Dags att sänka bensinpriserna

Fritt forum, här är det högt i taket.
Lucifer888

Post by Lucifer888 » 11 December 2007, 22:19

torslund wrote:blir dom bättre i HD? Nop samma skit, men alla ska ha.
Håller nog inte med :roll: Tycker att nerladdade serier i 1080p ser förjävligt mycket bättre ut än sdtv
"It's not that I hate people, I just think they're all idiots"
"Långt hår kräver mycket näring, framhålls det, och berövar hjärnan energi."

erik_persson

Post by erik_persson » 12 December 2007, 02:13

Lucifer888 wrote:
erik_persson wrote:Precis! Vi måste höja bensinpriserna radikalt så vi inte kan göra på det sättet.

/erik
Om användet av din dator skulle vara farligt för miljön skulle du då sluta använda datorn förutom vid absolut behov?

Nu skojade jag, tar faktiskt mina två fina ben och går till jobbet. Men jag handlar engång i veckan och tar alltid bilen då, har även hänt att man är lat och tar bilen till lokala butiken 10min iväg sällan men det händer.
Men jag tycker det är _roligt_ att köra bil, ska vi börja ta bort dina nöjen eller straffa dig för att du utnyttjar dom?
Om mina nöjen bidrar till att saker och ting går åt helvet så absolut "JA".
För att göra en långsökt jämförelse så tycker jag också att vi ska ta bort pedofilernas nöjen att våldföra sig på barn etc.

Jag tycker också det är roligt att köra bil, saken är bara den att vi inte kan fortsätta som vi gör. Det funkar helt enkelt inte.
Hitta mig ett alternativ istället, ge mig en miljövänlig bil och se till att jag har råd att få utnyttja en sådan. Annars kan vi börja bestraffa allt och alla. Vi kan gå tillbaka till stenåldern. Utan all industri vi har idag så skulle vi inte har sådan miljöförstörelse.
Naturligtvis måste man ha en balans. Jag säger inte att vi ska förbjuda biltrafiken. Jag säger att vi ska försöka planera så att vi minska bilåkandet. Vi kan försöka använda kollektivtrafik när det inte innebär allt för stora uppoffringar, vi kan samåka betydligt mycket mer än vad vi gör idag, vi kan försöka cykla och gå när det är möjligt istället för att slentrianmässigt ta bilen när det kanske inte ens innebär någon större tidsvinst etc.
erik_persson wrote:De bilar som köps idag är inte de som drar minst bensin. Folk köper STORA och bensinslukande bilar - knappast små miljöbilar. Sveriges bilar drar mer bensin än genomsnittet i europa, vilket främst beror på att vi har större bilar.
Tyckte jag läste i någon tidning att vi börjat köpa snålare bilar. Försäljningen av stadsjeepar har minskat ganska stort
Intressant om det kommer en vändning.
Men det är skönt att vi hackar på alla bilförare! Som att vi är hela problemet :roll:
Ni andra har säkert helt rena händer
Nej, bilförare är inte hela problemet, men bilåkandet står för knappt precis knappt 40% av koldioxidusläppen i sverige. En inte helt obetydligt del av bilåkandet skulle man dessutom kunna ta bort utan att det skulle innebära för stora ingrepp för människor. Jag tycker det är bättre att skala bort onödiga bilresor än att ge sig på industrin etc.
Varje person som har bott i en någorlunda stor stad ser hur mycket onödig trafik det finns, speciellt pendlingstrafik där många åker ensamma mellan nästan precis samma ställen. Det är inte hållbart. Det är onödig, det kostar pengar och det är dumt ur hälsoskäl. Biltrafiken genererar dödsfall inte bara direkt utan också genom utsläpp etc.

Förr eller senare kommer vi tvingas att höja bensinpriserna. Även om vi skiter i miljön så kommer snart allt fler indier, kineser, etc att skaffa bil och då kommer bensinpriserna att öka. Om vi istället skär bort alla onödiga resor som vi gör behöver kanske inte bensinpriset öka. Då kan vi använda pengarna till något vettigt istället.

