Mac OS X forum

Fritt forum, här är det högt i taket.
Post Reply
klein

Mac OS X forum

Post by klein » 15 March 2007, 14:40

Jag funderar på att starta ett Mac OS X forum , vad tycker ni andra?

JO

Re: Mac OS X forum

Post by JO » 15 March 2007, 14:52

m wrote:Jag funderar på att starta ett Mac OS X forum , vad tycker ni andra?
Tillhör *BSD. De har ju clonat FreeBSD.
Registered User # 259689 http://counter.li.org
First humans moved out of caves;
then they invented writing;
now they invented intuitive GUIs;
all that remains is to return to caves.

mikma

Post by mikma » 15 March 2007, 15:03

I sådant fall behöver underrubriken ändras eftersom Mac OS X inte är fri. "Andra smaker av fria oprativsystem"

Den är föresten felstavad "operativsystem"

PJ

Re: Mac OS X forum

Post by PJ » 15 March 2007, 17:26

m wrote:Jag funderar på att starta ett Mac OS X forum , vad tycker ni andra?
Som ett eget forum då med egen URL eller som ett underforum/forumsdel som ligger under bss.linux.se ?

Det första alternativet är jag lite tveksam till, men då äger jag inte heller någon Mac med OSX.
Det andra alternativet är helt okej då det trots allt finns ett windowsforum/windowsdel under bbs.linux.se .
JO wrote:Tillhör *BSD. De har ju clonat FreeBSD.
Inte riktigt hela sanningen. Kernel som finns i OS X heter XNU och är till viss del baserad på Mach och till viss del baserad på FreeBSDs kernel.
För övrigt finns inte Aqua i FreeBSD vad jag vet. 8)
Så en ren klon är det inte även fast det finns en hel del likheter. :)

Mer om XNU kan man läsa på följande:
http://www.kernelthread.com/mac/osx/arch_xnu.html

Getrb

Post by Getrb » 15 March 2007, 20:22

Angående namnet på forumet blir det inte lite konstigt om man börjar versions benämna?
8..9..X...

Kort o gott "MacIntosh", "Mac" eller "Mac OS"

drbrno

Post by drbrno » 15 March 2007, 20:33

Är det nödvändigt med ett Mac-forum?

JO

Post by JO » 15 March 2007, 21:07

drbrno wrote:Är det nödvändigt med ett Mac-forum?
Nej. Mac hör varken till *NIX eller, eller öppen källkod.
Som PJ påpekade, är det en avart.

erik_persson

Post by erik_persson » 16 March 2007, 01:01

JO wrote:
Nej. Mac hör varken till *NIX eller, eller öppen källkod.
Som PJ påpekade, är det en avart.
OS X är mer unix än vad linux är!
Linux är endast unixlikt, medan OS X är såväl unixlik som genetiskt unix. Det bygger på FreeBSD (och Mach) där FreeBSD i sin tur bygger på BSD, som i sin tur bygger på den ursprunliga unix-koden, precis som alla andra unixar. Beskrivningen är möjligen något överdriven, men det finns i varje fall betydligt mycket mer kod i os x som härstammar från den ursprungliga unix än vad som finns i os x.
Varken Linux eller OS X är dock trademark unix, dvs är testade och uppfyller open groups kriterier för unix. I princip är bara AIX och solaris trademark unix.

/ep

klein

Post by klein » 16 March 2007, 06:04

Varför inte? Bara för det inte är öppen källkod , så behöver de inte vara skräp. Mac OS X är ett UNIX OS, även om Linux är huvudtemat för det här forumet existens, så behöver man inte begränsa sej. Jag tycker Mac:en är intressant, hur flera perspektiv.

Den är bra paketerad med hårdvara och mjukvara. Mini Macen är lite dyrare än en standard PC, men den är ingen stort monster som en vanlig PC är, utan är en dator som har bra design, de är mindre än en extern hårddisk.

Jag vill se om man kan ersätta en Windows PC med Mac OS X, inser att som speldator är den nog värdelös. Men administrativdator, för mail, chat, surfa osv.

Jan Pihlgren

Post by Jan Pihlgren » 16 March 2007, 06:51

Jag håller med. Även jag ifrågasätter om Mac (och Windows) hör hemma här. Mac har väl sina egna fora?
Med tanke på detta forums namn och URL tycker jag att ett dyligt forum bör hållas utanför denna URL.
Personligen tyckar jag även att länken Windows hör hemma på någon anna site.
Så jag anser att håll detta forum så rent som möjlig för Linux. Blanda inte in annat.

JO

Post by JO » 16 March 2007, 08:41

Jan Pihlgren wrote:
Jag håller med. Även jag ifrågasätter om Mac (och Windows) hör hemma här. Mac har väl sina egna fora?
Med tanke på detta forums namn och URL tycker jag att ett dyligt forum bör hållas utanför denna URL.
Personligen tyckar jag även att länken Windows hör hemma på någon anna site.
Så jag anser att håll detta forum så rent som möjlig för Linux. Blanda inte in annat.
Instämmer i den saken.
Mer om Linux och UNIX http://www.opengroup.org/testing/linux-test/

depeo

Post by depeo » 16 March 2007, 22:24

Usch inte massa macfolk hit, kolla på på www.99.se så får ni se, macfolk är speciella. :lol:

Kan väl göra som ubuntu-se.org och ha en kategori "kommersiella operativsystem"

erik_persson

Post by erik_persson » 17 March 2007, 03:32

Är ni medvetna om att darwin, dvs operativsystemet i grunden av os x, är open source (i varje fall för ppc, jag vet inte hur det är med intel längre)?

