Asus EEEPC

Fritt forum, här är det högt i taket.
Post Reply
klein

Asus EEEPC

Post by klein » 27 July 2008, 22:33

Någon som har köpt en ASUS EEPC? ASUS verka stor satsa på Linux, deras moderkort innehåller en funktion numera, så man kan surfa utan att ladda windows. ( Dock vet jag inte hur man aktivera funktionen )

OErjan

Re: Asus EEEPC

Post by OErjan » 27 July 2008, 23:20

jag funderar på det, snackat med en lokal handlare om at ta hem en, han skulle kolla efter helge.
kanske jag är en av de sista människor som ser din gamla: bil, dator, gräsklippare...
efter mig är de så många kilo konfetti.

klein

Post by klein » 28 July 2008, 08:18

Den kommer nog sjunka ganska mycket i pris. Verka som folk väntar på 9" av denna maskin
OErjan wrote:jag funderar på det, snackat med en lokal handlare om at ta hem en, han skulle kolla efter helge.

depeo

Post by depeo » 28 July 2008, 10:04

Fattar inte vad man ska ha en sån maskin till?
Har för mig det sitter en celeron på runt 1 ghz i?
Orkar den ens ladda aftonbladet.se?

miixter

Post by miixter » 28 July 2008, 20:55

Var iväg och handlade en på lunchen idag, sitter och skriver på den nu :) Måste säga att det är en mycket trevlig maskin, bra skärm, ok tangentbord och touchpad. Än så länge har jag orginal linux installerat funderar dock på att lägga in buntu eller något.

Jag kommer att ha min eeepc 900 till "soff dator", kanske ha med den i bilen för att kunna se på film mm. Om jag hade jobbat som tekniker hade denna varit optimal för att ha med sig ut till kund, konfa routrar mm.

/mixter
Key power of Linux - freedom to choose.

JO

Post by JO » 29 July 2008, 18:57

http://nordickiwi.no-ip.com/blog/
Har en del om EeePC.

//Jens
Registered User # 259689 http://counter.li.org
First humans moved out of caves;
then they invented writing;
now they invented intuitive GUIs;
all that remains is to return to caves.

klein

Post by klein » 29 July 2008, 20:58

Tycker inte att maskinen är särskilt prisvärd.. Såg att HP sålde ett parti utan OS, för 2995:- , för den pengen får man en dator med hårddisk och vettig storlek. Och kanske 10" skärm, hur lätt är det surfa med 800x600 idag? När knappt 1024x768 går använda för surf längre.

JO wrote:http://nordickiwi.no-ip.com/blog/
Har en del om EeePC.

//Jens

OErjan

Post by OErjan » 29 July 2008, 21:07

2900+? jag har fåt priset 2700:-
och då var den hemma i brevlådan.
kanske jag är en av de sista människor som ser din gamla: bil, dator, gräsklippare...
efter mig är de så många kilo konfetti.

klein

Post by klein » 29 July 2008, 21:51

Samma sak! Men priset för HP felbeställda PC utan OS är mellan 2700 och 2995 :- inkl. moms. Då känns ASUS:en lite omodern , om det nu inte är formatet man är ute efter..

Men bildskärmen har för låg upplösning enligt mig på ASUS:en

Denna film är inlänkad från youtube : jMjIW5qyq3s

ronin

Post by ronin » 1 August 2008, 21:26

Naturligtvis är det formatet man är ute efter om man köper en eee , håller med om att 700 modellerna med 800x600 skärm är ganska så värdelösa.
Men den nya 900 är faktiskt riktigt grym perfekt att ha med sig och surfa se på film och lyssna på musik med , det enda man kan klaga på är det kassa batteriet vi får här i sverige.

klein

Re: Asus EEEPChttp://www.linux.se/forum/posting.php?mode=quote&f

Post by klein » 2 August 2008, 20:29

Det intressanta är inte den enskilda modellens framgång eller inte på den här produkt segmentet, utan snarare det ultra bärbara möjligheter, få man ordning på batteriet tiden och skärmupplösningen, sedan bygger in ett 3G modem, då kan dom här produkterna bli riktigt intressant. ASUS EEEPC 701 vissar bara vägen, att man inte måste bygga en stor tung laptop med tung laddat Windows, utan man kan bygga små laptop till lågkostnad . Skulle inte förvåna mig om Sony Ericsson kommer råka ut för ett facit syndrom framöver, då upptäcker att dom produkter man tillverka är tämligen omoderna. Jag tro också den yngre människor har lättare att använda flera OS, dom skiter i om det sitter OS X, Windows eller Linux under skalet, utan bara det är något smidigt och använda, man ser t.ex på Stockholms stads bibliotek, att det som sitter med sina laptopar där många Mac:ar. Detta öppna upp en marknad för små linux laptopar till låg anskaffnings kostnad.