/erik

klein

Post by klein » 15 December 2007, 10:48

Bensin är faktiskt det drivmedel som fungerar bästa, etanol är ingen höjdare. Kan läsa artikel hos http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1064&a=724856

För varje mil etanoldrivebil, så får ett barn afrika mindra att äta.

USA får skicka trupp till Sibiren och lägga den ryska olijan under sin kontroll. :-)
erik_persson wrote:
klein wrote:Instämmer! Man kan inte straffa folk för dom måste åka bil. Istället skall man bygga bättre infrastrukturer och får bort dåliga fordon från vägarna istället..
Som jag redan har förklarat för dig så kommer INTE en förbättrad infrastruktir att minska bilåkandet utan kommer att öka det. Det är precis som med alla andra saker - förbättras åtkomlighet etc så utnyttjas det mer.
klein wrote: Idag finns det "miljövänliga" bilar som dra väldigt lite bensin och då bårde få ut flera moderna bilar i bilparken istället, för att gamla bilar kvar. Höj skrotningpreminen till 20.000:- per gamla bil. ( Finasieras genom att skippa allt partistöd i 50 år framöver )
De bilar som köps idag är inte de som drar minst bensin. Folk köper STORA och bensinslukande bilar - knappast små miljöbilar. Sveriges bilar drar mer bensin än genomsnittet i europa, vilket främst beror på att vi har större bilar.

erik_persson

Post by erik_persson » 16 December 2007, 00:28

klein wrote:Bensin är faktiskt det drivmedel som fungerar bästa, etanol är ingen höjdare. Kan läsa artikel hos http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1064&a=724856

USA får skicka trupp till Sibiren och lägga den ryska olijan under sin kontroll. :-)
Jag tror du har missförstått helt vari problemet ligger. Problemet är inte att vi använder för lite olja. Problemet är att vi använder för mycket olja.

/erik

Edit:
Tillägg:
Läs:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=725216

klein

Post by klein » 16 December 2007, 06:27

Förstår visst problemet! I jakten på att hitta nya alternativa drivmedel så börja vi använda spannmål som drivmedel i våra etanoldrivna bilar.

Så förutom en global uppvärmning, så är vi på väg emot en ny svält katastrof, då spannmål kommer bli bristvara i framtiden.
erik_persson wrote:
klein wrote:Bensin är faktiskt det drivmedel som fungerar bästa, etanol är ingen höjdare. Kan läsa artikel hos http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1064&a=724856

Jag tror du har missförstått helt vari problemet ligger. Problemet är inte att vi använder för lite olja. Problemet är att vi använder för mycket olja.

/erik

Edit:
Tillägg:
Läs:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=725216

torslund

Post by torslund » 16 December 2007, 08:50

Känner mig tjatig men så länge som vi inte ändrar hela samhälls strukturen så kan vi inte göra något.
Såg på TV att många reser med tåg i jul. Fint men vad är det för bra med det? Allt är fullbokat sen länge. Alltså återstår bilen. Jag sätter mig i bilen idag och åker. Dels för att det är billigare, enklare och så finns inga platser på tåg. Vissa resor går bara inte att förboka ett halvår tidigare, det är få liv som är så förutsägbara att det går.
Och om det inträffar en situation att man skulle behöva förflytta sig med kort varsel så straffas man för det genom höga priser. Så klart bilen är det enda allternativet. Men måste ha en bil som första val eftersom annat inte fungerar. Dom som inte har bil klagar självklart på"alla som har men problemet är inte bilen utan samhället.
På alla forum runt om i landet pågår samma diskussion och alla har en lösning. Nämligen att alla andra ska ändra sig, ingen har ännu inte kommit med en lösning där dom måste ändra något.

kratz

Post by kratz » 16 December 2007, 13:12

klein wrote:För varje mil etanoldrivebil, så får ett barn afrika mindra att äta.
Var fan hittar du din information? Jag skulle mycket gärna vilja ha en källa på att det skövlas regnskog pga. Sveriges etanolframställning.

Enl. www.sekab.com, som är sveriges största etanolproducent har du fel.
Bioetanolen som produceras runt om i världen idag framställs främst av sockerrör, majs och vete. Den kallas för den första generationens etanol och tekniken bakom framställningen är sedan länge etablerad. Stärkelsen i råvaran bryts ned av enzymer till en sockerlösning, som sedan jäses med jäst och blir etanol och koldioxid.

