Bra webhotell?

Fritt forum, här är det högt i taket.
Post Reply
erik_persson

Bra webhotell?

Post by erik_persson » 13 December 2006, 22:01

Hej!

Jag är i planeringsstadiet för att sätta upp en php-baserad cms-site (joomla), för ett någorlunda stort projekt (läs: mer än hemmaanvändare, fåmansföretag eller stadskören) och funderar på olika webhotell. Jag önskar ett tillförlitigt webhotell utan strul och konstiga regler ex gällande bindningstider.

Jag har svårt att värdera vilken mängd trafik som kommer att genereras, men sidan skall väsentligen bara erbjuda text och för en normalsida tillhörande bilder.
Sidan kommer att vända sig till en speciell grupp bestående av i storleksordningen 60 000 personer, varav man nog kan förvänta sig att ett inte allt för litet antal kommer att besöka sidan. En gräns på 5 GB/mån förefaller då låg???

Som förstås så krävs mysql (jag har för mig att den cms-programvara jag har planerat att anväda inte stödjer något annat), php, etc. Det ska helst vara möjligt att ladda upp filer till sidan.

Någon som har något förslag?

Jag är också intresserad av erfarenheter från andra!

mvh/
erik

Getrb

Post by Getrb » 13 December 2006, 23:28

Längst upp på denna sida har du en länk till webbhotell ;-)

I övrigt så har http://www.datormagazin.se/ webbhotellguiden...

erik_persson

Post by erik_persson » 13 December 2006, 23:49

Ja, jag har tidigare haft en sida på shellkonto.se, men jag tror inte det är ett alternativ i detta fall.

Jag har redan tittat på datormagazin, men det hjälper inte så mycket. De talar inte om hur bra servicen är vad gäller tex upptider, bandbredd etc. Där duger inte annat än erfarenhet av någon som har sidor på stället.

Ett alternativ är levonline. Är det någon som har någon koll på detta webhotell?

/ep

jmakor

Post by jmakor » 14 December 2006, 01:08

http://swebase.com/ har jag och några kompisar använt rätt länge. Vi är nöjda.

depeo

Post by depeo » 14 December 2006, 01:35

Bara hört gott om Levonline, Dedikerat är väl bäst om du vill ha minst strul.
erik_persson wrote:Ett alternativ är levonline. Är det någon som har någon koll på detta webhotell?

Getrb

Post by Getrb » 14 December 2006, 10:18

erik_persson wrote:De talar inte om hur bra servicen är vad gäller tex upptider, bandbredd etc. Där duger inte annat än erfarenhet av någon som har sidor på stället.
Hmm nej det är sant.
Och skulle du börja maila alla hotell och fråga efter dessa uppgifter får du i princip samma svar från alla! 99.9% uptime bandvid osv. var går den gränsen......

Det handlar väl till viss del om hur mkt pengar det får lov att kosta.
Vill du ha hardcore så är det ju som sagts tidigare dedikerad server.

klein

Re: Bra webhotell?

Post by klein » 15 December 2006, 08:14

5 GB data är mycket, detta forum äter ca 3 GB / mån.

bbs.linux.se körs på ett vanligt shellkonto, har ingen särbehandling, fungera allders utmärkt. Bandbred kan man köpa till, om man så önskar.

När man vill växa lite mer, så kan man hyra egen server eller en VPS. Men börja med ett vanlig webhotell konto a 399:- och sedan kan du växa.

Några krav jag skulle ställa

1) Serven som din tjänst ligger på skall ha reduanta förbindelse.
2) Serven skall stå i Sverige
3) Det tar en stund och bygga upp ett bra webhotell, hårdvara som servrarna skall rulla på är inte gratis.
4) Maskinerna skall stå i en seriös serverhall.
5) Du skall kunna kontakt webhotell per telefon. Tänk också på att webhotell som har 020/0200 nummer oftast inte kan nås ifrån mobil telefon.

Det du kan råka ut för att din CMS inte fungera i safe_mode, det är tyvärr väldigt vanligt att att cms har dåligt skriven php kod och kräver safe mode avstängt i PHP. Där är nog lösningen att hyra en egen server, vilket fördyra kanske driftkostnaden något. Ingent seriöst webhotell kör med safe mode avslaget, pga säkerhetsproblemen som kan uppstå.