Små laptopar har ju varit svindyra saker , har sett små laptopar som har varit bestyckade med Windows 95.. Så formatet är inte nytt under solen, utan det är producera små billiga enheter som stora massan kan anskaffa till en låg penning , börja bara telefonbolagebn subentionera dom här datorerna med deras 3G kort, kan det blir riktigt trevligt. Skulle inte förvåna mig att utveckligen gå emot att man fimpar vanliga mobiler och kör allt över mobilt bredband. Jag har labat med att köra SIP med N95 över 3G, det fungera men har en del barn sjukdomar.

Tyvärr verka inte opertörerna vara riktigt förebredda på ASUS EEEPC framgång, har fått en del support samtal om den här datorn hur får 3G modemet att fungera. För självklart börja support personalen hos dom stora operatörerna svamlar om drivrutiner, deras linux kunskaper är otroligt låga. Även om du har köpt din asus eeepc 701 på onoff, så kommer man fort lära sig att onoff aukten är en total värdelös inrätttning för den som vill ha hjälp med att få ingång 3G modemet under Xandros.

Det är dock inget nytt, att dom inte hinner med. Vet när 3G routrana började bli populära, dom hade på TRE aldrig sett en 3G router och ännu mindre ge support på dessa produkter. Ändå bårde dom springa längst fram och trampa alla minorna, och lära sej problemen först av alla. Särskilt 3G routrar är en tämligen intressant produkt för många småföretagare i glesbyggden, där man inte kan få ADSL. Att telefon som N95 inte färdigt inbyggd mjukvara för att fungera som en 3G router måste vara 2000 talet största misstag inom den branschen.
ronin wrote:Naturligtvis är det formatet man är ute efter om man köper en eee , håller med om att 700 modellerna med 800x600 skärm är ganska så värdelösa.
Men den nya 900 är faktiskt riktigt grym perfekt att ha med sig och surfa se på film och lyssna på musik med , det enda man kan klaga på är det kassa batteriet vi får här i sverige.

jolles

Post by jolles » 3 August 2008, 14:32

Sitter själv just nu på en bärbar P3@800Mhz med 128mb ram (sdram) I ett debian system som jag är mer än nöjd med, och jag har inga problem med att surfandet, har väl i regel 10-20 tabbar öppna i ett par 'iceweasel-fönster' Vad jag själv anser jobbigt på eee:n är tangentbordets design som kunde vart bättre.
Våga Vägra Windows

klein

Post by klein » 5 August 2008, 19:44

Testade en ASUS EEEPC 701 idag, faktiskt riktigt positivt, det är skärm upplösningen och tangentbordet, som dra ner den lite. Jag tyckte ASUS EEEPC version av Xandros var lättare och använda än en XP Bestyckad pc. För den som vill ha liten internet terminal med sig , så här den här datorn perfekt.

En version med inbyggd 3G modem och bra 1024x768 skärm, lite större tangenter, så har ASUS en vinnare, fortsätt hålla ett bra pris, så kommer den här typen av datorer slå stort. Ett mellanting mellan smartphone och laptop.

Perfekt för den som alltid måste vara uppkopplad..

jolles wrote:
Sitter själv just nu på en bärbar P3@800Mhz med 128mb ram (sdram) I ett debian system som jag är mer än nöjd med, och jag har inga problem med att surfandet, har väl i regel 10-20 tabbar öppna i ett par 'iceweasel-fönster' Vad jag själv anser jobbigt på eee:n är tangentbordets design som kunde vart bättre.

ronin

Post by ronin » 6 August 2008, 12:19

klein wrote:Testade en ASUS EEEPC 701 idag, faktiskt riktigt positivt, det är skärm upplösningen och tangentbordet, som dra ner den lite. Jag tyckte ASUS EEEPC version av Xandros var lättare och använda än en XP Bestyckad pc. För den som vill ha liten internet terminal med sig , så här den här datorn perfekt.

