Vad händer? Apache faller hos netcraft

Fritt forum, här är det högt i taket.
Post Reply
erik_persson

Vad händer? Apache faller hos netcraft

Post by erik_persson » 4 March 2007, 05:32

Som ämnet anger! Vad är det egentligen som håller på att hända?

Apache har fallit till under 60% för februari - så lågt har aldrig apache legat sedan år 2002.
För 1 år sedan hade apache 68%, i november 2005 över 70% och har nu fallit till under 60%, medan IIS har ökar från ca 20% till 30%! Det har dessutom varit en sådan här trend sedan slutet av 2005. Det är illa!!!

VAD HÄNDER? Ska inte linux/*BSD/unix vara på frammarch??

http://news.netcraft.com/archives/web_s ... urvey.html

/ep

erik_persson

Post by erik_persson » 4 March 2007, 14:55

Inte nog med att apache har minskat i andel av installerade webservrar, apache verkar även minska i antal installationer. Detta i varje fall sedan januari.

/ep

depeo

Post by depeo » 4 March 2007, 15:34

Uppenbarligen börjar folk inse att IIS är bättre.

Zenox

Post by Zenox » 4 March 2007, 16:04

.NET kan nog påverka en hel del. Det kör man bäst på IIS. Och nej, Mono är uteslutet för normalanvändaren (funktionaliteten laggar efter, det är knöligare, inte lika lättillgängligt och relativt få känner ens till projektet).

erik_persson

Post by erik_persson » 4 March 2007, 17:15

Vad är det i .NET som gör det så attraktivt i relation till servlets, jsp etc?
Det verkar inte som om tex apaches java-prylar - och där finns enormt mycket - har samma framgång som .NET.

/ep

Zenox

Post by Zenox » 4 March 2007, 18:17

Nae. Det finns ju en massa andra än SUN också för Java. BEA, IBM, Eclipse osv. Kanske det som är problemet. Det är inte lika lättillgängligt. För att man ska komma igång måste man avgöra en massa saker, val av javamotor, servletmotor, editor (IDE) osv. Konfigurera upp Tomcat eller vad man nu valt. För .NET är det bara att dra hem Visual Studio .NET Express Edition och .NET frameworket, även dom gratis, och så har man rubbet. Bara att börja koda.

Sen en fördel för .NET är att det är lättare att göra vanliga desktopprogram (.exe filer). Helt inbyggt. Samma med gui editorn. Lätt att komma igång med allt.

Men det finns ju både för- och nackdelar. Vet av många utvecklare som bara kört Microsoft rakt igenom, pratar himla bra om det även om de inte ens brytt sig att titta efter alternativ. If it ain't broken, don't fix it typ. Microsoft är störst, varför se åt nått annat håll ungefär.

erik_persson

Post by erik_persson » 5 March 2007, 01:39

Zenox wrote:If it ain't broken, don't fix it typ. Microsoft är störst, varför se åt nått annat håll ungefär.
Just vad gäller webservrar är det ju INTE så att ms är störst, det är därför jag tycker det är lite underligt - .NET verkar vara ett *val*, inte minst mot bakgrund av att apache minskar även i reella tal.

Jag har inte kollat var tomcat etc sorteras i netcrafts lista, men det verkar som om den ligger under "övriga", vilka inte alls har haft samma uppsving som ms.

Jag undrar vidare hur många av siterna som använder .NET och inte kör "vanlig" asp - jag tycker det trots allt är ganska ovanligt att man stöter på aspx-sidor. (Jag har inte en aning men jag har uppfattat aspx som ett signum för .NET-sidor, men det är möjligt att det varken är tillräckligt eller nödvändigt för att det ska vara en .NET-sida. Hur som helst borde det vara sannolikt att en aspx-sida är en .NET-sida, medan en asp-sida möjligen inte är det.)

/ep

Zenox

Post by Zenox » 5 March 2007, 11:11

Hmm.

PHP är ett helt eget språk och brukar sluta med filändelsen .php. Körs vanligen på Windows eller Linux/BSD.

ASP (föregångaren till .NET) brukar sluta med .asp. Körs vanligen på Windows.