Så mitt förslag är att ta reda på vad ditt CMS lösning kräver, provkör den offline.. Det är ganska enkelt att slänga in freebsd i vmware eller på äldre maskin, så har du utmärkt testmiljö. Hur mer påläst du är, desto enklare är det att få det du vill ha och det blir mindre strul.

Finns en länk längst upp sidan till de webhotell som håller detta forum rullade, jag tycker nog att forumet har helt godkänd uptime och grejerna fungera.

klein

Post by klein » 15 December 2006, 09:47

Vill inte vara elak. Men bolaget bakom Swebase har nog lite problem . Så man kanske inte skall lägga en allt för stor web hos dem, helt plöstligt stor serven hos KFM Malmö som utmättning gods. :-) Kan vara lite jobbigt.

Swebase Kommanditbolag
BOX 54
250 54 HELSINGBORG
969661-8900

Datum Belopp Anmärkningstyp Fordringsägare
2006-12-06 5 315 Bet.förel. utslag SVEA INKASSO AB
2006-12-03 18 464 Restf. Skattekonto Termin 12 KFM Malmö
2006-05-07 12 348 Restf. Skattekonto Termin 05 KFM Malmö
2006-04-20 11 250 Bet.förel. utslag IDG INTERNATIONAL DATA GROUP AB

jmakor wrote:http://swebase.com/ har jag och några kompisar använt rätt länge. Vi är nöjda.

jmakor

Post by jmakor » 15 December 2006, 10:22

Det är inte alldeles enkelt att hitta företagare som aldrig har haft några ekonomiska bekymmer. Vissa kommer undan genom att trixa med släktningar, kompisar, kronfogden och genom att byta namn på firman titt som tätt. Inte helt obekanta företeelse hos t.ex. linuxbutiker...

Jan Pihlgren

Post by Jan Pihlgren » 15 December 2006, 14:17

m wrote:5

3) Det tar en stund och bygga upp ett bra webhotell, hårdvara som servrarna skall rulla på är inte gratis.
5) Du skall kunna kontakt webhotell per telefon. Tänk också på att webhotell som har 020/0200 nummer oftast inte kan nås ifrån mobil telefon.

Hur mer påläst du är, desto enklare är det att få det du vill ha och det blir mindre strul.

Finns en länk längst upp sidan till de webhotell som håller detta forum rullade, jag tycker nog att forumet har helt godkänd uptime och grejerna fungera.
Har under dagen inte fått igång min hemsida och kommer heller inte fram per telefon trots att det inte är ett 020-nummer.
Nog borde det vara lite snabbare respons på felanmälningar.

Cipher

Post by Cipher » 15 December 2006, 14:57

Jag körde tidigare ett hyfsat stor projekt och hade då sidan hos City Network (http://www.citynetwork.se) och kan rekommendera dom starkt.
Har idag 3 olika sidor kvar hos dom och det är aldrig några problem. Skulle det uppstå något så löser dom det snabbt per mail eller telefon.

(Och nej, jag jobbar inte hos dom eller har något annat med dom att göra förutom att jag är kund)

klein

Post by klein » 15 December 2006, 17:07

Du har allders rätt i, och vår respons har inte varit den bästa, då växeln var nere också. ( Vi kör växeln på atestrix ) Diskarna i en maskin brackade ihop ,därav är linux.se nere totalt nu. Nya diskar är införskaffade , installation av FreeBSD 6.0 pågår för fullt.

Jan Pihlgren wrote:
Har under dagen inte fått igång min hemsida och kommer heller inte fram per telefon trots att det inte är ett 020-nummer.
Nog borde det vara lite snabbare respons på felanmälningar.

erik_persson

Post by erik_persson » 15 December 2006, 23:32

m wrote:5 GB data är mycket, detta forum äter ca 3 GB / mån.
Ok. Då borde kanske 5 GB/månad fungera? Detta är en av de delar som jag misstänkte skulle kunna ställa till problem. Jag har dock svårt att värdera hur mycket trafik som bbs.linux.se drar i "användade" då det var ett tag sedan jag följde och var någorlunda aktiv här. (Dvs jag har svårt att värdera aktiviteten på sidan i förhållande till det bandbreddutnyttjande du anger ovan.) Det finns dessutom väldigt lite bilder här på bbs.linux.se, och bilder är det som drar bandbredd för vanliga sidor. Hur många besökare kommer tex till bbs.linux.se per dag?

