Linux

Fritt forum, här är det högt i taket.
Post Reply
Ulrika

Linux

Post by Ulrika » 20 January 2008, 15:52

Hej jag är en helt vanlig användare av min dator. Alltså ingen högre kunskap om hur eller varför saker och ting fungerar.

Jag har nu fått mig en ny dator. En jättefin Dell med vista installerat. Jag håller på att få hjärnblödning...

Detta windows driver mig till vansinne. Jag har nu ägnat ca 1,5 dygn till att försöka få windows att sluta uppföra sig som det vill utan uppföra sig som JAG vill. Går det bra då...? Nix.

Jag vill ha ett operativsystem inte vara tvungen att se på ditten och datten och få frågor och små meddelanden hela tiden.

Jag använder datorn i arbetet och då främst till att skriva i word, söka information på nätet, jag tittar ibland på film, lyssnar ofta på musik. spelar ngn gång ett spel för att rensa hjärnan o.s.v. alltså inget avancerat.

Nu till min fråga.
Kan jag välja Linux som operativsystem? Av princip gör jag snart vad som helst för att slippa detta windows.

Jag har förstått att det inte är alla program som fungerar med Linux, ex macromedia flash? stämmer det? Att Linus kan vara ett problem när man har en bärbar då det inte alltid stöder alla komponenter, eller att alla komponenter inte alltid stöder Linux.

Jag har heller inte tänkt mig gå en "crash course" i poerativsystem och dess användning, jag vill bara bort från windows och få göra egna val kring hur min dator ska uppföra sig. Låter det sig göras?

mvh
Ulrika

Kingdom Of Fish

Post by Kingdom Of Fish » 20 January 2008, 16:37

Linux är på många fronter väldigt olikt windows i hur man använder det och hur det fungerar. Program som flash fungerar inte i linux så vitt jag vet, möjligtvis att det går att köra i t.ex. wine men det gör genast att det blir lite extra pilligt.

Mitt råd är att du laddar ner ubuntu 7.10 och bränner ut det på en skiva. Sedan kan du genom att boota från den skivan själv testa hur det känns att använda linux och om det passar dig, Ubuntu är en väldigt lätt lärd dist som har dom funktioner du verkar behöva, web, word (i form av OpenOffice) och en hel bunt med små spel som är bra att fördriva tiden med.

erik_persson

Post by erik_persson » 20 January 2008, 16:37

Du kan använda tex ubuntu utan några större problem som alternativ till vista (se dock nedan). Tänk dock på att INTE ETT ENDA av de program du har för windows fungerar (om du inte strular med wine etc, men det anger du ju att du inte är intresserad av), utan du måste använda likartade andra program. Nu finns det en uppsjö sådana. I vissa fall är de bättre, i andra fall likartade, ofta har de all funktionalitet som man behöver men kanske inte all funktionalitet som motsvarande windowsprogram, i andra fall så har de inte alls den funktionalitet som krävs. Det finns tex inte något program som *för mig* kan konkurrera med photoshop (för många räcker dock GIMP, men inte för mig).

OpenOffice är ett mycket bra alternativ till MS Office, och open office är gratis. Jag använder aldrig MS Office längre ens när jag sitter vid windows. OpenOffice har precis all funktionalitet som jag, och sannolikt 99% av världens officeanvändare, är intresserad av. Openoffice är inte buggigt.
Firefox finns för linux, men även massor av andra webläsare.

Det finns stöd för mycket maskinvara, men inte för all maskinvara. Du bör kontrollera detta innan du börjar fundera på linux. Om du vill undvika problem kan du tex ladda ner ubuntu och starta det "live", dvs köra det från CD. Det blir naturligtvis långsammare än om du installerat det, men det kan ge dig en uppfattning om stödet för din hårdvara, och speciellt stödet för din hårdvara där du inte behöver kämpa för mycet för att få det att fungera.

I övrigt tycker jag det låter som om du skulle skaffat en Mac!

/erik

OErjan

Post by OErjan » 20 January 2008, 17:04

jodå, det låter rimligt.
det som brukar strula är;
grafikdrivare
trådlösa nätverk
vissa skrivare
vissa scanners
...
...
de flesta går att få igång utan allt för mycket pill.

Flash filmer an du se i linux, om inte annat med mplayer och mplayerplugin instalerade.

Firefox(surf)
xmms, gxine, xine, mplayer, Amarok, VLCplayer är några av de mediaspelare som fins för linux.
openoffice istället för Word, fungerar till 95% båda vägarna, vissa formateringar kan se mysko ut men i övrigt...

Monica (min andra hälft) spelar bla WoW på linux, fungerar prima.

k3B är ett bra cd/DVD brännarprogramm, det fins MÅNGA fler, faktiskt är det en av nackdelarna i Linux, för många valmöjligheter.