SEKAB är dock en av få i världen som i en pilotanläggning kontinuerligt framställer etanol från träråvara, så kallad cellulosaetanol eller andra generationens etanol (läs mer om detta på introduktion till cellulosaetanol). Tekniken går ut på att lösgöra sockret i cellulosan med syra innan det jäses till etanol.
Vi importerar knappast cellulosa då vi har ett extremt överskott av det i Sverige för tillfället.
Välkommen till http://archlinux.se !

erik_persson

Post by erik_persson » 16 December 2007, 14:06

klein wrote:Förstår visst problemet! I jakten på att hitta nya alternativa drivmedel så börja vi använda spannmål som drivmedel i våra etanoldrivna bilar.

Så förutom en global uppvärmning, så är vi på väg emot en ny svält katastrof, då spannmål kommer bli bristvara i framtiden.
Men din "lösning" på problemet tycks vara att vi ska använda ännu mer olja, när det enda rimliga är att vi försöker minska energianvändningen och oljeanvändningen totalt bla genom att försöka minska användandet av bil.

/erik

klein

Post by klein » 16 December 2007, 16:55

Nej! Min lösning på problemet är att få ner oljeförbrukningen genom att modernisera bilparken.. Bara inse att kollektivtrafikmedel såsom tåg, fungera inte bra.. Då måste folk få möjlighet att använda bilen, men då skall det också vara rimligt att skaffa sej ny bil till lågkostnad.

Därför skall de inte vara någon skatt på nya bilar, utan dom skall vara helt momsbefriade.
erik_persson wrote:
klein wrote:Förstår visst problemet! I jakten på att hitta nya alternativa drivmedel så börja vi använda spannmål som drivmedel i våra etanoldrivna bilar.

Men din "lösning" på problemet tycks vara att vi ska använda ännu mer olja, när det enda rimliga är att vi försöker minska energianvändningen och oljeanvändningen totalt bla genom att försöka minska användandet av bil.

/erik

Lucifer888

Post by Lucifer888 » 16 December 2007, 17:30

klein wrote:Nej! Min lösning på problemet är att få ner oljeförbrukningen genom att modernisera bilparken.. Bara inse att kollektivtrafikmedel såsom tåg, fungera inte bra.. Då måste folk få möjlighet att använda bilen, men då skall det också vara rimligt att skaffa sej ny bil till lågkostnad.

Därför skall de inte vara någon skatt på nya bilar, utan dom skall vara helt momsbefriade.
Kollektivtrafik kan fungera, men inte i sverige.

Var på kurs hos Handels för en månad sedan och en av deltagarna hade varit i japan och han var imponerad av deras tågsystem. Tydligen var deras snittförsening per år några minuter :) Hur hög försening har vi i snitt bara i stockholm? En timme?

Sedan är vi svenska för stressade när vi ska någonstans, bara se hur folk beteer sig som jävla djur för att få komma på tågen
"It's not that I hate people, I just think they're all idiots"
"Långt hår kräver mycket näring, framhålls det, och berövar hjärnan energi."

erik_persson

Post by erik_persson » 16 December 2007, 21:05

klein wrote:Nej! Min lösning på problemet är att få ner oljeförbrukningen genom att modernisera bilparken.. Bara inse att kollektivtrafikmedel såsom tåg, fungera inte bra.. Då måste folk få möjlighet att använda bilen, men då skall det också vara rimligt att skaffa sej ny bil till lågkostnad.

Men snälla du, statistiken visar att du har fel! Vi köper inte bilar som drar betydligt mycket mindre bensin idag än vi gjort tidigare. Vi köper istället större bilar med kraftfullare motorer. Samtidigt har vi fler bilar. Utsläppen från bilparken räknat i CO2, vilket är ett bra mått på hur mycket bensin som används, har ökat kontinuerligt över en lång period, och det TROTS att bensinpriset åtminstone nominellt har ökat etc. Jag vet dock inte hur priserna förändrats reellt och i förhållande till inkomster etc.