Med levonlines "business class" så får men 15GB/mån för ca 150 kr/mån och oderland ger ännu högre bandbredd till ungefär samma pris.
15 GB/mån borde definitivt vara tillräckligt, speciellt om de i övrigt också är bra. Jag undrar iofs vad shellkonto.se tar för extratrafik?
bbs.linux.se körs på ett vanligt shellkonto, har ingen särbehandling, fungera allders utmärkt. Bandbred kan man köpa till, om man så önskar.

När man vill växa lite mer, så kan man hyra egen server eller en VPS. Men börja med ett vanlig webhotell konto a 399:- och sedan kan du växa.
I det här fallet tror jag tyvärr inte det finns någon möjlighet att "växa" då siten ska annonseras ut till målgruppen och det förmodligen blir då den mesta trafiken kommer. Det blir väl ungefär som att köpa ett par byxor i förväg, sedan ställa sig naken ute på stan på natten och hoppas att byxorna ska vara tillräckligt stora när de kommer och innan folk börjar springa omkring. :-)
Målgruppen har dessutom ett någorlunda stort egenintresse i sidan, så det finns risk att en stor del kommer att besöka den.
15GB/mån borde, som sagt, tveklöst vara tillräckligt, frågan är bara om man inte slår på alldeles för stort. Till en kostnad av 150 kr/mån spelar det dock mindre roll.

De leverentörer jag tittat lite mer på är levonline, ballou, bahnhof, oderland och loopia. Loopia föll ganska snabbt bort då de har fått en del dålig kritik, medan det återstår 4 st.
Oderland är relativt billiga i relation till övriga men har inte telefonsupport och jag kan inte hitta någon information om redundanta förbindelser, men de köper sin bandbredd från telenor.
levonline och bahnhof har redundanta förbindelser (bahnhof verkar i denna aspekt vara bättre). Alla kvarvarande har sina serverhallar i sverige, och levonline och bahnhof har lång erfarenhet, och alla utom oderland kan kontaktas via telefon (viss fördel för bahnhof där). Vad gäller kontaktas per telefon är det också skillnad mellan att ange ett nummer och i verkligheten kunna nås och ge bra support. Här behövs någon med erfarenhet som kan berätta hur det ligger till!
Bahnhof verkar inte kunna erbjuda mysql, och ballous bandbredd för linux-webhotell kan vara lite för liten (5 GB/mån). Egen server är inte aktuellt.
Det intressanta här är ju också var de har fått för omdömen tidigare vad gäller tillgänglighet etc, och där verkar levonline ligga bra till. Oderland har jag inte riktigt så bra koll på, mer än att jag har en kompis med sida där. Det är dock inte tillräckligt underlag :-)

De intressanta kvarvarande är sålunda oderland och levonline där oderland är tydligt och rejält mycket billigare, men levonline har fått bra omdömen (inte hittat några för oderland) och har telefonsupport. Levonline har några stora kunders som datainspektionen, danderyds sjukhus och hyundai bilar ab. Oderland har å andra sidan en del halvtunga klienter som tex Djurgården/Älvsjös damfotbollslag.

Hmm, svårt!
Det du kan råka ut för att din CMS inte fungera i safe_mode, det är tyvärr väldigt vanligt att att cms har dåligt skriven php kod och kräver safe mode avstängt i PHP. Där är nog lösningen att hyra en egen server, vilket fördyra kanske driftkostnaden något. Ingent seriöst webhotell kör med safe mode avslaget, pga säkerhetsproblemen som kan uppstå.
Ja, safe_mode stänger de av förklarliga skäl aldrig ner, och detta är en fråga som jag funderat en del på, men inte hunnit testa ännu. Det är en sak som jag tänkt testa på testmaskinen. Jag har turen att administrera ett nät med ett relativt stort antal klienter där vi köper rå bandbredd och sköter allt annat själva - dns, ftp, databas, mail, web etc på linux och *bsd-maskiner. Tyvärr kan jag inte alls lägga sidan där, och de siter som finns på vår webserver drar alldeles för lite trafik och är av en sådan karaktär att de inte går att jämföra med det här projektet.
Så mitt förslag är att ta reda på vad ditt CMS lösning kräver, provkör den offline.. Det är ganska enkelt att slänga in freebsd i vmware eller på äldre maskin, så har du utmärkt testmiljö. Hur mer påläst du är, desto enklare är det att få det du vill ha och det blir mindre strul.

cms:en har jag på en testmaskin. Jag lade det dock inte på någon freeBSD-maskin utan linux :-)
Jag har som sagt haft en sida här på shellkonto.se och det har fungerat bra. Det här är dock ett lite större projekt och jag vill verkligen inte att något ska ha möjlighet att strula.
Det som är problemet är att jag inte vill hamna i en situation där jag inte har tillräckligt bandbredd etc. Vid strul vill jag dessutom att det ska finnas rimlig support. Shellkonto har väl tex inte någon telefonsupport (jag har svårt att kolla då hemsidan är nere just nu)??