En version med inbyggd 3G modem och bra 1024x768 skärm, lite större tangenter, så har ASUS en vinnare, fortsätt hålla ett bra pris, så kommer den här typen av datorer slå stort. Ett mellanting mellan smartphone och laptop.

Perfekt för den som alltid måste vara uppkopplad..
Är man inte rädd för att plocka isär datorn så är det ganska enkelt att själv modda in ett 3g modem i en 701:a , 900 är det svårare med eftersom det är ganska ont om plats i dom.
Men att ha en dongle som hänger bredvid är ju inte heller något större problem.

Använde Xandros i 2 dagar sedan tröttnade jag och installerade eeebuntu , xandros versionen som låg i från början kändes ganska så låst när man är van vid att kunna göra vad man vill är nog dock perfekt för nybörjare som aldrig tidigare använt linux.
Ganska så imponerande att compiz flyter på så bra som det gör.
Testade flera olika distar men eeebuntu var den som var bäst.
http://www.eeebuntu.org/

klein

Post by klein » 6 August 2008, 14:29

Jo, det var nackdelen med Xandros som följde med 701:an , det fanns ingen möjlighet att dra upp ett terminal fönster. Men hur installera om OS:et på ASUS den har ingen inbyggd CDROM , boot:ar från USB då?

Å andra sida, kanske man skall se den här typen av datorer som en massprodukt.. Du kan ge den till en 8 åring så han / hon kan vara närvarande på internet även i skolan, datorn kostar inte mer en billigt mobiltelefon eller vad ett bärbar TV spel kostar, men 8 åringen kan vara uppkopplad när han/hon är skolan eller har tråkigt på någon rast.

Eller använda den som anteckningsbok i skolan, så man slipper skriva förhand.

Det gick snabbt och boota maskinen också, mycket smidigare än att boota vista på min monster PC.
ronin wrote: Är man inte rädd för att plocka isär datorn så är det ganska enkelt att själv modda in ett 3g modem i en 701:a , 900 är det svårare med eftersom det är ganska ont om plats i dom.
Men att ha en dongle som hänger bredvid är ju inte heller något större problem.

Använde Xandros i 2 dagar sedan tröttnade jag och installerade eeebuntu , xandros versionen som låg i från början kändes ganska så låst när man är van vid att kunna göra vad man vill är nog dock perfekt för nybörjare som aldrig tidigare använt linux.
Ganska så imponerande att compiz flyter på så bra som det gör.
Testade flera olika distar men eeebuntu var den som var bäst.
http://www.eeebuntu.org/

kratz

Post by kratz » 6 August 2008, 14:49

klein wrote:Jo, det var nackdelen med Xandros som följde med 701:an , det fanns ingen möjlighet att dra upp ett terminal fönster.
Jodå! Det finns möjlighet till terminalfönster i både 701 och 900. Om du använder standardgränssnittet så är det ctrl + alt + t eller att du öppnar filbläddraren och startar terminal där ifrån.
Inte speciellt bökigt att får Xandros att fungera tillfredsställande på 900 faktiskt. Finns gott om extra paketspeglar och att få den att boota in i en komplett KDE- miljö är inga bananer.
Funderar dock lite smått på att testa lite andra distar på min 900. Eeebuntu låter hyffsat intressant. Hur segt kör det om man jämför med Xandros?
Välkommen till http://archlinux.se !

ronin

Post by ronin » 6 August 2008, 17:04

Jupp man bootar från en usbsticka eller från sd-kort , jag använde programet Unetbootin för att lägga iso filer på dom fungerar smidigt som tusan.

Ctrl + alt + t visste jag om och att man kan köra i advanced läget , men det känndes ändå som att dom hade kluddat för mycket i systemet.

Kör compiz med en hel del effekter igång och det känns ändå snabbare än Xandros , en sak man måste göra om man som mig hade oturen att få en 900 16g är att man får ändra i firefox så att den cachar i /dev/shm/ annars blir det lite slött.