90% eller mer av det du kan göra Vista kan du göra i linux, och en hel del saker du INTE kan göra I vista går utmärkt i Linux.

om du inte vill lära dig en massa nytt ska du nog INTE börja med linux.
å andra sidan kan du ju prova, om du kan instalera Win kan du nog klara Linux.
se bara till att ha backup på ALLT och Vista instalations skiva/or.(återställningsskivor fungerar inte alltid så bra) om något skulle gå fel.

jag skulle tro att xubuntu, ubuntu eller kubuntu, möjligen fedora eller mandriva skulle vara ungefär vad du vill ha, Slackware eller Debian skulle fungera men kräver lite mer kunskaper.

du kommer troligen att få välja mellan Vista och Linux när du startar datorn om du bara skapar lite fritt utrymme på disken (partitionera om)

kolla deras hemsidor för mer specifik information och screenshots, även relativt detaljerade instalationsguider.
http://www.ubuntu.com/
http://www.ubuntu-se.org/drupal/
http://www.xubuntu.org/
http://www.kubuntu.org/
http://www.mandriva.com/
http://fedoraproject.org/

fråga oss eller på deras respektive forum om nåt är oklart.
kanske jag är en av de sista människor som ser din gamla: bil, dator, gräsklippare...
efter mig är de så många kilo konfetti.

Ulrika

Post by Ulrika » 20 January 2008, 18:15

Jag är absolut inte rädd för att "jobba" eller lära mig nytt. Det är inget problem. (Det får jag ju hålla på med nu för att "slåss" med windows) jag vill bara inte behöva sitta i 3 månader och lära mig vad som ligger bakom vad.

Ska köra den där ubuntu och se om det funkar med hur min dator är bestyckad. Funkar det inte har jag i alla fall försökt och kan alltid återinstallera windows. Tänker då prova i alla fall. Allt för att slippa bli behandlad som en förskoleunge av windows! Jag vill välja själv vad min dator ska göra och inte göra. I alla fall få välja NÅGRA grejjer! Så enkelt är det.

Ska läsa igenom noga allt ni skrivit och sedan ge mig på projekt "undvik Microsoft"

OErjan

Post by OErjan » 20 January 2008, 22:03

du kan ju köra ubuntu som en livedisk till att börja med, dvs allt körs från CD/DVD, det ger en helt ok bild av vad linux kan och inte kan (iofs långsammare men...)
även en annan (som endast kör från CD/DVD) Linux vid namn Knoppix är en kandidat för en snabbkoll, iofs har knoppix inte alla drivrutiner och är definitivt ingen höjdare att instalera... men bör ge en hyfsad titt på linux med din hårdvara utan att nåt behöver ändras på din dator.
http://www.knoppix.net/get.php
kanske jag är en av de sista människor som ser din gamla: bil, dator, gräsklippare...
efter mig är de så många kilo konfetti.

Phoenix

Post by Phoenix » 27 January 2008, 14:42

Tjo!
OFF: Jag är helt ny på forumet och relativt ny inom linux världen har provat typ tio gånger men gett upp :-? .

Har testat ubuntu och när jag körde det så funkade det bra till det beskriver att du gör, tills dess jag skulle instalera om drivisarna till mitt Nvidia kort (6600GT) då kom problemet, drivisarna skulle instaleras som root (admin) men det gick inte att göra från den terminalen punkt slut :-?

Det hade säkert gått men jag struntade i detta och körde vidare men de halv taskiga drivisarna som följde med, detta vad "Feasty Fawn" eller vad det hette.
//Hannes
If you going through hell, keep walking ;)
Släng grejerna i vaken, så att skiten tinar. 8)

kratz

Post by kratz » 27 January 2008, 16:01

Phoenix wrote:Tjo!
OFF: Jag är helt ny på forumet och relativt ny inom linux världen har provat typ tio gånger men gett upp :-? .

Har testat ubuntu och när jag körde det så funkade det bra till det beskriver att du gör, tills dess jag skulle instalera om drivisarna till mitt Nvidia kort (6600GT) då kom problemet, drivisarna skulle instaleras som root (admin) men det gick inte att göra från den terminalen punkt slut :-?

Det hade säkert gått men jag struntade i detta och körde vidare men de halv taskiga drivisarna som följde med, detta vad "Feasty Fawn" eller vad det hette.
//Hannes
Det gick vist att göra från den terminalen, ljug inte för oss.
'sudo' är välanvänt i ubuntu.
Välkommen till http://archlinux.se !

Phoenix

Post by Phoenix » 27 January 2008, 20:11

kratz wrote:
Phoenix wrote:Tjo!

//Hannes
Det gick vist att göra från den terminalen, ljug inte för oss.
'sudo' är välanvänt i ubuntu.
Okaj då! jag ger mig.
Som jag skrev så är jag inte direkt haj på detta.
Som sagt mycket lära innan man kan ta sig fram bland pingvinerna.
If you going through hell, keep walking ;)
Släng grejerna i vaken, så att skiten tinar. 8)

Post Reply