Vad har MS med datakomunikation att göra?

Fritt forum, här är det högt i taket.
Post Reply
Snouser

Vad har MS med datakomunikation att göra?

Post by Snouser » 1 March 2007, 23:30

Jag läser just nu en kurs på gymnasiet som heter datakommunikation.
Den går bl.a ut på att man ska lära sig hur vissa enheter kommunicerar med varandra.

I går hade jag ett delprov i detta ämnet, och nu kommer de roliga.
Min lärare har av någon anledning tagit med en fråga om Windows. Är en en kurs som går ut på datakommunikation oberoende av OS? Jag menar de står inget i boken om varken *nix eller Windows. Kan min lärare bara poppa in en massa "oviktiga" frågor i provet som inte har med saken att göra?

Fråga lät ungefär så här:

"MS Outlook 2007 är ett e-post klient. Finns det någon möjlighet att kolla sin epost genom Outlook om inte Explorer är i gång."

Vad i hela friden har de med datakommunikation att göra?

Hela min linje går ut på att vi i slutet ska ta MCP certifikat hos MS, men ja tycker fortfarande inte att min lärare ska ha frågor om MS om de inte är de vi har prov på.

Har min lärare gjort rätt?

Kursen heter DTR1201.
http://www.stromstad.se/gymnasiet/lasar ... 00602.html

JO

Post by JO » 2 March 2007, 00:58

Man kan se det som ett exempel, på datakommunikation. Lättast att ta till, blir då Windows. När det är vad de flesta känner till förmodligen.
Registered User # 259689 http://counter.li.org
First humans moved out of caves;
then they invented writing;
now they invented intuitive GUIs;
all that remains is to return to caves.

Ham

Post by Ham » 2 March 2007, 09:26

E-post är väl ändå kommuniikation med datorer?
Linux limitless
Image

Snouser

Post by Snouser » 2 March 2007, 09:41

Jo visst Outlook är en klient som har något med datakommunikation att göra, men varför i hela friden kommer explorer in i bilden. De är ju som att ställa en fråga om bilar. Jag menar, bilar har ju datorer i sig och datorer komministrar alltså datakommunikation!

mikma

Post by mikma » 2 March 2007, 10:41

Skrev han Explorer, inte Internet Explorer?
Om inte Explorer är igång så blir det jobbigt att starta program, eftersom skrivbord och startmenyn är en del av Explorer.

andersajja

Post by andersajja » 2 March 2007, 10:41

Tror du blandar ihop 'Windows Explorer' ( http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_explorer )
med 'Internet Explorer' (http://en.wikipedia.org/wiki/Internet_explorer ).

Den förra används för att bläddra i systemet och för att kunna köra ex. en mail-klient.
Den senare för att surfa på webben.

'MS Outlook 2007' tyder på att det är en applikation för minst XP, mao finns inte Win-Dos.
Så svaret borde bli nej.
andersajja

"You are not allowed to criticize this product publicly",
"You agree that by agreeing, we can make any changes to
the agreement in the future which you automatically agree to."

Fedor

Post by Fedor » 2 March 2007, 21:26

oavsett om läraren mena IE eller explorer så är det windows specifikt.

Har också gått en halvdan kurs om pc-datorer på gymnasiet. Vi gick bara igenom windows filsystem och lärboken gick igenom hur gamla MS dos fungera och påstod att dos är betydligt vanligare än linux :-?

groggy1

Post by groggy1 » 2 March 2007, 22:33

Jag har en lite gissning men det kan lika väll vara fel men jag (om jag inte missminner mig) tror att man ska kunna starta windows i cmd och då gå in i microsoft outlook.
Alltså bara en svart sida på skärmen och köra cdm kommandon.

erik_persson

Post by erik_persson » 2 March 2007, 22:37

Implementationen av specifika MS-program har naturligtvis lite med standardprotokollen i tcp/ip att göra (utom i den händelse programmen inte följer standarderna och man måste ta hänsyn till detta - inte en helt ovanlig situation). En fråga om huruvida explorer, oavsett villken som avses, krävs för att köra outlook har vad jag förstår inte något med datakommunikation per se att göra, utan rör mer en implementationen av ett mailprogram. Frågan verkar därför vara ungefär lika relevant för datakommunikation som en fråga om det finns rattmuff till volvoamazon är för transportteori.

Sedan finns det naturligtvis mer eller mindre specifika protokoll som MS använder, där en diskussion kring dessa kan vara av betydelse för en kurs i datakommunikation. Det är i sammanhanget dock en helt annan fråga.

/ep

Post Reply