Komplett.se = dålig kundomsorg.

Fritt forum, här är det högt i taket.
Post Reply
torslund

Komplett.se = dålig kundomsorg.

Post by torslund » 17 July 2007, 13:19

Jag har handlat det mesta från Komplett och denna gång ett minnes kit med två 1024 meg.
Men fick problem med att ena minneskretsen i kitet inte fungerar,
Allt jag ville var att dom skickar ett nytt kit utan krångel, typ ett brevpaket.
Men det går inte, dom ska först ha tillbaka båda minnena. Den som fungerar behöver jag för att ha burken igång alltså kan jag inte skicka den. Jag ska alltså bli utan fungerand produkt tills dom behagar att ersätta den.
Alternativet är att köpa ett nytt kit och ligga ute med stålarna för den, betala en ny frakt och postavgift för en produkt som jag redan har betalat och inte kan använda.
Detta är ett sätt som inte finns i min värld.
Dom har levererat en icke fungerande produkt och ska då fixa det utan minsta krångel från mig.
Dom kan inte ens skicka minnena mot faktura som sen skulle kunna kvittas när dom får tillbaka den icke fungerande. Utan min dator ska vara ur funktion under retur tiden.
Helt fel, dom kan ha saker ur drift under tiden men inte kunden.
Så blir det när företag blir för stora. Dom behöver inte ta hand om enskilda kunder.
Att jag slänger det trasiga minnet och beställer en ny kapsel från nån annan bryr dom sig inte om. Dom har redan fått sin vinst. Den framtida förlusten av att jag inte köper mer från dom är så liten att dom skiter i det.
Kostnaden för mig blir större än att returnera men kostnaden är inte lika viktig som kundomsorgen.
Principen, dom har leverat fel och dom ska ha problemen, inte jag.
Det handlar inte om pengar utan om etik.
Alla företag som har dålig etik ska bli utan kunder.
Fel kan inträffa och det är ok. Men dålig metod får inte finnas.
Komplett bort från marknade.

PJ

Post by PJ » 17 July 2007, 13:58

Just av den här anledningen föredrar jag att handla från en lokal mindre datorbutik. Helt klart lättare att få hjälp om prylarna krånglar, även fast man ibland kan få betala några kronor mer.

torslund

Post by torslund » 17 July 2007, 15:44

Det gör jag också för med frakt och postförskott så är skillnaden minimal. Men våran butik är helt MS och Intel orinterad så vissa saker får jag ta in utifrån.
Har nu lagt en order till en annan butik och beställt även ett nytt moderkort.

klein

Re: Komplett.se = dålig kundomsorg.

Post by klein » 17 July 2007, 16:32

Jag har aldrig köpt en pryl från Komplett.se, jag mina grejer frånt GNT, Techdata, Scribona och mfl .

torslund wrote:Jag har handlat det mesta från Komplett och denna gång ett minnes kit med två 1024 meg.
Men fick problem med att ena minneskretsen i kitet inte fungerar,
Allt jag ville var att dom skickar ett nytt kit utan krångel, typ ett brevpaket.
Men det går inte, dom ska först ha tillbaka båda minnena. Den som fungerar behöver jag för att ha burken igång alltså kan jag inte skicka den. Jag ska alltså bli utan fungerand produkt tills dom behagar att ersätta den.
Alternativet är att köpa ett nytt kit och ligga ute med stålarna för den, betala en ny frakt och postavgift för en produkt som jag redan har betalat och inte kan använda.
Detta är ett sätt som inte finns i min värld.
Dom har levererat en icke fungerande produkt och ska då fixa det utan minsta krångel från mig.
Dom kan inte ens skicka minnena mot faktura som sen skulle kunna kvittas när dom får tillbaka den icke fungerande. Utan min dator ska vara ur funktion under retur tiden.
Helt fel, dom kan ha saker ur drift under tiden men inte kunden.
Så blir det när företag blir för stora. Dom behöver inte ta hand om enskilda kunder.
Att jag slänger det trasiga minnet och beställer en ny kapsel från nån annan bryr dom sig inte om. Dom har redan fått sin vinst. Den framtida förlusten av att jag inte köper mer från dom är så liten att dom skiter i det.
Kostnaden för mig blir större än att returnera men kostnaden är inte lika viktig som kundomsorgen.
Principen, dom har leverat fel och dom ska ha problemen, inte jag.
Det handlar inte om pengar utan om etik.
Alla företag som har dålig etik ska bli utan kunder.
Fel kan inträffa och det är ok. Men dålig metod får inte finnas.
Komplett bort från marknade.

