Komplett.se : Hembyggda datorer är direkt från helvete.

Fritt forum, här är det högt i taket.
Post Reply
klein

Komplett.se : Hembyggda datorer är direkt från helvete.

Post by klein » 9 September 2008, 15:11

Vill bara säga en sak! Köp inte hemma snickrade system från komplett.se , att leta drivrutiner till deras hemmabyggsda system är ett helvete. Inte finns någon support sidan heller för skräpet dom säljer.

erik_persson

Re: Komplett.se : Hembyggda datorer är direkt från helvete.

Post by erik_persson » 9 September 2008, 20:13

Kan du komma med ett exempel på vad som köpts och vilka saker som saknade drivrutiner?

/erik

depeo

Post by depeo » 9 September 2008, 22:28

Oförtjänt kritik.
De har nästan alltid Nforce/Intel-chip och Nvidia/ATI-grafik, varav alla är väldigt enkla att finna drivare till. (antar vi pratar om Windows här)

klein

Post by klein » 10 September 2008, 07:30

Nej, det är de inte. Alla andra tillverkare har en service tag på chassit, man fyller i den på tillverkarens hemsida, så får man fram vilken hårdvara den maskinen innehåller och kan plocka hem drivas. På komplett måste sitta i 2 timmar telefon kö, dock var supporten vettig.

Det var drivas till Nforce som behövdes. Dock gick jag till moderkort tillverkarens hemsida, där fanns nada. Bara inse att man skall inteköpa datorbutik ihop plockade maskiner, utan det skall stå ett lite fin varumärk på framsidan helst HP eller DELL. Mest synd är det om folket som köper noname importade laptops på från SIBA och liknade ställen..

depeo wrote:Oförtjänt kritik.
De har nästan alltid Nforce/Intel-chip och Nvidia/ATI-grafik, varav alla är väldigt enkla att finna drivare till. (antar vi pratar om Windows här)

jonlin

Post by jonlin » 17 September 2008, 13:15

Det är väl bara att ladda hem drivrutinerna från tillverkarsidorna, du vet väl vad du köpt?

Och komplett är en av få affärer som inte lurar sina kunder, till skillnad mot andra oseriösa typer, t.ex OKIT.

http://www.prisjakt.nu/butiksinfo.php?f=2063

klein

Post by klein » 17 September 2008, 15:14

Vad har OKIT med det här och göra? Att en person tycker att okit är dåliga av hur många då? Den där personen har aldrig hört av sig till oss. Blir något fel, så får man pengar tillbaka eller varan reklameras! Sånt händer folk, beställer fel saker, posten slarvar bort grejerna ibland försöker folk luras och ljuga till sig lite extra saker, men det kanske är 1 promille av dom affärer som okit gör.

Sedan skall man ta prisjakt med en stor nypa salt, den där sajten är väl byggd tekniskt, som alla andra prisjemförelse sajter, så handlar att mata dem med en massa pengar i trafik intäckter. Jag har mailat till prisjakt och bett att få bemöta det där kommentaren, men bemötes bara av arogans från prisjakt sida.

Komplett har inte felfritt rykte precis heller :

http://perra.wordpress.com/2007/11/28/k ... a-strular/

Lite citat från prisjakt.se
Beställde ett RAM-minne som fanns i lager. Skickat den 24:e juni. Fortfarande inget minne i lådan :( Av tidigare kommentarer får jag reda på att minnen skickas från Norge - något som inte framgår på deras sida. Sista gången jag beställer från Komplet
.

Men åter till ämnet :

Den här diskussionen handlade komplett.se totalt värdelösa support på sina datorer, vilket jag tro dom flesta kan hålla med om.. Om komplett.se hade varit i samma storlek som okit, så hade inte jag heller klagat. Jag begär inte att en liten PC byggare skall ha värsta support systemet..

Men när en av Sveriges största datatillverkare inte kan utrusta sina system med en "tag" och en bra support för drivrutiner, då blir man mörkrädd. Det är är inte så där jättesvårt precis.. Dell har ett utmärkt tags system på sina maskiner för att hitta drivsar.