/ep

Getrb

Post by Getrb » 16 December 2006, 00:23

erik_persson wrote:Oderland har å andra sidan en del halvtunga klienter som tex Djurgården/Älvsjös damfotbollslag.

Det som är problemet är att jag inte vill hamna i en situation där jag inte har tillräckligt bandbredd etc. Vid strul vill jag dessutom att det ska finnas rimlig support. Shellkonto har väl tex inte någon telefonsupport (jag har svårt att kolla då hemsidan är nere just nu)??

/ep
Hmm jag hade väl inte riktigt värderat ett damfotbollslag som halvtung klient. Om deras sida har en upptime på säg 88% så tror jag knappt att någon skulle reagera? Trafikmässigt torde det väl inte heller röra sig om så mkt....

Du pratar om trafik och visst ska du kolla detta.
Men stirra dig då inte blind på grundpriset:
*Vad kostar det att uppgradera. (extra bandvidd, utrymme etc.
*Vad kostar ev. extratjänster jag kan tänkas vilja ha.
*Summera och skapa dig en bild.

Jag skulle tro, utan att du ingående beskrivit din sida.
Att du reder dig med 5Gb med reservation för ett par till.
Sedan kan du ju också i stor utsträckning antar jag,
styra hur mkt du vill att bilderna ska få ta i bandvidd.

(Komprimeringsgrad, filformat, miniatyrbilder osv.))

Ang. detta med telefon-support.
Vad jag hade velat göra vore ju:
Ringa själv ett par tre ggr. och ställa lite olika frågor om webbhotellet.
tex. php-biten.
Sedan hindrar det ju inte heller att kompisen också ringer ett par ggr.
Vid olika tillfällen olika dagar.

På detta viset köper man ju så att säga inte "grisen i säcken".
Utan har utvärderat deras tillgänglighet och support-kunskap/ egenskaper.

klein

Post by klein » 16 December 2006, 01:48

Bandbredd skall inte vara några problem, tar den slut så köper man mer.
Bara inse en sak ingent webhotell är perfekt. Jag tro personligen du skall ge upp tanken på webbhotell, utan ha de i kick starten, och sedan så fort som möjligt gå över till egen server.

Bandbredd fungera så, att oftast har webbhotellen ganska fetta snören, men man släpper inte på mer än vad som behövs. T.e.x Shellkonto har 2 st 100 Mbit snören, dels från serverhallen där våra grejer står i och sedan har vi en egen tråd från telia. Vi kan utan problem uppgradera vid behov, utan bara en kostnadsfråga..:-)

Inse en till sak, ett webhotell som kör Linux, har antaligen ingen UNIX komptens, det finns anledning varför linux har åkt ut och ersatts av FreeBSD på många webhotell runt om i Sverige. Kanske för att FreeBSD anses vara mer resusers snål än Linux.

Shellkonto har telefonsupport och man kan köpa till bandbredd, så 5 GB är ingen gräns , har ingent pris i huvudet på extra trafiken. Men bruka kostar 30:- extra per mån för 15-25 GB .

Men så fort du tjänar pengar på projektet, så skall du lägga det på egen server, av den anledningen, ett webhotell hindrar bara utveckligen av en större sida, utan då hyr man plats för egen server, kostar lite mer. Men en bra sida, som har många besökare och är reklamfinaserad bör kunna ta kostnaden utan problem.

Fördelen är att då slipper man att trängas med andra kunder och får den bandbredd som du behöver.