Om du läser några av de länkar som jag givit tidigare så ser du också att utredningar mm har visat just detta. Omställningsbidrag mot miljövänligare bilar är INTE tillräckligt. DELS för att minskningen av utsläpp med nyare bilar inte är tillräckligt stor och DELS för att folk ÄNDÅ inte kommer att köpa enbart de bilar som drar minst (dvs SMÅ bilar, med SVAGA motorer). Dessutom kan vi inte förvänta oss att bara *VI* ska ha rätt att köra bil. Många tidigare u-länder med stora befolkningar får allt högre levnadsstandard - de vill också ha bilar. Det går helt enkelt inte.

Vi måste få ner den TOTALA oljeförbrukningen, inte hur mycket en enskild bil drar för det är HELT OINTRESSANT. Du kan reducera förbrukningen till hälften för varje enskild bil, men får du 3 nya bilar per gammal bil så ökar ÄNDÅ utsläppen. Som sagt, utsläppen från tex den svenska bilparken har ökat över en lång tid.

Du kan inte förbättra för biltrafiken och förvänta dig att förbrukningen av bensin ska gå ner. Du kan inte sänka bensinpriserna och förvänta dig att folk ska köra mindre eller skaffa bensinsnålare bilar. Det är så fruktansvärt enkelt. Det är *precis* som med väsentligen allt annat - precis som för nästan alla andra "varor" gör en ökad tillgänglighet eller ett reducerat pris att vi får ett större utnyttjande.

Minskar du priset på bensin så kommer mer bensin att köpas i allmänhet. Varför skulle bensin vara annorlunda än väsentligen allt annat?
Minskar du priset på bilar kommer fler att köpa nya bilar. Varför skulle bilar avvika från i princip allt annat?
Förbättrar du för privatbilismen så kommer vi att få mer privatbilism. Varför skulle privatbilismen avvika från i princip allt annat?

Det finns sätt att komma ifrån detta. Vi kan ÖKA bensinpriset ELLER ändra vår efterfrågan efter bensin på något annat sätt.

Mot bakgrund av hur många resonerar, bland annat du, så förefaller det senare dock tyvärr inte vara en framkomlig väg.

Vad är det som är så svårt att förstå?

Det du propagerar för är inte framkomligt. Läs lite fakta så ser du hur snett du är på det.

/erik

torslund

Post by torslund » 17 December 2007, 08:39

Marknaden igen.
Ingen stat eller regering vill att vi slutar köpa bilar. Men de vill gärn aha skatte intäkter från dyr bensin, en ren blåsning som vanligt.
För ville dom att vi minskade så införde dom ransonering och förbjöd bilar som kan göra över 110 kmh.
Jag har en 142 med 90 hk som jag kör max 90 med. Sen har jag en 9000 med 170 hk som går i 90 på 2000 varv. Dom drar samma mängs soppa i stort.
Marknaden använder den förbättrade tekniken till att höja effekten. Så även med 100% verknings grad så skulle bilar dra lika mycket.
En modern bil har allt automatiskt, tex. viker sig speglar in när bilen parkeras. Flaskhållare kommer ut med knapptryck osv.
Utan dessa finneser så skulle folk inte ha orsak att byta bil så ofta. Bil byte är lika med ökad miljöbelstning.
Om vi istället låste bilparken där den är nu och bara tilllät utveckling av komponenter finnas. Komponenter som ska sättas i den befintliga bilparken. Då skulle vi ha 60 talare med motorer som drog under halv litern. En bubbla på 30 hk skulle gå på just inget.
Men vad skulle hända med marknaden?
Vad ni än tar upp så är det marknaden som är den verkliga skurken om ni gör en fullständig analys.

Zenox

Post by Zenox » 17 December 2007, 10:02

torslund wrote:Vad ni än tar upp så är det marknaden som är den verkliga skurken om ni gör en fullständig analys.
Money talks, bullshit walks. Uttrycket är tyvärr sant :o

jonlin

Post by jonlin » 17 December 2007, 18:00

torslund wrote:Marknaden igen. [...]
Vad ni än tar upp så är det marknaden som är den verkliga skurken om ni gör en fullständig analys.
Jag erkänner gärna att jag inte genomfört någon fullständig analys men vad betyder "marknaden är skurken", egentligen? Det låter som en pseudoförklaring. Marknaden är väl kort och gott bara namnet på utbud och efterfrågan? Det är ingen orubblig/opåverkbar medveten entitet med en agenda.