ASP+ (.NET som man kan skriva i en massa olika språk, de vanligaste är nog C++, VB och C#) brukar sluta med ".aspx" på webbserversidan. Körs vanligen på Windows, ganska sällsynt på Linux/BSD genom ex Mono.

Java som brukar sluta med whatever, ofta ingenting eller html, jsp, servlet?xx=1 osv. Samma "binär" körs på valfri plattform, vanligen Linux/BSD, Windows eller Solaris. Dessutom är det inte bara genom Tomcat utan det finns en uppsjö olika servlet-/EJB-containers som kan köras på valfri webbserver, ex Apache eller IIS (html server s.a.s.). Finns dessutom mycket fler tekniker (JSP, Beans, Servlets, EJB osv) än många andra språk. Var det jag menade i nått inlägg ovanför att det är mycket större valfrihet vilket kan bli väldigt förvirrande, särskilt för en nybörjare då. Ungefär som Linux mot Windows på desktop, Windows är det bara att ta en version medans Linux har en massa varianter. Sen vad som är bättre och sämre i slutändan får man ta sen.

Edit2: Ändrade tillbaka till aspx efter fulfix ;)
Last edited by Zenox on 5 March 2007, 19:16, edited 2 times in total.

md2perpe

Post by md2perpe » 5 March 2007, 16:07

Zenox wrote:ASP+ (.NET som man kan skriva i en massa olika språk, de vanligaste är nog C++, VB och C#) brukar sluta med .php på webbserversidan.
Verkligen?
RTFM: förkortning som är bra att ta till om man vill låtsas tycka att frågan är trivial, fast man egentligen inte själv har ett svar.

mikma

Post by mikma » 5 March 2007, 16:14

Förutom att filerna inte slutar på .php så stämmer det väl. Man kan även tillägga att de flesta .NET program är starkt knutna till Windows eftersom de anropar Windows-dll:er direkt.

Zenox

Post by Zenox » 5 March 2007, 16:17

md2perpe wrote:
Zenox wrote:ASP+ (.NET som man kan skriva i en massa olika språk, de vanligaste är nog C++, VB och C#) brukar sluta med .php på webbserversidan.
Verkligen?
Haha vad dåligt... Jag skrev ". a s p x" (ser det om man går in i editorn för inlägget) men den visar ut .php

Testa att besvara inlägget, skriv "a s p x" utan mellanrum och tryck "förhandsgranska". Forumet översätter det till "php" automatiskt lol.

drbrno

Post by drbrno » 5 March 2007, 16:34

aspx?

Zenox

Post by Zenox » 5 March 2007, 17:11

aspx? Nej för mig funkar det inte iaf. Nån som har admin och kolla i db kan ju göra det vid intresse. Inte så himla jätteviktigt, inte ofta jag skriver a s p x direkt. Kanske har nått att göra med att jag kör engelsk Windows XP SP2 och Firefox 2.0.0.2 eller nån inställning nånstans eller liknande. Eller den där annoyans rättstavningen i Firefox kanske.

JO

Post by JO » 5 March 2007, 17:14

drbrno wrote:aspx?
"a s p x" aspx ---> php
Registered User # 259689 http://counter.li.org
First humans moved out of caves;
then they invented writing;
now they invented intuitive GUIs;
all that remains is to return to caves.

mikma

Post by mikma » 5 March 2007, 17:38

Just det, det är ju m:s fel.

md2perpe

Post by md2perpe » 5 March 2007, 18:19

drbrno wrote:aspx?
Så kan man ju "fuska"... :P
RTFM: förkortning som är bra att ta till om man vill låtsas tycka att frågan är trivial, fast man egentligen inte själv har ett svar.

erik_persson

Post by erik_persson » 6 March 2007, 02:18

Haha!!
Så enormt irriterande - jag skrev också a s p x
Ännu roligare är att forumets översättning av "a s p x" till php gjorde att mitt inlägg utlöste en massa svar :-)

Jag måste testa igen, här följer en del rappakalja: aspx är apsx som inte är php, men kanske något annat som tex aspx.