erik_persson

Post by erik_persson » 16 December 2006, 04:09

m wrote:Bandbredd skall inte vara några problem, tar den slut så köper man mer.
Bara inse en sak ingent webhotell är perfekt. Jag tro personligen du skall ge upp tanken på webbhotell, utan ha de i kick starten, och sedan så fort som möjligt gå över till egen server.
Egen server är som sagt tyvärr nog inte en möjlighet i detta fall.
Bandbredd fungera så, att oftast har webbhotellen ganska fetta snören, men man släpper inte på mer än vad som behövs. T.e.x Shellkonto har 2 st 100 Mbit snören, dels från serverhallen där våra grejer står i och sedan har vi en egen tråd från telia. Vi kan utan problem uppgradera vid behov, utan bara en kostnadsfråga..:-)
Jo visst.
(200 mbit/s slår inte mig som speciellt mycket - men är det tillräckligt så är det, och det går som sagt att köpa in bandbredd).
I dagsläget går det väl att få 100 mbit/s rå bandbredd för runt 20 kkr?
Inse en till sak, ett webhotell som kör Linux, har antaligen ingen UNIX komptens, det finns anledning varför linux har åkt ut och ersatts av FreeBSD på många webhotell runt om i Sverige. Kanske för att FreeBSD anses vara mer resusers snål än Linux.
Jag har ingen intention att göra detta till en vs-tråd, men nu diskvalificerar du en stor del av världens webhotell samt alla de som kör linux på världens snabbaste datorer (linux är det dominerande oset där - kolla www.top500.org). Jag är ganska övertygad om att de har såväl unix- som linuxkompetens. Vad gäller tillgänglighet enligt netcraft så är det heller inte någon skillnad. I de jämförelser jag sett och läst, på senare tid, mellan linux och freebsd har de nästan alltid varit nära likvärdiga (och de få gånger det har skiljt i fråga om *prestanda*, på senare tid, så har det oftast varit väldigt lite och till *linux* fördel). Men som sagt, det är helt ointressant.
Här är lite källor i fall du har lust att kolla dem:
http://bulk.fefe.de/scalability/
http://software.newsforge.com/article.p ... 27/1243207
http://software.newsforge.com/article.p ... 27/1238216
http://www.samag.com/documents/s=1148/s ... /0107a.htm

Artiklarna ovan är inte helt nya, och jag har försökt hitta en speciell artikel som jag läste för bara någon månad sedan. Jag hittar den dock inte just nu, men den innehåller benchmarks och ligger helt i linje med innehållet i ovanstående artiklar.

Som sagt, jag tycker det är tämligen ointressant.
Shellkonto har telefonsupport och man kan köpa till bandbredd, så 5 GB är ingen gräns , har ingent pris i huvudet på extra trafiken. Men bruka kostar 30:- extra per mån för 15-25 GB .

Men så fort du tjänar pengar på projektet, så skall du lägga det på egen server, av den anledningen, ett webhotell hindrar bara utveckligen av en större sida, utan då hyr man plats för egen server, kostar lite mer. Men en bra sida, som har många besökare och är reklamfinaserad bör kunna ta kostnaden utan problem.

Fördelen är att då slipper man att trängas med andra kunder och får den bandbredd som du behöver.
Jag skulle som sagt gärna lägga det på en egen server om jag hade haft den möjligheten. Jag skulle också gärna lagt det på någon av "mina" servrar om jag hade haft den möjligheten och där skulle bandbredden varit tillräcklig. Inget av detta är dock möjligt.

Därför undrar jag om någon har koll på levonline eller oderland?

/ep

klein

Post by klein » 16 December 2006, 09:48

Jag vet att världen snabbaste dator kör linux, men dom som har kört webhotell ett tag bruka lämna linux till förmån för t.e.x FreeBSD , just för att FreeBSD passar webhoteller miljön bättre än linux.

Om man tittar på det etablerade webhotellen vad dom kör, så körs det freebsd eller blandad. Men just FreeBSD kommer starkt på server sidan.

Nackdelen med FreeBSD, kan vara hårdare hårdvaru krav, men det ingalunda knappas ett problem i servermijöer.

Det finns inte lika många scriptkiddies på freebsd heller..:-)

erik_persson

Post by erik_persson » 18 December 2006, 01:17

m wrote:Jag vet att världen snabbaste dator kör linux, men dom som har kört webhotell ett tag bruka lämna linux till förmån för t.e.x FreeBSD , just för att FreeBSD passar webhoteller miljön bättre än linux.

Om man tittar på det etablerade webhotellen vad dom kör, så körs det freebsd eller blandad. Men just FreeBSD kommer starkt på server sidan.
Jag tycker det verkar finnas en stor mängd etablerade webhotell som kör huvudsakligen linux, som tex rackspace och även datapipe etc. För att bilda sig en uppfattning är det bara att kolla på netcraft.

Hur som helst, du har gjort mig nyfiken, vilka stora etablerade webhotell går över till freeBSD och i vilka data har du för att detta sker i större utsträckning än till linux?

/ep

Post Reply