Eller menar du på samma sätt att marknaden är skyldig till (till exempel) krig eftersom: utan vapenmarknad finns inga vapen tillgängliga och följdaktligen kan inga vapen brukas?

torslund

Post by torslund » 17 December 2007, 18:52

Tja kan vara svårt att kriga utan vapen. När man ser nyheter så undrar man över varifrån alla får sina vapen och bilarna. Dom har nya fina 4X4 i alla oroshärdar.
Historiskt, finns det något krig som inte har varit marknads styrt?

kratz

Post by kratz » 17 December 2007, 19:37

torslund wrote:Tja kan vara svårt att kriga utan vapen. När man ser nyheter så undrar man över varifrån alla får sina vapen och bilarna. Dom har nya fina 4X4 i alla oroshärdar.
Historiskt, finns det något krig som inte har varit marknads styrt?
Irland/Nordirland, Darfurkriget, Israel/Palestina, Rwanda mfl. Listan kan göras lång.

torslund

Post by torslund » 17 December 2007, 20:13

Irland/Nordirland, Darfurkriget, Israel/Palestina, Rwanda mfl
är alla en följd av tidigare förtryck av en ekonomisk vinning.

erik_persson

Post by erik_persson » 17 December 2007, 23:41

torslund wrote:Marknaden igen.
För ville dom att vi minskade så införde dom ransonering och förbjöd bilar som kan göra över 110 kmh.
Jag har en 142 med 90 hk som jag kör max 90 med. Sen har jag en 9000 med 170 hk som går i 90 på 2000 varv. Dom drar samma mängs soppa i stort.
Marknaden använder den förbättrade tekniken till att höja effekten.
Det är precis detta som är problemet. Vi använder inte tekniska framsteg till att få bensinsnålare bilar. Vi som kunder köper istället bilar med starkare motorer, bilar som är större etc.
För att komma bort från detta måste det antingen till en förändring av folks mentalitet, vilket verkar helt omöjligt, eller att bensinpriserna går upp rejält.

Folk propagerar för högre hastigheter på motorvägarna och vägarna generellt trots att tidsvinsterna blir väldigt små. Med en *medelhastighet* på 90 km/h resp 110 km/h så vinner man 1 min 12 s per mil på att köra i 110 km/h. Det kräver då också att det är fråga om medelhastighet. Är det fråga om topphastighet så blir vinsten *mindre*. Är det lönt? Inte förrän det börjar röra sig om 30 mil så är tidsvinsten signifikant.

Med en *medelhatighet* av 120 km/h jmf 110km/h vinner man 27 sekunder per mil. Åter så är det fråga om medelhastighet och den verkliga tidsvinsten blir sålunda mindre. Är det lönt?

/erik

torslund

Post by torslund » 18 December 2007, 08:28

"en förändring av folks mentalitet, vilket verkar helt omöjligt, eller att bensinpriserna går upp rejält"
Det sista är fel för det drabbar dom som inte gör fel, dom med lägre inkomster och medvetenhet. Dom som leder ligan i att visa upp nya bilar, dom med för höga inkomster drabbas inte. För vad är bensinpriset om man kan köpa bilar för miljoner?
Det behövs bara tre bilar, en hundkoja , en ascona och en 145:a. Dom tre storlekar täcker behovet för medborgarana. Tänk va rätt gamla sovjet hade med sina Vaz :)

klein

Post by klein » 18 December 2007, 08:39

En Volvo 142... Coolt!
torslund wrote:Marknaden igen.
Ingen stat eller regering vill att vi slutar köpa bilar. Men de vill gärn aha skatte intäkter från dyr bensin, en ren blåsning som vanligt.
Marknaden använder den förbättrade tekniken till att höja effekten. Så även med 100% verknings grad så skulle bilar dra lika mycket.
En modern bil har allt automatiskt, tex. viker sig speglar in när bilen parkeras. Flaskhållare kommer ut med knapptryck osv.
Utan dessa finneser så skulle folk inte ha orsak att byta bil så ofta. Bil byte är lika med ökad miljöbelstning.
Om vi istället låste bilparken där den är nu och bara tilllät utveckling av komponenter finnas. Komponenter som ska sättas i den befintliga bilparken. Då skulle vi ha 60 talare med motorer som drog under halv litern. En bubbla på 30 hk skulle gå på just inget.
Men vad skulle hända med marknaden?