/ep

drbrno

Post by drbrno » 17 March 2007, 09:14

depeo wrote:Kan väl göra som ubuntu-se.org och ha en kategori "kommersiella operativsystem"
Det tycker jag är en bra idé, förutsatt att du menar ofria operativsystem. Som du väl känner till finns det många kommersiella, fria operativsystem.

klein

Post by klein » 17 March 2007, 09:40

Är inte diskussionen lite för poltikserad. Försök och se till användares behovs, han vll använda linux, windows och Mac OS X what ever.

Bör man då inte kunna ha en diskussion , även om inte OS:et faller än 100% på smaken och inte gratis. bbs.linux.se är att hjälpa användare först och främst Linux/FreeBSD/OpenBSD men varför inte Windows och Mac OS X.

Gå man t.e.x in på forum.macworld.se , så finns det ett linuxforum där. Dom flesta som använder Linux, använder idag för någon slags server applikation, det flesta beslut att använda Linux fattas på andra grunder ideologiska.

drbrno wrote:
depeo wrote:Kan väl göra som ubuntu-se.org och ha en kategori "kommersiella operativsystem"
Det tycker jag är en bra idé, förutsatt att du menar ofria operativsystem. Som du väl känner till finns det många kommersiella, fria operativsystem.

JO

Post by JO » 17 March 2007, 10:21

Finns inget hinder, att även ha en ideologisk inställning. Till användandet av F-L/OSS.
Det är snarare ett hälsotecken. När folk kan tänka själva och fatta egna beslut.
Utefter andra parametrar, än av strikt komersiella själ. Eller vad som är komersiellt gångbart.
Ska Mac OS X, vara här ska även GNU-Darwin vara det.
http://www.gnu-darwin.org

kratz

Post by kratz » 17 March 2007, 11:17

Någon som testat GNU-Darwin? Låter intressant. Hur är hårdvarustödet? Är det någon form av BSD? Har inte hunnit läsa så mycke om det.
Välkommen till http://archlinux.se !

klein

Post by klein » 17 March 2007, 11:23

Du glömmer en viktig sak, många som har prövat att använda Linux, har gett upp, pga Linux inte är så användarvänligt .. Många är trötta på Windows, absolut, men alternativen är inte alltid bättre. Tolka nu inte detta som att jag tycker att Linux är dåligt , utan tolka det som att Linux måste bli en mer marknadsanpassad produkt ungerfär som Mac OS X är.
JO wrote:Finns inget hinder, att även ha en ideologisk inställning. Till användandet av F-L/OSS.
Det är snarare ett hälsotecken. När folk kan tänka själva och fatta egna beslut.
Utefter andra parametrar, än av strikt komersiella själ. Eller vad som är komersiellt gångbart.
Ska Mac OS X, vara här ska även GNU-Darwin vara det.
http://www.gnu-darwin.org

mikma

Post by mikma » 17 March 2007, 12:41

Dra inte alla linuxdistributioner över en kam. Det finns ju så många, vissa är mer användarvänliga andra mindre. Linspire säger t.ex. själva att de har den lättaste linuxdesktopen, nu har jag inte provat den själv så jag kan inte uttala mig om det.

erik_persson

Post by erik_persson » 17 March 2007, 21:17

kratz wrote:Någon som testat GNU-Darwin? Låter intressant. Hur är hårdvarustödet? Är det någon form av BSD? Har inte hunnit läsa så mycke om det.
Det är naturligtvis Darwin med gnu-prylar - dvs GNU där darwin är kärnan, ungerfär som gnu-solaris är gnu med solaris, gnu-hurd är gnu med hurd och gnu-linux är gnu med linux som kärna. Darwin är som sagt operativsystemet under "ytan" i OS X.

Det är alltså ungerfär lika mycket eller lika lite BSD som OS X är.

/ep

Emil.s

Post by Emil.s » 18 March 2007, 00:33

Om jag bestämmde så skulle jag byta namn på "Ej UNIX baserade OS", till "Övriga OS", och sen så lägger man "OS X", "*BSD" och "Windows" där. :)

Eller något liknande...
Innan ni postar: Läs FAQen
När ni postar:
Posta i Rätt forum! Och skriv/formulera dig rätt

vulfgar

Post by vulfgar » 18 March 2007, 01:15

Tycker Emils förslag verkar bra. Det är väl vettigt att ha ett forum för mac-os och ett för windows, det finns ju många som kör dual-boot, har flera datorer med olika os, mm.

En stor fördel med ett windows och ett mac-forum här är att windows- och mac-frågor ställs och besvaras från ett *nix-perspektiv. Precis som att det är bra med ett linuxforum på en windowssajt, där kan man besvara linux-frågor från ett windows-perspektiv osv. Det blir lättare att få begriplig hjälp då. När man svarar på frågor i ett forum så är det alltid vissa saker man tar som självklart, men det som är självklart för en macare är inte självklart för en windowsare, det som är självklart för en windowsare är inte självklart för en linuxare osv.
På internet vet ingen att du är en hund
Image

Post Reply