du på ?
//trekkie
Mest på att s***arna vill hindra t ex Bonnier från att bli stora inom branchen.

trekkie78

Post by trekkie78 » 29 November 2006, 19:52

Du skriver ju i ditt inlägg som jag citerar i mitt föregående inlägg att övergången är bl.a bara för att kunna kontrollera och styra vilka som får sända i det marksända digitala-nätet. Det skulle alltså vara svårare att få tillstånd att sända i det marksända digitala-nätet än det analoga, enligt dig! Men i båda fallen krävs det väl ett regeringsbeslut och hur många har haft tillstånd att sända i det analoga- respektive digitala-nätet ? Det måste ju snarare vara så att det blivit lättare!

//trekkie

lefant

Post by lefant » 29 November 2006, 21:06

trekkie78 wrote:Det måste ju snarare vara så att det blivit lättare!
Aftonbladet fick sändningstillstånd :o
Jag undrar fortfarande hur det gick till?

vfr

Post by vfr » 29 November 2006, 21:35

Jan Pihlgren wrote:Var tror du Tele2Vision får sin signal ifrån?
Självklart får dom sin signal från leverantörerna i någon digital form, t.ex satellit, marksänt eller IP. Men det är knappast där dom har problemet med sändningskvalitén. Av beskrivningen att döma så verkar det ju vara deras distributionsnät som är kass.

KiXeR

Post by KiXeR » 30 November 2006, 13:31

Oftast så beror dessa problem pga dåliga kablar i fastigheten eller utrustningen som finns i huvudcentralerana. Utrustningen kan vara gammal och sliten och det är dyrt att byta den typ av utrustning. Sen kan det ara så att utrustningen i hemmet inte är tillräcklig, antennen behöver bytas osv. Marksänd digitalsignal är kännslig och det behövs oftast bättre utrustning i form av större antenn för att få bra signal.

/K

Vampis

Post by Vampis » 30 November 2006, 15:39

lefant wrote:
Större sosse-tidning än aftonbladet finns inte bland sveriges kvällstidningar, och dom fick sitt tillstånd när vi hade en röd regering, do the math

Biffy

Post by Biffy » 30 November 2006, 16:10

Vampis wrote:
lefant wrote:
Större sosse-tidning än aftonbladet finns inte bland sveriges kvällstidningar, och dom fick sitt tillstånd när vi hade en röd regering, do the math
Man kan ju hoppas att skiten blir nerlagt nu då. Fast på sista tiden måste jag säga att expressen har varit värre. Fyfan!
Image

Använder Ubuntu Dapper.

Post Reply