ronin

Post by ronin » 17 July 2007, 17:40

Lägg minnet i en jiffy påse tillsammans med kopia på kvittot och en lapp där du skriver vad problemet är och att du vill ha pengarna tillbaka.
Skicka paketet till komplett , vänta några dagar har inte dom hört av sig så ringer du dom.
Klagar dom så hänvisar du till allmänna reklamationsbyrån/konsumentverket.
Du har enligt lag rätt att reklamera en felaktig vara i upp till 3år.
Komplett ska givetvis betala frakten också.

http://www.konsumentverket.se/klagoguiden/step3a.htm

torslund

Post by torslund » 17 July 2007, 18:05

Undar om inte dom kan lagen bättre än vi :)
Häver jag köpet utan att dom fått chans att reparera på deras sätt, dvs. att skicka dit minnet. Så kan dom nog neka.
Dom skiter fullständigt i om jag har dator under dom veckor allt tar.
Ersättningsvara skickar dom inte utan att först ha fått se på minnet.
Dom säljer gärna ett nytt kit.
Problemet är att jag ska inte behöva vara utan dator för att dom levererar en deffekt komponent. Och för det finns nog inget stöd i lagen.

jeppzer

Post by jeppzer » 17 July 2007, 18:35

ronin wrote:Lägg minnet i en jiffy påse tillsammans med kopia på kvittot och en lapp där du skriver vad problemet är och att du vill ha pengarna tillbaka.
Skicka paketet till komplett , vänta några dagar har inte dom hört av sig så ringer du dom.

Det är dem som ombesörjer om frakten så skickar han ett eget så får han betala frakten själv. Annars så ska det vara rätt. Men det ska väl räcka att skicka in det defekta minnet och inte bägge. Det är ju bara trams från deras sida.

Man har dessutom rätt att kräva skadestånd om den trasiga varan har orsakat utgifter, detta är nog dock för litet för att det skall gå.

De ska också avhjälpa felet inom skälig tid och utan extra kostnad för dig.

Akta dig dock föra att skicka paketet utan kollinummer som jag gjorde en gång. Paketet kom bort och jag hade inget bevis på att jag hade skickat det.
Provar Ubuntu för tillfället

Lucifer888

Post by Lucifer888 » 17 July 2007, 19:39

m wrote:Jag har aldrig köpt en pryl från Komplett.se, jag mina grejer frånt GNT, Techdata, Scribona och mfl .
Konstigt då, kan man köpa hos dom stora grosisterna så varför inte? Komplett köper direkt ifrån alla dom företagen du skrev upp så chansen är stor att du får bättre priser direkt ifrån dessa.

Jag köper vissa saker direkt ifrån GNT jag med, men då är jag anställd där så jag får köpa direkt därifrån. Men det är inte alla som får det
"It's not that I hate people, I just think they're all idiots"
"Långt hår kräver mycket näring, framhålls det, och berövar hjärnan energi."

klein

Post by klein » 18 July 2007, 05:13

Fördelen med techdata är att man har grejerna sammadag, jag behöver inte vänta på grejerna. I stortsett vilken konsult firma som helst kan köpa grejer från dom där, dock du måste ha volymer, sedan bruka man få betala 5000:- för ett konto hos nämda företag.

Komplett har ju egen "grossitförsäljning".

Om jag behöver något snabbt, så bruka jag åka webhallen i till sumpan, dom har argogant och okunnig personal där, men dom har mycket på lager, men dom är dyra som fan på webhallen.
Lucifer888 wrote:
m wrote:Jag har aldrig köpt en pryl från Komplett.se, jag mina grejer frånt GNT, Techdata, Scribona och mfl .
Konstigt då, kan man köpa hos dom stora grosisterna så varför inte? Komplett köper direkt ifrån alla dom företagen du skrev upp så chansen är stor att du får bättre priser direkt ifrån dessa.

Jag köper vissa saker direkt ifrån GNT jag med, men då är jag anställd där så jag får köpa direkt därifrån. Men det är inte alla som får det

klein

Post by klein » 18 July 2007, 05:15

Glöm inte att skicka det som rekomederat.. Annars är du torsk
ronin wrote:Lägg minnet i en jiffy påse tillsammans med kopia på kvittot och en lapp där du skriver vad problemet är och att du vill ha pengarna tillbaka.

torslund

Post by torslund » 19 July 2007, 16:18

Fick mina nya minnen från ett konkurent företag och dom gick klockrent. Samma minnen Corsair twin2x2048 6400 g.
Återstår att returnera till komplett och se vad dom gör.

Post Reply