Hur har miljö problematiken påverkat er?

Fritt forum, här är det högt i taket.
Post Reply
torslund

Hur har miljö problematiken påverkat er?

Post by torslund » 11 February 2008, 22:47

Vi tjabbar en del om klimat förändringar mm, men hur har det påverkat er?
För egen del så har väderförändringen blivit katastrofal. Jag bor och lever på landet.
Väderförändringen har förstört marken för mig. Jag har uppfödning av hästar och hagarna bär inte längre djurens vikt. Vattnet ligger i ytan större delen av året och det medför att gräset blir helt söndertrampat. Och gyttjan är på vissa ställen flera decimeter tjock. Detta orsakar belastningsskador och hudförändringar. Det eviga regnadet gör att det inte längre går att ha ungdjuren ute året om vilket är det bästa för deras hälsa och utveckling. Ungdjur som tillbringar halva sin tid i box blir försvagad av det. Träningsbanorna håller inte för vätan, att åtgärda detta skulle kosta tundratusentals kronor och det är inget man kan räkna tillbaka på verksamheten. Att göra torra ytor i hagar skulle också kosta mycket och inte ge annan effekt än att djuren stod stilla där och sket. Så antagligen får jag sluta med uppfödning och bara ha en hobbyhäst kvar. Eller bli klimatflyktning och lämna landet.
Sen förföljelsen av bilåkandet, för att vara garderad så måste jag ha bil som kan gå i alla väder och kunna dra släp. Det går inte med en pyttebil som drar 0.5 per mil. Mina arbetsverktyg väger över 100 kg och få bilar håller för det. Så jag är i princip tvingad att ha en "stadsjeep" fast här ute är det något annat än i stan. Men vi får betala straffskatt för detta pga. att Lidingöbona har en sån till pizzerian.
Foderpriser har gått upp och det har blivit nästan omöjligt att få tag på hö som är av tillräcklig kvalitet. Och ovan på allt detta så tillkommer alla påfund med regelverk skapade av nåra få djurrättsaktivister som vill få människan att vara djurlös, förutom deras egna katt då :) .
Kostnaderna har gått förbi inkomsterna av djurhållningen och idag är man en slav åt staten och får betala för att hålla landsbyggden öppen åt stadsbornas söndagstripper.
Samhällsservicen är flera mil borta och enda sättet att komma åt den är att köra med egen bil. Vilket i och försig inte är klimatrelaterat om man räknar bort att den medför ökad åkande för många.

mikma

Post by mikma » 11 February 2008, 23:38

Hade det varit permafrost, så hade man inte haft problem med dålig bärighet iaf.

li

Post by li » 12 February 2008, 15:22

Jordbruket står för största miljöpåverkan.

Djuruppfödning och mjölkproduktion orsakar mer växthusgaser än all världens biltrafik.

Konstbevattningen orsakar enorma störningar: Orkaner, torka, översvämningar...

Konstgödning och andra gifter medför permanenta skador på djur och natur.
gentoo 3.0
arch 3.0
freeBSD 8.2
qemu/minix3
win/xp

torslund

Post by torslund » 12 February 2008, 15:53

:) snarare skiten som stadsbor står för ger förstörningen. Dom gör inget själv utan bara konsumerar. Jag skulle vilja se alla veganer i stan fixa sitt käk själv. Efter en stund så var överbefolkningen ett minne blott och vi som lever i naturen av naturen skulle få fin miljö igen. Utan stadsborna slapp bönderna använda konstgödsel och en ko i varje gård skulle räcka.
Bygg en mur runt städerna och låt dom få klara sig själv. Stäng av kraftledningarna från älvarna, stäng av kärnkraften. Plötsligt skulle inte nån stadsbo klara en vinter.
Vad är stadsbor? jo marknaden som bara förbrukar.

Emil.s

Post by Emil.s » 12 February 2008, 23:29

torslund wrote::) snarare skiten som stadsbor står för ger förstörningen. Dom gör inget själv utan bara konsumerar. Jag skulle vilja se alla veganer i stan fixa sitt käk själv. Efter en stund så var överbefolkningen ett minne blott och vi som lever i naturen av naturen skulle få fin miljö igen. Utan stadsborna slapp bönderna använda konstgödsel och en ko i varje gård skulle räcka.
Bygg en mur runt städerna och låt dom få klara sig själv. Stäng av kraftledningarna från älvarna, stäng av kärnkraften. Plötsligt skulle inte nån stadsbo klara en vinter.
Så sant så! :lol:

Får man fråga var i landet du bor?

Hur uppe i Dalarna så är enda problemet att det inte är någon snö längre. INte här i de södra delarna iallafall.
Har hästar själv, och galopp på en gård grusväg är ju inget att rekommendera... Men en decimeter puder på hårdpackad snö i bottnen så blir det fart på både häst och ryttare. :D

li:
Delvis sant. Här i sverige så konstbevattnas det inte så mycket, och vi har ett utbrett miljötänkande. Dagens konstgödsel rä inte alls lika påfrestande mot resten av naturen som de äldre.

Däremot används fortfarande mycket skit söderut i Europa, och i många andra delar av världen.