LEB

Post by LEB » 6 August 2008, 18:54

Har precis köpt ASUS eeepc 900 - mest för att den såg läcker ut- och det är den. Har aldrig jobbat i Linux förut men tycker det verkar helt OK (lite spännande faktiskt med nytt operativ!) - kan tänka mig att behålla Linux till och med (hade från början tänkt lägga in W XP).
Men... vissa saker får jag inte till i Linux. Därför harjag nu blivit medlem i detta Linux-forum.
Problem: Försökte installera senaste versionen av Adobe Flash Player utan att lyckas... (måste ha den för att kunna lämna in tipset) Fattar bara inte hur man installerar efter att ha laddat ner filen. Vet inte ens vilken typ av filformat det handlar om... Har tagit hem alla varianterfrån Adobes sida... Här är jag verkligen lost! Är det någon vänlig själ som kan ge mig hjälp? Steg-för-steg instruktion, helst. Samma sak gäller Real Player - så man kan se på Nyheterna, etc...
Tack på förhand
LEB

ronin

Post by ronin » 6 August 2008, 22:39

Om du tankat en tar.gz från adobe så borde det ligga en flashplayer-installer fil i den som du kör i en terminal
ctrl + alt + t

Code: Select all

sudo bash
Gå till mappen där filen ligger tex

cd /home/user/Dokument/install_flash_player_9_linux/

./flashplayer-installer
Så ska det vara klart.

Istället för realplayer så kan du installera en mplayer plugin för firefox , testa kommandot

apt-get install mozilla-mplayer

Är lite osäker på om det finns med i standard källorna för eee xandros.

LEB

Post by LEB » 9 August 2008, 19:00

Tackar... verkar som om detär något fel... går inte att installera något alls....

klein

Post by klein » 17 August 2008, 20:27

Tydligen så har dom sålt ca 10.000 exemplar i Sverige av 701:an , det måste ändå anses vara hyffsad bra för en enskild modell. Sedan är det kul att Linux kommer ut till nya grupper, får vi bara hoppas att det kommer en modell med inbyggd 3G modem eller att ha telefon operatörerna lär sig att ge support på ASUS EEEPC. Folk sitter på tunnelbanna och fingra på sina mobiler i brist på roligare sysselsättning, då kan man lika bra ha lite bärbar internet terminal med isg, så kan dom sitta på facebook what ever och hålla kontakten..

JO

Post by JO » 18 August 2008, 14:41

http://blogg.se.linux.org/styrelse/2008 ... datorerna/

Linux tar först och främst marknadsandelar, på marknaden för just små billiga datorer. Där Microsoft (Vista), enbart är på tok för resurskrävande.
Annars ser det ut som, det gjort förut. En ca: 3% av marknaden.

/Jens

klein

Post by klein » 18 August 2008, 15:56

Senaste idag hade Metro en artikel om Asus EEEPC 900, hur allt fler välj så kallade nettop, även jag föredrar och kalla dem internet terminaler. Nu börja lunar storm generationen komma ut i världen , dom har ett helt annat sätt att använda nätet. Billiga bärbara datorer är ett steg på vägen, jag tro finns en ganska stor kundgrupp till dom här maskinerna, just för dom är billiga. Plus att det är smidigare att kommunicera via internet istället via telefon.

Även jag personligen började redan vid 15 års ålder använda datorn för socialtumgänge, men det var lite skillnad då när man kopplade upp sig i 1200 Baud emot någon BBS. Då var man knäpp i huvudet, att man satt ringde BBS:er, idag är man knäpp i huvudet om man inte använder internet..:-)

JO wrote:http://blogg.se.linux.org/styrelse/2008 ... datorerna/

Linux tar först och främst marknadsandelar, på marknaden för just små billiga datorer. Där Microsoft (Vista), enbart är på tok för resurskrävande.
Annars ser det ut som, det gjort förut. En ca: 3% av marknaden.

/Jens

JO

Post by JO » 18 August 2008, 16:40

klein wrote: Billiga bärbara datorer är ett steg på vägen, jag tro finns en ganska stor kundgrupp till dom här maskinerna, just för dom är billiga. Plus att det är smidigare att kommunicera via internet istället via telefon.
Inte tu tal om den saken. Men har även sett att de stationära, är på väg tillbaka.
'Nettopen' blir då ett utmärkt verktyg, för transport däremelan. Den stationära blir då den mer tunga, som står hemma (på jobbet) och snurrar.
Fildelning, mediastation, eller vad man nu vill ha den till.

Appropå fildelning:
Centerns rättspolitiske talesman: Tillåt fildelning för privat bruk

http://pmnilsson.wordpress.com/2008/08/ ... ivat-bruk/
Det har kommit som ett resultat, av det tyska överåklagarbeslutet häromdagen.