torslund

Post by torslund » 18 December 2007, 11:28

En Volvo 142... Coolt!
Vi ska inte gå på marknades bluff om våran gamla bilpark.
Tvärtom, vi ska vara stolta över den. För att varje bil som byts ut är miljöbelsatning.
När industrin försöker få oss att tro att en bil som är 10 år ska vara borta från vägarna så är det bara för att dom ska sälja en ny.
Bilköparen måste då dra in en stor inkomst och inkomst är lika med miljöbelastning. Den sk. tillväxten är ren miljöbelastning. Tillväxt är det som får oss att förbruka miljön.
Redan den enklaste saken tex. GPS är en miljöbelastning. Lägger vi ihop alla småsaker så blir det ett berg rätt fort. Ibland får man en känsla av att hela världsekonomin är avhängande mobiltelefon marknaden. För att inte tillväxten i branchen ska stanna så inför man nya tjänster och nya finesser med jämna intervaller. och människan är så lätt lurad att dom gladeligen byter. Man har fått kunden att acceptera en livstid på ett år för en mobiltelefon.
Marknaden, marknaden är boven. Inte vi. Dom lurar oss till att förstöra jorden.
Sen när det ska betalas så är det vi som får stå för det. Inte dom som har tjänat miljonerna.
Jag får betala en hög stadsbilskatt på min JEEP, i min plånbok märks den. Men inte hos miljonären på Lidingö som har en Porche SUV för 1,4 mille för att åka till pizzerian. Han kan gå. Men jag kan inte det, när Gudrun har blåst förbi så måste vi själva ut och röja och se till att vi kan överleva.
Staten begär att jag ska ha möjlighet att ta hand om djuren, kan jag inte lasta en sjuk häst och köra ner den till veterinären så har jag brutit mot djurskydds bestämmelserna. För att klara livet här ute så måste jag ha en viss utrustning. Och straffskattas för det pga. stadsbon.
Åk ut till närmsta bilskrot och kolla vilka bilar som skrotas. Man blir mörkrädd över denna enorma slöseri med resurser. Varje skrotad bil har en summa av miljöförbrukning som kasseras helt istället för att användas. Så att vi står inför en miljökatastrof kan ni tacka marknaden för.
Men det är vi som är minst vållande som får betala.

erik_persson

Post by erik_persson » 18 December 2007, 12:31

torslund wrote:"en förändring av folks mentalitet, vilket verkar helt omöjligt, eller att bensinpriserna går upp rejält"
Det sista är fel för det drabbar dom som inte gör fel, dom med lägre inkomster och medvetenhet. Dom som leder ligan i att visa upp nya bilar, dom med för höga inkomster drabbas inte. För vad är bensinpriset om man kan köpa bilar för miljoner?
Det behövs bara tre bilar, en hundkoja , en ascona och en 145:a. Dom tre storlekar täcker behovet för medborgarana. Tänk va rätt gamla sovjet hade med sina Vaz :)
Vad du tycker är fel är inte intressant. Det som är intressant är det som är möjligt. Det verkar inte vara möjligt att ändra folks inställning, så det som återstår är att höja bensinpriserna rejält. Vilka det drabbar är tyvärr sekundärt för vi *måste* minska utsläppen, och något annat alternativ än att höja bensinpriserna verkar inte stå till buds. Att de som är fattiga i sverige skulle få svårare att köra bil är tyvärr helt sekundärt.

/erik

torslund

Post by torslund » 18 December 2007, 13:05

Varför inte helt enkelt förbjuda höga inkomster?

jonlin

Post by jonlin » 18 December 2007, 16:16

torslund wrote:Irland/Nordirland, Darfurkriget, Israel/Palestina, Rwanda mfl
Om du orkar så får du gärna definera "marknads styrt" och "tidigare förtryck av en ekonomisk vinning".