Djuruppfödningen du snackar om existerar inte ens i sverige. En riktig storbonde här har väl på sin höjd 3-400 kor.
I USA så har småbönderna minst 1 000. Dessutom köttdjur, som "släpper ut" ännu mer.

Och som redan sagt, hitta en bil som drar under halvlitern som jag kan dra ett boggie släp med...
Innan ni postar: Läs FAQen
När ni postar:
Posta i Rätt forum! Och skriv/formulera dig rätt

lotek

Post by lotek » 13 February 2008, 00:47

torslund wrote::) snarare skiten som stadsbor står för ger förstörningen. Dom gör inget själv utan bara konsumerar. Jag skulle vilja se alla veganer i stan fixa sitt käk själv. Efter en stund så var överbefolkningen ett minne blott och vi som lever i naturen av naturen skulle få fin miljö igen. Utan stadsborna slapp bönderna använda konstgödsel och en ko i varje gård skulle räcka.
Jag antar att du inte har uppfodning bara for att det ar kul och att du later alla djur sjalvdo nar de blir gamla? Antagligen sa saljer du nagra av hastarna da och da eller pa nagot satt tjanar pengar pa dem?

Nar du traffar en kopare och ni byter en sak mot en annan och ni bada ar nojda (annars skulle ni ju inte gora affaren); det ar marknaden.

torslund

Post by torslund » 13 February 2008, 08:16

Nja, som marknad så skulle jag ha ett antal slavar som producerar hästar för minsta möjliga kostnad och sen skulle jag sälja dom med enorm vinst och få en förmögenhet som vida överskrider min arbetsinsatts. Och skulle min bonus minska så skulle jag göra några utan försörjning.
I demokratisk anda så har stadsborna bestämt att allt som produceras i landet är till för dom. Maten ska bara dyka upp i affären och när dom åker utanför tullarna så ska det se ut som en enorm villaträdgård med prydliga klippta gräsmattor och djuren ska ha samma standard som stadsborna har i sitt vardagsrum.
Utfisknimng av sjön är ett exempel på detta. Om bara fiskarbefolkningen levde på fisken så räckte den och inga skador på beståndet skulle finnas. Men när en miljonär i Djursholm lägger beslag på flottan för att sälja fisk till överbefolkade städer så sker utfiskningen. Miljonären avskedar nårga för att behålla sin bonus och fiskaren blir utan försörjning.
Jag kan producera allt jag behöver med medeltida jordbruksmetoder och leva sunt och friskt men det blir inget över åt stadsborna, så vem är egentligen orsaken till att det används konstgödsel i världen?

torslund

Post by torslund » 13 February 2008, 09:44

"Får man fråga var i landet du bor? "
I Gudrunbältet. Att rida i markerna är inte att tänka på. Det är mycket håligheter efter alla rotvältor . Skogsmaskinerna har kört sönder alla gamla vägar som har funnits sen urminnestider. Sen har dom lagat med krossad makadam och den är ett fördärv för hovar.

li

Post by li » 13 February 2008, 13:08

Lägg ner den olönsamma och skadliga landsbygden!

Vi klarar oss med importerad mat. Vi har bra fiske i stockholm och det blir bättre om böndernas gifter försvann.

Plantera in rovdjur och sydamerikanska indianer som klarar svensk natur utan gigantiska bidrag.
gentoo 3.0
arch 3.0
freeBSD 8.2
qemu/minix3
win/xp

klein

Post by klein » 13 February 2008, 13:24

Jag tycker Stockholm skall ha en EL fri vecka. Dvs man stänger av elen för alla privat hushåll i en veckas tid. Kan vara beredskap övning inför framtiden.

Man kan göra det som ett socialexpriment, så man släcker strömmen för alla privat bostäder på Järva fältet. Så ser man hur länge hushållen klara sej utan EL.

Sedan kan man låta Nordic Bat. group få träna SIB och hur man slår ner upplopp.. Ni vet det där militära förbannded som inte få ha en snopp på sitt märke, dvs man har förrått kungen.

:-)

li wrote:Lägg ner den olönsamma och skadliga landsbygden!

Vi klarar oss med importerad mat. Vi har bra fiske i stockholm och det blir bättre om böndernas gifter försvann.

Plantera in rovdjur och sydamerikanska indianer som klarar svensk natur utan gigantiska bidrag.

kratz

Post by kratz » 13 February 2008, 14:30

klein wrote:Jag tycker Stockholm skall ha en EL fri vecka. Dvs man stänger av elen för alla privat hushåll i en veckas tid. Kan vara beredskap övning inför framtiden.

Man kan göra det som ett socialexpriment, så man släcker strömmen för alla privat bostäder på Järva fältet. Så ser man hur länge hushållen klara sej utan EL.

Sedan kan man låta Nordic Bat. group få träna SIB och hur man slår ner upplopp.. Ni vet det där militära förbannded som inte få ha en snopp på sitt märke, dvs man har förrått kungen.

:-)

li wrote:Lägg ner den olönsamma och skadliga landsbygden!

