Du måste lära dej windows lille vän.

Fritt forum, här är det högt i taket.
Post Reply
klein

Du måste lära dej windows lille vän.

Post by klein » 24 January 2008, 02:41

Är det inte rent av korkat ,när en del anser sej att windows är man måste lära sej att använda en dator.

Ungerfär som att dom som går verkstad bara får använda bacho skruvmejslar.. Jag fick aldrig lära mej Windows i skola, utan fick använda ett miffo som hette Compis och MS DOS på IBM PS/2or.

Så jag förstår inte riktig problemet, om 10 år ändå det datakunskaper man lär ut idag föråldrade.. Så varför kan man inte få använda det verktyg man själv vill? Om jag gillar gimp istället för photoshop, så är det väl ingalunda några problem eller?

Det flesta program och applikation bygger på samma grund, om jag sedan väljer att lösa uppgiften med en Windows maskin, mac eller linux, är bara en smaksak, ibland kan det vara en praktiskfråga ,men i dessa virtualisseringstider bör inte de heller vara något stort problem.

Får mej att tänka på det här konstverket som är klassiker inom Svensk skola.

Image
Last edited by klein on 24 January 2008, 10:29, edited 3 times in total.

li

Post by li » 24 January 2008, 09:20

Under min storhetstid på 80-talet fick jag lära mig att det aldrig var fel att välja IBM.

Idag är Microsoft default.

Imorgon hoppas jag att folk börjar tänka själva.

Jag ser fram mot dåliga tider när man tvingas vända på slantarna. Idag är det ren dumhet som styr samhälle och företag.
gentoo 3.0
arch 3.0
freeBSD 8.2
qemu/minix3
win/xp

klein

Post by klein » 24 January 2008, 10:25

IBM = Ingen Bra Maskin

I alla fall om man skall tro hackerlexionet som cirkulerade på olika bbs:er.

ABC80 hette kamrat 80.
li wrote:Under min storhetstid på 80-talet fick jag lära mig att det aldrig var fel att välja IBM.

Idag är Microsoft default.

Imorgon hoppas jag att folk börjar tänka själva.

Jag ser fram mot dåliga tider när man tvingas vända på slantarna. Idag är det ren dumhet som styr samhälle och företag.

Kingdom Of Fish

Post by Kingdom Of Fish » 25 January 2008, 04:21

Anledningen till att dom flesta skolor inte erbjuder möjligheten att använda andra operativsystem är för att förenkla administreringen, och anledningen till att just windows dominerar för tillfället är för att det är det som man med största chans stöter på i arbetslivet, detta håller ju naturligtvis på att ändras men skolorna lär ligga efter som vanligt.

klein

Post by klein » 25 January 2008, 06:16

Just nu jag. Jag fick lära mej MS DOS , inte har stött på särskilt många MS DOS burkar i arbeteslivet. Plus att dom som går i skolan idag använder datorer på ett helt annat sätt än när jag gick i skolan.

Men varför skall mina skattepengar gå till en lösning som är dyrast? Vad spelar det för roll om skolan får köra på linux eller windows, ingent alls? Men jag får betala mer i skatt för skola skall ha råd att köra på Windows. Man skall lära sej grunderna i att använda en dator.

Så hänsyn till det allmäna skattetrycket, så bör skolorna ta sin soldariska ansvar och övege Windows.

Första bössan jag fick lära mej att skjuta med var m/96, sedan när jag gjorde lumpen fick jag skjuta med m/45b.. Mina kunskaper var kompatibla med bakåt så att säga, dvs grunderna var detsamma.. Skillnaden var väl att det var lite mer komfortablare att avfyra m/45b istället för m/96, eftersom 45:an inte hade någon rekyl.

Samma sak är det att använda en dator, det är pek och klick, om eleverna får lära sej att peka och klicka i Windows eller KDE, har väl mindre betydelse. Bättre att dom lär sej grunderna istället. När dagens sjätte klassare kommer ut arbeteslivet kommer dom ändå inte kunna använda Windows bättre än , eftersom det då har det kommit 2-3 nya versioner av allting

Kingdom Of Fish wrote:Anledningen till att dom flesta skolor inte erbjuder möjligheten att använda andra operativsystem är för att förenkla administreringen, och anledningen till att just windows dominerar för tillfället är för att det är det som man med största chans stöter på i arbetslivet, detta håller ju naturligtvis på att ändras men skolorna lär ligga efter som vanligt.

jolles

Post by jolles » 26 January 2008, 02:04

Även om jag antar mig vara endel yngre än er som skrivit tidigare så var ja med själv när de körde macintosh (sv/v) i mellanstadiet, vilket sedan växte till win3.11/win95 när ja kom till högstadiet. Idag är det Windows från början till slut - barnen får lära sig att windows är datorn i dag, vilket är det värsta, alternativen får man hitta själv - om man har intresse för det.
Våga Vägra Windows

Post Reply