Jag måste erkänna att jag har svårt att förstå ditt resonemang att marknaden (utbud och efterfrågan), i sig, är problemet. Kanske kan du visa den fullständiga analysen som du refererar till?

kratz

Post by kratz » 18 December 2007, 16:51

torslund wrote:Irland/Nordirland, Darfurkriget, Israel/Palestina, Rwanda mfl
Jag håller med jonlin, förklara vad du menar. Jag vill gärna veta vad Omar Hasan Ahmad al-Bashir ser för ekonomisk vinning i att utrota hundratusntals negrer som bor mitt ute i obrukbar öken?

Förresten... Är du med i KPML(R)? :lol:

torslund

Post by torslund » 18 December 2007, 18:34

Ni vill inte se va?
Nu kan jag inte varje konflikt som har funnits eller pågår, ingen kan nog det. Men ta Rwanda som exempel eftersom den nämdes. Tror det var Holländarna som hade koloni där. Koloni=plundra för vinst, marknaden. Dom lyfte fram vissa stammar ur befolkningen och gav dom bättre rättigheter än dom andra fick. Massmorden var en följd av detta.
Israel dvs. Judarna har förföljts genom historien för sin affärsverksamhet. Ghaza konflikten är en följd av detta pga. världens ingripande. Som till stor del stödjs av affärsmän i USA, dvs nuvarande judiska marknadsspelare.

Förresten... Är du med i KPML(R)? Vad är det?

Allt man behöver göra är att öppna sina sinnen och erkänna vad som pågår och har skett genom historien.

Marknaden är dages sätt att bedriva Mammondyrkan.

lotek

Post by lotek » 18 December 2007, 23:08

torslund wrote:Ni vill inte se va?
Nu kan jag inte varje konflikt som har funnits eller pågår, ingen kan nog det. Men ta Rwanda som exempel eftersom den nämdes. Tror det var Holländarna som hade koloni där. Koloni=plundra för vinst, marknaden.
[snip]
Vad ar och var finns den har hemska "marknaden"?

En marknad ar en social strukur for utbyte av varor dar aktorerna handlar frivilligt, dvs bade saljare och kopare anser sig ha tjanat pa deras transaktion. Tex koper du en pizza sa tycker du att den var vard minst de 50 kronor den kostade, och pizzabagaren ar ocksa glad eftersom for honom var denna enskilda pizza vard mindre an 50 kronor.

Vad har det med plundring att gora? Plundring kan nog ske under alla styrelsesatt.

torslund

Post by torslund » 19 December 2007, 15:41

Haha, bagarn är rätt oskyldig. Men leverantören till honom kan mycket väl ha hällt dieselolja i sina produkter eller malt ner kadaver i skinkmassan.
Polarn fick betala 400 kr i avgift för kontroll, han hade fått en säck utan innehållsförteckning av sin leverantör som i sin tur köper från den stora tillverkaren. Den stora tillverkaren är på börsen och har till enda uppgift att generera vinster till dom giriga. Hur skiter dom i.

jmakor

Post by jmakor » 19 December 2007, 19:39

torslund wrote:Ni vill inte se va?
Nu kan jag inte varje konflikt som har funnits eller pågår, ingen kan nog det. Men ta Rwanda som exempel eftersom den nämdes. Tror det var Holländarna som hade koloni där. Koloni=plundra för vinst, marknaden. Dom lyfte fram vissa stammar ur befolkningen och gav dom bättre rättigheter än dom andra fick. Massmorden var en följd av detta.
Israel dvs. Judarna har förföljts genom historien för sin affärsverksamhet. Ghaza konflikten är en följd av detta pga. världens ingripande. Som till stor del stödjs av affärsmän i USA, dvs nuvarande judiska marknadsspelare.

Förresten... Är du med i KPML(R)? Vad är det?

Allt man behöver göra är att öppna sina sinnen och erkänna vad som pågår och har skett genom historien.

Marknaden är dages sätt att bedriva Mammondyrkan.
Norge, Finland och Danmark har alla varit kolonialiserat av Sverige men inte håller vi på att slåss århundrade fram och tillbaka bara för det?

