kan inte logga in

Fritt forum, här är det högt i taket.
Post Reply
jays

kan inte logga in

Post by jays » 29 November 2008, 17:35

Hej har nyss installerat linux ubuntu. Men jag klarar inte av att logga in på det nya operativsystemet. Det står mitt användar namn tror jag det är och sen login: sen skriver jag mitt användar namn igen och då kommer password upp och då kan jag inte skriva nått alls. vad är det jag har missat?

andersajja

Re: kan inte logga in

Post by andersajja » 29 November 2008, 17:52

En sak som är väldigt bra med *nix är att det gör exakt det man säger åt det att göra.
En sak som inte är fullt så bra med *nix är att det gör exakt det man säger åt det att göra.

Om du skapat en användare med ett lösenord (vilket du gjorde vid installationen) så kräver systemet att du är medveten om vilket ditt användarnamn och lösenord är.
Om det är i en grafisk skärm med endast en tom ruta så skriver du först ditt användarnamn (exakt som du skapade det, det är skillnad på versaler och gemener) sedan [ENTER] följt av ditt lösenord och [ENTER] igen.
Om det är i Terminalen (vid prompten) gör du på samma vis, men du kommer inte att få något eko när du skriver själva lösenordet. Om det är i en grafisk skärm med klickbart val för användare så klicka på ditt användarnamn och skriv sedan in lösenordet och klicka på [ENTER].

Du kan se när det är ett lösenord som efterfrågas, grafiskt i form av svarta bollar eller stjärnor, i terminalen i form av uteblivet eko.
andersajja

"You are not allowed to criticize this product publicly",
"You agree that by agreeing, we can make any changes to
the agreement in the future which you automatically agree to."

jays

Post by jays » 29 November 2008, 19:05

förstog inte mkt av det dära. bara jag som är nybörjare. jag vet användar namn och pass. det är i som ett console mode det körs, då jag skriver lösen ordet är det bara tomt det kmr varken upp bokstäver eller siffror eller ******

andersajja

Post by andersajja » 29 November 2008, 20:03

Det är precis som det ska vara inget eko varken iform av stjärnor eller bollar utan tomt, är gjort så för att ingen skall kunna se över axeln hur många tecken som lösenordet består av.

Du får vara noga med versaler och gemener, i motsats till MSDOS så gör ett GNU/Linux skillnad på stora/små bokstäver.

Det kan vara att du använt tecken i från en annan teckentabell exempelvis installerat med en Amerikanskt tangentuppsättning och efter installationen fått en Svensk uppsättning.

Om du har möjlighet att starta upp i 'Recowery Mode' kan du ändra lösenordet med kommandot 'passwd' (utan fnuttisarna).
Exempel:

Code: Select all

passwd användarnamn
andersajja

jays

Post by jays » 30 November 2008, 15:16

nu kan nu kmr jag in på ett sätt. det blir så hära användarnamn@värdnamn. asså jag är som kvari consolen. hur kmr jag in i själva operativ systemet så jag har bakrund och sånt?

vfr

Post by vfr » 30 November 2008, 17:39

Du ÄR i operativsystemet. Fast i textläge. Installerade du grafiskt läge vid installationen? Kör man t.ex serverinstallation eller liknande så får man inte alltid med det grafiska läget.

Var snäll och lägg lite mer energi på dina inlägg. T.ex stor bokstav i början av meningar. Det gör allting mycket lättare att läsa!

jays

Post by jays » 30 November 2008, 17:50

Okej. Vad jag kunde läsa så stog de inget om nåt sånt i installationen. Det jag kunde välja var vilken typ av server det skulle vara och då valde jag DNS. Hade tänkt använda datorn som en cs server.

andersajja

Post by andersajja » 30 November 2008, 22:11

jays wrote:Okej. Vad jag kunde läsa så stog de inget om nåt sånt i installationen. Det jag kunde välja var vilken typ av server det skulle vara och då valde jag DNS. Hade tänkt använda datorn som en cs server.
http://server.counter-strike.net/server ... show=linux
Jag ids inte läsa igenom och försöka verifiera innehållet, men det ser ut att vara en länk värd ett besök om man önskar sätta upp en server för Counter Strike.

Du lär inte komma långt med ett grundsystem och en installation av Bind, det krävs mycket mer för att få en spelserver att fungera.
andersajja

Post Reply