Och självklart ska detta genomföras mitt i vintern så att alla eluppvärmda hus fryser sönder:)
Välkommen till http://archlinux.se !

torslund

Post by torslund » 13 February 2008, 14:36

Låter som mycket bra förslag. Släk ner Stockholm helt 2 veckor, det var vad vi fick uppleva efter Gudrun, elfritt i 2 veckor.
Och självklart så ska import av livsmedl förbjudas, dom belastar lika mycket eller mer vid produktion. Låt dom klara sig på Strömen fiske tills Strömen består av endast en flytande massa av stockholmarnas eget skit.

jmakor

Re: Hur har miljö problematiken påverkat er?

Post by jmakor » 14 February 2008, 08:10

torslund wrote:Vi tjabbar en del om klimat förändringar mm, men hur har det påverkat er?
För egen del så har väderförändringen blivit katastrofal. Jag bor och lever på landet.
Väderförändringen har förstört marken för mig. Jag har uppfödning av hästar och hagarna bär inte längre djurens vikt. Vattnet ligger i ytan större delen av året och det medför att gräset blir helt söndertrampat. Och gyttjan är på vissa ställen flera decimeter tjock. Detta orsakar belastningsskador och hudförändringar. Det eviga regnadet gör att det inte längre går att ha ungdjuren ute året om vilket är det bästa för deras hälsa och utveckling. Ungdjur som tillbringar halva sin tid i box blir försvagad av det. Träningsbanorna håller inte för vätan, att åtgärda detta skulle kosta tundratusentals kronor och det är inget man kan räkna tillbaka på verksamheten. Att göra torra ytor i hagar skulle också kosta mycket och inte ge annan effekt än att djuren stod stilla där och sket. Så antagligen får jag sluta med uppfödning och bara ha en hobbyhäst kvar. Eller bli klimatflyktning och lämna landet.
Sen förföljelsen av bilåkandet, för att vara garderad så måste jag ha bil som kan gå i alla väder och kunna dra släp. Det går inte med en pyttebil som drar 0.5 per mil. Mina arbetsverktyg väger över 100 kg och få bilar håller för det. Så jag är i princip tvingad att ha en "stadsjeep" fast här ute är det något annat än i stan. Men vi får betala straffskatt för detta pga. att Lidingöbona har en sån till pizzerian.
Foderpriser har gått upp och det har blivit nästan omöjligt att få tag på hö som är av tillräcklig kvalitet. Och ovan på allt detta så tillkommer alla påfund med regelverk skapade av nåra få djurrättsaktivister som vill få människan att vara djurlös, förutom deras egna katt då :) .
Kostnaderna har gått förbi inkomsterna av djurhållningen och idag är man en slav åt staten och får betala för att hålla landsbyggden öppen åt stadsbornas söndagstripper.
Samhällsservicen är flera mil borta och enda sättet att komma åt den är att köra med egen bil. Vilket i och försig inte är klimatrelaterat om man räknar bort att den medför ökad åkande för många.
Vilken sorts hästar uppföder du? Travhästar?

torslund

Post by torslund » 14 February 2008, 08:44

Hispano-arabe.

erik_persson

Post by erik_persson » 14 February 2008, 19:37

I ärlighetens namn har jag inga negativa erfarenheter av "miljöförändringen", om någon sådan ens med säkerhet har skett ännu.

Jag upplever att vintrarna har blivit betydligt varmare här nere i Skåne. När jag var liten på 70-talet brukat snön komma någon gång mellan jul och nyår och sedan ligga under januari och februari. Det fanns blidvädersdagar, men det gick att åka skidor många av vinterns dagar. En grusplan spolades och där brukade vi åka skridskor. Det fanns t.o.m. en rudimentär skidlift här i stan. Mitt minne av 80-talet är att det oftare var blidvädersdagar, och nu under sena 90-talet och 2000-talet början har vintrarna blivit allt mer konstiga. I år har vi inte haft någon snö alls som legat. Vi har genomgående haft plusgrader, och idag satt jag ute och solen värmde samtidigt som buskarna hade börjat slå ut.

Huruvida dessa förändring är sekundära till miljöförstöringen vet jag inte. Hur som helst så är förändringarna än så länge ur ett inskränkt egoistiskt perspektiv ganska behagliga. Om man helt bortser från de övriga konsekvenser som har befarats, så kan jag inte direkt påstå att just den lokala *uppvärmningen* är negativ ur min synvinkel.

/erik

torslund

Post by torslund » 21 February 2008, 20:19

En vecka och ingen har märkt av att det har skett en miljöförändring.
Ändå är media och folk fullt upptagna med att hitta på åtgärder som andra ska vidtaga.
Har beslutsfattarna varit utanför city nån gång tro?

lotek

Post by lotek » 21 February 2008, 22:56

torslund wrote:En vecka och ingen har märkt av att det har skett en miljöförändring.
Ändå är media och folk fullt upptagna med att hitta på åtgärder som andra ska vidtaga.
Har beslutsfattarna varit utanför city nån gång tro?
Varfor aka utanfor city, finns ju inget annat an gnalliga bonder dar!

Post Reply