Om inte drivrutinerna finns på tillverkaren hemsida? Kan inte vara så där jättesvårt och göra en databas, vad olika system innehåller för hårdvara och sedan talar om vad dom finns och hämta.

Jag har aldrig köpt en pryl från komplett i hela mitt liv. utan det här var en kund dator som skulle ha ominstallerad Windows i sig. Jag håller mig troget till HP , vad det gäller bärbart i alla fall, på server sidan föredra jag HP och som stationär hemma dator : Eget hemma bygge.
jonlin wrote:Det är väl bara att ladda hem drivrutinerna från tillverkarsidorna, du vet väl vad du köpt?

Och komplett är en av få affärer som inte lurar sina kunder, till skillnad mot andra oseriösa typer, t.ex OKIT.

erik_persson

Post by erik_persson » 17 September 2008, 19:09

Hmm!

Uppriktigt sagt så har jag haft mer problem med "färdiga" datorer än med hemmabyggen. Till hemmabyggen brukar man så gott som alltid kunna gå antingen till korttillverkarens hemsida (av tex grafikkortet, moderkortet eller vad de må vara) eller till tex nvidia vad gäller tex grafikkort. Vad gäller "färdiga" datorer har jag dock varit med om att de haft speciella OEM-versioner som inte haft stöd i de allmänna OEM-drivrutiner som ursprungstillverkaren släppt, och dessa speciella OEM-versioner, vars drivrutiner man endast kunnat få via sluttillverkaren, har legat år och dar efter OEM-tillverkarens drivrutiner.

Så min uppfattning går tvärs emot din!

/erik

jonlin

Post by jonlin » 17 September 2008, 19:55

Komplett har över 600 omdömen och ett genomsnitt på ~8/10 så min chansning är att folk överlag är ganska nöjda.

Men åter till ämnet, som är "Komplett.se : Hembyggda datorer är direkt från helvete":
Att du inte vet hur man får tag i en drivrutin gör inte kompletts grejer till helvetesgrejor.

klein

Post by klein » 17 September 2008, 20:42

Ja! Komplett är väl som dustin, jätteduktiga på att flytta grejer från punkt a till punk b. Men deras support på sålda maskiner ger jag personligen inte mycket för , men tycker att en sån stor aktör bör ha lite bättre support. Jag vet vad man får tag i drivrutiner, om det är grejer jag känner till. Men när är det noname tillverkare som inte lägger ut prylarna på internet, då blir det knepigt.

Just i den här burken satt det dessutom något udda chipset från nvida..Det är de som smidig med Dell och HP, man matar in tag / model nummer och man få fram vad maskinen innehåller, så laddar man hem. Smidigast på drivrutiner var en lösning som IBM hade, där man laddar ner ett program och den hittar den man skall.

jonlin wrote:Komplett har över 600 omdömen och ett genomsnitt på ~8/10 så min chansning är att folk överlag är ganska nöjda.

Men åter till ämnet, som är "Komplett.se : Hembyggda datorer är direkt från helvete":
Att du inte vet hur man får tag i en drivrutin gör inte kompletts grejer till helvetesgrejor.

kratz

Post by kratz » 19 September 2008, 16:24

Hur svårt är det att köra lspci och kolla vad det är för chipset ^o)
Liveskiva går fint om man kör Windows.
Välkommen till http://archlinux.se !

klein

Post by klein » 20 September 2008, 17:34

Inte alls! Men det är lättare, om det fanns ordentlig support, dvs alla maskiner vad tagade från början.

Det är inte alltid chipset som det handlar. Ibland kan det vara trådlösa drivrutiner och blå tand, även om det har blivit lättare.. Men just AMD chipseten är lite knepigare , riktigt knepigt blir det när man skall ha in SATA drivrutiner redan när man installera XP. Som dom flesta vet, så har inte XP något stöd för USB minne vid installationen utan endast stöd för diskettstation..

kratz wrote:Hur svårt är det att köra lspci och kolla vad det är för chipset ^o)
Liveskiva går fint om man kör Windows.

Post Reply