/Jens

klein

Post by klein » 19 August 2008, 07:59

Jag är nog tveksam till att desktop datorn överlever så länge till. För vissa grupper som behöver extrema spelburkar.. Jag tro däremot mer på att t.ex datorn kommer intergerar mer med TVn. Å andra sidan är de inte bra att intergera teknik för mycket med varnadra, den bli gamla så fort.. Däremot datorer som har formatet av Mac Mini som tv dator, skulle vara smidigt.. Istället för dom här VHS inspirande klump boxarna man ser idag, som skall stå under TV.
JO wrote:
klein wrote: Billiga bärbara datorer är ett steg på vägen, jag tro finns en ganska stor kundgrupp till dom här maskinerna, just för dom är billiga. Plus att det är smidigare att kommunicera via internet istället via telefon.
Inte tu tal om den saken. Men har även sett att de stationära, är på väg tillbaka.
'Nettopen' blir då ett utmärkt verktyg, för transport däremelan. Den stationära blir då den mer tunga, som står hemma (på jobbet) och snurrar.
Fildelning, mediastation, eller vad man nu vill ha den till.

Appropå fildelning:
Centerns rättspolitiske talesman: Tillåt fildelning för privat bruk

http://pmnilsson.wordpress.com/2008/08/ ... ivat-bruk/
Det har kommit som ett resultat, av det tyska överåklagarbeslutet häromdagen.

/Jens

JO

Post by JO » 23 August 2008, 13:58

Och jag vill ha min TV, fredand från datorn. Dumburken är bra som den är.

/Jems

stickanbj

Post by stickanbj » 14 September 2008, 13:06

Jag har en eeePC 900 som jag tycker är perfekt för mitt användningsområde. Dock tyckte jag att orginaloperativet var lite töntigt. Jag installerade Mandriva 2008.1 (Mandriva spring) och det fungerade utmärkt. Det enda är att om man avänder den fria versionen så fick man ladda ned madwifi extra för att få den trådlösa anslutningen att fungera (i PowerPack finns alla drivrutiner med). Jag använder den bl. a. i min båt med en GPS-puck och programmet SeaClear i Wine. Med tanke på att den inte har någon traditionell hårddisk så passar den bra till sådant då den inte är lika stötkänslig som en vanlig laptop. Mandriva är mycket användarvänligt. T. o. m. configureringen av 3G-modemet (Tele2) gick som en dans och den fria versionen har allt det jag behöver (utom madwifi).

brante423

Post by brante423 » 17 October 2008, 13:48

kör själv på en EeePC 901.
är sjukt nöjd med den. änvender den till skolan.. måste säga att den e sjukt smidig. och att den är lätt att anända... det ända minuset är la att den kan vara jobiig att skriva på till en början men det e ju som sagt en vane sak.

Ida

Post by Ida » 17 December 2008, 02:52

Köpte min för 1999:-, klart värt. Har haft den i 2 dagar hittills och gillar den skitmycket!

klein

Post by klein » 17 December 2008, 10:45

Helt klart prisvärd, som surfterminal . Synd att VLC Media player är så knepigt att få ingång under Xandros.

1995:_ inkl. moms får man inte ens bra mobil telefon för idag..
Ida wrote:Köpte min för 1999:-, klart värt. Har haft den i 2 dagar hittills och gillar den skitmycket!

Lason

Post by Lason » 18 December 2008, 21:16

Bra rubrik detta :) Då kan jag låna denna tråden lite :)

Jag är riktigt sugen på en EEEPC 901 med linux på, byter ju ut Xandros Troligen mot LinuxMint 5 (Ubuntu 8.04) men jag undrar om någon vet vad som gäller med garantin då? Kan ju inte vara förbjudet att byta operativ väll?

Sen har ju EEE 1,6 GhZ och 1 GB ram, och jag kör utan större problem LinuxMint, Visseligen 4:an (Ubuntu 7.10) på min STATIONÄRA 1,6 GhZ med 250 MB ram men det borde funka va?

Att jag vill ha Linux mint är för att jag inte vet någonannan som är så användarvänlig... ;)

Och att jag vill ha just EEEPC beror på SSD-Hårddisken, ska nämligen i huvudsak använda den i bilen för att "Mappa" Styrsystemet i den, och skulle det ske ett haveri då är det bra med en dator som tål att smälla i instrumentpanelen utan att gå sönder... ;)
"Everything that can be invented has been invented"
Charles H. Duell, Chef Am. Patentverket. År 1899

Post Reply