Reset- och powerswitch.

Fritt forum, här är det högt i taket.
Post Reply
trekkie78

Reset- och powerswitch.

Post by trekkie78 » 16 August 2007, 18:22

Reset- och powerswitch-kontakterna på moderkort är ju två-polig, gissningsvis är det ju likadant i andra änden, där själva "knappen" sitter. Men vad är det egentligen för slags "strömbrytare" som används? Den har ju inget fast av/på-läge. Har letat lite hos ELFA men de har ju en miljon olika sorters strömbrytare.

//trekkie

PS. Om någon har ett chassie eller en front som skall skrotas, så är jag intresserad av att köpa (eventuellt få, emot portokostnad) antingen reset-knappen (inkl kabel) eller power-knappen (med förutsättning att det är ATX - på AT är ju power-knappen en del av nätagget och av fel typ). DS.

erik_persson

Post by erik_persson » 16 August 2007, 22:30

Sluter inte bara knappen kretsen? Dvs när knappen trycks in så sluts kretsen, och när knappen släpps så bryts kretsen.

Jag har inte kollat, men så kan det väl vara.

/erik

trekkie78

Post by trekkie78 » 16 August 2007, 23:03

Nu är mina elkunskaper ytterst begränsade, men om knappen gör att kretsen blir/är sluten och datorn startar, borde datorn inte slås av när man väl släpper på knappen? För knappen är ju bara "intryckt" så länge man håller den inne. Byglar man power-switchen på moderkortet med en jumper så händer ingenting. Om vi går till reset-knappen så vill jag minnas att om man håller inne den konstant så startar datorn bara om och om igen. Man kan för övrigt både starta och boota om en dator genom att trycka med en skruvmejsel på båda stiften.

//trekkie

Lucifer888

Post by Lucifer888 » 16 August 2007, 23:09

trekkie78 wrote:Nu är mina elkunskaper ytterst begränsade, men om knappen gör att kretsen blir/är sluten och datorn startar, borde datorn inte slås av när man väl släpper på knappen? För knappen är ju bara "intryckt" så länge man håller den inne. Byglar man power-switchen på moderkortet med en jumper så händer ingenting. Om vi går till reset-knappen så vill jag minnas att om man håller inne den konstant så startar datorn bara om och om igen. Man kan för övrigt både starta och boota om en dator genom att trycka med en skruvmejsel på båda stiften.

//trekkie
Nu vet jag inte säkert. Men när du trycker på knappen så sluts kretsen och detta gör så att moderkortet får en impuls som säger att den skall starta. Bara den får impulsen så startar den, därför behöver inte kretsen vara konstant sluten
"It's not that I hate people, I just think they're all idiots"
"Långt hår kräver mycket näring, framhålls det, och berövar hjärnan energi."

trekkie78

Post by trekkie78 » 16 August 2007, 23:17

Jo, så tror jag också... Men då återstår, vad heter den sortens "strömbrytare" om man behöver köpa en? :-)

//trekkie

mikma

Post by mikma » 16 August 2007, 23:27

Det heter ungefär 1-polig strömställare med momentan slutning. Sök på tryckströmställare.

depeo

Post by depeo » 17 August 2007, 06:45

Räcker att kortsluta den med en skruvmejsel eller liknande i nån sekund för att moderkortet ska starta.

fagerjan

Post by fagerjan » 17 August 2007, 18:01

Samma typ som används till elektriska dörrklockor.
Fagerjan

andersajja

Post by andersajja » 17 August 2007, 19:17

Denna kan kanske fungera
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... 122346.htm
Om inte så är det inte så mycket pengar i sjön. 8)
andersajja

"You are not allowed to criticize this product publicly",
"You agree that by agreeing, we can make any changes to
the agreement in the future which you automatically agree to."

Post Reply