Att betala för fri mjukvara

Fritt forum, här är det högt i taket.
Post Reply
klein

Att betala för fri mjukvara

Post by klein » 4 July 2009, 14:15

Visst är Open Source trevligt.. Har på sista tiden använt en mjukvara som hetter VirtualBox från Sun, vad som kommer hända med den här kanonprodukten, när Oracle ta över vet väl ingen idag.

Skulle tom kunna gå så långt att betala för mjukvara typ en Personal version , inte någon lobotomerad sak. Men inser också att dom utvecklar mjukvara som Virtualbox behöver intäkter. Nu var det länge sedan jag körde Vmware under Linux, men känns som att dom fokusera mer på datacenter och företags marknaden. Det jag gillar med Virtualbox är den sömnlösa övergången från linux och Windows, dvs inga tangter som skall hållas nere, man kan klippa och klistra mellan gäst OS:et och värd OS:et.

Samma sak är det med Open Office, MySQL.. osv

Vad tycker ni?

depeo

Re: Att betala för fri mjukvara

Post by depeo » 4 July 2009, 16:19

Man borde ju egentligen betala i sådana fall då det är folk som ska ha lön osv.
Men ska jag vara ärlig hade jag troligen laddat hem det via TPB eller bytt till något annat.

klein

Post by klein » 5 July 2009, 06:16

Förstår din inställning, men tro nog att det bli ändring på det framöver... Bästa vore om Oracle sålde
mjukvaran vidare till IBM.. Risken är stor Oracle kommer döda MySQL, det vore jäkligt synd.
depeo wrote:Man borde ju egentligen betala i sådana fall då det är folk som ska ha lön osv.
Men ska jag vara ärlig hade jag troligen laddat hem det via TPB eller bytt till något annat.

depeo

Post by depeo » 5 July 2009, 09:22

Det ligger väl knappast i Oracles intresse att fortsätta utveckla MySQL då den så kraftigt konkurrerar med deras egna dyra mjukvara.
Dock finns ju MariaDB, så risken att MySQL skulle försvinna är ju då tämligen liten.

Vet dock inte hut långt de kommit i utvecklingen av MariaDB eller hur pass bra den faktiskt fungerar då de använder en annan databasmotor.

klein

Post by klein » 5 July 2009, 11:20

Man tycker det.. Men å andra sidan. Man få inte glömma MySQL unika marknads position. Många internets webbplatser är beroende av MySQL. Skulle gissa att MySQL är den mest spridda DB idag.. Jag vet inte vilka tekniska skillnader det finns mellan oracles DB och MySQL. Om Oracle var smarta, så skulle dom försöka göra produkterna mer kompatibla med varandra.. Den som behöver uppgradera.

depeo wrote:Det ligger väl knappast i Oracles intresse att fortsätta utveckla MySQL då den så kraftigt konkurrerar med deras egna dyra mjukvara.
Dock finns ju MariaDB, så risken att MySQL skulle försvinna är ju då tämligen liten.

Vet dock inte hut långt de kommit i utvecklingen av MariaDB eller hur pass bra den faktiskt fungerar då de använder en annan databasmotor.

Post Reply