XP sista versionen

Fritt forum, här är det högt i taket.
Post Reply
mikaelho

XP sista versionen

Post by mikaelho » 16 December 2006, 15:56

Jag har använt Windows sedan 3.0 när det var nytt. Är alltså några år sedan det. För ca 3-4 år sedan började jag testa linux. Gillade det rätt mycket. Men gick tillbaka till XP. Hade varken tid eller orken att lära mig linux.

Idag använder jag linux på heltid. Nu kan man lära sig linux när man vill. Förr var man tvungen att pilla med systemet för att få det fungera,

Känns väldigt konstigt att XP är den sista windowsversionen jag kommer använda resten av mitt liv. Visserligen använder xbox en bantad version av windows, men det räknas liksom inte tycker jag.

Jag kommer inte sakna windows. Men samtidigt när man har använt windows i över 15 år eller nåt sånt, och bara sluta använda det, känns egendomligt.

Att det skulle behövas 15 år i datorutvecklingen för att kunna hitta en värdig ersättare är rätt otroligt ändå.
Linux är dagens och framtidens Amiga!

Borage

Post by Borage » 16 December 2006, 17:35

Jag tycker aldrig att Microsofts produkter har varit riktigt värdiga. Dos är ett ganska enkelt operativsystem, men jag minns att det också var mycket pillande med det, och det var inte många som tyckte att det var särskilt bra heller. Det var inte förrän 1993 när Windows NT 3.1 kom som det egentligen var något att ha. Då kunde företag byta ut Windows 3x mot ett betydligt stabilare system.

Tyvärr var det många som bytte ut andra mycket bättre operativsystem mot Windows NT. Jag kommer särskilt ihåg en gång när jag satt och åt lunch på en restaurang när en bil från Televerket dök upp. Killarna från Televerket talade hela tiden om det förbannade Windows NT som koncernen hade besluta att byta till. OPERATIVSYSTEMET ÄR JU HELT VÄRDELÖST, FÖR DET KRÄVS JU EN SERVER FÖR VARJE FUNKTION.

Det ironiska var att jag höll just på med att installera en modempool hos Televerket med Windows NT som operativsystem. Jag knep igen käften, för jag ville ju inte få stryk. :P

klein

Re: XP sista versionen

Post by klein » 16 December 2006, 18:15

Jag har alltid haft svårt med Windows fram till Windows 2000. Kanske för min första att första GUI jag lärde mej att använda hette GEM / TOS , vilket var mycket väl utvecklad i version TOS 2.06, då Windows 3.1 damp ner med sin usla multitaskning och otrolig fula GUI, plus att man var van att köra lite UNIX på arbetesstationer, då kändes Windows ganska omsmidigt.

Kom ihåg att jag körde MiNT på min 16 Mhz Atari 520 STFM, kändes modernare än alla 486:or med DOS och WFW 3.11.

Windows XP känns väl först ok, på dagens datorer, då man har 1 GB minne och 2 kärnor, så XP helt godkänt.

Men för oss började använda Windows redan på 486SX-25 Mhz tiden, då undvek man windows, utan körde OS/2 eller Linux.
mikaelho wrote:Jag har använt Windows sedan 3.0 när det var nytt. Är alltså några år sedan det. För ca 3-4 år sedan började jag testa linux. Gillade det rätt mycket. Men gick tillbaka till XP. Hade varken tid eller orken att lära mig linux.

Idag använder jag linux på heltid. Nu kan man lära sig linux när man vill. Förr var man tvungen att pilla med systemet för att få det fungera,

Känns väldigt konstigt att XP är den sista windowsversionen jag kommer använda resten av mitt liv. Visserligen använder xbox en bantad version av windows, men det räknas liksom inte tycker jag.

Jag kommer inte sakna windows. Men samtidigt när man har använt windows i över 15 år eller nåt sånt, och bara sluta använda det, känns egendomligt.

Att det skulle behövas 15 år i datorutvecklingen för att kunna hitta en värdig ersättare är rätt otroligt ändå.

Post Reply