Hej!
En jag känner skaffade bredbandet. Kopplade in en korskopplad kabel. Inget fungerade. Skaffade en kabel som inte var korskopplad och då fungerade det.
jag har trott det ska gå med korskopplad kabel om man har bredband. Den jag känner har ingen hub, router eller liknande. Utan kabeln går direkt från väggen till datorn. Alltså inget modem eller nåt sånt.
Varför blev det så här tror ni?
Korskopplad kabel
Korskopplad kabel
Linux är dagens och framtidens Amiga!
Re: Korskopplad kabel
Då lär det ju vara någon switch eller något i källaren.mikaelho wrote:Hej!
En jag känner skaffade bredbandet. Kopplade in en korskopplad kabel. Inget fungerade. Skaffade en kabel som inte var korskopplad och då fungerade det.
jag har trott det ska gå med korskopplad kabel om man har bredband. Den jag känner har ingen hub, router eller liknande. Utan kabeln går direkt från väggen till datorn. Alltså inget modem eller nåt sånt.
Varför blev det så här tror ni?
Du menar alltså att han har en RJ-45 (Vanlig ethernet) kontakt i väggen?
Det sitter förmodligen en switch eller en router någon annanstans i huset.

Korsad kabel används mellan två datorer (ändpunkter kan man ju kalla det) och det står knappast 30 Windowburkar nere i källaren som har hand om bredbandet
.
Sen att vissa modemtillverkare har fått fnatt kan man ju bara beklaga.. Kan ju vara en felbeställning på 100 000 kontakter/chip från nån kinesisk leverantör som ställt till det också. Sådant händer.

Sen att vissa modemtillverkare har fått fnatt kan man ju bara beklaga.. Kan ju vara en felbeställning på 100 000 kontakter/chip från nån kinesisk leverantör som ställt till det också. Sådant händer.