Korskopplad kabel

Fritt forum, här är det högt i taket.
Post Reply
mikaelho

Korskopplad kabel

Post by mikaelho » 17 January 2007, 23:17

Hej!

En jag känner skaffade bredbandet. Kopplade in en korskopplad kabel. Inget fungerade. Skaffade en kabel som inte var korskopplad och då fungerade det.

jag har trott det ska gå med korskopplad kabel om man har bredband. Den jag känner har ingen hub, router eller liknande. Utan kabeln går direkt från väggen till datorn. Alltså inget modem eller nåt sånt.

Varför blev det så här tror ni?
Linux är dagens och framtidens Amiga!

Emil.s

Re: Korskopplad kabel

Post by Emil.s » 17 January 2007, 23:20

mikaelho wrote:Hej!

En jag känner skaffade bredbandet. Kopplade in en korskopplad kabel. Inget fungerade. Skaffade en kabel som inte var korskopplad och då fungerade det.

jag har trott det ska gå med korskopplad kabel om man har bredband. Den jag känner har ingen hub, router eller liknande. Utan kabeln går direkt från väggen till datorn. Alltså inget modem eller nåt sånt.

Varför blev det så här tror ni?
Då lär det ju vara någon switch eller något i källaren.
Du menar alltså att han har en RJ-45 (Vanlig ethernet) kontakt i väggen?

Det sitter förmodligen en switch eller en router någon annanstans i huset. :)
Innan ni postar: Läs FAQen
När ni postar:
Posta i Rätt forum! Och skriv/formulera dig rätt

mikaelho

Post by mikaelho » 17 January 2007, 23:56

men man ska väl kunna ha en korskopplad kabel iallafall?

jo jag menar att det är en rj-45 kabel direkt från väggen.
Linux är dagens och framtidens Amiga!

depeo

Post by depeo » 18 January 2007, 00:40

Vissa Nokia och Ericsson-modem för ADSL kräver korsad kabel men det går inte med vanlig switch.

vfr

Post by vfr » 18 January 2007, 16:35

Det beror helt på vad det är för switch. Dom flesta moderna switchar har autodetektering och klarar både rak och korsad kabel.

Som andra sagt så sitter det säkert en switch någonstans i huset och har den då _inte_ autodetektering så är det rak kabel som gäller.

mog

Post by mog » 19 January 2007, 14:39

Korsad kabel används mellan två datorer (ändpunkter kan man ju kalla det) och det står knappast 30 Windowburkar nere i källaren som har hand om bredbandet :) .

Sen att vissa modemtillverkare har fått fnatt kan man ju bara beklaga.. Kan ju vara en felbeställning på 100 000 kontakter/chip från nån kinesisk leverantör som ställt till det också. Sådant händer.

vfr

Post by vfr » 19 January 2007, 23:29

Det är ju naturligtvis helt rätt som mog säger. Att man _kan_ köra korsad kabel på många nya switchar är bara en bekvämlighetsgrej. Mellan dator och switch _ska_ det vara rak kabel egentligen.

Post Reply