Hoho, jag skrev:

Code: Select all

Jag måste testa igen, här följer en del rappakalja: a s p x är apsx som inte är php, men kanske något annat som tex a s p x.
Jag postar det inlägg som gav upphov till allt igen, se nedan.

erik_persson

Post by erik_persson » 6 March 2007, 02:24

Zenox wrote:If it ain't broken, don't fix it typ. Microsoft är störst, varför se åt nått annat håll ungefär.
Just vad gäller webservrar är det ju INTE så att ms är störst, det är därför jag tycker det är lite underligt - .NET verkar vara ett *val*, inte minst mot bakgrund av att apache minskar även i reella tal.

Jag har inte kollat var tomcat etc sorteras i netcrafts lista, men det verkar som om den ligger under "övriga", vilka inte alls har haft samma uppsving som ms.

Jag undrar vidare hur många av siterna som använder .NET och inte kör "vanlig" asp - jag tycker det trots allt är ganska ovanligt att man stöter på a_s_p_x-sidor. (Jag har inte en aning men jag har uppfattat a_s_p_x som ett signum för .NET-sidor, men det är möjligt att det varken är tillräckligt eller nödvändigt för att det ska vara en .NET-sida. Hur som helst borde det vara sannolikt att en a_s_p_x-sida är en .NET-sida, medan en asp-sida möjligen inte är det.)

/ep

erik_persson

Post by erik_persson » 6 March 2007, 02:33

Zenox wrote:Hmm.

PHP är ett helt eget språk och brukar sluta med filändelsen .php. Körs vanligen på Windows eller Linux/BSD.

ASP (föregångaren till .NET) brukar sluta med .asp. Körs vanligen på Windows.

ASP+ (.NET som man kan skriva i en massa olika språk, de vanligaste är nog C++, VB och C#) brukar sluta med ".aspx" på webbserversidan. Körs vanligen på Windows, ganska sällsynt på Linux/BSD genom ex Mono.

Java som brukar sluta med whatever, ofta ingenting eller html, jsp, servlet?xx=1 osv. Samma "binär" körs på valfri plattform, vanligen Linux/BSD, Windows eller Solaris. Dessutom är det inte bara genom Tomcat utan det finns en uppsjö olika servlet-/EJB-containers som kan köras på valfri webbserver, ex Apache eller IIS (html server s.a.s.). Finns dessutom mycket fler tekniker (JSP, Beans, Servlets, EJB osv) än många andra språk. Var det jag menade i nått inlägg ovanför att det är mycket större valfrihet vilket kan bli väldigt förvirrande, särskilt för en nybörjare då. Ungefär som Linux mot Windows på desktop, Windows är det bara att ta en version medans Linux har en massa varianter. Sen vad som är bättre och sämre i slutändan får man ta sen.

Edit2: Ändrade tillbaka till php efter fulfix ;)
Jo, det är känt.
Frågan kvarstår - varför ökar iis på bekostnad av apache och apaches java-"produkter"? (Ökningen för Apache - dvs apaches http-server och derivat därav - tillsammans med övriga - i vilka sannolikt apaches java"produkter" ingår - är mindre än för iis).
Jag föreställer mig att någon som väljer att köra en webserver någorlunda undersöker alternativen och dessa i relation till behoven.

/ep

Mikael_L

Post by Mikael_L » 13 March 2007, 13:04

Någon som lagt in a-s-p-x i "bad word" filtret?

:D :D :D

mikma

Post by mikma » 13 March 2007, 13:50

Ja, det är väl m som gjort det.

Zenox

Post by Zenox » 13 March 2007, 15:27

erik_persson wrote:Jag föreställer mig att någon som väljer att köra en webserver någorlunda undersöker alternativen och dessa i relation till behoven.
Min erfarenhet ute på företag är att många ser till vad de redan har (mjukvara + kompetens) och kör på det. Kan tänka mig att det är lite liknande för privatpersoner också. Har du en Windowsburk så är det lätt hänt att du blåser in IIS och kör ut på internet med den istf att leta upp och lära dig Apache (alt även Linux) "bara" för att uppnå en sån sak.

Post Reply