Och Mellanästern-konflikten finansieras för det mesta med biståndspengar från västvärlden till den korrupterade Palestinska myndigheten och med olje- och gaspengar från Iran och Syrien till Hamas.

torslund

Post by torslund » 19 December 2007, 21:37

Norge, Finland och Danmark har alla varit kolonialiserat av Sverige men inte håller vi på att slåss århundrade fram och tillbaka bara för det?
Inte just nu men varför tror du att krigen fanns?

olje- och gaspengar från Iran och Syrien till Hamas.
Alltså finanseras av marknaden :)
Kul ju mer ni försöker bevisa motsatsen så ju bättre defineras den rätta orsaken.

jmakor

Post by jmakor » 19 December 2007, 21:54

torslund wrote:Norge, Finland och Danmark har alla varit kolonialiserat av Sverige men inte håller vi på att slåss århundrade fram och tillbaka bara för det?
Inte just nu men varför tror du att krigen fanns?

olje- och gaspengar från Iran och Syrien till Hamas.
Alltså finanseras av marknaden :)
Kul ju mer ni försöker bevisa motsatsen så ju bättre defineras den rätta orsaken.
Så vitt jag vet har Sverige och Finland eller Norge och Finland aldrig krigat med varannan. Vi löser inte konflikter på det sättet.

felet är knappast marknaden i sig utan hur den korrupterade muslimska makteliten i Palestina använder det. Idealiskt borde dock vara att vi borrar oljan från Gotland så slipper vi bryr oss om slödder som har drivit Palestinska folket till snart hundraåriga misär för egen vinnings skull. Det är dock synd om israelerna.

Marknadsekonomi är kanske inte den bästa alternativet men ingen har kommit på något bättre :)
Last edited by jmakor on 19 December 2007, 23:33, edited 1 time in total.

torslund

Post by torslund » 19 December 2007, 22:21

Är det din historiekunskap så kanske du ska låta bli att diskutera saken.

jmakor

Post by jmakor » 19 December 2007, 22:27

torslund wrote:Är det din historiekunskap så kanske du ska låta bli att diskutera saken.
Kanske kan du, oj stora orakel, upplysa den okunniga. :wink:

torslund

Post by torslund » 19 December 2007, 23:17

:D gå om grundskolan, du har säkert missat annat också. (inte illa ment)

jmakor

Post by jmakor » 19 December 2007, 23:27

torslund wrote::D gå om grundskolan, du har säkert missat annat också. (inte illa ment)
Det är så länge sen jag var i grundskolan att jag har kanske glömt , kan inte du som verkar veta så himla mycket berätta lite? Eller snackar du bara? :)

Sourcer

Post by Sourcer » 19 December 2007, 23:44

Sista kriget som sverige var inblandad i var mot danmark, och det varade i 200 år. Om det är något land som har krigat i världen så är det sverige. Det mest krigsdrabbade området i världen är skåne. Finland regerade sverige i 600 år, så nog tusan har det varit konflikter mellan de nordiska länderna. :D

jmakor

Post by jmakor » 19 December 2007, 23:47

Torslunds tankegångar är lite flummiga, jag erkänner att det kan har varit lite kalabalik mellan Sverige och Norge, vill minnas 1814. Om de är det vad han är ute efter.

erik_persson

Post by erik_persson » 20 December 2007, 05:15

Det var nog lite kalabalik under flera perioder under unionen, och inte minst i början av 1900-talet. Närmare bestämt så skedde mobilisering på båda sidor gränsen i anslutning till turerna kring norges utträde ur unionen.

/erik

lotek

Post by lotek » 20 December 2007, 20:38

torslund wrote:Haha, bagarn är rätt oskyldig. Men leverantören till honom kan mycket väl ha hällt dieselolja i sina produkter eller malt ner kadaver i skinkmassan.
Polarn fick betala 400 kr i avgift för kontroll, han hade fått en säck utan innehållsförteckning av sin leverantör som i sin tur köper från den stora tillverkaren. Den stora tillverkaren är på börsen och har till enda uppgift att generera vinster till dom giriga. Hur skiter dom i.
Que? Vad ar det du svamlar om?

Namn ett system for resursfordelning som inte kan utnyttjas av egoistiska och oarliga manniskor?

Post Reply