iphone

Fritt forum, här är det högt i taket.
Post Reply
klein

iphone

Post by klein » 3 May 2009, 07:09

Nu börjar en ny eria inom mobil telefonmarknaden. Mobiltelefonerna idag är lite som datorerna vara ibörjan av 80 talet, varje dator hade eget OS, sluten hårdvara. Där var Apple II först med att komma instickskort, som senare lånades av IBM PC. I början av 80 talet hade varit dator modell eget OS. VIC 20 var inte kompatibel med VIC 64, ABC 80 var inte kompatibel med ABC806 osv.. Det fanns ett OS som dominerade det vara CP/M.

Sedan kom MS DOS och IBM PC, därav försvann dom udda märkerna ganska fort, men enda in på 90 talet så fanns AmigaDOS och Atari TOS.

Samma sak kommer hända med mobilen, idag finns 4 st olika OS till mobilen Windows Mobile, Mac OS, Google linux os och sedan har Nokia / Eriksson ett eget.

Jag har köpte Iphone vid jul, har varit missnöjd med den, den har tex skitdålig 3g täckning och såna saker. Men paketeringen är helt jävla underbar, man går bara in appstore, klicka på en applikation man vill ha, så ligger den där i mobilen. Vilka applikationer det finns sen då. Vi jag göra min iphone till HP Räknare ( Polsk notation ) , så laddar man ner en sådan applikation.

Hela taget är iphone är mycket trevlig telefon. Man surfa nästa hellre med iphone än att plocka upp laptopen, man vill kolla något.

depeo

Re: iphone

Post by depeo » 3 May 2009, 08:31

Låter bra, är sugen på en iPhone, men hörde rykten om att det är på väg en ny, så vet inte riktigt hur jag ska göra.

Den går att få rätt billigt via Halebop.

Blev lite tveksam till Telia när jag ringde och hade lite frågor om den igår.
Blev vidarekopplad 2 gånger varpå de svarade att de inte hade någon aning om vad den kostade utan förhöjd månadsavgift.

klein

Post by klein » 3 May 2009, 09:47

Även om det kommer en ny modell av iPhone, kommer den vara trendsättare lååång tid framöver. Alla vill göra copy cats på iPhone idag, google, Microsoft, LG, LM Ericsson, Samsung och Nokia.

Om jag förstår saken rätt, så har inte Nokia touchscreen telefon 2 fingre greppet som iPhone har. Det är det som gör iPhone så underbar, plus att dom applikationer som kommer till den. Alla stora sajter har släppt program till iPhone. T.ex SL har en underbar applikation för den som skall ta sej fram i Stockholms lokaltrafik, Hitta / eniro har applikationer för iphone. Så himla rätt tänkt och rätt i tiden, inte längre surfa in på hitta.se man behöver ett telefon nummer, utan man klickar bara på ikon. Vill jag styra en windows dator via VNC så finns givetvis för iphone.. Jag var ute 48 h i skogen , hade iphone.. Perfekt sitta hålla kontakten med omvärlden , för självklart finns applikationer för irc ,msn osv.

Hoppas att google os kommer ditt iphone är idag , men är lite öppnare. Vad jag förstår är iPhone en ganska sluten sak, applikationer måste godkännas av apple.

Bara version 3.0 kommer ut av mjukvaran, där bl a man kan ansluta stero hörlura via blåtand och använda telefonen som modem. Enda nackdelen med iphone är att den äter batteri. Sedan kan man inte använda Skype över 3G uppkopplingen, har inte prövat SIP än på iphonen, utan man måste ha WLAN uppkoppling.

På N95 kunde man köra SIP över 3G, vilket är riktigt trevligt, särskilt nu när 3G börja bli riktigt snabbt, 14 Mbits i Stockholm.En sak jag saknar generellt på finare mobiler, är att dom inte kan gå WLAN <- -> 3G router, istället skall koppla ihop över kabel eller blåtand. Det finns till nokia en mjukvara som gör om den till 3G router, men den körs inte bakgrunden.

Jag har dock en MiniMac som laddning station till den , blev aldrig kompis ( antaligen för jag kör med PC tgb på macen ) Mac OS X, så mini macen får bli host till iTelefonen..:-)

Sedan måste mobil os:en börja kunna köra applikationer i bakgrunden, därav står mitt hopp till Googles mobil OS, som har baserat sitt OS på Linux.

Jag vet inte om ni har sett simpson avsnittet där dom driver med iPhonen och Apple, men det stämmer ju.. Apple är mera en sekt än en pryl..
depeo wrote:Låter bra, är sugen på en iPhone, men hörde rykten om att det är på väg en ny, så vet inte riktigt hur jag ska göra.

Den går att få rätt billigt via Halebop.

Blev lite tveksam till Telia när jag ringde och hade lite frågor om den igår.
Blev vidarekopplad 2 gånger varpå de svarade att de inte hade någon aning om vad den kostade utan förhöjd månadsavgift.

depeo

Post by depeo » 3 May 2009, 09:55

Jo, trist att den är så låst.

Jag undrar ju exempelvis om Spotify's iPhoneklient kommer att tillåtas då den kommer att minska iTunes försäljning kraftigt.

klein

Post by klein » 3 May 2009, 09:59

Det skall finnas Spotify klient till iPhone enligt IDG i alla fall http://www.idg.se/2.1085/1.213988/video ... -pa-iphone
Men Spotify kostar väl pengar?

Denna film är inlänkad från youtube : 1oNXBCmHtko

depeo wrote:Jo, trist att den är så låst.

Jag undrar ju exempelvis om Spotify's iPhoneklient kommer att tillåtas då den kommer att minska iTunes försäljning kraftigt.

linbjan

Post by linbjan » 4 May 2009, 05:18

Lite bättre kamera.

En usb2-port.

WLAN-stöd.

Java-stöd.

Sedan är Apple iPhone hemma för min del.
Left in this wide world to sleep and to snore,
betrayed by a maid in her teens, ooooh

linbjan

Post by linbjan » 4 May 2009, 05:22

klein wrote:Det skall finnas Spotify klient till iPhone enligt IDG i alla fall http://www.idg.se/2.1085/1.213988/video ... -pa-iphone
Men Spotify kostar väl pengar?

Denna film är inlänkad från youtube : 1oNXBCmHtko

depeo wrote:Jo, trist att den är så låst.

Spotify behöver inte kosta nåt om man accepterar en del avbrott för reklam. (Jag har några invites om någon behöver.)
Left in this wide world to sleep and to snore,
betrayed by a maid in her teens, ooooh

klein

Post by klein » 22 May 2009, 10:58

Denna film är inlänkad från youtube : -j-DGrWry6k

Antar att man måste ha en jailbreakad telefon för den där Appen..:-)

Post Reply