TV-licens

Fritt forum, här är det högt i taket.
Post Reply
Lucifer888

TV-licens

Post by Lucifer888 » 5 March 2007, 21:08

Blev uppringd igår runt 20.30 dvs en söndag och dom sa att jag nyligen köpt en tv, visst jag köpte en platt-tv innan nyår. Dom var riktigt otrevliga och jag försökte slingra mig undan men dom påtvingade mig avgiften.

Men blev nu i efterhand fundersam över om det kanske var en bluff, man har hört om kontrollanter som knackar på som inte är riktiga kontrollanter som kräver pengar kontant. Någon som har hört om något liknande?

Det var trotts allt väldigt sent på en helg, tycker inte att dom ska få ringa och störa då. Hade gäster över på fika så orkade inte tjaffsa så länge i telefon heller.

Annars tänker jag ringa och säga att jag sålt tv'n, kollar aldrig på det marbundna nätet utan använder bara tv'n för ps2, dvd och divx/xvid-filmer så vägrar betala för deras tjänster när jag inte utnyttjar dom. Visst att man är skyldig bara man har en motagare men jag tänker fan inte betala för det, har inte ens en antennkabel inkopplad.
"It's not that I hate people, I just think they're all idiots"
"Långt hår kräver mycket näring, framhålls det, och berövar hjärnan energi."

depeo

Post by depeo » 5 March 2007, 22:01

Helt rätt, varför betala för skitkanaler man aldrig tittar på.
Tycker det med digitaltv borde vara rätt lätt att låta de som betalar för kanalerna se dem, och låta de andra få slippa :)

Fedor

Post by Fedor » 5 March 2007, 22:47

Du behöver heller inte betala om du inte äger en TV-mottagare .
Men antagligen var det ett bluff samtal

själv tycker jag public Service är något man lätt bör betala för.

Lucifer888

Post by Lucifer888 » 5 March 2007, 23:06

Fedor wrote:Du behöver heller inte betala om du inte äger en TV-mottagare .
Men antagligen var det ett bluff samtal

själv tycker jag public Service är något man lätt bör betala för.
Oftast när man går runt i butik så brukar man inte se tv-aparater utan tv-mottagare, hade min modell funnits utan så hade jag antagligen valt en sådan då jag som sagt inte kollar på tv. Den enda kanalen jag är intresserad av finns inte i sverige och det är scifi-channel.
Och varför bör man "lätt" betala för det? Jag som inte ens vill titta på det, varför ska jag betala för det?

Tv-mottagare borde vara en liten låda man måste köpa som tillbehör tycker jag, så man har ett val att välja bort det och att avgiften försvinner för digital-boxar där man ändå betalar för dom kanaler man väljer
"It's not that I hate people, I just think they're all idiots"
"Långt hår kräver mycket näring, framhålls det, och berövar hjärnan energi."

Fedor

Post by Fedor » 5 March 2007, 23:51

NU är inte jag jätte säker på det här men har för mig att en vanlig inbyggd tv-motagare inte räknas längre eftersom det ändå kräver att man har en digital-box.

mikma

Post by mikma » 6 March 2007, 00:03

Lagen är ändrad, den ändrades senast i år, och de har tagit bort kryphålet att det inte krävdes licens för tv-apparater som inte är konstruerade för att ta emot markbundna sändningar.

mog

Post by mog » 6 March 2007, 01:20

Sen kommer "media-avgiften" (om den inte redan finns i Sverige).

I Danmark är det ungefär såhär om jag inte läst fel:

Du uppfyller något av följande krav:

1. Du äger någon form av display som kan ta emot en signal från en extern källa (vet inte om dom menar från c:a vadsomhelst eller enbart från en tvsändare).
2. Du har en internetanslutning som tar emot minst 256 Kbit/s.
3. Du har en nyare mobiltelefon/pda/whatever som kan ta emot multimedia.

Poff! över 1000:- i halvåret kostar det..
Har man endast en radio i sin ägo så kostar det c:a 150-200:- i halvåret.

edit: länk för den som vill.. http://www.dr.dk/OmDR/Licens/Om+licens/ ... 115336.htm

Post Reply