Åtal mot personerna bakom The Pirate Bay

Fritt forum, här är det högt i taket.
Post Reply
jonlin

Åtal mot personerna bakom The Pirate Bay

Post by jonlin » 31 January 2008, 13:42

”I samband med verksamheten har de bl.a. främjat andra personers intrång i upphovsrätten”, skriver Håkan Roswall i sin stämningsansökan.

http://www.idg.se/2.1085/1.143008

Vad tycker ni om detta?

kratz

Post by kratz » 31 January 2008, 13:48

ThePiratebay har inte gjort någonting som strider mot nuvarande svensk lagstiftning eller upphovsrättslagen.
Det enda de har gjort är att de gjort ett varumärke av sin sida som genererat stora reklamintäckter, vilket inte heller är det minsta olagligt men verkar ses som något jävla moralbrott. Etik och moral hör inte hemma i en rättsstat; det hör hemma i muslimska och kommunistiska länder, och något sådant hoppas jag inte att vi strävar efter.
Välkommen till http://archlinux.se !

Sourcer

Post by Sourcer » 31 January 2008, 13:55

Det som stör mig är följande uttalanden från åklagaren. Är det plötsligt förbjudet att tjäna pengar på reklam. Det är för mycket fokusering på hur mycket som de eventuellt har tjänat på att driva hemsidan. Väldigt amatörmässigt av en åklagare av den kalibern att driva ett åtal som bygger på detta.

Personerna bakom sajten ska enligt åtalet ha tjänat minst 1,2 miljoner kronor på verksamheten. Som bevisning lägger Håkan Roswall fram en lång rad fakturor som enligt honom bevisar att detta är intäkter från reklamförsäljning.

"Driften av The Pirate Bay finansieras genom reklamintäkter. Härigenom sker ett kommersiellt utnyttjande av upphovsrättsligt skyddade verk och prestationer", skriver han.

Åklagaren yrkar därför på att de fyra tillsammans ska betala samma summa, 1,2 miljoner kronor genom så kallat värdeförverkande, som till skillnad från skadestånd tillfaller staten och inte upphovsrättsinnehavarna. Vidare yrkas att beslagtagna datorer och annan utrustning ska bli kvar i beslag.

klein

Re: Åtal mot personerna bakom The Pirate Bay

Post by klein » 31 January 2008, 18:01

Ja, den där åklagare är korrupt så det hetter duga, han får väl en fett kickback av filmindustrin om han lyckas falla the the pirate bay.

Intressantar är ,att man inte satt ditt tankafett.com eller andra sajter

Sedan finns folk som påstår att det finns alternativ, gör? Man kan köpa svindyr DRM musik för 9 kr låten.. Det är inte ett alternativ.

Varför skall jag vänta i 2 år för att få se Sängong 19 av Simpsons för? Jag tycker det är kränkade att Svenska TV kanaler inte ta in nya avsnitt av amerikanska tv serier och visa dem snabbare. Det finns tydligen massor med pengar hos SVT att sända meninglösa debattprogram, väl bara omfördelar penga, istället för att sända samhällsprogram, så köper man in Amerikanska tv serier för pengarna istället, sedan får dem som vill se samhällsprogram betala för detta genom förhöjd TV license.

Jag är inte intresserad av se något meninglöst program om en gamla lappgubbe uppe i lapphelvete. Jag är trött på den mediala tvångtröjan, det räcker att SVT förstörde min barndom genom att visa Drutten och Gena, Clownen Mannen och andra skumma saker.

Eller ännu bättre lägg ner SVT och lägg dessa pengar som detta statligt bolag kostar oss skattebelare och ge dem som ekonomisk komptensation till artister och fimskapare.
jonlin wrote:”I samband med verksamheten har de bl.a. främjat andra personers intrång i upphovsrätten”, skriver Håkan Roswall i sin stämningsansökan.

http://www.idg.se/2.1085/1.143008

Vad tycker ni om detta?

Post Reply